Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vraagprijs te laag?

Mijn moeder gaat verhuizen. Het oude huis wordt te koop gezet door een makelaar die ze al kent. Huis heeft herstelde aardbevingsschade, is gedateerd en de indeling is ruk. Wel is het een vrijstaand huis, slaapkamer beneden, garage met deur het huis in en een grote tuin. Staat aan doorgaande weg. Nu heeft de makelaar een vraagprijs genoemd die € 27.000 onder de WOZ-waarde ligt. Ik vind dat raar. Het is verder geen krot ofzo, je kan er bij wijze van zo in, alles functioneert. Alle andere huizen die hij te koop heeft zitten wel (ruim) boven de WOZ. Moet ik hier iets mee? Kijk, ze hoeft niet de hoofdprijs te vragen maar ze hoeft hem ook niet weg te geven. Ik zou eigenlijk haar makelaar willen bellen maar wil het haar ook niet uit handen nemen. Wat vinden jullie?


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

10-10-2021 om 08:50

Je moeder overhalen tot een andere makelaar.

Ik zou een second opinieonderzoek bij een andere makelaar vragen. 27.000 euro onder de WOZ-waarde is nogal wat.

ik zou in elk geval niet onder de woz gaan zitten met de vraagprijs. 

Opinieonderzoek moet natuurlijk opinion zijn.Mijn iPad is erg eigenwijs.

Ik zou een andere makelaar vragen om een second opinon. Het moet wel heel ruk zijn wil het nu onder de woz waarde worden verkocht. 

Is de makelaar te vertrouwen? Is er kans dat er onderhandse deals zijn met potentiële kopers?

Kan ook zijn dat de makelaar het expres lager neerzet om zo een bepaalde groep bieders aan te trekken. Als de WOZ bijvoorbeeld 215.000 is, hij het voor 190.000 op de markt zet om zo meer kopers te trekken. Momenteel gaan ook in onze provincie veel huizen voor ver boven de vraagprijs de deur uit. 
Hangt ook af van de verdere voorwaarden. Is bijvoorbeeld de schadevergoeding aan te vragen, de subsidie voor verduurzaming nog aan te vragen enz? 

Het is altijd verstandig om minimaal 2 makelaars uit te nodigen en kijken wat zij zeggen. Verder kan je zelf ook vergelijken met vergelijkbare woningen op Funda in dezelfde plaats zodat je een beetje een idee krijgt.

Een andere tip die ik kreeg was Walter Living. Daar kan je een korte periode (een week? 2 weken?) gratis gebruik van maken. Die geeft een indicatie van de waarde van een huis als je het adres invoert en je kunt daar zien voor welk bedrag huizen verkocht zijn.

kijk ook naar hoe de commissie van de makelaar wordt bepaald. Soms is het percentage hoger voor het deel boven de vraagprijs. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

10-10-2021 om 09:50

Misschien is de WOZ waarde wel te hoog.
Second opinion vragen.
Makelaar uitleg vragen.
Zelf goed gaan kijken en vergelijken (funda etc).
Misschien is het huis minder interessant dan je denkt.
Misschien strategisch ingezet (zoals hierboven genoemd).
De markt de waarde laten uitwijzen (dus te koop zetten en kijken wat er gebeurt, als de vraagprijs (te) laag is, wordt er vast flink overboden).

Er is zoveel mogelijk....

Ik zou een andere makelaar nemen en ervoor zorgen dat je meer krijgt voor dit huis. Het is een gekkenwerk op de huizenmarkt en elke maand stijgen de prijzen. Ik zou daar van profiteren als ik een huis te koop zou hebben. Mijn zoon heeft in juni een huis gekocht en de vraagprijs was 209. Zo'n zelfde huis staat nu te koop voor 250. Moet je kijken wat dat gestegen is in 4 maanden tijd en dan moet je nog flink overbieden.

Ik snap trouwens wel wat hier gezegd wordt over tactiek, dat er dan misschien meer overboden wordt. Alleen kan ook dit minder lekker uitpakken.

Zo ken ik ook een verhaal van een huis waar veel aan moet gebeuren maar ook een garage, grote tuin etc. een 2-onder-1-kap.
Daar was de vraagprijs ook vrij laag ingezet. Hierdoor werd een bepaalde groep aangesproken met een max. budget. Dat budget was in mijn ogen lager dan de vraagprijs had kunnen zijn. Hadden ze de vraagprijs wat hoger en realistischer ingezet dan denk ik dat er hogere biedingen uit waren gekomen. 

Geen reacties gelezen maar heb wel ervaring met makelaardij, ook in Nederland, maar daar is mijn ervaring veel minder.

Om te beginnen kan een verkoper toch altijd eisen dat de makelaar het huis hoger aanbiedt. Klant blijft toch degene die eindbeslissing neemt over hoe hoog het huis wordt ingezet.
Tweede punt: als makelaar denkt dat er makkelijk 'meer uit het huis te halen valt', zou hij dom zijn minder vragen. Snijdt hij in zijn eigen vlees, want courtage hangt af van verkoopprijs.
Ik zou ook minstens een schatting door een tweede makelaar vragen. En dan kijken wat die zegt. Wees ook wel altijd voorzichtig (niet betuttelend bedoeld) met té hoge schattingen. Mensen worden verleid met een hoge prijs, huis raakt niet verkocht maar makelaar heeft het wel in zijn portefeuille. En daar is het ook om te doen: huizen 'binnen krijgen'. 

Succes!

Geen ervaring met de (ver)koop  van een huis.
Maar wel verhalen gehoord.  Als je de indruk hebt dat er veel belangstelling is voor het huis, NIET direct op het eerste bod ingaan.

Een vriendin van mij heeft dat een jaar of 2 geleden wel gedaan. De makelaar had in de eerste week al diverse afspraken met kijkers.  Heeft ze het aan de eerste kijker onder de vraagprijs verkocht.  Vind ik nog steeds zo dom...!

Er was laatst bij radar een item over makelaars.
Daar werd ook gesproken over aanbieden onder de vraagprijs. Daar profiteerde vooral de makelaar heel erg van. 
Hij vangt courtage over de vraagprijs en een x aantal procenten van het bedrag boven de vraagprijs.
Zo lijkt de verkopende partij goedkoper uit te zijn want lagere courtage maar uiteindelijk verdiend de makelaar meer omdat hij een deel van het overboden bedrag in zijn zak steekt.

https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/aankoopmakelaars-maken-zichzelf-onmisbaar-woningzoekende-betaalt-de-rekening/

Wij hadden meerdere makelaars gevraagd langs te komen voor een oriënterend gesprek en voor welk bedrag ze het huis op de markt zouden zetten. Met eentje in zee gegaan, waar we het beste gevoel over hadden. Zelf gezegd dat we de vraagprijs met 30.000 wilden verhogen (dat mag natuurlijk, jij bent de baas) en daarna is er een bod gekomen, wat nog eens 45.000 daar boven lag. 
Makelaar kwam met (volgens hem) vergelijkbare objecten, maar dat vonden wij niet. Huis was authentieker, lag in een betere buurt, vandaar onze keus om de vraagprijs te verhogen.
Zou het zo kunnen zijn dat de makelaar er sneller vanaf wil, en daarom denkt, met een lagere prijs is het sneller verkocht?  Jullie kunnen natuurlijk wel om uitleg vragen, wat is de reden van het onder de WOZ waarde te koop zetten bijv.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.