Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
Ysenda
01-07-2023 om 08:22
Ik heb op zaterdag mijn weeg-vergelijk moment (ik weeg elke dag) en ben deze week 1,2 kg afgevallen. Het zijn nog de begin kilo's die gaan altijd snel.
Ik heb een afstreeplijst gemaakt met mijn doel en bij bepaalde mijlpalen een beloning neergezet. De eerste is een nieuwe bidon, niet dat we er daar niet al minstens 25 van hebben maar de mijne is na 15 jaar gewoon aan vervanging toe. Er komen scheurtjes in het plastic. Een andere is een manicure/pedicure want ik wandel veel meer dus mijn voeten mogen daar ook wel voor beloond worden.
Verder een nieuwe yoga mat, ik doe sinds maart aan yinyoga en dat bevalt me heel erg goed en ik wil er nog wat bij gaan doen daar dus dat mag ook beloond worden.
En als ik mijn doel dan bereikt heb of mijn personal trainer (PT) zegt dat ik mijn optimum bereikt heb dan mag ik een nieuw horloge.
Bewust geen dingen als: dan mag ik een gebakje, een ijsje oid want het gaat om gezonder en in balans zijn dus die dingen horen gewoon in een gebalanceerd eetpatroon voor mij. En ik wil juist weg van eten als beloning gebruiken.
Ikmtrain nu ongeveer een maand met mijn PT en ik krijg steeds meer zijn om meer te doen, zelf naar de basicfit maar vanwege mijn schouder durf ik dat niet erg maar ik denk dat ik het morgenochtend toch maar doe.
Lollypopje
01-07-2023 om 08:26
Klinkt als een goede aanpak Ysenda.
Fijn dat je zoveel baat hebt bij je PT 
BritgetJones007
01-07-2023 om 08:54
welke dieeten gebruiken jullie om af te vallen? Denk aan Keto, Sonia Bakkeren, gewoon meer groente eten, niet meer snoepen.
En per welk dieet; hoeveel vallen jullie af per week?
Ik wil binnenkort ook gaan starten en was benieuwd welke methode het beste werkt
Lollypopje
01-07-2023 om 09:05
BritgetJones007 schreef op 01-07-2023 om 08:54:
welke dieeten gebruiken jullie om af te vallen? Denk aan Keto, Sonia Bakkeren, gewoon meer groente eten, niet meer snoepen.
En per welk dieet; hoeveel vallen jullie af per week?
Ik wil binnenkort ook gaan starten en was benieuwd welke methode het beste werkt
Ik doe niet aan dieeten, maar probeer vooral mijn eetpatroon blijvend positief te veranderen.
Wat ik wel doe is 5 dagen per week calorieen tellen (rond de 1500), waarbij ik ook let op vezels, eiwitten en niet te veel suikers. In het weekend tel ik niet en ben mag ik alles eten, maar let wel nog steeds op vezelfs, want minder dan 35 gram en mijn darmen gaan protesteren.
Wat ik merk is dat doordat ik doordeweeks matig dit in het weekend ook redelijk vanzelf gaat meestal.
FaithfulDuck87
01-07-2023 om 09:08
ik heb een receptenboek van Project gezond. Daarbij heb je een dagmenu en daar zoveel mogelijk in mee gaan, maar er zijn ook nog vervangers te gebruiken. Je eet wel alles (dus ook khd-en). Ik heb het nu weer laten versloeren, maar ga er weer mee aan de gang. Ik was in 3 maanden tijd 8 kilo afgevallen. En het is dus ook leren om een gezond eetpatroon te ontwikkelen
alhambra
01-07-2023 om 09:24
Ik volg geen dieet maar heb mezelf doelen gesteld:
- iedere dag 30 minuten bewegen/wandelen
- 1x per week sportschool
- 1 avond per week niets meer eten na 19 uur
- geen alcohol meer drinken
- minder eten uit gewoonte maar alleen als ik er zin in heb.
Doelen 1&2 gaan goed.
Doelen 3 t/m 5 gaan redelijk . Mijn eetpatroon is verbeterd maar de doelen haal ik niet geheel.
Het zorgt ervoor dat mijn gewicht stabiel blijft dus dat is winst.
Ysenda
01-07-2023 om 09:43
hier ook geen dieet wel houd ik in overleg met mijn PT bij wat ik eet in de eetmeter van het voedingscentrum en samen nemen we beslissingen over kleine veranderingen.
Ik eet tussen de 1200 en 1500 kcal per dag ongeveer afhankelijk van wat ik aan activiteit doe. Ik probeer minimaal 500 minder te eten dan mijn dagverbruik volgens mijn horloge.
Ik moest vooral meer gaan eten van de gezonde dingen.
En om te wisselen gebruik ik niet de nutriscore logo's maar de kiesikgezond app van het voedingscentrum.
Dat heeft al heel wat gezonde wissels opgeleverd zonder dat ik op lekker eten inlever.
We kijken nu om het eiwitgehalte omhoog te krijgen voor het behoud van spieren.
Meer bewegen, wandelen van ongeveer 5000 stappen per dag naar nu minimaal 12.500. Dat is wel bewust 's morgens voor mijn werk wandelen, in de lunchpauze 3-4 km ook als het regent.
De fiets pakken waar ik anders de tram neem.
PT is haar geld tot nog toe voor mij dubbel en dwars waard. Ik kan haar tussendoor ook appen voor advies.
alhambra
03-07-2023 om 20:16
Klinkt als een serieuze aanpak, Ysenda. Ik hoop dat je niet teveel last heb van trek.
Ik probeer weer mijn goede voornemen op te pakken om op maandagavond niets te eten na 19 uur. Het gaat maar met moeite.
Nog even volhouden!
pausi
03-07-2023 om 21:59
Heb me vandaag gewogen, ben hetzelfde gebleven, dat viel me mee.
Heb ook een 'dans-oefening-workouts voor elke dag een andere' via internet voor op de telefoon gekocht, jawel, voor een jaar. Enfin, na 2 minuten had ik het al gezien want ik kon dat jonge meisje natuurlijk helemaal niet bijhouden maar dat zou wel een erge slechte start zijn geweest dus maar andere oefeningen gedaan en jawel, heb nu al spierpijn! Tjongejonge.
Ik zet nu eens door.
alhambra
03-07-2023 om 22:18
Top, Pausi!
Het is me gelukt vanavond en de weegschaal gaf net het laagste aan sinds december afgelopen jaar.
Ysenda
03-07-2023 om 22:50
alhambra schreef op 03-07-2023 om 22:18:
Top, Pausi!
Het is me gelukt vanavond en de weegschaal gaf net het laagste aan sinds december afgelopen jaar.
Whoop, whoop, gefeliciteerd.
Ysenda
03-07-2023 om 23:06
alhambra schreef op 03-07-2023 om 20:16:
Klinkt als een serieuze aanpak, Ysenda. Ik hoop dat je niet teveel last heb van trek.
Ik probeer weer mijn goede voornemen op te pakken om op maandagavond niets te eten na 19 uur. Het gaat maar met moeite.
Nog even volhouden!
Trek? Zeker niet ik zit regelmatig halverwege de avond nog tegen heug en meug wat te eten omdat ik anders niet aan mijn minimum kom. Maar dan wel gezonde keuzes. Het is ook geen dieet maar echt gezonde keuzes en de rest laten staan zo veel mogelijk maar de ongezonde dingen laten staan voelt ook niet moeilijk. Ik bedenk me elke keer is dit het waard, nou meestal niet.
Ik had zaterdag zo'n trek in chips. Ik kocht zo'n klein zakje van 45g, altijd beter dan het jumbo exemplaar van 300g, ik kocht ook een volkoren broodje. Dat broodje at ik. De chips waren het me toch niet waard en nu heeft zoon ze vandaag opgegeten. Hij kan dat prima laten liggen normaal gesproken.
Inmiddels heb ik de sportschool er ook weer bij gepakt. Ik wil naast mijn sessie met de PT nog 2x gaan. Ben zondag geweest en dat voelde heel goed. Morgenochtend wil ik weer.
Vanavond yinyoga, ik viel bijna in slaap zo ontspannend is het.
Morgen een externe lunch ik ben de kaart al aan het bestuderen en dan ook nog eens taart op het werk, die sla ik zeker over ik vind ze meestal niet lekker en het is me het niet waard. Dan 's avonds maar extra wandelen.
Gelukkig zie ik ook resultaat op de weegschaal. Donderdag wordt er weer gemeten door de PT, ik weet niet of het daar al te zien is, het is nu wel een straftempo waar het nu in gaat en dat blijft natuurlijk niet.
Ysenda
03-07-2023 om 23:12
pausi schreef op 03-07-2023 om 21:59:
Heb me vandaag gewogen, ben hetzelfde gebleven, dat viel me mee.
Heb ook een 'dans-oefening-workouts voor elke dag een andere' via internet voor op de telefoon gekocht, jawel, voor een jaar. Enfin, na 2 minuten had ik het al gezien want ik kon dat jonge meisje natuurlijk helemaal niet bijhouden maar dat zou wel een erge slechte start zijn geweest dus maar andere oefeningen gedaan en jawel, heb nu al spierpijn! Tjongejonge.
Ik zet nu eens door.
Zet 'm op! Vaker doen dan wordt de spierpijn echt minder. Spierpijn is echter geen goed teken. Je mag voelen dat je ze gebruikt hebt maar het mag geen pijn doen.
Dolfje
04-07-2023 om 07:54
Wij hebben weer een ontzettend leuk maar slecht weekend gehad dus dik 2 kilo zwaarder...
Nu hup weer in het gareel. Zondag nog wel gaan sporten en gisteren wel gewandeld maar qua eten erg slecht gedaan.
pausi
04-07-2023 om 15:12
Dolfje schreef op 04-07-2023 om 07:54:
Wij hebben weer een ontzettend leuk maar slecht weekend gehad dus dik 2 kilo zwaarder...
Nu hup weer in het gareel. Zondag nog wel gaan sporten en gisteren wel gewandeld maar qua eten erg slecht gedaan.
Oeiii, zet 'm op.
Omdat ik vakantie heb, heb ik meetings bij allerlei eetgelegenheden, ik zal ook de gezonde, magere variant kiezen. Alcoholvrij ben ik gelukkig al twee jaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.