Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

CharlieB schreef op 15-11-2025 om 18:46:

[..]

Ik vind het dan weer vaak raar als mensen anoniem bellen.

Ik ben een tijd buurtbemiddelaar geweest. Dan moest je mensen bellen met je eigen telefoon, want het mocht allemaal niks kosten. Maar dan moest je dus wel je nummer afschermen. Je wil echt niet dat die mensen die in oorlog zijn met de buren (en soms ook met de rest van de wereld) jouw privénummer hebben. 

Naminokurashi schreef op 15-11-2025 om 16:22:

[..]

Ik hou niet van onaangekondigd bezoek. Wil je langskomen? Prima, maar laat dat op tijd weten

Hou ik ook niet van. Maar ik zeg dat ik het raar vindt als je de deur niet open doet als overdag de deurbel gaat. Ik zeg niet dat ik het raar vindt als visite niet uitkomt/ je geen zin hebt in visite. Dat zijn toch twee verschillende dingen? 

"oh hoi Ans, ach nee, dat komt niet uit, doei Ans". 

Yumi schreef op 15-11-2025 om 17:58:

[..]

Psychologie van de koude grond lijkt in opmars op dit forum. Zonder enige kennis over de achtergrond wordt er geoordeeld.

Ik vind het raar om iemand meteen te labelen, een stuiterbal heeft adhd en iemand die graag een keurig opgeruimde kast heeft is een autist, doe je de deur niet open dan heb je een angststoornis.

huh? Ik schrijf nergens dat jij (of wie dan ook) een angststoornis, adhd of autisme heeft. Als je je er over verbaast dat er mensen zijn die dat wel doen, prima, maar dan moet je mij niet quoten. 

BlairW schreef op 15-11-2025 om 21:10:

[..]

Wij bellen vanuit het bedrijf anoniem, omdat mensen anders de rechtstreekse lijn weten en ons gaan bellen ipv via het gewone nummer waarbij ze bij het callcenter uitkomen. Ons nummer is gewoon geheim en alleen bedoeld voor collegiaal of intern overleg. Het is een spoedlijn die niet bedoeld is voor de dagelijkse vragen van klanten.

O ja bij mijn vorige werk kreeg de ander altijd het algemene nummer in beeld, ook al belde je vanuit je directe lijn. Maar dan is het nummer wel herleidbaar naar je bedrijf.

Ginevra schreef op 15-11-2025 om 22:02:

[..]

Ik ben een tijd buurtbemiddelaar geweest. Dan moest je mensen bellen met je eigen telefoon, want het mocht allemaal niks kosten. Maar dan moest je dus wel je nummer afschermen. Je wil echt niet dat die mensen die in oorlog zijn met de buren (en soms ook met de rest van de wereld) jouw privénummer hebben.

Nee eens, daarom ook de toevoeging 'vaak'. Ik weet dat het soms, zoals in deze situatie, echt handiger is, maar die zullen mij niet bellen. En toch word ik weleens anoniem gebeld. Dan bescherm je je eigen privacy, terwijl ik anoniem gebeld worden als een soort van inbreuk op die van mij ervaar. In sommige situaties zeker te verdedigen, in míjn dagelijkse leven dan weer niet echt vind ik. 

Meesje schreef op 15-11-2025 om 12:23:

Ik vind het raar als mensen op klaarlichte dag de deur niet open doen, ook al zijn ze gewoon thuis. Behalve als je een of andere angststoornis hebt. Maar anders, wat is nu het ergste dat kan gebeuren?

Waarom zou er iets ergs moeten kunnen gebeuren? Ik doe gewoon de deur niet open als ik daar geen zin in heb. Het is mijn deur. 

Netherfield schreef op 15-11-2025 om 18:34:

Daarnaast, wat kan er nou helemaal gebeuren als je opneemt. Is het raar of een bandje, dan hang je gewoon weer op. Er gebeurt dan verder toch niks?

Dan weten ze dat je nummer in gebruik is, en kunnen ze het misbruiken (spoofing). Vervolgens gaan ze dus andere mensen lastig vallen, zogenaamd vanaf jouw nummer. En dan word jij weer gebeld door mevrouw de Vries en handelsonderneming Smit, zo van 'u belde mij'. Niet fijn. Ik neem intussen geen enkel nummer meer op dat ik niet ken.

Het ziekenhuis belt soms ook anoniem (in ieder geval de ziekenhuizen waar ik gewerkt heb), dus ik neem altijd op. Je weet nooit of er iets met een familielid gebeurd is. Van de andere kant dus ook ervaring en ik probeer het 2x en daarna houdt het op.

Peaches schreef op 15-11-2025 om 22:43:

[..]

Dan weten ze dat je nummer in gebruik is, en kunnen ze het misbruiken (spoofing). Vervolgens gaan ze dus andere mensen lastig vallen, zogenaamd vanaf jouw nummer. En dan word jij weer gebeld door mevrouw de Vries en handelsonderneming Smit, zo van 'u belde mij'. Niet fijn. Ik neem intussen geen enkel nummer meer op dat ik niet ken.

Echt nog nooit meegemaakt en ik heb al heel vaak onbekende nummers opgenomen waarbij ik dan zo’n Engels bandje krijg. 

Meesje schreef op 15-11-2025 om 22:22:

[..]

Hou ik ook niet van. Maar ik zeg dat ik het raar vindt als je de deur niet open doet als overdag de deurbel gaat. Ik zeg niet dat ik het raar vindt als visite niet uitkomt/ je geen zin hebt in visite. Dat zijn toch twee verschillende dingen?

"oh hoi Ans, ach nee, dat komt niet uit, doei Ans".

Dus dan ga je speciaal naar de deur om te zeggen dat het niet uitkomt, daar kan een ander ook weer wat van vinden.
Ik ben namelijk zo iemand die al snel overstag gaat en iemand toch binnen laat, dus ik doe dan liever gewoon niet open

BlairW schreef op 15-11-2025 om 23:38:

[..]

Echt nog nooit meegemaakt en ik heb al heel vaak onbekende nummers opgenomen waarbij ik dan zo’n Engels bandje krijg.

Nee, dat wordt natuurlijk niet breed uitgemeten. Maar het gebeurt wel.
Ik kan me echt ergeren aan mensen die niet snappen dat mensen een beetje op hun hoede zijn met dit soort dingen, ook wat betreft bovenstaande

En daar zeg je het al: een onbekend nummer en dan toch zo'n bandje ipv het ziekenhuis Nog een reden om niet op te nemen!

Peaches schreef op 15-11-2025 om 22:43:

[..]

Waarom zou iemand dat doen? Telefoonnummervervalsing gebruiken om je voor te doen als een instantie heeft voordelen voor een oplichter, maar aan een nummer van een willekeurige particulier gebruiken heeft toch niemand iets, lijkt me. Nu zijn er wel meer vormen van digitale fraude waar ik het nut voor de fraudeur niet van snap, maar van deze heb ik ook echt nog nooit gehoord. 
Neemt niet weg dat ik onbekende nummers meestal niet opneem als ik niks verwacht, als iemand me echt nodig heeft sturen ze maar een berichtje. 

Spreekuurtje schreef op 16-11-2025 om 07:12:

[..]

Dus dan ga je speciaal naar de deur om te zeggen dat het niet uitkomt, daar kan een ander ook weer wat van vinden.
Ik ben namelijk zo iemand die al snel overstag gaat en iemand toch binnen laat, dus ik doe dan liever gewoon niet open

[..]

Nee, dat wordt natuurlijk niet breed uitgemeten. Maar het gebeurt wel.
Ik kan me echt ergeren aan mensen die niet snappen dat mensen een beetje op hun hoede zijn met dit soort dingen, ook wat betreft bovenstaande

En daar zeg je het al: een onbekend nummer en dan toch zo'n bandje ipv het ziekenhuis Nog een reden om niet op te nemen!

Maar als het wel het ziekenhuis was, had ik dat telefoontje gemist. Tuurlijk moet je op je hoede zijn, maar een onbekend nummer opnemen en een keer zo’n bandje aan de lijn krijgen is geen ramp natuurlijk. Er gebeurt vrij weinig dan.

Moosey schreef op 16-11-2025 om 07:47:

[..]

Waarom zou iemand dat doen? Telefoonnummervervalsing gebruiken om je voor te doen als een instantie heeft voordelen voor een oplichter, maar aan een nummer van een willekeurige particulier gebruiken heeft toch niemand iets, lijkt me. Nu zijn er wel meer vormen van digitale fraude waar ik het nut voor de fraudeur niet van snap, maar van deze heb ik ook echt nog nooit gehoord.
Neemt niet weg dat ik onbekende nummers meestal niet opneem als ik niks verwacht, als iemand me echt nodig heeft sturen ze maar een berichtje

Als je het nieuws enzo een beetje volgt weet je dat oplichters al veel langer zo te werk gaan.
Niet te geloven dat vele mensen nog zo naief zijn, ik kan er serieus bijna boos om worden,,

Spreekuurtje schreef op 16-11-2025 om 08:09:

[..]

Als je het nieuws enzo een beetje volgt weet je dat oplichters al veel langer zo te werk gaan.
Niet te geloven dat vele mensen nog zo naief zijn, ik kan er serieus bijna boos om worden,,

Ik denk ook dat het wel meevalt. Kijk, reageer jij op een appje dan hebben ze inderdaad meer aan jouw telefoonnummer door je profielfoto en door statusupdates e.d. die dan ingezien kunnen worden. Maar mijn telefoonnummer is in gebruik. Dat weten ze door mijn telefoonnummer te bellen, want mijn telefoon gaat dan over. Ik geef dus geen extra informatie weg door op te nemen. Wel kan ik verkeerde dingen gaan zeggen, dus terugpraten is niet verstandig. Maar hoor ik een bandje of iemand die in een andere taal gaat praten dan hang ik toch direct op.

Schoondochter schreef op 16-11-2025 om 08:17:

[..]

Ik denk ook dat het wel meevalt. Kijk, reageer jij op een appje dan hebben ze inderdaad meer aan jouw telefoonnummer door je profielfoto en door statusupdates e.d. die dan ingezien kunnen worden. Maar mijn telefoonnummer is in gebruik. Dat weten ze door mijn telefoonnummer te bellen, want mijn telefoon gaat dan over. Ik geef dus geen extra informatie weg door op te nemen. Wel kan ik verkeerde dingen gaan zeggen, dus terugpraten is niet verstandig. Maar hoor ik een bandje of iemand die in een andere taal gaat praten dan hang ik toch direct op.

Daarom neem ik bij afgeschermde of voor mij onbekende nummers altijd op met "Hallo?" ipv mijn naam. Als ik dan een bandje of een lange stilte hoor, hang ik meteen op. En is het wel echt iemand (ziekenhuis, iemand anders van wie ik het nummer niet direct herkende), dan noem ik alsnog mijn naam. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.