Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Broadway
06-05-2026 om 11:11
Yumi schreef op 06-05-2026 om 10:52:
Doen jullie ook mee aan het gouden windei verkiezingen?
Het is toch raar dat NL fabrikanten blijft houden die de consument misleiden. Er zijn 5 genomineerden, hieronder een paar voorbeelden;
Linzensnack voor kinderen die voor 75% uit maismail bestaat en qua calorieën en vet niet onder doet voor wokkels
Cheddarsaus met 1% cheddar
Protein tonijnmoot, alleen het blikje is anders, tonijn is van nature protein rijk de prijs is echter wel een stuk hoger.
16e Gouden Windei Verkiezing: stem nu! | Foodwatch
done! wat een goede verkiezing! nooit van gehoord. ik ben voor de tonijn gegaan.
Yumi
06-05-2026 om 11:24
Broadway schreef op 06-05-2026 om 11:11:
[..]
done! wat een goede verkiezing! nooit van gehoord. ik ben voor de tonijn gegaan.
Het is de 16de verkiezing 
Die tonijn is echt erg!
Ik zie steeds meer artikelen verschijnen met die proteïne lokkreet, en vegan is ook zo'n loze kreet als je die vermeld op een 100% plantaardig product, maar het verkoopt wel.
Dewi-Sri2
06-05-2026 om 11:44
Beterlaat2021! schreef op 05-05-2026 om 12:57:
Uit een persbericht blijkt dat er binnenkort toiletpapier te koop is, waar geen kartonnen rolletje in zit.
Hieraan is werkelijk helemaal niets nieuws. Hier in Frankrijk koop ik het al jaren en het bevalt me prima. Edet en Lotus (van 'mijn' wc-papier) komen uit hetzelfde moederbedrijf, alleen is Lotus bekend in Frankrijk en Edet in Nederland. Volkomen misplaatste trots dus bij Edet.
Broadway
06-05-2026 om 11:59
Yumi schreef op 06-05-2026 om 11:24:
[..]
Die tonijn is echt erg!
Ik zie steeds meer artikelen verschijnen met die proteïne lokkreet, en vegan is ook zo'n loze kreet als je die vermeld op een 100% plantaardig product, maar het verkoopt wel.
ik sloeg erop aan omdat wij momenteel best met voeding bezig zijn en mijn man thuis kwam met PROTEÏNEEEEEE yoghurt van ik dacht campina. best aan de prijs en er bleek minder proteïne in te zitten dan onze goedkope duitse aldi kwarkkuipjes
Caroline80
06-05-2026 om 12:15
Broadway schreef op 06-05-2026 om 11:59:
[..]
ik sloeg erop aan omdat wij momenteel best met voeding bezig zijn en mijn man thuis kwam met PROTEÏNEEEEEE yoghurt van ik dacht campina. best aan de prijs en er bleek minder proteïne in te zitten dan onze goedkope duitse aldi kwarkkuipjes
Ja die heb ik ook gehaald. Maar ik had wel in de winkel al door dat het niet veel voorstelde qua extra proteïne. 55 gram per pak en in de yoghurt die we normaal hebben 48 gram. Maar het was in de aanbieding en daardoor niet duurder dan het huismerk. En de magere variant was dikker dan de normaal magere yoghurt.
bieb1963
06-05-2026 om 12:46
Broadway schreef op 06-05-2026 om 11:11:
[..]
Idem! Walgelijk gewoon…
Broadway
06-05-2026 om 12:59
Caroline80 schreef op 06-05-2026 om 12:15:
[..]
Ja die heb ik ook gehaald. Maar ik had wel in de winkel al door dat het niet veel voorstelde qua extra proteïne. 55 gram per pak en in de yoghurt die we normaal hebben 48 gram. Maar het was in de aanbieding en daardoor niet duurder dan het huismerk. En de magere variant was dikker dan de normaal magere yoghurt.
bij onze kuipjes 12 gram per 100 gram dus dat is echt wel meer. hij had natuurlijk helemaal niet gekeken, maar was vol in de marketing getrapt
Tuinfluiter
06-05-2026 om 13:13
Yumi schreef op 06-05-2026 om 10:52:
Doen jullie ook mee aan het gouden windei verkiezingen?
Het is toch raar dat NL fabrikanten blijft houden die de consument misleiden. Er zijn 5 genomineerden, hieronder een paar voorbeelden;
Linzensnack voor kinderen die voor 75% uit maismail bestaat en qua calorieën en vet niet onder doet voor wokkels
Cheddarsaus met 1% cheddar
Protein tonijnmoot, alleen het blikje is anders, tonijn is van nature protein rijk de prijs is echter wel een stuk hoger.
16e Gouden Windei Verkiezing: stem nu! | Foodwatch
Leuk dat je deze link hebt geplaatst, ik heb gestemd op de tonijnmoot.
Yumi
06-05-2026 om 13:15
Broadway schreef op 06-05-2026 om 11:59:
[..]
Net online boodschappen gedaan, kwam weer een mooie voorbeeld tegen hoe we voor de gek worden gehouden. De voedingswaarden wordt standaard vermeld per 100 gram, die is voor de proteïne van Alpro kwark 5,5 gram... maar je scoort natuurlijk beter door 22 gram op de pot te zetten.
Auwereel
06-05-2026 om 13:16
Ik ben voor de linzensticks gegaan, kinderen moeten gewoon linzen leren waarderen in plaats van maisbloem ervoor aanzien.
Yumi
06-05-2026 om 13:25
Er is ook een misleiding meldpunt.
Meldpunt Misleiding | Foodwatch
En veel voorbeelden en tips, zoals deze:
Wanneer marketing misleiding is, foodwatch ontmaskert! | Foodwatch

Dees!
06-05-2026 om 13:43
Ook gedaan!
Er zitten echter ook wel een paar dubieuze tussen. Kan best zijn dat Milka krimpflatie toepast. Iemand toevallig de ontwikkelingen op de cacaomarkt gevolgd? Die is gigantisch in prijs gestegen, dus ik snap dan wel dat Milka de chocolade duurder maakt.
Geen terechte nominatie wat mij betreft.
Broadway
06-05-2026 om 13:54
Dees! schreef op 06-05-2026 om 13:43:
Ook gedaan!
Er zitten echter ook wel een paar dubieuze tussen. Kan best zijn dat Milka krimpflatie toepast. Iemand toevallig de ontwikkelingen op de cacaomarkt gevolgd? Die is gigantisch in prijs gestegen, dus ik snap dan wel dat Milka de chocolade duurder maakt.
Geen terechte nominatie wat mij betreft.
de nominatie is waarschijnlijk voor de combinatie met kleinere verpakking.
Bakblik
06-05-2026 om 14:00
Ik heb gestemd voor de tonijn. Wat een onzin product. Die linzensnack is ook dubieus maar geen basisvoedsel, dat is een snack. Tonijn kan je gebruiken als eiwitcomponent bij je (warme) maaltijd.
Moosey
06-05-2026 om 14:00
Yumi schreef op 06-05-2026 om 11:24:
[..]
Die tonijn is echt erg!
Nou, vergis je niet qua vegan, soms wordt er in producten gebruik gemaakt van dierlijke grondstoffen in het proces waar je het echt niet zou verwachten. In wijn bijvoorbeeld. Dan is het wel fijn als erop staat dat het vegan is. Maar op een komkommer is dat natuurlijk volkomen misplaatst.
Ik ga ook stemmen, dank voor de reminder!