Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Miauw - Onze katten

Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten. 

oudmaarnognietkoud schreef op 16-03-2026 om 14:38:

[..]

Zonet ben ik een kwartiertje bij hem op de grond gaan zitten. Ongeveer 1,5m afstand en ik blokkeer hem dan niet. Mijn laptop meegenomen en ondertussen een beetje kletsen tegen hem.

Hij maakt een heel ontspannen indruk en kijkt geïnteresseerd en knippert met zijn ogen.

De komende dagen wil ik wat vaker en wat langer bij hem gaan zitten. Ik dwing hem verder nergens toe hoor, alles lekker op zijn eigen tempo.

Hij voelt natuurlijk dat jij ontspannen bent en het is volgens mij heel rustig bij jou thuis, dus dat maakt hem ook meer ontspannen.

Ik vind hem zo dapper voor een zwerver met achtergrond💕. Zo leuk om dit te volgen.

Mijn katjes waren drie maanden toen ze bij mij kwamen, ook via het asiel: ze waren gevonden langs een autoweg zonder moeder.
Maar ze hingen hier meteen al in de gordijnen en liepen het hele huis door, één grote nieuwe verkenningstocht. Niets achter de bank 😂.

Loulou39 schreef op 16-03-2026 om 16:28:

[..]

Hij voelt natuurlijk dat jij ontspannen bent en het is volgens mij heel rustig bij jou thuis, dus dat maakt hem ook meer ontspannen.

Ik vind hem zo dapper voor een zwerver met achtergrond💕. Zo leuk om dit te volgen.

Mijn katjes waren drie maanden toen ze bij mij kwamen, ook via het asiel: ze waren gevonden langs een autoweg zonder moeder.
Maar ze hingen hier meteen al in de gordijnen en liepen het hele huis door, één grote nieuwe verkenningstocht. Niets achter de bank 😂.

Ik ben blij dat mijn katten niet in de gordijnen hangen. De ene zal wel gaan, maar ik vrees dat de andere met gordijnrails en een stuk plafond en al naar beneden komt 🤣 

Joszy schreef op 16-03-2026 om 16:35:

[..]

Ik ben blij dat mijn katten niet in de gordijnen hangen. De ene zal wel gaan, maar ik vrees dat de andere met gordijnrails en een stuk plafond en al naar beneden komt 🤣

Ik kon het mijn kater ook niet afleren, die hing met 7 kilo nog steeds in de gordijnen 😅.  (Hij was groot qua postuur, niet dik, maar dus wel 7 kilo 😂).

Joszy schreef op 16-03-2026 om 16:14:

[..]

Die van mij waren een jaar of 7. Dus al wel oud genoeg om wijs te zijn en niet zo maar iedereen te vertrouwen.

Hun vorige baasjes hadden twee kleine kinderen en dat ging helemaal niet goed. Zaten ze de hele dag samen op zolder te wachten tot de kinderen naar bed gingen. Dus hun oude baasjes zochten een rustige plek voor ze, zonder kinderen. Dat is wel gelukt!

Gek genoeg zijn ze dan weer helemaal niet onder de indruk van vuurwerk ofzo.

Mijn laatste twee zusjes kwamen met ook met 7 jaar uit het asiel. Hun personeel ging scheiden en kennelijk konden zij allebei niet meer voor de poezen zorgen. Die twee hadden maar heel kort in het asiel gezeten en renden gelijk mijn hele huis door. Niks niet wennen. 

Daar weer voor heb ik een paar jaar een poesje gehad dat nogal getraumatiseerd was. Haar broer joeg haar door het hele huis en toen zij bij mij kwam liep zij mank omdat haar broer haar van de trap had geduwd. Toen ik bij die mensen (familie van schoondochter) thuis kwam liep daar ook een 3-jarig meisje rond dat die poes steeds liep op te jagen. Dat zal ook niet geholpen hebben. Zij is altijd erg schuw gebleven. Zij zat rond O&N ook de meeste tijd onder mijn bed. Best sneu. 

Joszy schreef op 16-03-2026 om 16:35:

[..]

Die zwarte kittens van mijn profielfoto hingen eerst ook in de gordijnen. Toen heb ik zo een rieten strandmatje in de gang tegen de muur getimmerd en ze daar met een hengeltje naar toe gelokt. Dat werd hun favoriete hangplek. 

oudmaarnognietkoud schreef op 16-03-2026 om 17:37:

[..]

Die zwarte kittens van mijn profielfoto hingen eerst ook in de gordijnen. Toen heb ik zo een rieten strandmatje in de gang tegen de muur getimmerd en ze daar met een hengeltje naar toe gelokt. Dat werd hun favoriete hangplek.

Ik heb zo’n rieten mand die je om de kerstboomvoet zet, aan een muurrek gehangen. Daar heeft mijn kat een geweldige uitzichtplaats.

550x357.jpg

Die hangt dus met de ‘grote’ opening naar de muur gericht. 

Ook heb ik een mandje voor aan mijn bureau waar hij in ligt als ik thuiswerk. Zodat hij niet op mijn toetsenbord ligt. 

Kattenbed-Bureau-Verstelbaar-kat-hangt-in-bed.jpg?v=1747830489&width=900

Wat een komisch ding is dit!   Helpt het wel?  Je toetsenbord is natuurlijk dichter bij jou en  misschien ook wel warm.

Beterlaat2021! schreef op 17-03-2026 om 07:59:

Wat een komisch ding is dit! Helpt het wel? Je toetsenbord is natuurlijk dichter bij jou en misschien ook wel warm.

Het helpt goed, ik heb er een (zelfgehaakt uiteraard) wollen kleedje in liggen. Hij ligt graag met zijn koppie tegen een randje dus dit vindt hij fantastisch. Ik kan hem naar me toe draaien voor een aai over zijn bolletje en de andere kant op draaien boven de verwarming naast het raam. Dan kijkt-ie naar de vogels. 

ToetieToover schreef op 17-03-2026 om 08:25:

[..]

Het helpt goed, ik heb er een (zelfgehaakt uiteraard) wollen kleedje in liggen. Hij ligt graag met zijn koppie tegen een randje dus dit vindt hij fantastisch. Ik kan hem naar me toe draaien voor een aai over zijn bolletje en de andere kant op draaien boven de verwarming naast het raam. Dan kijkt-ie naar de vogels.

Wat een leuk ding! Jammer dat ik geen bureau voor het raam heb staan. Maar ik heb wel twee vensterbankkleedjes voor twee ramen liggen. Een raam op het Oosten waar de zon opkomt en een op het Zuiden. Pieter heeft nu de kamer met zon op het Oosten en daar ligt hij ook in de vensterbank. Als ik de kamer binnenkom dan duikt hij weer naast de kast. 

Rustige nacht gehad. Straks ga ik weer even een kwartiertje bij hem zitten. 

Dag 7 met Pietertje. Weinig bijzonderheden. Soms steekt hij zijn neus tussen de kast en de muur en kijkt mij niet aan. Soms zit hij wat meer rechtop en het lijkt wel of hij mij observeert. "Kan ik dat vreemde mens nou wel of niet vertrouwen?"
Hij eet wel goed, voorlopig voer ik hem nog vrij. 2x per dag een zakje natvoer en onbeperkt brokken. 
Goede brokken van RC en zakjes natvoer van Felix. Dat kreeg hij in het asiel en op dit moment wil ik dat nog niet veranderen. 
Dikke drollen in de bak, die hij ook netjes begraaft en het stinkt ook niet overmatig dus dat is wel goed.
In de nacht gaat hij wel aan de wandel. Zoon vroeg of ik in de nacht de deur niet op een kiertje zou zetten zodat hij de rest van het huis kan verkennen maar dat heeft het asiel nog niet aangeraden. 
Ik vind dat nog te vroeg. Pas als hij goed contact met mij maakt ga ik zijn leefruimte vergroten. 

Ik ben team zoon. Ik zou echt Pieter meer de vrijheid geven. Misschien vind die wel een fijn veilig plekje waar vandaan je hem meer kan zien. 

Nee hoor, laat hem nog maar even in de kamer waarin hij nu zit.

oudmaarnognietkoud schreef op 17-03-2026 om 09:24:

[..]

Wat een leuk ding! Jammer dat ik geen bureau voor het raam heb staan. Maar ik heb wel twee vensterbankkleedjes voor twee ramen liggen. Een raam op het Oosten waar de zon opkomt en een op het Zuiden. Pieter heeft nu de kamer met zon op het Oosten en daar ligt hij ook in de vensterbank. Als ik de kamer binnenkom dan duikt hij weer naast de kast.

Rustige nacht gehad. Straks ga ik weer even een kwartiertje bij hem zitten.

Ik begrijp het advies van het asiel niet zo goed. Want hij zit nu apart van jou in een kamertje waar je speciaal naartoe moet gaan om hem te ontmoeten. Dat geeft hem stress omdat jij bepaalt wanneer je in zijn ruimte komt. Ik zou dat zelf eerder andersom doen. De kat mag zich ergens in huis verstoppen naar keuze en van daaruit op zijn eigen tempo naar mij gluren. Misschien zou ik wel wat kamerdeuren dicht doen zodat ik niet al te lang hoef te zoeken om hem te lokaliseren. Als ik ga werken, sporten en slapen, zal die vanzelf komen eten en op de bak gaan.

Voorlopig houd ik mij nog even aan het advies van het Dierenasiel. Daar hebben zij echt veel kennis van en ervaring met voormalige zwerfkatten. Ik overweeg wel om over een week of zo de deur van zijn kamer op een kiertje te zetten. In de nacht want dan is Pieter het meest actief.

Ik klop altijd eerst op de deur en dan wacht ik even voor ik de deur open doe zodat ik hem niet "overval". 
Zojuist ben ik weer even naar hem toegegaan en hij zat in de vensterbank en bleef daar ook zitten.
Ik ben op een poefje op ongeveer een meter afstand bij hem gaan zitten. Dan zit ik op ooghoogte met hem. 
Hij is heel rustig. Oortjes alert omhoog en we hebben zitten knipogen naar elkaar. Klein stapje vooruit alweer. 

Dag 9. Het is hier rustig. Pieter zit nog naast de kast. De deur van zijn kamer staat nu twee dagen op een kiertje maar zover ik kan zien is hij de kamer nog niet uit geweest.
Ik heb besloten om het nog een week of twee de tijd te geven en als er geen vooruitgang is dan zal ik met het asiel gaan overleggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.