Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Coreopsis schreef op 24-04-2023 om 10:53:

[..]

De mijne helaas niet. Er is nog nooit een bloem aangekomen, laat staan een vrucht . Ik moet 'm maar eens eruit halen, dan kan er iets vrolijk bloeiends tegen de schutting gaan groeien.

Jaren terug toen ik als postbode werkte had ik een klant die een vruchtdragende kiwistruik had. Deed zelf niets met de vruchten (worden in het NL klimaat niet goed rijp, en hij had het geduld niet om ze een tijdje in de keuken te laten liggen). Toen heb ik een paar jaar op rij een emmer vol meegekregen in de oogsttijd. Daar hebben we heerlijke smoothies en kiwicakes van gemaakt.

Aah okay, ja hier is het te koud en nat voor kiwi’s. Die dingen groeien toch ook normaal in nieuw Zeeland etc?

GroenTuintje schreef op 24-04-2023 om 11:10:

[..]

Aah okay, ja hier is het te koud en nat voor kiwi’s. Die dingen groeien toch ook normaal in nieuw Zeeland etc?

Daar hebben ze toch vogels die kiwi heten?

nieuwzeeland is erg lang, heeft verschillende klimaten van noord naar zuid, dus er is vast wel een deel waar de kiwi zich thuis voelt    Avocado's groeien daar ook 'in t wild'

mijn tulpen zijn helaas weggewaaid/geregend gisteren. moet je die eigenlijk 'koppen' voor dat je ze laat afsterven of gaat dat vanzelf?

helianthus schreef op 24-04-2023 om 21:19:

mijn tulpen zijn helaas weggewaaid/geregend gisteren. moet je die eigenlijk 'koppen' voor dat je ze laat afsterven of gaat dat vanzelf?

Weet niet zeker wat je met "koppen" bedoeld, maar eenmaal een tulp is uitgebloeid halen wij inderdaad de kop eraf zodat de plant geen energie steekt in het aanmaken van zaad. 
Hier staan de peer, de kers en de sierappel trouwens volop in bloesem. 

helianthus schreef op 24-04-2023 om 21:19:

Zou ik wel doen. Bij mij zijn ook wat tulpen weggehageld, die waren bijna uitgebloeid en ik wilde ze gaan afknippen en in de vaas sierlijk en decoratief laten sterven. Helaas was de hagel mij voor.

Een handje lavameel en gedroogde koeienmest nu geven, kan herbloei ook goed helpen. Regent voorlopig nog wel lekker de grond in.

GroenTuintje schreef op 24-04-2023 om 11:10:

[..]

Vorig jaar hebben we 2 keer geoogst (we hadden een deel over het hoofd gezien). Ergens in oktober hebben we de oogst een paar dagen binnen gelegd op de fruitschaal en toen waren de kiwi's rijp, de rest van de oogst is eind november van de struik gekomen en was toen gewoon rijp. Ze blijven wel een stuk kleiner dan die je in de super koopt hoor. 

Het is in ieder geval een plant die elk jaar weer de warme muur bedekt en dat alleen al is winst in de zomer. 

Plotsa schreef op 29-04-2023 om 15:12:

[..]

Vorig jaar hebben we 2 keer geoogst (we hadden een deel over het hoofd gezien). Ergens in oktober hebben we de oogst een paar dagen binnen gelegd op de fruitschaal en toen waren de kiwi's rijp, de rest van de oogst is eind november van de struik gekomen en was toen gewoon rijp. Ze blijven wel een stuk kleiner dan die je in de super koopt hoor.

Het is in ieder geval een plant die elk jaar weer de warme muur bedekt en dat alleen al is winst in de zomer.

Ah okay, wel leuk

We hebben sinds een week een jonge merel in de tuin. Er zat een nestje in onze klimop

smile.gif

. Vader vogel voedt hem iedere dag meerdere keren. zo bijzonder om te zien

red_heart_face.gif

918-DD910-C529-46-BE-B3-A3-E53-CE4-FF82-CD.jpg

Gaaf GroenTuintje een merelnest.

Plotsa schreef op 29-04-2023 om 22:23:

Gaaf GroenTuintje een merelnest.

Ja die komen ieder jaar (meerdere keren) weer in onze tuin broeden en dan hebben we weer eventjes extra dieren in de tuin. 

Dubbel

Vandaag zag ik een koolmeesje uit het nestkastje komen, ik hoop dat die ook gaat broeden!

Ik reageer even op die kiwi’s. Bij ons duurde het ook een aantal jaar voor ze vrucht beginnen te dragen. Wij laten ze gewoon hangen tot ze rijp zijn. Kan erg lang duren, soms heeft het al gevroren, maar dan hebben we opeens heerlijk vers fruit uit de tuin! Kwamen we bij toeval achter.

Gisteren een heerlijke tuindag gehad en gelijk voor de buurvrouw van 85 ook het gras gemaaid. 

Tuin voelt nog niet helemaal af, dit jaar maar even broeden op wat er nog mist. Op de meeste plekken is de bodem igg bedekt en er staan afwisselend dingen in bloei. Hier en daar wat hoekjes die sowieso nog aandacht behoeven. 

De vorig jaar aangeplante border staat vol in bloei

IMG20230416140938.jpg

Neweve schreef op 30-04-2023 om 13:25:

Gisteren een heerlijke tuindag gehad en gelijk voor de buurvrouw van 85 ook het gras gemaaid.

Tuin voelt nog niet helemaal af, dit jaar maar even broeden op wat er nog mist. Op de meeste plekken is de bodem igg bedekt en er staan afwisselend dingen in bloei. Hier en daar wat hoekjes die sowieso nog aandacht behoeven.

De vorig jaar aangeplante border staat vol in bloei

IMG20230416140938.jpg

Mis je misschien wat hogere bloeiende struiken/planten? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.