Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Tara82
10-07-2023 om 09:39
Prachtig Friezinnetje!
Andere jaren zat hij vol met bloemen, maar dit jaar genieten we maar van de kleine dingen.
Gisteren ook de bloeiende stokroos ontdekt. Ook lang niet zo groot als vorig jaar.
De storm van afgelopen week heeft wel mijn vlinderstruikje half om laten vallen helaas. Nu met wat stokken weer recht gezet, maar ik moet hem nog wat beter vast zetten denk ik. Verder alleen een paar zonnebloemen geknakt, maar er zijn er nog genoeg over.
Gebruikersnaaminvullen
10-07-2023 om 14:01
Tara82 schreef op 10-07-2023 om 09:39:
Prachtig Friezinnetje!
Andere jaren zat hij vol met bloemen, maar dit jaar genieten we maar van de kleine dingen.
Gisteren ook de bloeiende stokroos ontdekt. Ook lang niet zo groot als vorig jaar.
De storm van afgelopen week heeft wel mijn vlinderstruikje half om laten vallen helaas. Nu met wat stokken weer recht gezet, maar ik moet hem nog wat beter vast zetten denk ik. Verder alleen een paar zonnebloemen geknakt, maar er zijn er nog genoeg over.
Als je er 3 stokken in een driehoek omheen zet dan kun je met bindbuis de struik herschikken door de binddraad langs de stokken te leiden (beginnen met vastmaken aan 1 stok) en de takken die recht op moeten staan mee te nemen en een extra slag met binddraad omheen te geven.
GroenTuintje
10-07-2023 om 14:30
hier toch schade vd storm van gisteren. De clematis hangt op half 7 
ToetieToover
10-07-2023 om 14:35
GroenTuintje schreef op 10-07-2023 om 14:30:
hier toch schade vd storm van gisteren. De clematis hangt op half 7
Zonde GT!
Ik woon aan een sloot. Ik heb vandaag van alles uit de sloot gevist wat achter mijn boot blijft hangen. De oogst was groter dan normaal: een emmer, een plant in pot met etiket -fijn, dan weet ik tenminste wat het is
-, een lege fles wijn, een paar plastic zakken en een stuk hout.
duet
12-07-2023 om 21:14
Tara82 schreef op 10-07-2023 om 09:39:
Prachtig Friezinnetje!
@Tara, heb je het ooit aangedurfd om je hortensia te snoeien? Ik zie nogal al wat "oud hout". Het kan goed zijn dat de uitlopers op het oude hout daarom zo klein zijn en er geen bloemen meer op komen. Ik snoei ieder jaar om en om. De takken die gebloeid hebben, snoei ik in het voorjaar flink terug, meestal tot net boven een mooie dikke knop. De takken die het jaar ervoor als nieuwe tak zijn gegroeid maar nog niet hebben gebloeid, laat ik staan. Die gaan dan bloeien en zijn volgende lente aan de beurt om gesnoeid te worden. Door te snoeien stimuleer je de struik ook om nieuwe takken te maken.
duet
12-07-2023 om 21:37
Wij hebben vandaag moeten besluiten dat de enorme bonte esdoorn naast ons huis eraan moet gaan geloven....

We hadden al een paar weken geleden een gaatje in de stam ontdekt, maar de boom stond nog steeds vol in blad en vruchten. Vandaag viel het me op dat het gaatje nu echt veel groter was geworden en toen ik er een stokje in stak, kon dat minstens 15 cm naar binnen en kwam er bruine stinkende prut mee naar buiten.

We zijn toen toch maar eens wat gaan rondbellen en 1 boomchirurg kon direct een kijkje komen nemen. En ja, dit is dus het einde van de boom. Doodzonde, vond hij ook, maar dat ding is rot van binnen en je wil het risico niet nemen dat hij op je huis of op iemand valt. Begin augustus wordt hij gekapt.
Enerzijds ben ik opgelucht omdat ik de situatie al langer niet meer helemaal vertrouwde, maar het zal toch gek zijn als die boom er straks niet meer is. Hij stond er al voordat wij in dit huis kwamen wonen. Het geeft ons straks wel veel meer avondzon in de tuin. Hij staat precies in de lijn van de ondergaande zon.
Gebruikersnaaminvullen
12-07-2023 om 21:40
Wat zonde Duet. Moet er in jullie gemeente ook een vergunning voor aangevraagd worden?
Moirmel
12-07-2023 om 21:42
duet schreef op 12-07-2023 om 21:14:
[..]
@Tara, heb je het ooit aangedurfd om je hortensia te snoeien? Ik zie nogal al wat "oud hout". Het kan goed zijn dat de uitlopers op het oude hout daarom zo klein zijn en er geen bloemen meer op komen. Ik snoei ieder jaar om en om. De takken die gebloeid hebben, snoei ik in het voorjaar flink terug, meestal tot net boven een mooie dikke knop. De takken die het jaar ervoor als nieuwe tak zijn gegroeid maar nog niet hebben gebloeid, laat ik staan. Die gaan dan bloeien en zijn volgende lente aan de beurt om gesnoeid te worden. Door te snoeien stimuleer je de struik ook om nieuwe takken te maken.
Bedankt voor de tip, wou eigenlijk een dezer dagen komen vragen of je een hortensia snoeit (zelfde probleem, grote plant maar weinig bloemen dit jaar).
duet
12-07-2023 om 21:43
Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2023 om 21:40:
Wat zonde Duet. Moet er in jullie gemeente ook een vergunning voor aangevraagd worden?
De boomchirutg gaf aan dat als wij bij de gemeente zoudenmelden dat dit een risicoboom is wegens rot of ziekte dat je dan per direct goedkeuring krijgt om te kappen. We gaan morgen meteen de gemeente bellen.
duet
12-07-2023 om 21:46
Moirmel schreef op 12-07-2023 om 21:42:
[..]
Bedankt voor de tip, wou eigenlijk een dezer dagen komen vragen of je een hortensia snoeit (zelfde probleem, grote plant maar weinig bloemen dit jaar).
Ja, ieder jaar snoeien in het voorjaar. Je ziet vanzelf wanneer de knoppen dikker worden. Dan kies je uit welke takken je wilt snoeien en tot welke knop je terug snoeit. Soms kan dat bijna tot aan de grond, soms ook iets hoger. Ik doe het een beetje om en om. Zo krijg je een struik met verschillende takken. Je kunt er zelf vorm aan geven.
Bedenk wel dat de gesnoeide takken hetzelfde jaar dus niet bloeien, die bloeien dus pas het jaar erna.
Tara82
12-07-2023 om 22:05
duet schreef op 12-07-2023 om 21:14:
[..]
Ik vond dat ik er dit jaar al behoorlijk veel van had weg gesnoeid, maar dus nog lang niet goed genoeg. We wonen hier nu 11 jaar (de hortensia stond er toen al) en in die jaren het inderdaad nooit zo goed aan gedurfd om hem heel erg terug te snoeien. Ik ben ook nog steeds een tuin noob. Ik ga hem volgend jaar wel flink terug snoeien. Bedankt voor de tip.
FaithfulDuck87
12-07-2023 om 22:10
Wat zonde Duet, maar ja, je wil hem idd ook niet op je huis hebben.
Gebruikersnaaminvullen
12-07-2023 om 22:12
Tara82 schreef op 12-07-2023 om 22:05:
[..]
Ik vond dat ik er dit jaar al behoorlijk veel van had weg gesnoeid, maar dus nog lang niet goed genoeg. We wonen hier nu 11 jaar (de hortensia stond er toen al) en in die jaren het inderdaad nooit zo goed aan gedurfd om hem heel erg terug te snoeien. Ik ben ook nog steeds een tuin noob. Ik ga hem volgend jaar wel flink terug snoeien. Bedankt voor de tip.
Als je de takken gewoon om en om snoeit (vrij kort), dan heb je iig bloemen op de helft van de struik, en altijd vóór maart snoeien. En heel oude takken kun je ook wegknippen, de struik krijgt dan vanaf de grond weer nieuwe takken.
Neweve
13-07-2023 om 08:29
Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2023 om 22:12:
[..]
Als je de takken gewoon om en om snoeit (vrij kort), dan heb je iig bloemen op de helft van de struik, en altijd vóór maart snoeien. En heel oude takken kun je ook wegknippen, de struik krijgt dan vanaf de grond weer nieuwe takken.
Dat vind ik het fijne aan de hortensia, dat je hem helemaal weer klein kan snoeien. In het ergste geval heb je 1 jaar geen bloemen maar hier bloeit de hortensia ook op de nieuwe takken.
duet
13-07-2023 om 17:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2023 om 22:12:
[..]
Ja, precies dit!