Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
alhambra
23-07-2023 om 22:52
Hoe gaat het met jullie?
Ben weer terug van vakantie en het wandelen weer opgepakt. Qua eten probeer ik weer in een beter ritme te komen. We zijn gestopt met het dagelijkse toetje na het eten en we ontbijten gezonder. Het is een begin!
Straks ga ik me wegen. Ik hoop dat de schade meevalt!
En het viel mee! Ik denk wel dat ik wat spierkracht verloren ben want nauwelijks bewogen en dat het daarom iets vertekend is maar ik ben qua kilo's niet aangekomen.
Dolfje
24-07-2023 om 08:00
Nou ongesteld, laatste dag vandaag, en ff qua emoties niet zo lekker in mijn vel en gisteren veel te veel soep gegeten dus vandaag flink zwaarder maar zal wel vocht zijn en is er hopelijk morgen weer een gedeelte af.
Vanmiddag wel weer naar de sportschool.
Ysenda
24-07-2023 om 10:41
Na een week vol dienstreizen en dus moeilijker aan m'n eetplan te kunnen houden, lees ik neem de keukenweegschaal niet mee en mijn personenweegschaal ook niet, was ik erg blij dat ik maar een beetje was aangekomen. Dat is er nu ook weer af, dus ik sta weer op -5kg.
Maar mijn frozen shoulder speelt me echt parten, naar de sportschool is gewoon lastig. Met mijn trainer passen we tijdens de training de oefening aan, maar dat kan ik niet zomaar zelf doen. Zij is ook fysiotherapeut namelijk al behandeld ze mijn frozen shoulder niet.
Ik kan niet hardlopen of zwemmen want dan zie ik na 1 stap / slag sterretjes, wandelen kan gelukkig wel, en ook wandelen met een zwaardere rugzak gaat goed.
Ook fietsen gaat steeds minder want het gehobbel van het stuur doet gewoon pijn.
Ik heb wel een nieuwe personenweegschaal gekocht, en hopelijk geeft die dezelfde waarden als mijn huidige weegschaal en niet kilo's meer. Maar dat lijkt niet zo te zijn volgens de reviews.
Deze week hoef ik maar 2x uit eten, dus dat valt mee, en omdat ik verder gewoon thuis ben kan ik wel meer wandelen en op mijn eten letten.
alhambra
27-07-2023 om 16:09
Wat rot Ysenda dat die schouder je zo belemmert. Hoe is het verder gegaan de afgelopen dagen?
Ik heb een aantal goede dagen gehad.
Zo even wandelen nu het eindelijk droog is en vanavond niet snaaien. Net een rijpe perzik op. Veel lekkerder dan koek/snoep/chocolade.
Ysenda
27-07-2023 om 17:38
alhambra schreef op 27-07-2023 om 16:09:
Wat rot Ysenda dat die schouder je zo belemmert. Hoe is het verder gegaan de afgelopen dagen?
Ik heb een aantal goede dagen gehad.
Zo even wandelen nu het eindelijk droog is en vanavond niet snaaien. Net een rijpe perzik op. Veel lekkerder dan koek/snoep/chocolade.
dank je dat je er naar vraagt.
Ja, gaat redelijk. Trend naar beneden is weer ingezet. Ik kon goed rekening houden met de eerste keer uit eten, en de dag erna had ik helemaal geen trek omdat ik nog vol zat. Dus toen kon ik ook de koekjes laten staan.
Ik ga zo wel boodschappen doen voor 2 dagen omdat ik anders morgen vanuit de sportschool naar de supermarkt wordt en dan wordt het natuurlijk wel erg verleidelijk om als avondmaaltijd 225 g patatje joppie chips te nemen en als toetje zo'n grote milka chocoswing.
Maar mijn arm blijft ook nog wel een tijdje lastig, fysio en ik verwachten dat er zo rond november verbetering in de pijn moet komen. Tot die tijd blijft dat en blijft het verstijven.
Nieuwe weegschaal is wel heul erg geavanceerd en meet heel veel, en ik ben wel van het meten is weten. Beroepsdeformatie
perziken zijn in welke vorm dan ook niet aan mij besteed. Maar aardbeien, frambozen heerlijk. Ik heb nu een mini watermeloen liggen. En daar ga ik mij vanavond in elk geval op trakteren.
Lollypopje
28-07-2023 om 09:31
goed bezig iedereen 👍
Hier sta ik nog steeds stil, maar slaapproblemen en uitgeput zijn, zijn niet erg goed voor je metabolisme. Daarbij leef ik momenteel om energie te sparen ook op kant en klaar maaltijden, al probeer ik nog wel een beetje op de voedingswaarden daarvan te letten, want ik heb geen zin om hierdoor meteen weer aan te komen.
Ik heb overigens al een paar dagen echt heel erg veel zin in koekjes, maar het voordeel van het huis niet uit kunnen is toch wel dat ik die in elk geval niet kan gaan halen 
Ysenda
28-07-2023 om 11:27
Lollypopje schreef op 28-07-2023 om 09:31:
goed bezig iedereen 👍
Hier sta ik nog steeds stil, maar slaapproblemen en uitgeput zijn, zijn niet erg goed voor je metabolisme. Daarbij leef ik momenteel om energie te sparen ook op kant en klaar maaltijden, al probeer ik nog wel een beetje op de voedingswaarden daarvan te letten, want ik heb geen zin om hierdoor meteen weer aan te komen.
Ik heb overigens al een paar dagen echt heel erg veel zin in koekjes, maar het voordeel van het huis niet uit kunnen is toch wel dat ik die in elk geval niet kan gaan halen
Kant en klaar is beter dan niets, en stilstand is beter dan aankomen.
Maar ik las in een ander draadje dat je het heel zwaar hebt. Dus dan is gelijk blijven misschien een beter doel dan afvallen op dit moment.
en elk nadeel heb se voordeel natuurlijk.
Maar ik hoop vooral dat je snel stabiel bent en hopelijk een lijn omhoog vind maar dat zal nog wel even duren schat ik in.
alhambra
28-07-2023 om 12:11
Wat balen Lollypopje dat het nog steeds slechter gaat dan een paar maanden geleden.
Lollypopje
28-07-2023 om 12:22
ja, fysiek en mentaal gaat het gewoon echt prut. Dus ben ook wel blij dat het me lukt om ondanks dat enigzins gebalanceerd te blijven eten en dat de enkele keer dat ik op de weegschaal sta mijn gewicht niet noemenswaardig schommelt.
Me weer wat beter voelen is dan ook gewoon mijn prioriteit en het zou me niks verbazen als mijn lichaam dan vanzelf besluit weer wat af te gaan vallen. Het werkt toch allemaal samen.
En hier kom ik vast ook wel weer doorheen, het duurt altijd zo lang als ik weer ben terug gevallen naar vrijwel niks kunnen😒
Maargoed ik ben daarom wel blij dat er tegenwoordig een ruime keus aan kant en klaar maaltijden is en dat het ook niet meer allemaal zo ongezond is.
Ohhh en bij gebrek aan koekjes net toch maar toegegeven aan ijs, al heb ik nu nog steeds zin in koekjes 
PhilDunphy
28-07-2023 om 13:01
pausi schreef op 19-07-2023 om 11:13:
Ik heb een groot probleem: ben op zich niet lui, kan best een hoop aktiviteiten op een dag doen maar waar ik van gruwel en altijd al gedaan heb, is me bewust inzetten voor een lichamelijke oefening. Ben begonnen met lichte oefeningen (dat dansen met die app was 100 bruggen te ver en dus een miskoop) en heb nu via de zorgverzekering een app met oefeningen.
Maar ik kan alleen maar denken: nee, bah, getver, tjonge, wat vervelend etc.
Help! Hoe krijg ik mijn kop in de juiste richting?
Ik heb een boek gelezen waar ik een paar tips uit onthouden heb:
- Maak een planning met wat je wanneer wil gaan doen. Maak het precies. Dus niet 'ik wil gaan bewegen op vrijdag', maar 'ik wil vrijdag direct na de lunch wandelen'. Hoe exacter (met name qua tijdstip maar ook qua activiteit), hoe beter. Anders wordt het zo'n loze belofte die je voor je uit schuift.
- Maak het makkelijk om die afspraak met jezelf na te komen. Bijvoorbeeld leg je zwemtas al klaar een avond van te voren, als je van plan bent de volgende ochtend baantjes te trekken. Zorg dat je niet op het moment zelf nog dingen moet regelen.
- Maak de afspraak met jezelf klein. Liefst zelfs maar 2 minuten in het begin. De hobbel die je moet nemen is namelijk niet 'langdurig bewegen volhouden', maar 'er uberhaupt aan beginnen'. Dat wil je dus inslijten in je patroon en daarom start je met 2 minuten bewegen.
Je spreekt dus iets af als: ik ga na het avondeten altijd even 2 minuten wandelen. Bij weer en wind. Of ik nou zin heb of niet.
Waarom die 2 minuten? Omdat het zo vreselijk kort is, dat je dat eigenlijk altijd wel kan doen. Zou het 30 minuten zijn, dan zou je er te erg tegenop zien en het makkelijk skippen. Maar een activiteit van 2 minuten daar kun je je wel toe aan zetten.
En guess what, meestal als je bezig bent, denk je 'ach, nu kan ik ook wel langer doorgaan'. En dan heb je zo ineens een wandeling van 20 min te pakken. - Bedenk een beloningsysteem waarmee je jezelf voor je patroon mag prijzen. Het patroon is het dagelijks (of andere frequentie) volhouden van elke keer keurig je afspraak te zijn nagekomen. Bijvoorbeeld elke dag keurig je 2 min yoga oefening gedaan na de lunch. Ga dat patroon koesteren, waardoor je ook gemotiveerd raakt om het na te komen.
De beloning mag geen voeding zijn, maar kan iets simpels zijn als een knikker in een bakje mogen stoppen voor elke dag dat je het hebt gedaan. Visueel zie je het bakje groeien qua inhoud. En als het bakje vol is mag je van jezelf misschien wel iets leuks kopen of doen.
Misschien heb je er iets aan. Ik ga het zelf ook weer gebruiken, heb nu 3 weken vakantie gehad en me compleet laten gaan. Vanaf maandag de schade bekijken en er weer tegenaan.
alhambra
28-07-2023 om 15:10
@Pausi, je zou ook je beweging kunnen vinden in lichamelijke arbeid rond en om het huis. Dus bijvoorbeeld schoonmaken op een hoger tempo.
FaithfulDuck87
28-07-2023 om 16:42
het wil bij mij ook niet zo goed. Heb vakantie maar door het slechte weer kom je niet veel buiten. Vandaag gelukkig wel en vanmiddag ong 45 km gefietst. Nog wel een overheerlijk Italiaans ijsje gehaald bij mijn nichtje die daar werkt.
Dolfje
29-07-2023 om 07:43
Het ging deze week best goed, was precies weer 80 kilo. Netjes gegeten en gesport.
Zijn nu een weekend bij vrienden en gisteren al veel te veel gegeten gedronken. Word er meteen voor gestraft want kon niet meer slapen van de buikpijn en buikkrampen.
Zit hier nu dus al met een kopje thee met honing op de bank. Normaal geen honing maar voel me zo slap.
Slaap altijd slecht, helemaal als ik ergens anders ben,maar ze wonen helaas niet in de buurt dus blijven we nog een nachtje. Morgenavond maar op tijd naar bed en hopelijk slaap ik vannacht iets beter.
Ysenda
29-07-2023 om 08:13
gister erg gelachen bij de training.
Donderdag was voor iedereen (we waren met z'n 3 en in de zaal + de trainer) de algemene 'fuck it'-met-de- training-dag. We gingen geen van allen door de regen naar de sportschool.
En we waren niet de enige volgens de trainer.
Het was daardoor zo rustig dat de trainer ook maar eerder naar huis is gegaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.