Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
madee
22-08-2025 om 19:17
Ik ken een paar Belgen (Vlamingen) en die verbazen zich er hier in Nederland over dat we elkaar zo veel groeten op straat. Dat is bij hen niet gebruikelijk. Het is misschien een cultuurdingetje.
Miepjecody
22-08-2025 om 19:19
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 18:13:
[..]
Ik heb geen goeiedag van totaal onbekenden nodig in the middle of nowhere.
Laat me met rust.
Zelf laat ik anderen ook gerust.
Ik vind het dan weer raar om totaal onbekenden zomaar aan te spreken en lastig te vallen tijdens een wandeling. Tenzij het ergens brandt ofzo en je me dat wil meedelen.
Wat zijn we toch diep gezonken als gewoon gedag zeggen " lastig vallen" is.
Marty1984
22-08-2025 om 19:23
Miepjecody schreef op 22-08-2025 om 19:19:
[..]
Wat zijn we toch diep gezonken als gewoon gedag zeggen " lastig vallen" is.
Maar wat is het nut van iemand gedag zeggen die je van haar noch pluim kent en die je waarschijnlijk nooit meer ziet? Behalve dan dat je iemand stoort die gewoon rustig wil wandelen.
Tegen mijn collega's op mijn werk wil ik best goeiedag zeggen. Tegen een vriendin die ik ergens tegenkom ook.
Maar een wildvreemde laat ik toch echt gewoon met rust. Ik ken hem / haar / het niet, dus ik zie geen enkele noodzaak - tenzij er iets dringend of belangrijk is - om hem / haar / het aan te spreken. Of dat nu overigens in een bos of in een supermarkt is.
Broodjebrie
22-08-2025 om 19:32
madee schreef op 22-08-2025 om 19:17:
Ik ken een paar Belgen (Vlamingen) en die verbazen zich er hier in Nederland over dat we elkaar zo veel groeten op straat. Dat is bij hen niet gebruikelijk. Het is misschien een cultuurdingetje.
Dat zou kunnen inderdaad.
Zilver_gray
22-08-2025 om 19:40
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 19:23:
[..]
Maar wat is het nut van iemand gedag zeggen die je van haar noch pluim kent en die je waarschijnlijk nooit meer ziet? Behalve dan dat je iemand stoort die gewoon rustig wil wandelen.
Tegen mijn collega's op mijn werk wil ik best goeiedag zeggen. Tegen een vriendin die ik ergens tegenkom ook.
Maar een wildvreemde laat ik toch echt gewoon met rust. Ik ken hem / haar / het niet, dus ik zie geen enkele noodzaak - tenzij er iets dringend of belangrijk is - om hem / haar / het aan te spreken. Of dat nu overigens in een bos of in een supermarkt is.
Het toch niet “nuttig” te zijn?
Het is een beschaafd en vriendelijk gebaar. Van vriendelijk zijn heeft nog nooit iemand iets gekregen.
Marty1984
22-08-2025 om 19:48
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 19:40:
[..]
Het toch niet “nuttig” te zijn?
Het is een beschaafd en vriendelijk gebaar. Van vriendelijk zijn heeft nog nooit iemand iets gekregen.
Ik hoef geen vriendelijkheid van onbekenden.
Hou je - waarschijnlijk dan nog half fake - vriendelijkheid maar voor familie, vrienden, collega's en de buurvrouw.
Pimpelmees67
22-08-2025 om 19:52
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 19:48:
[..]
Hou je - waarschijnlijk dan nog half fake - vriendelijkheid maar voor familie, vrienden, collega's en de buurvrouw.
Voor wie bewaar jij je vriendelijkheid? Niet voor het forum de laatste tijd....
Zilver_gray
22-08-2025 om 19:53
[..]
Wat is er mis met jou?
Citroengraag
22-08-2025 om 20:02
Hier in het dorp boven Utrecht is groeten volledig normaal. Hiervoor vijftien jaar in den Haag gewoond en daar verschilt het zelfs per wijk wat de gewoonte is. Ik kom zelf uit een alblasserwaards gehucht en daar volgt nog vaak een praatje op een groet. Niet groeten is daar echt lomp. Nog grappiger: als je bus 126 vanuit de ronde venen richting de bijlmer neemt, zie je het groeten van de chauffeur in de loop van de rit afnemen. De meeste chauffeurs zijn echt blij met een dank je wel of groet.
Miepjecody
22-08-2025 om 20:54
[..]
Wat een manier om in het leven te staan zeg. Ongelooflijk
CharlieB
22-08-2025 om 20:57
Ik zie gedag zeggen absoluut niet als lastig vallen, maar het hoeft van mij niet zo nodig. Ik snap ergens wel dat mensen het doen, al heb ik zelf niet die drang, dus ik zal dat echt niet bestempelen als lastig vallen. Maar ik vind het fijn om gewoon even lekker met mijn eigen gedachten aan de wandel te zijn en met niemand anders. Daar past voor mij niet altijd een 'onbekende die nou eenmaal graag gedag zegt' tussen.
Zeg lekker gedag als je gedag wil zeggen (ook tegen mij), als de ander dat ook wil krijg je een gedag terug en zo niet; ook goed.
Ik vind in de bus wel iets anders trouwens. Dan maak je gebruik van een dienst van iemand. De caissière begroet je ook.
Rogue
22-08-2025 om 21:20
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 18:13:
[..]
Ik heb geen goeiedag van totaal onbekenden nodig in the middle of nowhere.
Laat me met rust.
Zelf laat ik anderen ook gerust.
Ik vind het dan weer raar om totaal onbekenden zomaar aan te spreken en lastig te vallen tijdens een wandeling. Tenzij het ergens brandt ofzo en je me dat wil meedelen.
oke... , ik bedoelde meer van als je elkaar passeert is dat toch logisch om goeiedag te zeggen, hoezo is dat lastig vallen?
gewoon goeiedag of een knikje klaar

Marty1984
22-08-2025 om 21:43
Rogue schreef op 22-08-2025 om 21:20:
[..]
oke... , ik bedoelde meer van als je elkaar passeert is dat toch logisch om goeiedag te zeggen, hoezo is dat lastig vallen?
gewoon goeiedag of een knikje klaar
Nope. Het is niet logisch om wildvreemden te groeten.
In mijn omgeving groet je alleen mensen die je kent. De rest van de wereld laat je met rust, tenzij er écht iets belangrijks is.
Voor je 't weet heb je bovendien een man te stekken die verkeerde dingen denkt en je bespringt of erger. "Want je was zo vriendelijk, dus dat was een uitnodiging."
FaithfulDuck87
22-08-2025 om 21:50
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 21:43:
[..]
In mijn omgeving groet je alleen mensen die je kent. De rest van de wereld laat je met rust, tenzij er écht iets belangrijks is.
Voor je 't weet heb je bovendien een man te stekken die verkeerde dingen denkt en je bespringt of erger. "Want je was zo vriendelijk, dus dat was een uitnodiging."
mss is het bij jullie in de buurt wel uitzonderlijk, hier groet je ook bijna iedereen, ook al ken je iemand niet.
Broodjebrie
22-08-2025 om 21:50
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 21:43:
[..]
Jij bevind je duidelijk in een hele andere omgeving... triest.