Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Tips: goede huishoudelijke hulp zoeken

Hallo,

we denken er over na om straks 1x per 2 weken 3 uur hulp in de huishouding in te kopen. Mijn man werkt fulltime en ik 28 uur in de week. Ik merk dat even goed de keuken en badkamer schoonmaken en alle vloeren dweilen er vaak bij inschiet. Daarom denken we er over om een huishoudelijk hulp in te kopen.

Maar ja hoe vindt je die dan? En hoe zorg je ervoor dat je een betrouwbare, goede hulp vindt. Ik zie vaak hulpen die zich aanbieden op fb of mensen die op zoek zijn en daar een oproep plaatsen, maar is dat de manier, ik twijfel. Iemand ervaring? Tips? Wat wel doen en wat niet? Via een organisatie? 


Sophia_!

Sophia_!

09-08-2021 om 23:49

Ik ga meelezen,  ik wil ook hulp in huis. 

Om te beginnen al niet verwachten dat het werk gedaan zal zijn zoals je het zelf doet.

Ik heb verschillende hulpen gehad en ik doe het nu terug zelf. Maar ik ben thuis, heb dus de tijd. En met (eventueel kleine) kinderen, begrijp ik dat je niet aan alles toekomt. Maar je zal niet te nauw mogen kijken want dan ga je ontgoocheld zijn.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle hulpen hun werk slecht doen. Maar er zit veel kaf tussen het koren.

iLavendel

iLavendel

10-08-2021 om 00:00 Topicstarter

letterkoekje schreef op 09-08-2021 om 23:55:

Om te beginnen al niet verwachten dat het werk gedaan zal zijn zoals je het zelf doet.

Ik heb verschillende hulpen gehad en ik doe het nu terug zelf. Maar ik ben thuis, heb dus de tijd. En met (eventueel kleine) kinderen, begrijp ik dat je niet aan alles toekomt. Maar je zal niet te nauw mogen kijken want dan ga je ontgoocheld zijn.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle hulpen hun werk slecht doen. Maar er zit veel kaf tussen het koren.

Het liefst beter dan dat ik het zelf doe 😂

Hoe heb jij jou hulpen gevonden? Was je over het algemeen tevreden?

Vraag in je omgeving of mensen mensen kennen. Niet te dichtbij, want je wilt niet dat alles besproken wordt. Ik heb jaren de schoonmoeder van een kennis van een vriendin als hulp gehad. Dus dat was voor mij vertrouwd genoeg en ik geloof niet dat er roddels doorverteld werden ( het was al bekend dat ik een puinhoop van mijn huis maakte, dus dat was geen roddelen meer )

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

10-08-2021 om 00:28

Ik heb er 1 gehad omdat wij beide onregelmatig werken. Hier ging ze eerder weg en liep ze de kantjes er af. Nu twijfel ik of ik het nogmaals moet proberen met andere of toch maar af en toe zelf extra. Ik hou het goed bij. Hier gaat het om de grote dingen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

10-08-2021 om 00:29

Wil je hulp vanuit een organisatie of een zwartwerkende hulp?

Helaas hier ook de ervaring dat er niet grondig gewerkt wordt. Dingen die overgeslagen worden, steeds weer duidelijke instructies geven (ook de plinten meepakken, vergeet niet om ook boven je hoofd te werken) en dan nog steeds niet doen. Ik heb de illusie losgelaten dat een hulp “even lekker grondig de dingen doet”. 
In de loop der jaren 4 verschillende geprobeerd. Nu doe ik het weer zelf. Scheelt een hoop irritatie. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-08-2021 om 06:47

Op de Nextdoor app vragen of iemand een huishoudelijk hulp heeft die nog plek heeft. Werkt hier 9 van de 10 keer goed. En er komen ook vaak reacties van hhh-en die nog plek hebben. 

ik heb al veel hulpen gehad, zowel via advertenties in de supermarkt, via MP als via bureaus. Bemiddelingsbureaus doe ik niet meer, dat waren de slechtste hulpen, die bureaus deden er niks aan en je betaalt je blauw aan de zogenaamd “bemiddelingskosten” (Joost mag weten wat, want als het contact er eenmaal was deden ze niks meer).
De kwaliteit was heel wisselend, van dramatisch slecht tot uitstekend. Meestal er tussenin: niet zo grondig als wanneer je het zelf doet maar het is fijn dat het een beetje bijgehouden wordt.  

Hen74 schreef op 10-08-2021 om 00:29:

Wil je hulp vanuit een organisatie of een zwartwerkende hulp?

Veel voorkomend misverstand. Het is helemaal legaal om een hulp te hebben via een briefje in de supermarkt en haar cash een bedrag te geven. 
het is aan de hulp zelf om dat op te geven en premies af te dragen. Veel zullen dat niet doen, sommigen wel, daar bemoei ik me verder nit mee. 

Via de witte werkster is de hulp ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Hij/zij moet dan wel 2 euro per uur afdragen.

JtM

JtM

10-08-2021 om 08:45

Wij hebben een tijd de moeder van een kennis van ons gehad als huishoudelijke hulp. Was een enorm leuk mens en ze maakte heel goed schoon, zo'n genot om dan na je werk thuis te komen in een schoon huis!
Helaas is ze in het begin van Corona gestopt...

We zijn nu ook weer op zoek naar een hulp. Ik heb ons aangemeld bij een bemiddelingsbureau maar helaas is daar nog niks uitgekomen. Toevallig zag ik vanochtend op facebook een adverentie voorbij komen waarin iemand opzoek was naar nieuwe huizen om te poetsen.
Mocht dat iets worden zorg ik dat ze de eerste tijd op dagen komt dat ik sowieso thuis ben, ze krijgt dan (nog) geen sleutel en ik ben aanwezig om vragen te beantwoorden en als ze klaar is even een rondje te lopen hoe het eruit ziet.

iLavendel

iLavendel

10-08-2021 om 09:16 Topicstarter

Manier van salaris betalen maakt ons niet veel uit. 

Ik denk dat ik toch eerst maar eens om mij heen moet vragen bij vrienden/kennissen. Wie weet kennen die weer iemand die in het werk zit en als die geen plek heeft weet diegene misschien wel weer iemand.

Uit de reacties blijkt wel dat het niet zo makkelijk is om een goede hulp te vinden.

Jtm betaal je dan ook inschrijfkosten ed aan het bemiddelingsbureau? Wat doen zij dan voor je? Thnx voor de tips voor de eerste keren.

iLavendel

iLavendel

10-08-2021 om 09:21 Topicstarter

Ik heb zelf ooit gewerkt als huishoudelijke hulp vanuit de thuiszorg, dus ik weet hoe groot de verschillen tussen hulpen kunnen zijn. Als ik ergens inviel was ik soms ook geschokt over de staat van het schoonmaak werk.
Ik ben zelf ook een betaalde hulp vanuit een pgb geweest.
Maar goed hoe vind je dus buiten deze kaders een goede hulp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.