Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Milala schreef op 23-04-2023 om 20:18:

Vandaag begonnen met het terras onderhanden te nemen. Dat ziet er gelijk heel anders uit. Zag dat de canna die ik in de grond had laten staan weer boven de aarde uit kwam piepen, ongelofelijk dat die de winter heeft overleefd.. ik maak me alleen zorgen over mijn passieflora's, die geven nog geen teken van leven.

Heeft iemand een passieflora staan en hoe gaat het daarmee?

Hier doet hij ook nog niet veel. Ieder jaar denk ik dat hij dood is maar komt hij groter dan ooit terug. Nog even geduld vermoed ik. 

Ik ontdek steeds andere bloemen, vandaag eentje met een prachtig paars bloemetje. Geen idee wanneer ik die heb gezaaid/plant. 

Neweve schreef op 23-04-2023 om 20:45:

[..]

Hier doet hij ook nog niet veel. Ieder jaar denk ik dat hij dood is maar komt hij groter dan ooit terug. Nog even geduld vermoed ik.

Ik ontdek steeds andere bloemen, vandaag eentje met een prachtig paars bloemetje. Geen idee wanneer ik die heb gezaaid/plant.

Mijn passieflora heeft ook nog geen teken van leven gegeven… Ik had hem al opgegeven maar dit is een hoopgevend bericht! Ik blijft nog eventjes hopen dat hij weer gaat uitlopen 

Dan wachten we geduldig af, dankjewel voor de reacties!

Friezinnetje schreef op 23-04-2023 om 20:11:

[..]

bij mij komt de bloesem net in bloei.

Hier warme kleine tuin op het zuiden misschien vandaar de vele bloesem? Ik zie overigens overal bloesem bij ons in de omgeving. Warmer hier dan waar jullie wonen?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

23-04-2023 om 21:07

GroenTuintje schreef op 23-04-2023 om 21:06:

[..]

Hier warme kleine tuin op het zuiden misschien vandaar de vele bloesem? Ik zie overigens overal bloesem bij ons in de omgeving. Warmer hier dan waar jullie wonen?

ja dat scheelt zeker. Gisteren vanuit België gekomen, dat is een heel verschil met hoe groen daar de bomen al zijn en hier. 

ik zal morgen foto’s maken van mijn bloesems (appels en peer en kers)

Friezinnetje schreef op 23-04-2023 om 21:07:

[..]

ja dat scheelt zeker. Gisteren vanuit België gekomen, dat is een heel verschil met hoe groen daar de bomen al zijn en hier.

Ja dat geloof ik zeker zuiden en oosten is vaak warmer dan west en noord

De Betuwe staat ook net in bloei. Mijn appelbomen overigens niet. Ik heb al alles geprobeerd, wel/niet (laten) snoeien, wel/niet bemesten, ze geven geen krimp. Nieuwe takken en blad maken als een malle, maar bloeien ho maar. En ik heb ze al 10 jaar. Denk dat ze in het najaar maar ns om gaan, zet ik er andere neer. 
Mijn nashiperen en conference bloeien wel prachtig, van mijn pruimen de Victoria wel en de reine claude haast niet. Hazelaars staan er goed bij en de beplanting van/rond mijn nieuwe terrasje onder de notenboom gaat ook goed. Alleen de leptinella slaat niet goed aan, jammer. Zo’n leuk plantje. 
Qua moestuin heb ik eea voorgekweekt, van de week gaan de erwten- en peulen plantjes de volle grond in denk ik. Tomaten hou ik nog even binnen onder kunstlicht, ik vind t s nachts nog te koud voor de koude kas. Zonnebloemen en cosmea wil ik nog zaaien. Hopelijk van de week tijd om flink wat te doen. 

Hier komt de passiflora net weer op. Eigenlijk hoort hij daar niet want hij is vanuit de tuin van de buren overgestoken. Daar is hij al jaren dood. Hij heeft een eigen willetje.

Wat ik heel erg vind, is dat de blauwe regen door het natte voorjaar eindelijk weer eens enorm veel bloemen aanmaakte en dat er heel veel zijn afgehageld. 

wat zonde idd van die blauwe regen 

Wat jammer van de blauwe regen, die zijn altijd prachtig als ze volop in bloei zijn.

Hier heeft de appel ook wel de blaadjes en de knoppen, maar staat hij nog niet in bloei. 
De kiwi is wel ontploft, die krijgt overal blaadjes en zo langzamerhand zie ik ook knopjes ontstaan. Ik hoop dat die een hoop bloesem krijgt en we in het najaar een mooie oogst kiwi's krijgen. 

wat leuk zeg een kiwi, wist niet dat ze hier in NL het ook gewoon doen

Zaterdag ben ik samen met kleuter naar het tuincentrum geweest. Het was gezellig, maar echt rustig wat uitzoeken is er niet echt bij. We hebben wat kruiden planten mee genomen en nog wat opvulling voor de voortuin.

In het kruiden stukje zijn de munt en citroen melisse wel enorm groot aan het worden. Ik moet dus veel vaker daarvan thee drinken. Kleuter wilde wel munt thee, maar was toch nog niet enthousiast. Dat snap ik wel. Ze vind het wel heel leuk om zo een blaadje op te kauwen. Ze weet ook goed van welke planten het mag.

Ik heb nog een hoop onkruid verwijderd. Misschien te veel, maar ik weet niet zo goed meer wat er stond. Te veel eenjarige iedergeval. Ik moet vooral herkenbare planten hebben zoals de Lupine. Daarbij geen twijfel of het onkruid was. Ook leuk om te zien dat die weer tevoorschijn komt. Ik vind het eigenlijk veel te leeg nu, maar ooit komt dat wel goed. 

met kinderen winkelen is echt nooit relaxt

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-04-2023 om 10:53

GroenTuintje schreef op 24-04-2023 om 09:34:

wat leuk zeg een kiwi, wist niet dat ze hier in NL het ook gewoon doen

De mijne helaas niet. Er is nog nooit een bloem aangekomen, laat staan een vrucht . Ik moet 'm maar eens eruit halen, dan kan er iets vrolijk bloeiends tegen de schutting gaan groeien.

Jaren terug toen ik als postbode werkte had ik een klant die een vruchtdragende kiwistruik had. Deed zelf niets met de vruchten (worden in het NL klimaat niet goed rijp, en hij had het geduld niet om ze een tijdje in de keuken te laten liggen). Toen heb ik een paar jaar op rij een emmer vol meegekregen in de oogsttijd. Daar hebben we heerlijke smoothies en kiwicakes van gemaakt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.