Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Miauw - Onze katten

Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten. 

oudmaarnognietkoud schreef op 20-03-2026 om 09:24:

Dag 9. Het is hier rustig. Pieter zit nog naast de kast. De deur van zijn kamer staat nu twee dagen op een kiertje maar zover ik kan zien is hij de kamer nog niet uit geweest.
Ik heb besloten om het nog een week of twee de tijd te geven en als er geen vooruitgang is dan zal ik met het asiel gaan overleggen.

Waarom probeer je dinsdag niet even hier na te bellen. Tussen 17.00 en 18.00 is dat gratis.

https://kattengedragstherapie.nl/gedragstherapie/spreekuren/

oudmaarnognietkoud schreef op 20-03-2026 om 09:24:

Dag 9. Het is hier rustig. Pieter zit nog naast de kast. De deur van zijn kamer staat nu twee dagen op een kiertje maar zover ik kan zien is hij de kamer nog niet uit geweest.
Ik heb besloten om het nog een week of twee de tijd te geven en als er geen vooruitgang is dan zal ik met het asiel gaan overleggen.

Ik zou de deur helemaal open zetten. Misschien dat hij dan wel de kamer uit gaat?

rooiekater schreef op 20-03-2026 om 15:25:

[..]

Waarom probeer je dinsdag niet even hier na te bellen. Tussen 17.00 en 18.00 is dat gratis.

https://kattengedragstherapie.nl/gedragstherapie/spreekuren/

Dat is een fijn advies. Ik heb het telefoonnummer opgeslagen. Dank je wel. 

Ik vind het echt niet zo gek hoe ver Pieter al is hoor. Het lijkt misschien lang te duren, maar het klinkt allemaal best normaal. Ik las bij mij destijds over de 3-3-3 regel: 3 dagen om te settelen (vaak verstoppen), 3 weken om te verkennen, 3 maanden om zich echt thuis te voelen. De eerste drie dagen heeft Pieter goed doorstaan want hij gebruikte meteen de kattenbak en at en dronk al goed. Ontspannen, verkennen en de kamer uitgaan kan echt makkelijk tot drie weken duren. Bij mij gebeurde dat laat in de tweede week. Toen merkte ik dat mijn kat ook nieuwsgierig werd, naar mij en naar de rest van het huis. Ik heb ergens eind van de tweede week de deur opengezet

CharlieB schreef op 21-03-2026 om 10:09:

Ik vind het echt niet zo gek hoe ver Pieter al is hoor. Het lijkt misschien lang te duren, maar het klinkt allemaal best normaal. Ik las bij mij destijds over de 3-3-3 regel: 3 dagen om te settelen (vaak verstoppen), 3 weken om te verkennen, 3 maanden om zich echt thuis te voelen. De eerste drie dagen heeft Pieter goed doorstaan want hij gebruikte meteen de kattenbak en at en dronk al goed. Ontspannen, verkennen en de kamer uitgaan kan echt makkelijk tot drie weken duren. Bij mij gebeurde dat laat in de tweede week. Toen merkte ik dat mijn kat ook nieuwsgierig werd, naar mij en naar de rest van het huis. Ik heb ergens eind van de tweede week de deur opengezet

Vandaag is dag 10. Die 3-3-3 regel ken ik idd. De deur staat op een kier en ik klop wel even aan om hem niet te laten schrikken. Hij loopt het kattengrit nogal uit en zo kan ik zien waar hij is geweest.

Hij loopt  nu wat verder de kamer in. Ik heb een kartonnen huisje voor hem gekocht en ik kan zien dat hij dat verkend heeft. Ik heb het grit gekocht waar hij in het asiel gewend was en dat is best goed spul. Klompvormend en het stinkt niet. Het loopt wel wat uit maar daar is een Swiffer goed voor. Stofzuigen wil ik hem nog niet aandoen. 

Hij eet als een dijker, twee keer per dag een zakje natvoer en onbeperkt brokjes. Ook hetzelfde dat hij in het asiel kreeg.

wij hebben ern hele grote oranje kater: Willem

Hiervoor hadden we een duo: Castor en Pollux

Ysenda schreef op 21-03-2026 om 11:25:

wij hebben ern hele grote oranje kater: Willem

Hiervoor hadden we een duo: Castor en Pollux

Leuke namen! De kittens op mijn profielfoto heetten Bea en Trix.

Mijn opa heette Willem en ik was gek op mijn opa. Huisdieren noemde ik allemaal Willem, witte muizen, een dwergpapegaai en de cavia. 

oudmaarnognietkoud schreef op 21-03-2026 om 10:19:

[..]

Vandaag is dag 10. Die 3-3-3 regel ken ik idd. De deur staat op een kier en ik klop wel even aan om hem niet te laten schrikken. Hij loopt het kattengrit nogal uit en zo kan ik zien waar hij is geweest.

Hij loopt nu wat verder de kamer in. Ik heb een kartonnen huisje voor hem gekocht en ik kan zien dat hij dat verkend heeft. Ik heb het grit gekocht waar hij in het asiel gewend was en dat is best goed spul. Klompvormend en het stinkt niet. Het loopt wel wat uit maar daar is een Swiffer goed voor. Stofzuigen wil ik hem nog niet aandoen.

Hij eet als een dijker, twee keer per dag een zakje natvoer en onbeperkt brokjes. Ook hetzelfde dat hij in het asiel kreeg.

Pieter heeft het echt getroffen bij jou 😻

Oh een grote rode kater; wil ik ook zo graag…We hebben een mini rode Kater: Bram, met een pipet groot gebracht… van 3, en een grijze poes van 13….
Ik heb een vriendin die heeft 5 rode Katers; de grootste zat klem in het kattenluik; die is 16 Kilo….Groter als een kleine hond…

Ons Bram gaat altijd mee met de hond uitlaten.

16 kilo???? Is het een Noorse boskat?

Grindelwald schreef op 21-03-2026 om 16:22:

16 kilo???? Is het een Noorse boskat?

Och arme. Dat is bijna dierenmishandeling te noemen. Tenzij veroorzaakt door gezondheidsproblemen, dan heb ik niets gezegd. Maar ik ben bang dat zij/hij zo niet oud gaat worden. 

oudmaarnognietkoud schreef op 21-03-2026 om 16:45:

[..]

Och arme. Dat is bijna dierenmishandeling te noemen. Tenzij veroorzaakt door gezondheidsproblemen, dan heb ik niets gezegd. Maar ik ben bang dat zij/hij zo niet oud gaat worden.

Obesikat van mijn buren kan ook niet door het kattenluik, heeft ook moeite met uit, nou ja eigenlijk weer in de tuin komen, ladder op lukt wel maar weer terug naar beneden niet. 

Toch is deze dame inmiddels 14 jaar.

Mijn rode kater is nu bijna een jaar en 7 kilo, geen boskat, wel heel groot. Had toen hij geboren werd al enorme pootjes. Bij zijn eerste weging met 9 weken was hij al 20% zwaarder dan gemiddeld maar ook een stuk groter. Dierenarts keek naar de pootjes en zei de iconische woorden: dit wordt wel een theemuts. 3 weken eerder hadden we besproken wat ik in een kat zocht nadat mijn andere ingeslapen zou zijn. (19 jaar oud, eten ging niet meer, dementie werd erger, gewoon helemaal op) Conclusie: een theemuts, ipv een  valse tuintijger. 

Dag 11 met Pieter. Dat kattengrit heeft ook zo z'n voordelen. Ik kan precies zien waar hij heeft gelopen 
Hij is vannacht tot aan de deur van de kamer geweest, niet eruit.
Hij heeft weer op de vensterbank gelegen want het kleedje was verschoven.
Het zijn kleine stapjes maar ik zie vooruitgang. 
Eten, drinken en op de bak gaat allemaal prima en daar ben ik al blij mee. 

Nee …. En hij is ook niet dik Hij is heel groot…En kan voor een hond doorgaan…

Ted68 schreef op 22-03-2026 om 09:23:

Nee …. En hij is ook niet dik Hij is heel groot…En kan voor een hond doorgaan…

Dan is het prima toch. Leuk hoor zo een grote jongen. Ik had het over katten die duidelijk obees zijn. Van de twee zusjes die ik destijds uit het asiel had was er eentje duidelijk veel te zwaar. Ik heb haar voeding aangepast en veel met haar gespeeld en zo de helft! van haar gewicht eraf gekregen. Van 8 naar 4 kilo. Zij was ook niet zo groot. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.