Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Friezinnetje schreef op 26-06-2023 om 08:38:

Als je het net hebt aangeplant, dan nog niet te veel erbij zetten. Alles groeit nog.
Anders kijken wanneer iets bloeit en kijken of er nog hier en daar niets bloeit, zodat je dat kunt kopen.

De meeste planten staan er nu een jaar. In dit stuk dit jaar eigenlijk alleen wat dingen gezaaid. De boontjes van kleuter zijn er volgend jaar natuurlijk niet, maar ik hoop dat de afrikaantjes wel terug komen. Vooral in het linker hoekje mag wel iets. 

Friezinnetje schreef op 26-06-2023 om 08:38:

Als je het net hebt aangeplant, dan nog niet te veel erbij zetten. Alles groeit nog.
Anders kijken wanneer iets bloeit en kijken of er nog hier en daar niets bloeit, zodat je dat kunt kopen.

Dat was mijn fout altijd   te veel planten willen op een klein oppervlak, dat werkt dus niet

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-06-2023 om 10:42

GroenTuintje schreef op 26-06-2023 om 10:14:

[..]

Dat was mijn fout altijd te veel planten willen op een klein oppervlak, dat werkt dus niet

ik snap dat helemaal want veel te veel mooie planten! Die wil je allemaal!!

Friezinnetje schreef op 26-06-2023 om 10:42:

[..]

ik snap dat helemaal want veel te veel mooie planten! Die wil je allemaal!!

Ja precies 

Tara82 schreef op 26-06-2023 om 08:20:

Prachtig Duet! Ik vind blauw ook erg mooi.

Ik heb nog een hoop plek voor meer planten. Ik heb alleen geen idee wat. Misschien nu ook niet helemaal het juiste moment om er iets bij te zetten met het warme weer.

AJFCJaV_mCUkQQ0JG8D4gkMMJoJZps5ZLpJfrtmur2zp4xBEn-dxzo4xf00VoqDk1kzGZOp-j-bIwuUSiwF0Smc-8SdCoFCRs7GwPINIGU0b-t29bTBO5aK_70au4PrObQnJ0PAwsr4PRzbkN8t972jsXlsz=w660-h495-s-no?authuser=1

Kan nog best wat bij vind ik. Maar ik hou dan ook van volle borders! Een bodembedekker of boomschors kan het er ook al wat gekleder uit laten zien tot het is vol gegroeid.

Afrikaantjes zijn eenjarig maar zijn wel makkelijk te zaaien. Einde van het seizoen even wat zaaddoosjes verzamelen. Leuk projectje voor je dochter volgend jaar.

Lage cosmea vind ik ook zo'n dankbare plant. Goed resistent tegen droogte en bloeit van mei tot laat in het seizoen. Die zaai ik wel binnen voor want slakken zijn er dol op.

Stokrozen, hoge verbena, zonnehoed voor wat luchtige hoogte?

Mijn lavatera is nu prachtig aan het bloeien, het is alleen wéér een totaal andere kleur dan ik gekocht heb.

SuperCow schreef op 27-06-2023 om 09:10:

[..]

Kan nog best wat bij vind ik. Maar ik hou dan ook van volle borders! Een bodembedekker of boomschors kan het er ook al wat gekleder uit laten zien tot het is vol gegroeid.

Afrikaantjes zijn eenjarig maar zijn wel makkelijk te zaaien. Einde van het seizoen even wat zaaddoosjes verzamelen. Leuk projectje voor je dochter volgend jaar.

Lage cosmea vind ik ook zo'n dankbare plant. Goed resistent tegen droogte en bloeit van mei tot laat in het seizoen. Die zaai ik wel binnen voor want slakken zijn er dol op.

Stokrozen, hoge verbena, zonnehoed voor wat luchtige hoogte?

Mijn lavatera is nu prachtig aan het bloeien, het is alleen wéér een totaal andere kleur dan ik gekocht heb.

Gaura is ook mooi. De bloemstengels steken er mooi bovenuit.

Screenshot_20210827-132832_Drive.jpg

prachtkaars idd

Als bodembedekker heb ik schildersverdriet. Komen hele fijne stengels met bloemen uit. Na de bloei knip ik de stengels af. Blijft in de winter groen. In het voorjaar de oude bladeren uit de "pollen" trekken om ruimte te geven voor nieuwe rozetten. 

Saxifraga-urbium-01.jpg

Tara82 schreef op 26-06-2023 om 08:20:

Prachtig Duet! Ik vind blauw ook erg mooi.

Ik heb nog een hoop plek voor meer planten. Ik heb alleen geen idee wat. Misschien nu ook niet helemaal het juiste moment om er iets bij te zetten met het warme weer.

AJFCJaV_mCUkQQ0JG8D4gkMMJoJZps5ZLpJfrtmur2zp4xBEn-dxzo4xf00VoqDk1kzGZOp-j-bIwuUSiwF0Smc-8SdCoFCRs7GwPINIGU0b-t29bTBO5aK_70au4PrObQnJ0PAwsr4PRzbkN8t972jsXlsz=w660-h495-s-no?authuser=1

Nog wat meer bloemtjes. Lukte alleen niet om ze helemaal scherp op de foto te krijgen.

Ik zou van sommige plante meerdere exemplaren neer zetten bv 3 van de blauwe plant (salie?) in de linker onderhoek. Ik denk dat lavendel aan de rand ook mooi is je hebt dan in de winter ook nog een zichtbare plant staan.

Tuinfluiter schreef op 27-06-2023 om 16:38:

[..]

Ik zou van sommige plante meerdere exemplaren neer zetten bv 3 van de blauwe plant (salie?) in de linker onderhoek. Ik denk dat lavendel aan de rand ook mooi is je hebt dan in de winter ook nog een zichtbare plant staan.

Goed idee inderdaad. Denk dus aan meer van één soort in groepjes van oneven aantallen: 3, 5 of zelfs 7. Of een ‘straatje’ planten door de groepjes heen, ook leuk, van bijvoorbeeld een hoge rechtopstaande plant als lythrum salicaria.  

De ‘gaten’ kun je heel goed opvullen met een bodembedekker als pachysandra, daarvan verkoopt het tuincentrum sixpacks. Die blijft groen in de winter, het is eigenlijk een (half)heester. Je kunt hem heel goed snoeien. En je kunt er ook heel goed hooggroeiende bollen onder planten! Een stuk of 50 alliums eind augustus, bijvoorbeeld.

Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik ga ze allemaal opzoeken en kijken wat ik mooi vind. Vorige keer had ik een lijstje gemaakt, maar de helft niet gevonden in het tuincentrum. Ik zie ook altijd te veel andere dingen die ook mooi zijn. Ik moet eigenlijk ook zonder kleuter gaan zodat ik wat beter kan zoeken. Of haar bij de honden piepspeeltjes zetten en zelf rustig planten uitzoeken. 

vlinders in mijn vlinderstruik

19-E96-C1-B-DD88-45-C6-96-B3-C381-D2636-C23.jpg

93-E3-B91-E-5-F58-4-ED7-9-AD0-07-E8-E027-A5-E0.jpg

5-A0-D32-BD-4253-4842-AB57-17-D4-D54-C9-F32.jpg

07-CE6070-5779-4-EB2-A488-09-D7511140-B2.jpg

En een heel mooi mini blauw vlindertje in mijn kattenstaart

red_heart_face.gif

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-07-2023 om 14:32

Dat zal wel een bleek Blauwtje zijn, Groentuintje! 

Ik ben ook in de tuin bezig geweest, heel veel heermoes, dus zo veel mogelijk eruit gehaald. ziet het er weer netjes uit. Met een maand kan ik wel weer, maar ja

63562269-831-C-4-B7-B-AB05-FF5163-C61-EBF.jpg

Roze hortensia in de tuin

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.