Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Miauw - Onze katten

Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten. 

Dag 4 en dan al zulke stappen maken.
Geduld...... 

rooiekater schreef op 15-03-2026 om 11:08:

Dag 4 en dan al zulke stappen maken.
Geduld......

Dat is idd het toverwoord "geduld". Dat heb ik wel hoor, ik laat hem alles lekker op zijn eigen tempo doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe Pieter zich gaat ontwikkelen.

oudmaarnognietkoud schreef op 15-03-2026 om 11:14:

[..]

Dat is idd het toverwoord "geduld". Dat heb ik wel hoor, ik laat hem alles lekker op zijn eigen tempo doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe Pieter zich gaat ontwikkelen.

Dat snap ik.

Om even een eigen voorbeeld te geven. Mijn inmiddels overleden kat heeft eerst 2 weken onder mijn bed gezeten. Als ik weg was ging die op avontuur.  

rooiekater schreef op 15-03-2026 om 11:17:

[..]

Dat snap ik.

Om even een eigen voorbeeld te geven. Mijn inmiddels overleden kat heeft eerst 2 weken onder mijn bed gezeten. Als ik weg was ging die op avontuur.

Oh dan moet ik zeker nog even geduld hebben. Pieter is hier idd pas vier dagen. Ik ga elke twee uur even bij hem kijken en op de grond zitten bij de kast waar hij naast zit. 

Vorige week wilde ik een nachtpon/big shirt weggooien omdat die wel erg oud was en er een gaatje in zat. Ik had er een paar nachten in geslapen. Dat shirt ligt hij nu op en op een lekker zacht opgevouwen plaid. Dan ruikt hij mij in ieder geval. 

Voor ik zijn kamer binnenga klop ik eerst zachtjes op de deur en dan wacht ik even. Dan doe ik de deur pas open. Ik ging een uurtje geleden even bij hem kijken en ik zag hem nog net zijn schuilplaatsje inrennen. Maar hij verkent de kamer, dat kan ik zien. Er brandt een heel zacht lichtje en dat doe ik aan als het donker wordt. 

oudmaarnognietkoud schreef op 15-03-2026 om 22:07:

[..]

Oh dan moet ik zeker nog even geduld hebben. Pieter is hier idd pas vier dagen. Ik ga elke twee uur even bij hem kijken en op de grond zitten bij de kast waar hij naast zit.

Vorige week wilde ik een nachtpon/big shirt weggooien omdat die wel erg oud was en er een gaatje in zat. Ik had er een paar nachten in geslapen. Dat shirt ligt hij nu op en op een lekker zacht opgevouwen plaid. Dan ruikt hij mij in ieder geval.

Voor ik zijn kamer binnenga klop ik eerst zachtjes op de deur en dan wacht ik even. Dan doe ik de deur pas open. Ik ging een uurtje geleden even bij hem kijken en ik zag hem nog net zijn schuilplaatsje inrennen. Maar hij verkent de kamer, dat kan ik zien. Er brandt een heel zacht lichtje en dat doe ik aan als het donker wordt.

Wat ben je lief voor hem!

Zo fijn dat hij bij jou is komen wonen💕

Vandaag even op zoek naar een grote kartonnen doos. Dan maak ik daar tijdelijk een huisje van en ik wil die ruimte tussen de muur en de kast blokkeren. 

Pieter vindt het ook vast leuk om zelf in die kartonnen doos te zitten! 

oudmaarnognietkoud schreef op 16-03-2026 om 13:22:

Vandaag even op zoek naar een grote kartonnen doos. Dan maak ik daar tijdelijk een huisje van en ik wil die ruimte tussen de muur en de kast blokkeren.

Is achter de kast zijn schuilplaats? Dan zou ik die zeker niet blokkeren. Laat m lekker zelf kiezen waar hij zich het veiligst voelt. Jij kunt wel bedenken dat het fijner voor hem is om in een doos te zitten dan achter de kast, maar het is een kat hè. Zijn ideeën zijn per definitie superieur aan de jouwe

Moosey schreef op 16-03-2026 om 14:13:

[..]

Is achter de kast zijn schuilplaats? Dan zou ik die zeker niet blokkeren. Laat m lekker zelf kiezen waar hij zich het veiligst voelt. Jij kunt wel bedenken dat het fijner voor hem is om in een doos te zitten dan achter de kast, maar het is een kat hè. Zijn ideeën zijn per definitie superieur aan de jouwe

Die ruimte naast de kast wil ik pas blokkeren als hij zich in die doos heeft genesteld. Er hing nog een gordijn tussen de kast en de muur/het raam. Dat gordijn heb ik nu even op de kast gelegd. Hij zit nog steeds in dat hoekje maar heeft nu vrij uitzicht zeg maar. 

Zonet ben ik een kwartiertje bij hem op de grond gaan zitten. Ongeveer 1,5m afstand en ik blokkeer hem dan niet. Mijn laptop meegenomen en ondertussen een beetje kletsen tegen hem.

Hij maakt een heel ontspannen indruk en kijkt geïnteresseerd en knippert met zijn ogen. 

De komende dagen wil ik wat vaker en wat langer bij hem gaan zitten. Ik dwing hem verder nergens toe hoor, alles lekker op zijn eigen tempo. 

Mijn katten hebben toen ik ze kreeg 3 weken bibberend achter de bank gelegen. Vervolgens was er eentje zo dapper om te verhuizen naar bovenop de kast, rekte zich daar uit en gooide een plant naar beneden. Dat was weer een week achter de bank 🤣

Inmiddels zijn ze hartstikke sociaal en gezellig, maar wel alleen als ik alleen thuis ben. Rustig bezoek kunnen ze ook wel aan, maar als er mensen komen met kinderen ofzo dan laten ze zich niet zien. Grappig genoeg komen ze tevoorschijn zodra bezoek de deur achter zich dicht trekt. Die staan nog niet in de lift of ze komen zich miauwend melden voor snoepjes 

Woon je groot?
Anders zou ik zeggen gooi die deur open en kijk wat er gebeurt.

rooiekater schreef op 16-03-2026 om 15:22:

Woon je groot?
Anders zou ik zeggen gooi die deur open en kijk wat er gebeurt.

Ik woon in een ruime flat, 3 kamer, 85m2. Maar ik houd mij even vast aan de instructies die het asiel heeft gegeven. Pieter zit nu in een ruime kamer van 5x3m dus hij heeft best de ruimte. Hij kan ook de hoogte in en hij zit regelmatig op het kleedje op de vensterbank. Ik neem aan naar buiten te kijken. Daar is van alles te zien. Er lopen mensen op straat en ik kijk uit op een grote siervijver met veel vogels. 

Het is de bedoeling dat hij eerst contact met mij gaat maken voor ik zijn leefruimte vergroot. 

Joszy schreef op 16-03-2026 om 14:51:

Mijn katten hebben toen ik ze kreeg 3 weken bibberend achter de bank gelegen. Vervolgens was er eentje zo dapper om te verhuizen naar bovenop de kast, rekte zich daar uit en gooide een plant naar beneden. Dat was weer een week achter de bank 🤣

Inmiddels zijn ze hartstikke sociaal en gezellig, maar wel alleen als ik alleen thuis ben. Rustig bezoek kunnen ze ook wel aan, maar als er mensen komen met kinderen ofzo dan laten ze zich niet zien. Grappig genoeg komen ze tevoorschijn zodra bezoek de deur achter zich dicht trekt. Die staan nog niet in de lift of ze komen zich miauwend melden voor snoepjes

Hoe oud  waren jouw katten toen zijn bij jou kwamen? Mijn eerste twee kittens waren 12 weken oud toen zij bij mij kwamen. De eerste twee dagen achter de koelkast in de keuken en daarna raceten zij door het hele huis. Zie mijn profielfoto.

Pieter wordt geschat op 5 jaar en het is niet bekend hoe lang hij op straat heeft gezworven. 

Het is hier nu dag 5 en ik heb goede moed.

oudmaarnognietkoud schreef op 16-03-2026 om 16:09:

[..]

Hoe oud waren jouw katten toen zijn bij jou kwamen? Mijn eerste twee kittens waren 12 weken oud toen zij bij mij kwamen. De eerste twee dagen achter de koelkast in de keuken en daarna raceten zij door het hele huis. Zie mijn profielfoto.

Pieter wordt geschat op 5 jaar en het is niet bekend hoe lang hij op straat heeft gezworven.

Het is hier nu dag 5 en ik heb goede moed.

Die van mij waren een jaar of 7. Dus al wel oud genoeg om wijs te zijn en niet zo maar iedereen te vertrouwen. 

Hun vorige baasjes hadden twee kleine kinderen en dat ging helemaal niet goed. Zaten ze de hele dag samen op zolder te wachten tot de kinderen naar bed gingen. Dus hun oude baasjes zochten een rustige plek voor ze, zonder kinderen. Dat is wel gelukt! 

Gek genoeg zijn ze dan weer helemaal niet onder de indruk van vuurwerk ofzo. 

De katten die we nu hebben waren 5 en 6 maanden toen ze uit het asiel kwamen.
De ene heet Guus en de ander Cheer.
Cheer komt uit een onzeker nestje. Het gastgezin had ze daarom vrolijke Engelse namen gegeven. Zo was er ook een Happy en een Jolly.
Guus is geobsedeerd door eten, hij eet zelfs komkommer en vogelvoer.Voor hem moet je echt heel goed alles opruimen. Wat heel leuk is is dat ze graag bij/op elkaar liggen op het ‘dakterras’ van de kattentoren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.