Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-04-2023 om 14:29:

[..]

Mis je misschien wat hogere bloeiende struiken/planten?

Zou kunnen, dit stukje is wel fijn dat het lager is en aan de achterzijde staan wat klimmers (die nu nog niet groen zijn). 

Tuin is smal maar diep (50*5 meter), dat geeft wat uitdagingen qua ontwerp. Er staan wel wat bomen en verschillende struiken (o.a. vlier, hortensia, taxus, vlinderstruik), maar het zijn vooral wat lege stukken daartussen. En soms ook wat "kale" maanden/seizoen met weinig kleur. Nu staan er bijvoorbeeld veel bollen. 

De eerste moestuinbak is weer ingezaaid 
Wortels, paarse wortels, paksoi, dille, goudsbloem, sla. Munt en oregano stond er nog. 
In een andere bak aardbeien plantjes gezet en nu maar hopen op een beetje zon en dat de slakken gemeenschap zich een beetje koest houdt!

Neweve schreef op 30-04-2023 om 16:51:

[..]

Zou kunnen, dit stukje is wel fijn dat het lager is en aan de achterzijde staan wat klimmers (die nu nog niet groen zijn).

Tuin is smal maar diep (50*5 meter), dat geeft wat uitdagingen qua ontwerp. Er staan wel wat bomen en verschillende struiken (o.a. vlier, hortensia, taxus, vlinderstruik), maar het zijn vooral wat lege stukken daartussen. En soms ook wat "kale" maanden/seizoen met weinig kleur. Nu staan er bijvoorbeeld veel bollen.

Je zou ook wintergroene bodembedekkers kunnen gebruiken en daaronder kleine bollen (weinig blad) die in diverse seizoenen bloeien.

De voortuin is nog lang niet zo vol als ik zou willen, maar de planten die er staan doen het wel goed. Ik geniet er van als ik naar buiten kijk.

Van deze plant dacht ik dat het een bodembedekker was, maar hij groeit nu in een puntje naar boven. 

AJFCJaVCCLDslMyaTc-BZhavDTsHHyuRCGvuuC4gcyW9WpuksJvXg8jDLRMEPZBJ_8MIqbZ6hQiepFIXh6zTvIZG4fp7aWWhLPxPSQSKIK1GvMaP584I0PIs9IP4Lym3nLtaxkeZ5vh0Ix_HwHO-AS1aLR0T=w429-h572-s-no?authuser=1

AJFCJaVcNfgO9hMoPkUa4iNdX2csuQ5n-J9pvF6ahi75H2xFxeMI9RgxyD53hmgteaFzLb24dX7N_iM26-fT6ynQZuvg4Rx3rDMajH5aH1OXxyvimTcO1-YanfXoOHzabNxgZUDgnDLL1sYj68AIggj1gljb=w763-h572-s-no?authuser=1

Ineens had deze ook leuke bloemetjes.

AJFCJaUvutqu3Wp0-KxSDrsut0MeRrSEAkik2k19k-m5XaO4755AVrB_3dHABZeQH1KonHNL7oo4qs-FoKoMRlH2J-HjRkRW06D-aKF0s2pbcfkk6AVQUNhzgH-GySUQO62PCYV5qJTxHspy2cQSpbdJ-wPk=w763-h572-s-no?authuser=1

Mijn kruidentuintje. De basilicum zag er alleen wel wat zielig uit. Denk dat ik daar nog even mee had moeten wachten. Voorlopig dus maar vooral muntthee drinken.

AJFCJaUhrlRZQ0NkmqdlXsay9UZeNrbwx-c7OLu1oRELRJBfwKbRb0zLilH6AAUEynJyIPPsvSkX0OYS92lc6ULQLocR6bXogk-l9daRwBtM7VWx_9KpBZtbyes1ygXxHto3xzCs2w5jl62EhGaEOCzv_FpZ=w429-h572-s-no?authuser=1

Tara82 schreef op 02-05-2023 om 08:15:

De voortuin is nog lang niet zo vol als ik zou willen, maar de planten die er staan doen het wel goed. Ik geniet er van als ik naar buiten kijk.

Van deze plant dacht ik dat het een bodembedekker was, maar hij groeit nu in een puntje naar boven.

AJFCJaVCCLDslMyaTc-BZhavDTsHHyuRCGvuuC4gcyW9WpuksJvXg8jDLRMEPZBJ_8MIqbZ6hQiepFIXh6zTvIZG4fp7aWWhLPxPSQSKIK1GvMaP584I0PIs9IP4Lym3nLtaxkeZ5vh0Ix_HwHO-AS1aLR0T=w429-h572-s-no?authuser=1

Die plant heb ik ook geadopteerd van de buren, geen idee wat het is en of ie nog gaat bloeien?

Hier ook een 'nieuwe' tuin van vorig jaar met nog wat kale plekken. Komt vast goed! Door het koudere voorjaar groeit het ook allemaal net iets trager. En een blijvende kale plek is een goed excuus voor een bezoek aan het tuincentrum (of de stekjesbieb of plantenasiel).

Ik kan me van jouw tuintje nog wel herinneren dat je er ook wel wat eenjarige planten tussen had staan?

Ik heb best wel veel aangevreten planten en verdwijnende zaailingen, ondanks dat ik vrijwel geen slak zie. Zou lavameel daarbij helpen?

SuperCow schreef op 02-05-2023 om 08:51:

[..]

Die plant heb ik ook geadopteerd van de buren, geen idee wat het is en of ie nog gaat bloeien?

Hier ook een 'nieuwe' tuin van vorig jaar met nog wat kale plekken. Komt vast goed! Door het koudere voorjaar groeit het ook allemaal net iets trager. En een blijvende kale plek is een goed excuus voor een bezoek aan het tuincentrum (of de stekjesbieb of plantenasiel).

Ik kan me van jouw tuintje nog wel herinneren dat je er ook wel wat eenjarige planten tussen had staan?

Ik heb best wel veel aangevreten planten en verdwijnende zaailingen, ondanks dat ik vrijwel geen slak zie. Zou lavameel daarbij helpen?

Dat ‘punthoofd’ is een campanulasoort en er komen straks blauwe bloemen in. Daarna kun je hem heel goed helemaal kortknippen, dan groeit hij weer mooi compact verder.

Je hebt zeker weten slakken alleen je ziet ze niet. Ze zijn niet snel, maar verstoppen zich goed! Zet een biervalletje. Bijvoorbeeld deze, is van Dille en Kamille:

g:ce&s=2d2d

Maar een jampotje met bier onder een tafeltje ofzo (waar het niet inregent) werkt ook. Ze kruipen er graag in. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-05-2023 om 09:27

Ene is een campanula idd, na de bloei afknippen en dan bloeit ie nog wel een keer. Voor basilicum is het nog te koud. 

SuperCow schreef op 02-05-2023 om 08:51:

[..]

Ja er stonden vorig jaar ook eenjarige tussen. Mijn doel is om er steeds wat meer vasten in te zetten, maar ik wil binnenkort wel wat eenjarige halen om het wat op te vullen. Ik wilde nog een hoge Phlox kopen, maar die was ik bij het tuincentrum niet tegen gekomen. Kleuter had natuurlijk ook niet zo veel geduld dat ik echt kon zoeken. Volgende keer ga ik alleen. Ik ga ook als ik weer bij de bibliotheek ben daar nog even neuzen in de zaden bibliotheek. 

Van mijn tante krijg ik ook steeds planten uit haar tuin. Afgelopen weekend kwam ze weer langs. Toe zag ze ook dat de Indische kers weer opkomt. Die kreeg ik vorig jaar van haar. Blij dat ze het zei, want nu weet ik dat ik die blaadjes met rust moet laten. Van een collega krijg ik ook nog een framboos stek, maar die ga ik in de achtertuin zetten. Daar heb ik nu frambraam en aardbeien staan in grote bakken. Beide komen ook weer bij die tante vandaan.

Kleuter heeft ook nog doperwten gezaaid ergens in de voortuin. Het was een oud zakje, dus of het opkomt geen idee. Het was niet echt mijn plan, maar het is eigenlijk wel grappig om het gewoon te proberen. Daar leren we vast allebei wat van. Zelf ben ik opgegroeid in een flatgebouw, dus ik heb tuinieren niet mee gekregen van huis uit. Laatst heeft ze ook een grote regenworm geaaid. Volgens haar heeft hij ook aan haar hand gelikt. 

Friezinnetje schreef op 02-05-2023 om 09:27:

Ene is een campanula idd, na de bloei afknippen en dan bloeit ie nog wel een keer. Voor basilicum is het nog te koud.

Ach ja daar leer ik dan weer van. Misschien kan ik hem redden door hem in een pot binnen te zetten. Valt te proberen. 

Dus toch een campanula? Leuk!

En wat een grappige slakkenval! Ziet er helemaal niet uit als een potentieel massamoord wapen. 

Ook wel grappig: vorig jaar heb ik eenjarige pixie lupines gezaaid, die kwamen amper op. Nu zie ik her en der opeens zaailingen verschijnen. Uiteraard op wel wat onhandige plekken, maar ze zijn té leuk om weg te halen (en de slakken hebben ze vooralsnog niet ontdekt, fingers crossed). 

Zelfde voor de astilbe: vorig jaar 3 wortelstekken geplant, die deden nauwelijks wat en die ene die het wel deed ging even snel weer dood. Nu heb ik ineens 5 planten!

campanula is 1 van mijn favoriete planten

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-05-2023 om 17:48

Gisteren de tuinmannen gehad, alles gesnoeid en onkruid eruit gehaald. Ik heb zelf het gazon bemest en vandaag nog mestkorrels en lavameel gestrooid in de tuin. Hier en daar nog wat kleine dingetjes doen, maar fijn dat het meeste werk gedaan is. Nu de rest van het jaar zelf bijhouden  

Friezinnetje schreef op 06-05-2023 om 17:48:

Gisteren de tuinmannen gehad, alles gesnoeid en onkruid eruit gehaald. Ik heb zelf het gazon bemest en vandaag nog mestkorrels en lavameel gestrooid in de tuin. Hier en daar nog wat kleine dingetjes doen, maar fijn dat het meeste werk gedaan is. Nu de rest van het jaar zelf bijhouden

Je wordt geroepen bij Viva het TTT-topic loopt weer storm

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-05-2023 om 20:32

GroenTuintje schreef op 06-05-2023 om 20:01:

[..]

Je wordt geroepen bij Viva het TTT-topic loopt weer storm

zoals je daar al zei, ik ga niet weer naar Viva. Maar doe ze de groeten

Friezinnetje schreef op 06-05-2023 om 20:32:

[..]

zoals je daar al zei, ik ga niet weer naar Viva. Maar doe ze de groeten

Zal ik doen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.