Huis, tuin en keuken
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 13:11
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 11:36:
[..]
Degene die zegt dat een kruidenmix essentieel is heeft geen idee wat armoede is. Ik vind ketchup wel in een andere categorie vallen. Het kan bij rijst, aardappels en vleesvervangers. Het laat het eten echt veel lekkerder smaken.
Als ketchup je smaak is wordt alles er lekkerder van misschien. Ik vind het vooral overheersend en dan smaakt alles hetzelfde.
Met ketchup kun je een mislukt alledaags gerecht best een beetje opleuken. Vooral gerechten met tomaat.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 13:15
Bakblik schreef op 14-09-2026 om 12:35:
[..]
En hulp krijgen bij je financiële zaken op orde krijgen is niet vernederd?
Schiet mij maar lek.
Als je het een gedwongen moet doormaken dan het ander ook maar. Dan kan je een goede start maken om problemen in de toekomst te voorkomen.
Maar dan kan je ook een stylist op iemand afsturen als ze naar jouw mening te dure kleren dragen en dat je samen goedkoop kleding gaat shoppen. Ik vind dat een cursus gezond eten onder dezelfde noemer valt. Het kan heel nuttig zijn, maar je geeft wel aan dat die persoon niet weet wat gezond is, iets wat blijkbaar voor iedereen die niet aanklopt bij de voedselbank algemene kennis is. Zo komt dat over. Hulp krijgen bij je financiële zaken is verplicht als je in de schulden zit. Daar kom je niet onderuit. Maar neem de rest van de waardigheid van een mens niet verder af.
Bakblik
14-09-2026 om 13:48
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 13:15:
[..]
Maar dan kan je ook een stylist op iemand afsturen als ze naar jouw mening te dure kleren dragen en dat je samen goedkoop kleding gaat shoppen. Ik vind dat een cursus gezond eten onder dezelfde noemer valt. Het kan heel nuttig zijn, maar je geeft wel aan dat die persoon niet weet wat gezond is, iets wat blijkbaar voor iedereen die niet aanklopt bij de voedselbank algemene kennis is. Zo komt dat over. Hulp krijgen bij je financiële zaken is verplicht als je in de schulden zit. Daar kom je niet onderuit. Maar neem de rest van de waardigheid van een mens niet verder af.
En een onderdeel van die hulp zou mijns inziens moeten bestaan uit verstandig inkopen doen en samenstellen van gezonde maaltijden met bijvoorbeeld een weekmenu. Dat je leert dat een zak geraspte kaas niet alleen voor de pasta van vandaag is maar ook voor de ovenschotel van woensdag. Dat je budgettechnisch en gezondheidstechnisch beter 2x met 1 grote zak kan doen dan voor ieder gerecht 1 kleiner zakje kan kopen.
Dat 100 gram kaas op de pasta lekker kan zijn maar niet echt nodig.
Ik hoor het de moeder van een klasgenootje van mijn kind nog zeggen: Ik heb geen geld voor die voordeelzak, ik koop en klein zakje om 2 dagen later weer een klein zakje te kopen.
Damoontje
14-09-2026 om 13:55
Ketchup is geen vergif hoor. Het is aan de ontvanger of die in 2 dagen die hele fles leeg heeft of er langer mee doet en af en toe een beetje neemt. Dan kun je ook wel zeggen dat er geen kaas in de pakketten mag zitten want dat is zout en vet.
Een vriendin loopt bij de voedselbank en zij had een pakket waarmee ze een pasta-maaltijd kon samenstellen met veel groente waarvan ze meerdere dagen kon eten. Ik had niet echt ervaring met de voedselbank maar het verbaasde me wat voor mooi pakket ze had.
Ja er zat een saus-mix bij met ongetwijfeld zout en E-nummers. Maar als je ziet wat ze normaal geneigd is te eten, is het al een hele vooruitgang.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 13:58
Damoontje schreef op 14-09-2026 om 13:55:
Ketchup is geen vergif hoor. Het is aan de ontvanger of die in 2 dagen die hele fles leeg heeft of er langer mee doet en af en toe een beetje neemt. Dan kun je ook wel zeggen dat er geen kaas in de pakketten mag zitten want dat is zout en vet.
Een vriendin loopt bij de voedselbank en zij had een pakket waarmee ze een pasta-maaltijd kon samenstellen met veel groente waarvan ze meerdere dagen kon eten. Ik had niet echt ervaring met de voedselbank maar het verbaasde me wat voor mooi pakket ze had.
Ja er zat een saus-mix bij met ongetwijfeld zout en E-nummers. Maar als je ziet wat ze normaal geneigd is te eten, is het al een hele vooruitgang.
Dat zeg ik ook niet, het is alleen niet zo, dat alles lekker wordt van ketchup.
Herfstappeltaart
14-09-2026 om 13:59
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2026 om 13:58:
[..]
Dat zeg ik ook niet, het is alleen niet zo, dat alles lekker wordt van ketchup.
Zaanse mayonaise daarentegen.........
(nee hoor, grapje)
krulliebollie
14-09-2026 om 14:05
Herfstappeltaart schreef op 14-09-2026 om 13:59:
[..]
(nee hoor, grapje)
Jaaaaaa.. met Zaanse wordt alles beter.. ketchup vind ik vies.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 14:07
Herfstappeltaart schreef op 14-09-2026 om 13:59:
[..]
(nee hoor, grapje)
Uh ja, bijna alles
Frisdrank1972
14-09-2026 om 14:09
Bakblik schreef op 14-09-2026 om 13:48:
[..]
Ik hoor het de moeder van een klasgenootje van mijn kind nog zeggen: Ik heb geen geld voor die voordeelzak, ik koop en klein zakje om 2 dagen later weer een klein zakje te kopen.
Maar loopt zij ook bij de voedselbank? Het punt is dat je niet iemand bij de voedselbank kan verplichten om bepaalde dingen te doen of laten. Het zijn geen kleine kinderen.
Yumi
14-09-2026 om 14:23
Terug naar de vraag.
Ik denk dat het voor mij belangrijk zou zijn om een keuze te hebben, zodat je kunt pakken wat je nodig hebt, die voedselbanken zijn er...
Een supermarkt zonder kassa, met schappen vol met dezelfde producten. Waar klanten een lijstje krijgen hoeveel producten ze uit elke categorie (zoals groente, kruidenierswaren of rijst & pasta) in hun winkelwagentje mogen leggen. Waar maximaal twaalf klanten tegelijk boodschappen kunnen doen en waar anderen met een kopje koffie hun beurt afwachten.
Geen prijskaartjes, geen aanbiedingen en alles gratis: hier kunnen klanten van de voedselbank zélf boodschappen doen | Regio | De Gelderlander.nl
lientje69
14-09-2026 om 14:29
DeOnbekende schreef op 13-09-2026 om 22:09:
[..]
Pfffff....
Dan maar liever geen vlees.
Athan
14-09-2026 om 14:41
Ik vind ketchup echt heel erg vies en ik heb het ook werkelijk nog nooit in huis gehad. Maar kruiden..! Ik kan me niet voorstellen hoe je kunt koken zonder kruiden, dus dat vond ik een heel goed idee (weet allang niet meer wie daarmee kwam). Ik snap best dat je zonder ras-el-hanout of zout uit de Himalaya kan, maar zonder zout, peper, paprikapoeder en kerrie wordt het echt al lastig om bijvoorbeeld een simpele, goedkope pastamaaltijd of curry lekker te krijgen.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 14:46
Yumi schreef op 14-09-2026 om 14:23:
Terug naar de vraag.
Ik denk dat het voor mij belangrijk zou zijn om een keuze te hebben, zodat je kunt pakken wat je nodig hebt, die voedselbanken zijn er...
Een supermarkt zonder kassa, met schappen vol met dezelfde producten. Waar klanten een lijstje krijgen hoeveel producten ze uit elke categorie (zoals groente, kruidenierswaren of rijst & pasta) in hun winkelwagentje mogen leggen. Waar maximaal twaalf klanten tegelijk boodschappen kunnen doen en waar anderen met een kopje koffie hun beurt afwachten.
Geen prijskaartjes, geen aanbiedingen en alles gratis: hier kunnen klanten van de voedselbank zélf boodschappen doen | Regio | De Gelderlander.nl
Ik vind dat zo infantiel. Alsof die mensen achterlijk zijn. Zeker als ze een lijstje krijgen met wat en uit welke categorie je het mag halen.
Rekenenisleuktaalook
14-09-2026 om 14:50
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 14:46:
[..]
Ik vind dat zo infantiel. Alsof die mensen achterlijk zijn. Zeker als ze een lijstje krijgen met wat en uit welke categorie je het mag halen.
Natuurlijk moet dat per categorie of wat dan ook. Anders neemt iemand alle dure dingen terwijl anderen dan niks hebben.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 14:52
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2026 om 14:50:
[..]
Natuurlijk moet dat per categorie of wat dan ook. Anders neemt iemand alle dure dingen terwijl anderen dan niks hebben.
Maar dan denk je dat dat iedereen bij de voedselbank profiteurs zijn. Stel dat je kind een kinderfeestje heeft dan mag je maar 1 pak koekjes meenemen omdat het op het lijstje staat. Het zou beter zijn als mensen bespreken wat ze precies nodig hebben en dat dan halen dan dat iemand ze het voorschrijft.