Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Ginevra
16-11-2025 om 12:47
Courage schreef op 16-11-2025 om 12:01:
Ik moet nog eens zo'n 'geen verkoop aan de deur'-sticker regelen. Dat zal alweer wat schelen. .
Hier negeren ze dat gewoon hoor.
"Sorry, niet gezien, maar nu ik u toch spreek...."
"Goedendag, ik kom niks verkopen hoor! Wij zijn bewoners aan het adviseren over energie en mogelijk kunnen we voor u een aantrekkelijke regeling in werking zetten...."
"Ik kom niks verkopen hoor! Heeft u wel eens gehoord van wat er gaande is in Gaza? Mijn neef is daar geweest en heeft daar zulke verschrikkelijke dingen gezien, en bent u ook van mening dat de kinderen daar niet de dupe van mogen worden? Nou, wij zijn een initiatief begonnen om....."
"Goedemorgen! Ik kom niks verkopen, maar ik kwam hier toevallig langs en het viel me op dat in veel huizen de kozijnen aan vervanging toe zijn, en wanneer heeft u voor het laatst nieuwe kozijnen gekocht?"
kerst
16-11-2025 om 12:48
Spreekuurtje schreef op 16-11-2025 om 12:46:
[..]
Dan bellen ze je wel met een nieuw nummer.
Waarom belt het ziekenhuis trouwens anoniem? Vind ik al langer raar hoor, het is niet dat ze een geheim nummer hebben ofzo
Volgens mij omdat ze niet willen dat je op die telefoonlijn terugbelt. Onhandig is het vaak wel.
Auwereel
16-11-2025 om 12:51
Ben net gebeld door een onbekend nummer. Ik zoek eerst op een site zoals "wie heeft gebeld" of er wat bekend is over het nummer. Het nummer dat net belde, staat aangemerkt als "bandje, scam". Dus heb ik het nummer geblokkeerd.
Thuis doe ik de deur meestal wel open als er wordt aangebeld.
madee
16-11-2025 om 13:03
Poison schreef op 16-11-2025 om 11:59:
Met een chronisch ernstig ziek kind die in het streekziekenhuis en universitair ziekenhuis onder behandeling is heb ik helaas niet de luxe niet op te nemen als er onbekend wordt gebeld. Ik neem dus altijd op bij onbekend. En als t dan een bandje oid is hang ik op. En ja dan weten ze dat het een werkend nummer is en bellen ze vaker. Heel kit als je belangrijke ziekenhuistelefoontjes verwacht. Eikels.
Begrijp ik. Er is echter een verschil tussen een onbekend nummer en een anoniem nummer. Een anoniem nummer kan inderdaad het ziekenhuis of een bedrijf zijn waar je daadwerkelijk iets mee te maken hebt. Meestal geen probleem.
Het gaat vooral om de onbekende bellers: je ziet wel een telefoonnummer in beeld, maar niet wie (uit jouw veilige contacten) er belt. Die moet je niet opnemen, want die zijn in de meeste gevallen fout. Maar stel nu dat het (zichtbare maar onbekende nummer) bijvoorbeeld van een leerkracht van je kind is, of de boekwinkel die wil zeggen dat je bestelling er is, dan spreekt diegene echt wel een bericht in of weet je op een andere manier wel te bereiken.
Thora
16-11-2025 om 13:04
Ik weet niet of dit onder de noemer raar valt maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben. Ik wandel veel en dan zie ik ook vaak mensen met honden wandelen. Die dieren ontroeren mij. En als een hondje naar me toe komt kan ik zelfs volschieten. De trouw van zo'n dier. Het netjes meelopen met de verzorger of verzorgster. De onschuldige snoetjes, ja ook de pitbull en de bullterriër. Misschien is het de leeftijd, maar het doet mij wat.
kerst
16-11-2025 om 13:27
Auwereel schreef op 16-11-2025 om 12:51:
Ben net gebeld door een onbekend nummer. Ik zoek eerst op een site zoals "wie heeft gebeld" of er wat bekend is over het nummer. Het nummer dat net belde, staat aangemerkt als "bandje, scam". Dus heb ik het nummer geblokkeerd.
Thuis doe ik de deur meestal wel open als er wordt aangebeld.
Ik neem niet op, maar bel het nummer direct terug. Krijg ik een bandje, dan blokkeer ik nummer.
Wieder
16-11-2025 om 13:32
Miepjecody schreef op 16-11-2025 om 11:41:
[..]
Wat is er mis met hoi hoe is het?
Vraag gewoon wat je wil weten zeg je, dat is toch gewoon dat je vraagt hoe is het?
Het is een collega die niet perse wil weten hoe het met me is, maar een werkgerelateerde vraag heeft. Dat je daarbij dan uit beleefdheid vraagt hoe het is, is natuurlijk niet erg, maar ik vind het wel raar (en daar gaat dit topic over) dat je dan njet de vraag stelt die je eigenlijk hebt maar gaat zitten wachten op het antwoord op de vraag hoe het met me is, tot je tot de eigenlijke vraag komt.
Jujubee
16-11-2025 om 13:32
Thora schreef op 16-11-2025 om 13:04:
Ik weet niet of dit onder de noemer raar valt maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben. Ik wandel veel en dan zie ik ook vaak mensen met honden wandelen. Die dieren ontroeren mij. En als een hondje naar me toe komt kan ik zelfs volschieten. De trouw van zo'n dier. Het netjes meelopen met de verzorger of verzorgster. De onschuldige snoetjes, ja ook de pitbull en de bullterriër. Misschien is het de leeftijd, maar het doet mij wat.
Oh, dat snap ik echt zo goed. En ik ben achterin de dertig. Maar ik kan enorm emotioneel worden van honden. Ik heb een geweldige leenhond en ik kan ook echt zo trots op hem zijn als we samen wandelen. Hij is altijd zo braaf en lief. Maar andere honden uit de buurt ben ik ook gek op en moet ik altijd even gedag zeggen. Heerlijke beesten. Ik kijk ook vaak naar The Dog House op HBO, over dat Engelse hondenasiel. Zo'n heerlijk programma. Het zijn gewoon prachtige beesten. "Mijn" hond adoreert me echt, en ik voel me altijd zo speciaal dat hij van me houdt.
Als ik ooit wat zelfverzekerder ben en er klaar voor ben komt er hier ook wel een eigen hond. Ooit. Gelukkig heb ik zat geweldige honden in de buurt.
Jujubee
16-11-2025 om 13:34
Ginevra schreef op 16-11-2025 om 12:47:
[..]
Hier negeren ze dat gewoon hoor.
"Sorry, niet gezien, maar nu ik u toch spreek...."
"Goedendag, ik kom niks verkopen hoor! Wij zijn bewoners aan het adviseren over energie en mogelijk kunnen we voor u een aantrekkelijke regeling in werking zetten...."
"Ik kom niks verkopen hoor! Heeft u wel eens gehoord van wat er gaande is in Gaza? Mijn neef is daar geweest en heeft daar zulke verschrikkelijke dingen gezien, en bent u ook van mening dat de kinderen daar niet de dupe van mogen worden? Nou, wij zijn een initiatief begonnen om....."
"Goedemorgen! Ik kom niks verkopen, maar ik kwam hier toevallig langs en het viel me op dat in veel huizen de kozijnen aan vervanging toe zijn, en wanneer heeft u voor het laatst nieuwe kozijnen gekocht?"
Precies, ik heb ook zo'n sticker, daar hebben ze echt schijt aan hier hoor. En ze zijn dan al in mijn gebouw ( appartement ) via mijn buren en bellen dan ineens bij mij boven aan. En ik kan geen nee zeggen dus ik voel me dan enorm in de hoek gezet door die agressieve figuren. Ik kijk dus eerst door het kijkgaatje en doe dan gewoon niet meer open.
Ginevra
16-11-2025 om 13:50
Jujubee schreef op 16-11-2025 om 13:34:
[..]
Precies, ik heb ook zo'n sticker, daar hebben ze echt schijt aan hier hoor. En ze zijn dan al in mijn gebouw ( appartement ) via mijn buren en bellen dan ineens bij mij boven aan. En ik kan geen nee zeggen dus ik voel me dan enorm in de hoek gezet door die agressieve figuren. Ik kijk dus eerst door het kijkgaatje en doe dan gewoon niet meer open.
Ik kan best assertief zijn en dat soort lui wegsturen, maar ik moet die modus wel even aanzetten bij mezelf. En daar heb ik niet altijd zin in of energie voor.
Ze krijgen trainingen om alle tegenwerpingen voor te zijn, en daarmee dwingen ze je om bot te worden. Dus je moet ze in de rede vallen en wegsturen, want zolang je antwoord blijft geven op hun vragen kom je niet van ze af. Dus ik val ze letterlijk in de rede met "Ik sta te koken en ik heb geen tijd voor je verhaal. Heb je een collectebus dan gooi ik er een paar euro in en anders mag je een deur verder gaan" maar dat gaat niet van nature.
Schoondochter
16-11-2025 om 13:56
Ginevra schreef op 16-11-2025 om 13:50:
[..]
Ik kan best assertief zijn en dat soort lui wegsturen, maar ik moet die modus wel even aanzetten bij mezelf. En daar heb ik niet altijd zin in of energie voor.
Ze krijgen trainingen om alle tegenwerpingen voor te zijn, en daarmee dwingen ze je om bot te worden. Dus je moet ze in de rede vallen en wegsturen, want zolang je antwoord blijft geven op hun vragen kom je niet van ze af. Dus ik val ze letterlijk in de rede met "Ik sta te koken en ik heb geen tijd voor je verhaal. Heb je een collectebus dan gooi ik er een paar euro in en anders mag je een deur verder gaan" maar dat gaat niet van nature.
Ja, die training is echt irritant. Ik ben nog korter dan jij. Doe de deur open en zeg (met een glimlach) dat ik niet geïnteresseerd ben, succes verder! en doe de deur weer dicht. Vaak krijg ik er dan nog net een 'fijne avond' bij, wel netjes.
Courage
16-11-2025 om 14:30
Oh Ginevra, die sticker kan ik me dus besparen. 
Ik ben gelukkig wel heel assertief aan de deur. Korte metten, meteen.
Thora
16-11-2025 om 14:35
Schoondochter schreef op 16-11-2025 om 13:56:
[..]
Ja, die training is echt irritant. Ik ben nog korter dan jij. Doe de deur open en zeg (met een glimlach) dat ik niet geïnteresseerd ben, succes verder! en doe de deur weer dicht. Vaak krijg ik er dan nog net een 'fijne avond' bij, wel netjes.
Hetzelfde met bellers. Sommigen zijn zo bezig met het script dat ze gewoon niet luisteren. Iets dat je als eerste moet leren bij een telefoontraining. Zo is mij een keer tot drie keer toe gevraagd waarom ik geen nieuw mobiel abonnement wilde. Steeds op een andere manier. Ik heb het meisje uiteindelijk wat tips gegeven over hoe ze haar werk beter kon doen aangezien ik tot kort daarvoor ook dergelijk werk had gedaan. (In een tijd van werkeloosheid pak je namelijk alles aan).
afrodite05
16-11-2025 om 14:51
Courage schreef op 16-11-2025 om 14:30:
Oh Ginevra, die sticker kan ik me dus besparen.
Ik ben gelukkig wel heel assertief aan de deur. Korte metten, meteen.
Hier werkt de sticker wel heel goed... Ik zie soms mensen naar de deur lopen, dan verdwijnen ze even uit mijn zicht (dus lezen ze de tekst) en dan gaan ze weer zonder aan te bellen. Ik ben eerder verbaasd dat ze bij Ginevra die sticker negeren...