Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Huis kopen of niet, wat is doorslaggevend?

Ik ben een fundakijker. Elke dag open ik de app even, om even te kijken welke huizen er te koop staan. Gewoon voor de leuk en vanuit nieuwsgierigheid. En toen stond vorige week opeens een woning op Funda die onze aandacht trok... En we gaan deze binnenkort bezichtigen! Helemaal niet bezig met zoeken en we wonen op dit moment ook in een fijn huis. Wat ons trekt in de andere woning is meer ruimte. Gewoon echt een groter huis, al wonen we nu ook niet klein. En daarnaast de ligging: stuk rustiger! En een prachtige tuin waar we echt de ruimte zouden hebben voor kippen.

Maar, is kopen nu wel slim? We hebben natuurlijk overwaarde maar het nieuwe huis kopen betekent wel hogere maandlasten én een groter bedrag over aan hypotheek na einde looptijd (2ton), we zijn dan 60-65jr. Maar daarentegen wel zekerheid over de rente voor 20 jaar terwijl die van ons over 8 jaar afloopt..

Wat is wijsheid? Waar kozen jullie voor? Nu het huis kopen wat je zo mooi vindt en dat qua maandlasten te betalen is of kiezen voor lagere maandlasten, minder restschuld na de looptijd? 


Wij staan voor dezelfde keuze. We moeten of investeren of kopen.  We gaan ook een huis bekijken, maar ik vind het bedrag wel heel hoog voor die paar extra meters ruimte. We gaan kijken en dan zien we wel weer.  

Het is huis van kennis dochter....ik vind het zo gek dat jullie gaan kijken.....in vergelijking is dit huis zooooo klein met ons nieuwe huis. Echt bizar.  Terwijl het voor ons echt wel een stap is 

Wat bedoel je precies met "een groter bedrag over aan hypotheek na einde looptijd (2ton)"? Als je een nieuw huis koopt dan ga je in principe een nieuwe hypotheek aan. 

Zijn de maandlasten te dragen als je straks met pensioen bent? Weet je wat dan ongeveer je inkomen gaat zijn? 

Daarbij zou ik, als ik nu een huis zou kopen, persoonlijk ook kijken of een huis goed geïsoleerd is en of het t.z.t. makkelijk van het gas af kan of dat er nog andere investeringen nodig zijn qua onderhoud of duurzaamheid. Om het plaatje financieel compleet te maken.

Ik koos voor locatie (in 't bos) en vrijstaand. Dat het huis klein was was geen bezwaar. Er kon aangebouwd worden. Dus hoe groter de tuin, hoe meer opties je hebt. 

Okki21

Okki21

12-09-2021 om 10:04 Topicstarter

SuperCow schreef op 12-09-2021 om 09:51:

Wat bedoel je precies met "een groter bedrag over aan hypotheek na einde looptijd (2ton)"? Als je een nieuw huis koopt dan ga je in principe een nieuwe hypotheek aan.

Zijn de maandlasten te dragen als je straks met pensioen bent? Weet je wat dan ongeveer je inkomen gaat zijn?

Daarbij zou ik, als ik nu een huis zou kopen, persoonlijk ook kijken of een huis goed geïsoleerd is en of het t.z.t. makkelijk van het gas af kan of dat er nog andere investeringen nodig zijn qua onderhoud of duurzaamheid. Om het plaatje financieel compleet te maken.

Nu hebben we na de looptijd een bedrag van 80k over. Bij een nieuwe hypotheek 200k na de looptijd. Pensioeninkomen moeten we echt na gaan kijken.

Er zit nu luchtverwarming in. En verder goed geïsoleerd maar energielabel b, nu hebben we a

Wat bedoel je precies met de looptijd? Is dat de looptijd van je huidige hypotheek? 
Al kun je die hypotheek meeverhuizen, dan nog zou je voor het aanvullende deel een nieuwe hypotheek nodig hebben. Je zou ervoor kunnen kiezen om die de eerste jaren meer af te lossen, waardoor je minder restschuld hebt. Of een kortere looptijd te kiezen.

Ik zou zelf niet zozeer naar de restschuld kijken maar naar de maandelijkse lasten. Kun je die dragen, en kun je die ook nog dragen als je inkomen verandert (of je HRA wegvalt maar dat zal met deze rentes niet direct een probleem zijn vermoed ik). Of kun je eventueel nog versneld aflossen.

Je inkomen na je 65ste is wel handig om te weten als je nu een nieuwe hypotheek aan wil gaan. Je zou eens kunnen inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl voor een indicatie, maar een gesprek met een adviseur lijkt me essentieel.

Luchtverwarming ken ik niet.

Zoals ik er nu in sta zou ik het niet doen: de financiële vrijheid die je hebt als je huis op een gegeven moment hypotheekvrij is weegt voor mij zwaarder dan meer ruimte en een iets betere ligging.

Okki21 schreef op 12-09-2021 om 10:04:

[..]

Nu hebben we na de looptijd een bedrag van 80k over. Bij een nieuwe hypotheek 200k na de looptijd. Pensioeninkomen moeten we echt na gaan kijken.

Er zit nu luchtverwarming in. En verder goed geïsoleerd maar energielabel b, nu hebben we a

Bedoel je dat je na 30 jaar hypotheek hebben nog 2 ton schuld hebt? En dat je dit vanaf je 60e nog zonder hypotheekrenteaftrek moet financieren? Zou ik never nooit voor kiezen....

Wij hebben een klein eenvoudig huis wat we samen ruim kunnen betalen. Nog een hypotheek van een kwart vd koopprijs over dus we kunnen makkelijk groter gaan wonen maar ik hou meer van de zekerheid dat we t financieel goed aankunnen. 

Over n paar jaar zijn we hypotheek vrij dus daar hecht ik veel meer waarde aan. Ik werk een dag minder, vriend wil dan ook minder werken en genieten. Jezelf tot na je pensioen in de schulden steken zou ik echt niet doen waarom leef je dan? Alleen maar om te werken en te betalen?


Wij kopen niet. In onze regio is het echt te gek op dit moment. We verwachten dat die investering ons op den duur laat zitten met een grote restschuld, omdat deze prijzen gewoon niet te handhaven zijn. Ergens moet die bubbel weer klappen en dan willen wij niet met de gebakken peren zitten.
Huidige huis is niet waar we oud willen worden, maar de komende paar jaar zingen we het hier nog wel uit, dus we wachten rustig onze tijd af

Wij hebben dat vrijstaande huis met grote tuin (en kippen) wel gekocht. Maar wij hebben geen hogere maandlasten en blijven ook niet met zo'n grote restschuld over (wel een gedeelte aflossingsvrij).
En ik vind het heerlijk! Mij is het de rust en ruimte echt waard geweest. 

En het doorslaggevende; het gevoel. 

Koekie1980 schreef op 12-09-2021 om 10:22:

[..]

Bedoel je dat je na 30 jaar hypotheek hebben nog 2 ton schuld hebt? En dat je dit vanaf je 60e nog zonder hypotheekrenteaftrek moet financieren? Zou ik never nooit voor kiezen....

(...)

Over n paar jaar zijn we hypotheek vrij dus daar hecht ik veel meer waarde aan. Ik werk een dag minder, vriend wil dan ook minder werken en genieten. Jezelf tot na je pensioen in de schulden steken zou ik echt niet doen waarom leef je dan? Alleen maar om te werken en te betalen?


Precies. Zou ik ook nooit doen. Die hypotheek wordt na je 67-ste een molensteen om je nek.

Sophia_!

Sophia_!

12-09-2021 om 11:12

ik zou kiezen voor geen restschuld na de looptijd. Je kunt toch je hypotheek aflossen in die 20 jaar, of kun je dan het huis niet betalen? Dan zou ik het niet kopen. 

Ik wil de maandlasten goed kunnen betalen en daarnaast leuke dingen kunnen blijven doen. 
Dan maar een iets minder groot huis. (Ik woon helemaal prima nu)

Zitten er nog giften van je ouders in de pijplijn om de hypotheek af te kunnen lossen? 

Tip verdiep je ook even in de luchtverwarming. Niet iedereen vind dit prettig.

Okki21

Okki21

12-09-2021 om 12:00 Topicstarter

ja klopt, 2 ton over na de looptijd (dat deel is dan aflossingsvrij). Looptijd is dan 25 jaar, willen liever niet nieuwe 30 jaar aangaan. HRA is sowieso niet echt interessant meer met lage rente. Maar inderdaad is de overweging of we deze keuze willen maken, niet wetende wat inflatie doet en hoeveel die 2 ton nog is over 25 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.