Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Friezinnetje schreef op 02-07-2023 om 14:32:

Dat zal wel een bleek Blauwtje zijn, Groentuintje!

Ik ben ook in de tuin bezig geweest, heel veel heermoes, dus zo veel mogelijk eruit gehaald. ziet het er weer netjes uit. Met een maand kan ik wel weer, maar ja

Rustig is het hier helaas niet buren hebben keiharde muziek aan en feestje 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-07-2023 om 14:45

GroenTuintje schreef op 02-07-2023 om 14:32:

[..]

Rustig is het hier helaas niet buren hebben keiharde muziek aan en feestje

oh daar is niks aan. 

Friezinnetje schreef op 02-07-2023 om 14:45:

[..]

oh daar is niks aan.

Nee idd.. soms wil ik gewoon in een hutje op de hei wonen, geen buren graag

Wat mooi GT. Jouw vlinderstruik staat al mooi in bloei. bij mij die nog niet zo ver.
Wel al een paar vlinders in de tuin gehad, ook al een kolibrivlinder, dat blijft altijd bijzonder.

Friezinnetje schreef op 02-07-2023 om 14:45:

[..]

oh daar is niks aan.

Dat waren toch de buren van schutting en het japanse knoopkruid?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-07-2023 om 21:28

duet schreef op 02-07-2023 om 21:21:

[..]

Dat waren toch de buren van schutting en het japanse knoopkruid?

mijn buren ja, maar GT heeft andere buren  

duet schreef op 02-07-2023 om 21:20:

Wat mooi GT. Jouw vlinderstruik staat al mooi in bloei. bij mij die nog niet zo ver.
Wel al een paar vlinders in de tuin gehad, ook al een kolibrivlinder, dat blijft altijd bijzonder.

Ja hier ook verschillende vlinders gespot helaas door het klote tuinfeest van hiernaast niet meer buiten geweest

Ik zal als het droog is deze week weer eens grasmaaien. Heb nu bijna een maand niet gemaaid ongeveer want met die droogte groeit het toch niet hier. Wel heb ik nu paarse klaver en een of ander geel bloemetje. Ik had vorig jaar ook witte klaver, vaak vol met bijen/hommeltjes, maar dat heb ik nog niet gezien dit jaar.

Mijn vlinderstruik staat wel mooi in bloei, maar ik heb nog geen vlinder gezien. De hortensia in de achtertuin heeft dit jaar maar 1 bloem helaas. De phlox van de buurvrouw staat wel al in bloei, maar die van mij nog niet. Dat komt vast nog wel. Aan de overkant van de straat zijn een paar buren nu bezig met hun voortuin. Helaas geen groen en is het alleen nieuwe bestrating en afscheidingsmuurtjes. Er waren al zo veel tuinen hier met die zelfde stapelblokken. Als ik dat dan zie ben ik toch wel erg blij met mijn groene voortuin die heel anders is dan de rest.

Ik dacht dat de boontjes die kleuter had gezaaid waren gaan groeien, maar het zijn volgens mij toch echt zonnebloemen. Die heeft ze ook ergens nog veel eerder gezaaid en blijkbaar op dezelfde plek. Even afwachten op de bloemen en dan weten we het zeker. Volgend jaar toch proberen wat meer voor te zaaien in een kweekkastje. Ik denk dat we ieder geval wel weer wat zaden kunnen inleveren bij de zadenbieb als we zo veel zonnebloemen hebben.

Friezinnetje schreef op 02-07-2023 om 21:28:

[..]

mijn buren ja, maar GT heeft andere buren

Haha, nu zie ik het! Verkeerd gelezen!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-07-2023 om 19:34

volgens mij is mijn egel in de tuin weer vertrokken. Heb wel 2 jonge houtduiven in de boom zitten. 

Iemand tips?
Woelmuizen hebben hier redelijk wat schade toegebracht, zeker de helft van de tulpenbollen zijn opgegeten en nog meer van de rest. 
Al geprobeerd: uitroken met carbure (weinig effect), en nu staat er zo'n apparaat dat ultrasone geluiden geeft, maar toch zien we nieuwe gaten. 
Ik begin zelf op het punt te komen van: kom we kopen wat fretjes en laten die hun gang gaan, maar misschien heeft er iemand hier nog tips. 
Misschien van belang: we wonen in landelijk gebied, allemaal tuinen van enkele aren, beken die ertussen lopen, etc.  

Nee,het is lastig Moirmel. Het enige wat je kunt doen denk ik is natuurlijke vijanden aantrekken, misschien nestkasten voor uilen ophangen? Die fretten werken misschien ook wel, maar wat moet je daarna weer met die beesten, die kunnen zelf niet overleven buiten volgens mij. 

Moosey schreef op 04-07-2023 om 09:00:

Nee,het is lastig Moirmel. Het enige wat je kunt doen denk ik is natuurlijke vijanden aantrekken, misschien nestkasten voor uilen ophangen? Die fretten werken misschien ook wel, maar wat moet je daarna weer met die beesten, die kunnen zelf niet overleven buiten volgens mij.

Uilenkast nog niet aan gedacht. Er zitten hier wel wat uilen, maar kennelijk hebben ze genoeg te eten. 
Wil ook niet met vergif werken daar er hier nogal wat katten rondlopen. 

Moosey schreef op 04-07-2023 om 09:00:

Precies dit. Ik heb een kleine tuin waar voortdurend mijn katten zijn maar toch veel schade in de winter aan opgegeten bollen. De katten zitten dan binnen en de muizen ondergronds. In het voorjaar vangen ze vaak wel wat, vooral de jonge muizen. 

Ik heb met dit soort klemmen:

550x797.jpg

wel succes gehad. Ze zijn vertrokken.

Ik heb ook steeds de (in)gangen bij de sloot dichtgemaakt met klontvormend kattengrit dat toch weggegooid moest, dat wordt net beton met wat water.

Het vergt wel enige handigheid om de vallen te plaatsen. Ik heb metalen vallen overigens. Het beste kun je ze midden in een gang zetten, maar dat is lastig want het stort soms in, en waar loopt de gang precies is de vraag. Dus in een uitgang werkt ook. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.