Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

-10kg starten aan 2024


Vanochtend -0.3, toch weer 300gr weg!

Ik heb een behoorlijk anorexia verleden en weet precies wat wel en niet werkt. Gelukkig heb ik het wel onder controle en kan ik ermee leven tot het punt dat ik een paar kilo meer geen groot drama vind. Maar 75 ging me wel echt te ver

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

04-01-2023 om 09:02

ik ben geen gram kwijt. Maar ook geen gram aangekomen, en dat had ik wel verdiend na het Chinese eten gisteren...

Op naar een betere dag vandaag.

Bij mij is er weer een paar ons af. Ik sta ook elke dag op de weegschaal nu, weet dat het niet goed is maar ik ben elke dag zo nieuwsgierig.

's Avonds helemaal niks meer eten werkt voor mij ook het beste. Ik merk dat ik door IF geen honger meer heb tot 12 uur. Dat gaat me verrassend goed af. 
Maar rond 16.00 heb ik het wel heel lastig. Ik probeer dan wel afleiding te vinden. Mijn energie is op dat moment heel erg laag. Gewoon doorgaan is geen optie. Vanwege pijn en chronische vermoeidheid moet ik regelmatig een rustmoment inlassen. 

63,2 vanmorgen. Ik zie het maar als een momentopname. Ik ga zo sporten. De grootste uitdaging is nog het weer; wind en regen.

alhambra schreef op 04-01-2023 om 08:15:

[..]

Uithongeren werkt inderdaad averechts. Dat zou me ook niet lukken denk ik, ik heb een grote eetlust en sla nooit een maaltijd over.

Overdag eet ik genoeg en voedzaam genoeg. Het eten 's avonds is uit gewoonte en het is onzineten. Dus dat probeer ik te doorbreken.

Iets anders eten 's avonds heb ik ook geprobeerd maar dan is soms toch het hek van de dam en geef ik toe aan iets anders.

Voor nu werkt niet eten 's avonds het beste maar het is pittig!

Ja van zo'n 'gewoonte' afkomen is lastig. Omdat je schreef dat je je er ook licht in je hoofd bij voelde, dacht ik misschien eet je dan toch te weinig. Maar als dat niet zo is, is het even doorzetten en wordt het hopelijk vanzelf minder!

Ranjemeteenrietje schreef op 04-01-2023 om 09:12:

[..]

Ja van zo'n 'gewoonte' afkomen is lastig. Omdat je schreef dat je je er ook licht in je hoofd bij voelde, dacht ik misschien eet je dan toch te weinig. Maar als dat niet zo is, is het even doorzetten en wordt het hopelijk vanzelf minder!

Geen idee of het echt bestaat maar het lijkt op suikerverslaving.

alhambra schreef op 04-01-2023 om 09:15:

[..]

Geen idee of het echt bestaat maar het lijkt op suikerverslaving.

In mijn ervaring (N=1 maar ik zie het ook om me heen) kun je wel degelijk afhankelijk worden van suiker. Acuut stoppen met suiker en koolhydraten kan je echt wel dizzy maken. Voor mij is 5 dagen zonder de oplossing, daarna word het makkelijker want dan is het fysieke weg en heb ik daar geen zin meer in.

stokstaart schreef op 04-01-2023 om 09:31:

[..]

In mijn ervaring (N=1 maar ik zie het ook om me heen) kun je wel degelijk afhankelijk worden van suiker. Acuut stoppen met suiker en koolhydraten kan je echt wel dizzy maken. Voor mij is 5 dagen zonder de oplossing, daarna word het makkelijker want dan is het fysieke weg en heb ik daar geen zin meer in.

5 dagen is te overzien!

Hier vanmorgen 85,7, toch een halve kilo er af. Dat zal wel grotendeels vocht zijn, maar toch leuk 😀

Ja, die suikerverslaving ken ik ook, er tijdelijk af komen is voor mij geen probleem, een paar dagen doorzetten, maar op de lange termijn vind ik dat wel heel moeilijk, dat heb ik trouwens met alles waar je jezelf iets in ontzegt. Ik ga dus meer voor de balans, alles met mate. Behalve vezels, als ik daar minder van ga eten, dan merk ik dat gelijk.

Ik ben sinds maandag goed bezig, vind ik zelf. Niet gesnaaid (wel een gezond tussendoortje, zoals een cräcker met 15+ smeerkaas of een appeltje) en verder drie gezonde koolhydraatarme maaltijden. Ook heb ik gewandeld en gefietst.

Ik merk het ook wel, licht in mijn hoofd vanwege gebrek aan suiker een koolhydraten. Zo te lezen hier gaat dat wel over. Mijn lichaam is ook wel gewend aan suiker. Ik ben dol op koekjes en chocolade, dat at ik dan ook vaak. Zou nu een moord doen voor een speculaasje!!

Die verslaving aan suiker herken ik ook ja. Ben er nu ook van aan het afkicken, maar bij mij uit dat in een paar dagen hoofdpijn (nu 2 dagen geweest en er nu gekukkig al vanaf). 

Die balans vind ik best lastig. Want met mate wordt dan toch vaker en meer. 

Ik vind dagelijks wegen niet zo fout. Heb een tijdje de Noom app gebruikt en daar wordt het aanbevolen. Voor mij betekent het dat ik veel beter inzicht heb in dat als ik rustig doorga het lijntje ook vanzelf naar beneden gaat. Ik kan na een paar nachtdiensten zo maar in eens twee kilo zwaarder zijn dus als ik een keer per week weeg zie ik dat rustige lijntje naar beneden veel minder goed. Ik weeg dus elke dag, mijn weegschaal app en Fitnesspal maken allebei een grafiekje en ik kijk niet naar het getal, wel naar het grafiekje. 

Voor alle sporters die er vandaag op uitgaan - knap gedaan. Ik trek het vandaag niet, het regent en ik ben ongesteld, morgen staat het op de planning. Gisteren mijn stappen gehaald en nog even een kwartiertje thuis op de machine geroeid. 

Oh, ik verheug me ook op de verhuizing over een maand of 2-3. We krijgen dan een hometrainer en crosstrainer op zolder. Neem me echt voor om dat dan een aantal keer per week te doen. Zou ook veel schelen.

MelMel schreef op 04-01-2023 om 11:08:

Ik vind dagelijks wegen niet zo fout. Heb een tijdje de Noom app gebruikt en daar wordt het aanbevolen. Voor mij betekent het dat ik veel beter inzicht heb in dat als ik rustig doorga het lijntje ook vanzelf naar beneden gaat. Ik kan na een paar nachtdiensten zo maar in eens twee kilo zwaarder zijn dus als ik een keer per week weeg zie ik dat rustige lijntje naar beneden veel minder goed. Ik weeg dus elke dag, mijn weegschaal app en Fitnesspal maken allebei een grafiekje en ik kijk niet naar het getal, wel naar het grafiekje.

Voor alle sporters die er vandaag op uitgaan - knap gedaan. Ik trek het vandaag niet, het regent en ik ben ongesteld, morgen staat het op de planning. Gisteren mijn stappen gehaald en nog even een kwartiertje thuis op de machine geroeid.

Ik weeg ook iedere dag, en ik had ergens nog wel het gevoel dat dat niet goed is. Maar je omschrijft dit heel goed, op deze manier vorm je wel een goed totaalbeeld. De enige kunst is alleen om niet de motivatie te verliezen als je een paar dagen stilstaat of wat aankomt. Maar goed, dat kan bij minder vaak wegen natuurlijk ook gebeuren. En als je over de hele week geen resultaat ziet - wat ook maar een momentopname is- is de motivatie vasthouden nog lastiger denk ik. Nu kun je nog makkelijk tegen jezelf zeggen: het is maar één dag, morgen weer een nieuwe. 

Fijn, nu kan ik zonder schuldgevoel iedere dag op de weegschaal  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.