Huis, tuin en keuken
Teigera
14-09-2026 om 09:56
Evaluna schreef op 14-09-2026 om 09:47:
Bedenk wel dat er misschien wel ouders van klasgenootjes komen die dat misschien helemaal niet willen weten dat ze er komen.
Toen wij er liepen, kwam er een inzamelingsactie in de klas. Mijn kinderen vonden dat heel gênant. Niemand die het weten mocht dat ik daar ook kwam.
Er zijn bij 'mijn' voedselbank bepaalde uren in de week waarop je langs mag fietsen om wat af te geven, afgeven doe je aan de achterkant van het pand, dat is niet daar waar de klanten komen afhalen (dat is aan de voorkant). Dus dit kun je gewoon vermijden.
Al snap ik je opmerking (en van je kinderen) heel goed Evaluna.
Bakblik
14-09-2026 om 10:35
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 09:14:
[..]
Als het lang genoeg braadt proef ik het verschil niet. Zeker niet als ik nog een flinke scheut ketchup erop doe. En ketchup is maar 0,60 dus ik denk dat de meeste mensen bij de voedselbank dat wel kunnen kopen om die vleesvervangers naar vlees te laten smaken.
Bij leeft echt buiten de realiteit zeg!
Ketchup is maar €0.60 dus je denkt dat de meeste mensen dat wel kunnen betalen? Jij weet echt niet waar het over gaat!
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 08:49:
[..]
Maar dat kan dan als denigrerend overkomen. Alsof de voedselbankklanten te dom zijn om te weten wat gezond eten is.
Nee ze zijn niet te dom maar tijdenlang gedwongen keuzes maken en genoegen nemen met de niet zo gezonde keuzes om je mag te kunnen vullen zorgt er soms voor dat mensen niet meer echt weten wat de gezondste optie is.
Als je hulp krijgt bij het oplossen van je schulden wordt je geholpen met een financieel plan maken om niet opnieuw in de penarie te raken. Wat mij betreft mag daar ook een stukje voedingsvoorlichting bij.
Ik weet niet of dat al zo is maar toen ik iemand kende die pakketten kreeg nog niet.
Yumi
14-09-2026 om 11:28
Cle0 schreef op 14-09-2026 om 09:06:
[..]
Het is een reactie op het statement: "en je proeft meestal het verschil niet"
Geen statement over wat het doel van vleesvervangers wel of niet zou moeten zijn.
Nee, het is een reactie op het bericht van Tinewinkel die schrijft dat de smaakt merkbaar anders is dan van gewoon vlees... Dat beaam ik door te zeggen dat het klopt, maar dat dit ook niet de bedoeling is.
TineWinkel schreef op 13-09-2026 om 22:53:
[..]
Vleesvervangers moeten ook gekoeld bewaard worden. Tenzij je noten en linzen bedoelt als vleesvervangers. En de smaak van veel vleesvervangers, mwah, is toch wel echt merkbaar anders dan van gewoon vlees.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 11:31
Bakblik schreef op 14-09-2026 om 10:35:
[..]
Nee ze zijn niet te dom maar tijdenlang gedwongen keuzes maken en genoegen nemen met de niet zo gezonde keuzes om je mag te kunnen vullen zorgt er soms voor dat mensen niet meer echt weten wat de gezondste optie is.
Als je hulp krijgt bij het oplossen van je schulden wordt je geholpen met een financieel plan maken om niet opnieuw in de penarie te raken. Wat mij betreft mag daar ook een stukje voedingsvoorlichting bij.
Ik weet niet of dat al zo is maar toen ik iemand kende die pakketten kreeg nog niet.
Het zou aangeboden moeten worden, maar niet verplicht moeten zijn. Alleen als mensen er zelf voor kiezen, het is nogal vernederd om te instrueren dat iemand niet weet wat gezond is.
Cle0
14-09-2026 om 11:34
Yumi schreef op 14-09-2026 om 11:28:
[..]
Nee, het is een reactie op het bericht van Tinewinkel die schrijft dat de smaakt merkbaar anders is dan van gewoon vlees... Dat beaam ik door te zeggen dat het klopt, maar dat dit ook niet de bedoeling is.
TineWinkel schreef op 13-09-2026 om 22:53:
[..]
Vleesvervangers moeten ook gekoeld bewaard worden. Tenzij je noten en linzen bedoelt als vleesvervangers. En de smaak van veel vleesvervangers, mwah, is toch wel echt merkbaar anders dan van gewoon vlees.
Ja maar TineWinkel reageert op "en je proeft meestal het verschil niet". Waarin het niet gaat om de bedoeling of niet. Maar of je het verschil proeft.
Frisdrank1972
14-09-2026 om 11:36
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2026 om 09:32:
[..]
Tja, ik eet nooit gepaneerd vlees, dus een vega vleesvervanger is voor mij al echt anders.
Ketchup maakt dat niet anders, wel ongezonder. En als je weinig te besteden hebt is 60 cent best veel.
Opmerken dat ketchup maar 60 cent kost, laat vooral zien dat jij geen idee hebt over echt weinig te besteden hebben.
Degene die zegt dat een kruidenmix essentieel is heeft geen idee wat armoede is. Ik vind ketchup wel in een andere categorie vallen. Het kan bij rijst, aardappels en vleesvervangers. Het laat het eten echt veel lekkerder smaken.
Yumi
14-09-2026 om 11:50
Cle0 schreef op 14-09-2026 om 11:34:
[..]
Ja maar TineWinkel reageert op "en je proeft meestal het verschil niet". Waarin het niet gaat om de bedoeling of niet. Maar of je het verschil proeft.
En ik reageer op op TineWinkel zo werkt dat op een forum
DeOnbekende
14-09-2026 om 11:50
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 11:36:
[..]
Degene die zegt dat een kruidenmix essentieel is heeft geen idee wat armoede is. Ik vind ketchup wel in een andere categorie vallen. Het kan bij rijst, aardappels en vleesvervangers. Het laat het eten echt veel lekkerder smaken.
Ketchup brengt inderdaad elk gerecht op niveau, in tegenstelling tot kruiden.
Ik hoop zo dat jij een troll bent. Dan doe je het wel goed, moet ik je nageven 
Cle0
14-09-2026 om 12:18
Yumi schreef op 14-09-2026 om 11:50:
[..]
En ik reageer op op TineWinkel zo werkt dat op een forum
![]()
Goh. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat je een betoog aan het schrijven bent op een discussie die de ander helemaal niet aan het voeren is. Maar laat maar zitten, we missen elkaars punt denk ik.
Nick90
14-09-2026 om 12:23
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 11:36:
[..]
Ketchup is dan weer niet gezond en laten we wel wezen van kruiden en specerijen smaakt alles beter en ja die zijn duur maar je kan er veel maaltijden mee maken ipv een fles ketchup die na een paar dagen leeg is.
Ninoea
14-09-2026 om 12:34
Nick90 schreef op 14-09-2026 om 12:23:
[..]
Ketchup is dan weer niet gezond en laten we wel wezen van kruiden en specerijen smaakt alles beter en ja die zijn duur maar je kan er veel maaltijden mee maken ipv een fles ketchup die na een paar dagen leeg is.
Helemaal eens!
Je houdt er bijzondere meningen op na, @frisdrank1972
Bakblik
14-09-2026 om 12:35
Frisdrank1972 schreef op 14-09-2026 om 11:31:
[..]
Het zou aangeboden moeten worden, maar niet verplicht moeten zijn. Alleen als mensen er zelf voor kiezen, het is nogal vernederd om te instrueren dat iemand niet weet wat gezond is.
En hulp krijgen bij je financiële zaken op orde krijgen is niet vernederd?
Schiet mij maar lek.
Als je het een gedwongen moet doormaken dan het ander ook maar. Dan kan je een goede start maken om problemen in de toekomst te voorkomen.
Moxxie
14-09-2026 om 12:43
Ik ben meer van de stelling dat alles waar "te" voor staat niet goed is. Iedere dag een flinke sloot ketchup bij de avondmaaltijd is niet verstandig, maar een beetje ketchup erbij als je dat lekker vindt bij de gebakken aardappelen is volgens mij niks mis mee. Ook niet als je bij de voedselbank komt.
Ninoea
14-09-2026 om 12:46
Bakblik schreef op 14-09-2026 om 12:35:
[..]
En hulp krijgen bij je financiële zaken op orde krijgen is niet vernederd?
Schiet mij maar lek.
Indien iemand er financieel een puinhoop van heeft gemaakt, is financiële instructie krijgen niet vernederend maar aantoonbaar noodzakelijk. Indien iemand financieel niet de middelen heeft om boodschappen te doen betekent dat niet automatisch dat diegene niet in staat is gezonde voedingskeuzes te maken. Ik weet van de onderzoeken waaruit gebleken is dat geldstress en armoede veelal leiden tot ongezonde goedingskeuzes, maar die is niet 1 op 1 vertaalbaar naar het individu. Het voelt al vernederend voor veel mensen om gebruik te moeten/mogen maken van een voedselbank. Laat staan als je er een cursus door de strot geduwd te krijgen. Dat het goed is die cursus aan te bieden ben ik het overigens mee eens. Het is alleen de toon die de muziek maakt.