Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat wil jij ontvangen van de voedselbank?

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 14:09:

[..]

Maar loopt zij ook bij de voedselbank? Het punt is dat je niet iemand bij de voedselbank kan verplichten om bepaalde dingen te doen of laten. Het zijn geen kleine kinderen.

Ja ze was klant bij de voedselbank. 

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 14:46:

[..]

Ik vind dat zo infantiel. Alsof die mensen achterlijk zijn. Zeker als ze een lijstje krijgen met wat en uit welke categorie je het mag halen.

Ik vind dat jij nogal heftig reageert 

Ze mogen uit elke categorie een bepaald aantal producten kiezen, dat is noodzakelijk en logisch. Het is niet de bedoeling dat iemand een schap leeg trekt.

[..]

Ik vind dat zo infantiel. Alsof die mensen achterlijk zijn. Zeker als ze een lijstje krijgen met wat en uit welke categorie je het mag halen.

Jij bent ook niet de subtielste thuis hè.

Mijn neef doet vrijwilligerswerk bij de voedselbank. En haalt bij boeren aardappelen  en groenten op en brengt dat dan naar diverse voedselbanken in vooral kop Noord-Holland  maar soms ook verder. Zag zojuist een post  voorbijkomen op Facebook  met aardappelen, wortelen, spitskool en paprika's.  Dus sommige voedselbanken delen wel groente uit.

De voedselbank in mijn woonplaats kent zijn klanten ook goed en is best genegen met persoonlijke situaties rekening te houden zonder dat in het extreme te trekken. 

[..]

Weet jij überhaupt iets over voedselbanken??? Deze manier vind ik vele malen beter dan mensen twee uur in de rij te laten wachten voor ze binnen mogen, en ja daar wordt ook door de medewerkers/vrijwilligers bepaald wat je krijgt. Dan vind ik het zelf kiezen wat je nodig hebt veel menselijker. Ze hoeven op die manier niet steeds dankjewel te zeggen, en het lijkt meer op gewoon boodschappen doen. Vond het echt schandalig dat mensen in de rij moeten wachten die tot het eind van de straat is in de stromende regen. Wij rijden een moeder die vrouw van school kent elke vrijdag naar de voedselbank, we zetten haar rond 11 af en dan staat er al een behoorlijke rij, de voedselbank gaat om 12 open en dan mogen er steeds 25 mensen binnen want zoveel winkelkarren zijn er en dan lopen ze een rondje af en krijgen ze producten overhandigd van de medewerker. En dan is ze meestal rond kwart voor 3 klaar en halen we meteen haar jongste uit school en zetten we haar thuis af met de boodschappen. Dat twee uur in de rij wachten vind ik eigenlijk schandalig, zij noemt het de walk of shame

Wat fijn dat je dag voor haar doet Nick!!
Ik ben, niet persoonlijk maar via een familielid, bekend met beide systemen van de voedselbank en het systeem met de categorieën is vele malen prettiger. Ook minder verspilling want zo kreeg familielid weleens producten waar het echt niks mee deed. 

Nick90 schreef op 14-09-2026 om 19:18:

[..]

Weet jij überhaupt iets over voedselbanken??? Deze manier vind ik vele malen beter dan mensen twee uur in de rij te laten wachten voor ze binnen mogen, en ja daar wordt ook door de medewerkers/vrijwilligers bepaald wat je krijgt. Dan vind ik het zelf kiezen wat je nodig hebt veel menselijker. Ze hoeven op die manier niet steeds dankjewel te zeggen, en het lijkt meer op gewoon boodschappen doen. Vond het echt schandalig dat mensen in de rij moeten wachten die tot het eind van de straat is in de stromende regen. Wij rijden een moeder die vrouw van school kent elke vrijdag naar de voedselbank, we zetten haar rond 11 af en dan staat er al een behoorlijke rij, de voedselbank gaat om 12 open en dan mogen er steeds 25 mensen binnen want zoveel winkelkarren zijn er en dan lopen ze een rondje af en krijgen ze producten overhandigd van de medewerker. En dan is ze meestal rond kwart voor 3 klaar en halen we meteen haar jongste uit school en zetten we haar thuis af met de boodschappen. Dat twee uur in de rij wachten vind ik eigenlijk schandalig, zij noemt het de walk of shame

Je hoeft niet zo agressief te doen. Ik zeg alleen maar dat sommige mensen dat systeem ook niet kunnen waarderen. Het beste zou gewoon zijn als je online kon bestellen wat je zou willen en dat het thuis zou worden afgeleverd.

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 21:53:

[..]

Je hoeft niet zo agressief te doen. Ik zeg alleen maar dat sommige mensen dat systeem ook niet kunnen waarderen. Het beste zou gewoon zijn als je online kon bestellen wat je zou willen en dat het thuis zou worden afgeleverd.

Keep on dreaming! 

Bakblik schreef op 14-09-2026 om 21:57:

[..]

Keep on dreaming!

Ja, waarom niet?

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 21:59:

[..]

Ja, waarom niet?

Nou, meld je aan als vrijwilliger voor orderpicken en bezorging. Sponsor dan ook meteen een website met bestelmogelijkheid. En zorg ervoor dat alle producten online komen en dat er een voorraadsysteem achter zit.

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 11:36:

[..]

Degene die zegt dat een kruidenmix essentieel is heeft geen idee wat armoede is. Ik vind ketchup wel in een andere categorie vallen. Het kan bij rijst, aardappels en vleesvervangers. Het laat het eten echt veel lekkerder smaken.

Ketchup versus kruiden is toch echt een kwestie van smaak.

En voor sommige dingen is tomatenpuree lekkerder dan ketchup. 

Ik ken mensen die jarenlang in de bijstand (niet de voedselbank) zaten, en juist kruiden en specerijen gebruikten om nog wat diversiteit aan smaken te krijgen. En de smaak van wat minder goede kwaliteit eten verhulde met kruiden zodat het nog enigszins eetbaar was. Want vlees en groente aan de datum zit korting op, maar smaakt ook al wat slechter. En de dure kwaliteit biefstuk is dan geen optie, het soepvlees is veel betaalbaarder. Maar voor soep heb je wel extra smaakmakers nodig.

Natuurlijk wil je in eerste instantie iets wat je buik vult. Maar daarnaast kunnen mensen kruiden en specerijen enorm missen. Of sauzen. 

Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 21:53:

[..]

Uh waar zie je mij agressief doen? Naar de voedselbank ga je uit noodzaak, daar valt niks meer te waarderen. 

Ik ondersteun een vriendin die elke week bij de voedselbank komt. Zij geeft aan vooral veel snoep/koek en chips te krijgen, weinig vlees of (verse) groenten en fruit. Of wekenlang alleen maar hamburgers of dezelfde soort groenten. Ze is heel dankbaar voor alles wat ze krijgt maar geeft ook aan dat ze niet zoveel kan met de vele zakken chips en pakken koek. Dat is lekker voor een keer maar niet als dagelijke voeding. 

Op haar verzoek haal ik altijd kipfilet en dan 2 kilo zodat ze wat voorraad heeft en nog iets van boomstammetjes of ander vlees dat ze lekker vindt, vers brood dat ze kan invriezen, afbakbroodjes, pakken rijst en pasta en groenten in blik/pot. En eens in de zoveel tijd een grote boodschappentas vol met drogistspullen zoals shampoo, deo, bodylotion, wc papier enzo. Dat haal ik bij de dm in duitsland.

Smulkruimel schreef op 15-09-2026 om 07:33:

Ik ondersteun een vriendin die elke week bij de voedselbank komt. Zij geeft aan vooral veel snoep en chips te krijgen, weinig vlees of (verse) groenten en fruit. Of wekenlang alleen maar hamburgers of dezelfde soort groenten.
Op haar verzoek haal ik altijd kipfilet en dan 2 kilo zodat ze wat voorraad heeft en nog iets van boomstammetjes, vers brood dat ze kan invriezen, afbakbroodjes, pakken rijst en pasta en groenten in blik/pot. En eens in de zoveel tijd een grote boodschappentas vol met drogistspullen zoals shampoo, deo, bodylotion, wc papier enzo. Dat haal ik bij de dm in duitsland.

Dat zou ik dan weer niet doen, ze krijgen gewoon leefgeld om dat soort dingen van te kopen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.