Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
rionyriony
16-07-2026 om 06:10
Het is - anders dan gebruikelijk - lichtelijk groezelig op meerdere plekken. Rondom de greep van de koelkastdeur (die doe je vaak met natte handen open en dicht) en meerdere keukendeurtjes, op de kookplaat onder de pannendragers, er liggen een of twee keer gedragen kledingstukken in de badkuip en er ligt zichtbare stof en kruimels in het onderkastje. Dat komt doordat de lucht stof naar binnen en naar buiten zuigt want ik doe dat deurtje vaak open en dicht: er hangt een droogdoek aan de binnenkant van de deur, er liggen een snijplank, een kom met zeef, een stoffer en blik, dus spullen die ik meerdere keren per dag nodig heb en daardoor bouwt dat laagje stofjes op de onderste plank boven de plint zich op.
Uitgezonderd dat onderkastje wat echt veel van mijn rug zou vragen (zal er voorlopig dus alleen maar een stofzuiger op los laten) zijn het geen plekken die je eenmalig schoonmaakt en die dan weer maanden meekunnen. Dit vergt een geplande aanpak die telkens doorloopt.
Ik zal een lijstje maken van waar ik uit kan kiezen als ik tien minuten overheb. Dat garandeert wel dat ik iets doe, maar niet dat het nu wel schoon is. Ik mik vaak niet goed als ik iets neergooi, inschenk, neerzet. Laatst was ik vergeten dat ik de glazen draaiplaat uit de magnetron had gehaald die inmiddels schoon in het rek lag te drogen dus ik zet volautomatisch een kop koffie erin om op te warmen en die vond geen ondergrond onder zich bij het neerzetten dus alles lag vol met koffieplassen; zelfs de vloer zat onder. 
lientje69
16-07-2026 om 07:05
Plankjes en kastjes doe ik momenteel ff niet nee. Maar een volgestouwd bureau met klusspullen , laminaat, elektra, verf , hout enz is wel een plekje waar ik me de komende dagen op kan uitleven. Als het dan weer bureau is , ga ik er denk ik mijn kleurspullen neerleggen. Dat ligt nu opgestapeld op de eettafel in de keuken. De eettafel wordt dan mijn volgende opruimplekje. Het gaat erg langzaam bij mij. Meer als een kwartier lukt niet. Dus het gaat nog héél lang duren eer alles netjes is.😅
Moosey
16-07-2026 om 17:44
Flink begin gemaakt aan het reduceren van de hoeveelheid gereedschap en bouwmaterialen in de schuur. Ook allemaal meteen zodanig in kratten gestopt dat het tzt zo de verhuiswagen in kan. Lekker.
ToetieToover
16-07-2026 om 18:17
Wij wilden een paar zware tuinkasten verplaatsen en die moesten daarvoor eerst leeggehaald. Niet alles is er weer in teruggegaan (kringloopdoos gevuld). De Wisteria heeft inmiddels zo’n dikke stam, dat we de kast wel moesten verzetten. Nu kan de ene tuindeur die daarnaast zit, weer volledig open. Gefikst! En alles helemaal blinkend schoon teruggezet. ![]()
rionyriony
17-07-2026 om 18:20
Ik had een flink lijstje voor vandaag:
- het bovenraampje in de keuken openzetten
- stofzuigen
- de stof aan de voorkant van het gootsteenonderkastje weghalen (achteraan wonen geen mensen)
- iets wat ik niet meer kan lezen
- vier grote dooie vliegen achter de luxaflex vandaan halen 
- de kruimelzuiger opladen
- de terrasplanten bewateren
- de microwave schoonmaken
- alle grote huisplanten (8 stuks) die op de grond staan en in heel grote containers van 30-34 cm staan van een verhoginkje voorzien om het verzorgen makkelijker te maken
1 plant rechtzetten (met een spandraad)
-boodschappen doen
Wat ik gedaan heb: het bovenraampje, stofzuigen, gootsteenkastje, de vliegen opvegen, de kruimerlzuiger staat op te laden, de terrasplanten zijn nat en hebben wat mest gekregen, de plantenverhogingen.
Wat ik niet heb gedaan: wat ik niet meer kan lezen (vermoedelijk niet gedaan), de microwave, de plant rechtzetten, en helaas, de boodschappen.
Wat ik hopelijk nog kan doen vandaag: de plant rechtzetten, de microwave schoonmaken.
Wat ik zeker moet laten schieten: de boodschappen wegens teveel pijn, maar volgens mij heb ik nog genoeg in huis. En ik had de aanbiedingen nog niet gelezen dus ik weet niet wat ik heb gemist. Dat scheelt. 
Wat me het meest heeft gesloopt: die planten eerst opzij trekken, daarna optillen om op een podiumpje te zetten. Ik ben er wel zo goed mogelijk voor gaan staan.
PS: ik kan het nu lezen: de kookplaat schoonpoetsen. Had ik gedaan!
Magnetron is schoon van binnen en in de omgeving: stelde haast niks voor. Ik heb kramp in mijn rechterhand en mijn linkerbeen. Nu de plant bekijken. En die staat revhtop. Klaar.
rionyriony
18-07-2026 om 08:18
Vandaag.
- Badkamer: wc, twee wastafels. Het bad en het dressoir met de Franse slag, een nieuw wasknijperbakje neergezet
- Keuken: het universele pannendeksel schoongepoetst, het richeltje, binnenkant deurtje gootsteenkastje, klein raam van binnen + bijbehorend vensterbankje
- Hal: afgestoft, knop halkastdeur gepoetst
- Kamer: salon- en eettafel afgestoft, de Next Mini eindelijk vastgezet met de nieuwe nanotape (kan ik die ook eens testen) en overbodige snoertjes achter de tv weggehaald
- Slaapkamer: spiegelzweefdeuren gepoetst
- Werkkamer: een paar spullen weggeruimd
Knutselkei
18-07-2026 om 08:19
Ik heb de afgelopen tijd wel stug volgehouden om elke dag iets aan te pakken. Steeds 1 plekje of plankje, gewoon klein,maar t helpt wel. Niet gemeld omdat het wat stil werd hier. Gezellig dat jullie er weer zijn!
Gisteren niet lekker,dus alleen de aanrecht leeg gemaakt.
Net de plankjes in de badkamer.
Moosey
18-07-2026 om 18:27
had niet zo’n zin maar om half 5 toch nog even aan de slag gegaan. Resultaat: 3 stellingen gereedschap en bouwmaterialen teruggebracht tot 1 keurig ingedeelde stelling. Moet nog wel alles afvoeren wat ik als overbodig heb bestempeld (en oppassen dat lief niet vanalles terug de stelling in gaat sneaken
)
rionyriony
19-07-2026 om 12:40
Zo, ik heb de laden in de keuken maar kruimelvrij gemaakt.
Verder met een stoffer en blik vensterbanken en andere bekruimelde vlakken langsgeweest (Franse slag);
In de badkamer één plankje vluchtig afgenomen en een doorschijnend flesje van binnen schoongemaakt met een oude tandenborstel.
Verder een los projectje gestart: ik voeg enkele dagen in om alles wat ik in mijn handen heb gehad, (ongeveer) schoon achter te laten.
Knutselkei
19-07-2026 om 12:48
Ik heb gisterenavond ook 3 keukenlades gedaan. Was het toetje voor vandaag aan het maken en ergerde me weer aan een la indeling. Sinds zoon uit huis is,nu een jaar ,veel plek over in de keuken. Hij had grote diepe lade met al dat proteine spul etc. Die had ik al gevuld met bakspullen maar was toch niet tevreden over de lade erboven.
Nu eindelijk door gepakt na het schoonmaken. Kijken of mijn nieuwe indeling beter bevalt.
( en moest redelijk wat weggooien omdat t over dec datum was. Voornemen....beter opletten bij inkoop en fifo.
rionyriony
20-07-2026 om 12:52
- 1 PP containertje van binnen schoongepoetst
- alle deur- en ladegreepjes in de keuken (maar er bleken vlekken IN de greepjes te zitten en dus moet ik nog nader bekijken)
- 1 plankje in de badkamer en 3 spiegeldeurtjes
- 1 vitrineruitje slk
- 1 lampenvoet
- 1 leren armlegger en ook een zitting met vlekken (sommige zijn eruit, andere niet.
Is je nieuwe laden-indeling een goede verbetering, Knutselkei?
lientje69
20-07-2026 om 13:50
Weer een deel van de slaapkamer opgeruimd . Er begint schot in te komen .
Moosey
23-07-2026 om 16:23
Wegens tegenwerkende hormonen zag ik vandaag even geen gat meer in de rest van de schuur, dus even een wat overzichtelijker klusje aangepakt: de kledingkast. Niet zoveel weggedaan als ik had verwacht (wel wat leuke dingen teruggevonden waarvan ik vergeten was dat ik ze had) maar in totaal (met lief z’n kleding erbij) toch 2 zakken voor de textielcontainer en één voor de kringloop.
GroenTuintje
23-07-2026 om 17:07
ik heb even mijn caravan uitgemest qua onzinnige zooi. Zit nu op de camping en zie nu wat er allemaal wat zooi in lag 
lientje69
24-07-2026 om 14:04
Weer een deel slaapkamer opgeruimd. Morgen gordijnen wassen en soppen en dan kan ik mijn bureau weer in gebruik nemen nadat er 3 jaar lang verbouwing spullen opgestapeld hebben staan. Was nog een hele klus want heb niet veel energie. Maar dan kunnen overmorgen mijn lego en kleurspullen naar boven en dan ruimt de keukentafel ook weer op. 🎉