Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Zonder koelkast leven


Poezie schreef op 12-12-2021 om 00:45:

[..]

Ja, hoe anders?

Wasserette

Pindarots

Pindarots

12-12-2021 om 06:30 Topicstarter

Op de vraag hoe ik zoveel gedoe kan hebben met koelkasten: 3 jaar geleden een nieuwe gekocht. Ging in juli kapot. Deurrubbers stuk, en koelsysteem defect. Monteur vond het niet de moeite om langs te komen en heeft een omruilverzoek ingediend. 
Kreeg een nieuwe. Deze kreeg in november dezelfde klachten. Koelde niet meer. Weer een monteur geweest (ander merk, ander bedrijf)
Weer een kapot koelsysteem en te weinig gas in het apparaat. Dus weer een nieuwe. 
Vandaar. Heb er dus wel even genoeg van. Plus in de tijden dat ik zonder zat ben ik zo gewend geraakt aan de stilte dat me dat ook wel bevalt.

Maar leuk om zoveel verschillende reacties te lezen! Ik geef weinig om koude sapjes, alcohol en frisdrank. Dus ben benieuwd hoe het zal gaan 

Fenyw schreef op 11-12-2021 om 21:33:

[..]

Ach, in de zomer op de camping is het niet heel veel anders. Mijn koelbox koelt dan echt niet goed genoeg, ik heb voor twee dagen groente en fruit. Melk en boter doe ik niet aan, dat scheelt. Ik koop altijd maar een klein stukje kaas wat in twee dagen op komt. Gaat prima. Je gaat wel bewuster inkopen omdat je weet dat je het niet lang kan bewaren.

Daarom heb ik een caravan, gewoon fijn een koelkast en nog een elektrische koelbox in de voortent voor drank. Warme limoncello is niet te drinken en op vakantie wil ik wel echt genieten van een lekker drankje.

Pindarots schreef op 12-12-2021 om 06:30:

Op de vraag hoe ik zoveel gedoe kan hebben met koelkasten: 3 jaar geleden een nieuwe gekocht. Ging in juli kapot. Deurrubbers stuk, en koelsysteem defect. Monteur vond het niet de moeite om langs te komen en heeft een omruilverzoek ingediend.
Kreeg een nieuwe. Deze kreeg in november dezelfde klachten. Koelde niet meer. Weer een monteur geweest (ander merk, ander bedrijf)
Weer een kapot koelsysteem en te weinig gas in het apparaat. Dus weer een nieuwe.
Vandaar. Heb er dus wel even genoeg van. Plus in de tijden dat ik zonder zat ben ik zo gewend geraakt aan de stilte dat me dat ook wel bevalt.

Maar leuk om zoveel verschillende reacties te lezen! Ik geef weinig om koude sapjes, alcohol en frisdrank. Dus ben benieuwd hoe het zal gaan

Ik heb sinds kort een nieuwe, nadat de oude na 20 jaar kuren vertoonde. Hoor hem niet verder. Ik zou dan dus eerder op zoek gaan naar een fatsoenlijk merk die stil is.

Pindarots

Pindarots

12-12-2021 om 07:46 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 12-12-2021 om 07:04:

[..]

Ik heb sinds kort een nieuwe, nadat de oude na 20 jaar kuren vertoonde. Hoor hem niet verder. Ik zou dan dus eerder op zoek gaan naar een fatsoenlijk merk die stil is.

Het geld is op daarvoor en wil het nu dus zonder gaan proberen. Vandaar dat ik dus op zoek was naar mensen die misschien hetzelfde proberen. Of al zonder leven.

Snap dat het voor een hoop mensen echt iets is waar je niet zonder kan. Maar ik denk dus wel dat het haalbaar is.

Lollypopje schreef op 11-12-2021 om 10:39:

[..]

Die hoort dan ook in de vriezer

Zeker, maar ik vermoed dat ze die ook de deur uit doet 

Zonder koelkast of vriezer lijkt mij echt erg lastig. Ik kook ook regelmatig te veel, bv pompoensoep of curry koken, eten en de rest invriezen voor een andere keer. Kan ook prima veganistisch natuurlijk. Bij stroomstoringen maak ik me altijd het meeste druk om al het eten in m'n koelkast en vriezer! 

Ben wel benieuwd pindarots, hoe het bevalt zonder koelkast. Hou je ons op de hoogte?

Ysenda schreef op 12-12-2021 om 01:04:

[..]

Wasserette

Dan nog liever bij de buren 

Pindarots schreef op 12-12-2021 om 07:46:

[..]

Het geld is op daarvoor en wil het nu dus zonder gaan proberen. Vandaar dat ik dus op zoek was naar mensen die misschien hetzelfde proberen. Of al zonder leven.

Snap dat het voor een hoop mensen echt iets is waar je niet zonder kan. Maar ik denk dus wel dat het haalbaar is.

Maar waarom probeer je het niet gewoon. Ik zou het zelf vervelend vinden vooral omdat ik wel vlees en dierlijke producten eet en regelmatig kliekjes heb die ik wil bewaren. Maar als dat voor jou niet geld, dan is het best mogelijk. Dit is denk ik typisch zo’n ding dat je uit moet proberen en er dan vanzelf achter komt of het wel of niet werkt.

Maar begrijp ik nou goed dat je tot drie keer toe een defecte koelkast hebt gehad in drie jaar tijd? Dat vind ik wel heel veel. Als je er wel weer eentje aan wil schaffen zou ik eerst eens kritisch kijken naar waar hij staat en hoe je er mee omgaat. En ik zou dan ook voor een enigszins degelijk merk gaan, in de aanbieding zijn die vaak amper duurder dan een b-merk.

Pindarots schreef op 12-12-2021 om 06:30:

Op de vraag hoe ik zoveel gedoe kan hebben met koelkasten: 3 jaar geleden een nieuwe gekocht. Ging in juli kapot. Deurrubbers stuk, en koelsysteem defect. Monteur vond het niet de moeite om langs te komen en heeft een omruilverzoek ingediend.
Kreeg een nieuwe. Deze kreeg in november dezelfde klachten. Koelde niet meer. Weer een monteur geweest (ander merk, ander bedrijf)
Weer een kapot koelsysteem en te weinig gas in het apparaat. Dus weer een nieuwe.
Vandaar. Heb er dus wel even genoeg van. Plus in de tijden dat ik zonder zat ben ik zo gewend geraakt aan de stilte dat me dat ook wel bevalt.

Maar leuk om zoveel verschillende reacties te lezen! Ik geef weinig om koude sapjes, alcohol en frisdrank. Dus ben benieuwd hoe het zal gaan

Ligt 't dan niet aan de plaatsing? De doorluchting achter de inbouw dmv roostertjes in de onder én bovenplint. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-12-2021 om 09:54

Of hij staat te koud. In een onverwarmde ruimte werkt alleen een Liebherr. Andere merken kunnen daar niet tegen, volgens de gebruiksaanwijzing. Al moet ik zeggen dat 100 jaar geleden zelfs mijn Siemens in mijn onverwarmde, in de winter ijskoude keuken nooit een krimp heeft gegeven.

Pindarots

Pindarots

12-12-2021 om 10:09 Topicstarter

Koelkast stond gewoon in de keuken bij 20 graden gemiddeld. En vrij. Dus aan de plaatsing lag het niet. Gewoon pure pech denk ik.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-12-2021 om 10:18

Ik vind het wel een interessante uitdaging. Als ik alleen zou wonen, zou ik het misschien ook uitproberen (niet meteen wegdoen, maar een paar weken uitzetten of zo) om te kijken hoe het gaat.

Vegan eten helpt al een hoop natuurlijk. Mijn vegetarische kliekjes staan ook zelden in de koelkast. Die blijven op het aanrecht staan voor de volgende dag, behalve op zeer warme zomerdagen.

Houd je ons op de hoogte van hoe het bevalt? Ik ben benieuwd of je tegen dingen aanloopt waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Ijs in de zomer zou ik wel missen denk ik.

Het lijkt mij wel een leuk experiment. Ik denk dat ik ook behoorlijk ver zou komen zonder koelkast. Hier geen vlees, havermelk in de koffie en we drinken geen frisdrank ofzo. Sojasaus en dergelijke bewaar ik niet in de koelkast. Ik ontbijt met crackers en als ik boven een supermarkt zou wonen zou ik voor de lunch een vers broodje halen, of afbakken. In de zomer zou ik de witte wijn wel missen in het weekend, maar die is misschien wel gekoeld te kopen? Ben benieuwd hoe het bevalt!

Coreopsis schreef op 12-12-2021 om 10:18:

Ik vind het wel een interessante uitdaging. Als ik alleen zou wonen, zou ik het misschien ook uitproberen (niet meteen wegdoen, maar een paar weken uitzetten of zo) om te kijken hoe het gaat.

Vegan eten helpt al een hoop natuurlijk. Mijn vegetarische kliekjes staan ook zelden in de koelkast. Die blijven op het aanrecht staan voor de volgende dag, behalve op zeer warme zomerdagen.

Houd je ons op de hoogte van hoe het bevalt? Ik ben benieuwd of je tegen dingen aanloopt waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Ijs in de zomer zou ik wel missen denk ik.

Ik zou hier echt heel erg mee uitkijken hoor. Vooral dingen als rijst of pasta zijn echt broeinesten voor bacteriën. Het Voedingscentrum heeft daar ook een bewaarwijzer voor. Kliekjes kan je normaal gesproken niet buiten de koelkast bewaren.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-12-2021 om 10:40

Madamecannibale schreef op 12-12-2021 om 10:24:

[..]

Ik zou hier echt heel erg mee uitkijken hoor. Vooral dingen als rijst of pasta zijn echt broeinesten voor bacteriën. Het Voedingscentrum heeft daar ook een bewaarwijzer voor. Kliekjes kan je normaal gesproken niet buiten de koelkast bewaren.

Mwah. Ik ken de officiële adviezen - en die zijn vrij rigide omdat men daarmee alle risico wil uitsluiten. Ook voor ouderen en mensen met een zwakker gestel. De kans dat een gezond mens van rijst van een dag oud ziek wordt is minimaal. 

Hetzelfde geldt voor de tgt datum. Na die datum kán iets bedorven zijn. Die moet dus ook erg krap genomen zijn om risico's vrijwel uit te sluiten. Oog, neus en tong zijn (mits getraind ) over het algemeen een betrouwbaarder middel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.