Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
ToetieToover
13-07-2023 om 17:14
Jammer van je boom dat hij ziek is, Duet. Ik had een zieke meidoorn, vond ik ook al zo zonde. En verder vind ik het heerlijk weer voor de tuin. Regelmatig een bui nu en de temperatuur niet meer al te hoog hopelijk. Daar gedijt alles goed op! Fijn om alles zo groen te zien.
SuperCow
14-07-2023 om 08:06
Oké, het is wel echt een heel raar jaar. Mijn maagdenpalm en kruiptijm beginnen spontaan aan een tweede bloei en er staat zelfs een akelei te bloeien???
Moosey
14-07-2023 om 09:16
die akelei is wel echt een beetje bijzonder ja. Een tweede bloei na droogte en daarna weer regen gebeurt wel vaker hoor, mijn blauwe regen deed het vorig jaar ook
duet
14-07-2023 om 13:21
We weten inmiddels dat we in onze gemeente geen kapvergunning nodig hebben, een melding is genoeg. Alleen in geval van bijzondere bomen geldt hier een kapvergunning.
Ja, het blijft zonde. Vanuit ons huis kunnen we de boom helemaal niet zien, dus binnen zullen we hem niet gaan missen. Vanuit buiten is een ander verhaal. OMdat hij aan een achterhoek vanhet huis staat, zien we hem vanaf ons terras over het huis groeien. Als hij weg is, zal dat wel een raar gat en een hoop blauwe lucht gaan geven. Gelukkig hebben we nog een aantal grote bomen in de tuin, echt kaal zal het niet worden. 
Moosey
15-07-2023 om 14:29

Nou, had ik een handige manier gevonden om snel foto’s te plakken, lukt het niet meer om er daarna nog iets tussen te schrijven..
Ik genoot vanochtend weer even buitensporig van mijn tuin. Vind het stukje achter de vijver nu echt prachtig, met de kattenstaarten, gaura’s en salie. De vijver kreeg z’n waterstand maar niet bijgewerkt dus die heb ik net bijgevuld met water uit de put. Dat is mijn reserve regenwater, maar de tonnen zitten vol en er wordt nog wat regen voorspeld dus ik durfde het wel aan.
verder zicht op de moestuin met tevreden poes, blik in de kas met druiven, tomaten en een meloenplant, de eerste tomatillo’s en de eerste cosmea’s. Zo leuk allemaal 
Moosey
15-07-2023 om 14:31
Oh ja, en een stukje bloemenweide met boerenwormkruid, wilde peen en cichorei. Een gezoem van jewelste.
Tjiftjaf
15-07-2023 om 19:44
Hoi mede tuinliefhebbers,
Mag ik met jullie meeschrijven? Ik stuitte op jullie topic en heb al zoveel moois voorbij zien komen 🥰. Ik ben nog een redelijke beginneling, we hebben al wel een tijdje een fijne tuin maar ik heb pas een jaar geleden ongeveer ontdekt dat ik tuinieren eigenlijk heel erg leuk vind! Na de zomer gaat het speelhuis van de kids weg waardoor er plek komt voor een mooie nieuwe grote border 😄 Ik hoop hier lekker veel inspiratie op te kunnen doen.
Neweve
15-07-2023 om 21:30
welkom Tjiftjaf!
Heerlijke plaatjes komen er voorbij.
Hier qua beplanting ook nog een redelijke beginneling. Ik volg tuinmanieren van Jurgen op YouTube en daardoor heb ik tweewekelijks/maandelijks een idee van wat er ongeveer moet (en leer ik steeds meer over verschillende planten). Onze achtertuin is zeker nog niet perfect. Deze herfst weer een aantal dingen verschuiven zodat de hoogte/bloei balans beter is. Al verschilt het ook per jaar, dit jaar stonden de tulpen nog terwijl de (kruip) Phlox/ezelsoor/lavendel begonnen te groeien en bloeien. Vorig jaar waren het echt fases en was ik super blij met die border, bollen in de lente daarna Phlox en ezelsoor en als afsluiter de lavendel.
Hier de voortuin aan het herplannen hij is 2*5 dus het is even puzzelen met de ruimte versus groen (je wilt ook nog bij je ramen kunnen voor lappen en idealiter moet er ook een fiets kunnen staan).
Neweve
15-07-2023 om 21:33
de buren houden trouwens hun bramenbos redelijk bij. Dit jaar staan er daardoor allemaal natuurlijke zaailingen een mix van brandnetel, distel, grassen, fluitenkruid en wat dingen die ik niet herken met een geel/paars bloempje. Erg fijn plekje voor vlinders en die ze je nu dus ook massaal op de vlinderstruik zitten.
Tjiftjaf
15-07-2023 om 21:47
dank jullie wel😊
Tuinmanieren volg ik ook. En ik ben fan van de Insta van Angelo Dorny (en de webshop 🫣) Ik heb hele mooie zonnebloemen daarvandaan maar ik kan denk ik nog geen plaatjes plakken?
ik vind het echt lastig te bedenken wat er bij elkaar kan staan en op welke plaats enzo. En ik vind teveel mooi haha.
FaithfulDuck87
15-07-2023 om 22:06
ik ben vanmiddag weer even naar het tuincentrum geweest. Heb 3 verschillende kleuren hanekammen gehaald en 2 kleuren zonnehoed.

jullie snappen wel, dat ik de gele heb laten staan.
Zonnehoed in knalroze en rood/roze
duet
15-07-2023 om 23:47
Friezinnetje schreef op 15-07-2023 om 22:06:
ik ben vanmiddag weer even naar het tuincentrum geweest. Heb 3 verschillende kleuren hanekammen gehaald en 2 kleuren zonnehoed.
jullie snappen wel, dat ik de gele heb laten staan.
Zonnehoed in knalroze en rood/roze
😂 Ik dacht al: zie ik nu geel????