Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Tara82
25-05-2022 om 14:09
Mooi om het groener te zien worden SuperCow. Ik kijk ook in de tuinen in de buurt als ik de hond uitlaat. Ik heb dan alleen geen idee wat het is. Ik zou er een foto van moeten maken en het dan thuis opzoeken.
Kruiptijm is leuk. Bedankt voor de tip. Die ga ik zeker kopen.
_Korenbloem_
25-05-2022 om 21:25
Ik gebruik zelf de app PlantNet als ik de naam wil weten van een leuke plant. IJzerhard (verbena bonariensis) is een leuke bloem als je wel hoogte wilt, maar ook je uitzicht wilt behouden. Verder zou ik de verleiding niet kunnen weerstaan om er toch ergens een vlinderstruik in te zetten (snoeien is simpel: in maart kort knippen op 30cm boven de grond). Lavendel vind ik dan weer lastiger als je zegt niet zo van het snoeien te zijn; als je die een jaartje vergeet te snoeien wordt de plant al snel lelijk en houterig.
_Korenbloem_
25-05-2022 om 21:38
Ik heb de vrijheid genomen om mijn buurman ook van een mini geveltuin te voorzien 😇

Hij heeft er nog niet over geklaagd tot nu toe.
Tara82
25-05-2022 om 22:08
_Korenbloem_ schreef op 25-05-2022 om 21:25:
Ik gebruik zelf de app PlantNet als ik de naam wil weten van een leuke plant. IJzerhard (verbena bonariensis) is een leuke bloem als je wel hoogte wilt, maar ook je uitzicht wilt behouden. Verder zou ik de verleiding niet kunnen weerstaan om er toch ergens een vlinderstruik in te zetten (snoeien is simpel: in maart kort knippen op 30cm boven de grond). Lavendel vind ik dan weer lastiger als je zegt niet zo van het snoeien te zijn; als je die een jaartje vergeet te snoeien wordt de plant al snel lelijk en houterig.
Die vlinderstruik komt op mijn lijstje voor als ik naar het tuincentrum ga. Die zijn wel erg mooi.
Lavendel was hier niet echt een succes. De tuin stond daar vol mee toen we hier jaren terug kwamen wonen. Uiteindelijk stond er nog eentje en die was inderdaad erg houterige geworden.
Mama-Inge
25-05-2022 om 22:10
Tara82 schreef op 25-05-2022 om 22:08:
[..]
Die vlinderstruik komt op mijn lijstje voor als ik naar het tuincentrum ga. Die zijn wel erg mooi.
Lavendel was hier niet echt een succes. De tuin stond daar vol mee toen we hier jaren terug kwamen wonen. Uiteindelijk stond er nog eentje en die was inderdaad erg houterige geworden.
Verkeerd gesnoeid, als je het goed doet, blijft het een prachtige plant
Tuinfluiter
25-05-2022 om 22:26
[..]
Je hebt ook laag blijvende vlinderstruiken ca. 75 cm voor als je niet te hoge planten wilt.
Moosey
25-05-2022 om 22:36
_Korenbloem_ schreef op 25-05-2022 om 21:38:
Ik heb de vrijheid genomen om mijn buurman ook van een mini geveltuin te voorzien 😇

duet
25-05-2022 om 22:56
@Korenbloem,die phacelia ziet er leuk uit, mooie kleur ook.
@Supercow, altijd leuk om te zien: die voor en na foto's. Wat een verschil. En die muis van jou, zo schattig.
@Tara82, als ik het zo hoor, heeft jouw voortuin dus de middagzon. Zorg dat je daar dan ook planten neerzet die van volle zon houden. Hortensia is leuk,maar die houdt van een flinke portie schaduw, zeker op het heetst van de dag. Vlinderstruik is dan een beter alternatief of de hibiscus. Beide kun je door snoeien goed in vorm houden. Lavendel is een van de makkelijkste planten die je kunt hebben. Ieder voorjaar terugsnoeien tot een paar cm boven de grond. Dat is alles. Nog een tip, zoek planten uit die elkaar opvolgen in bloei zodat je het hele seizoen iets bloeiends hebt om naar te kijken. Succes ermee.
ToetieToover
25-05-2022 om 23:03
SuperCow schreef op 25-05-2022 om 10:33:
Harry:
Die dankbaar gebruik maakt van de bijna bloeiende kamperfoelie:
Harry
SuperCow
26-05-2022 om 08:38
_Korenbloem_ schreef op 25-05-2022 om 21:38:
Die staat ook op m'n whislist, dat spul bloeit zó ontzettend lang en vrolijk!
SuperCow
26-05-2022 om 09:19
[..]
Lavendel ben ik persoonlijk ook geen fan van en doet het ook minder op kleigrond.
Van de Plantnet app ben ik na de tip van Korenbloem ook weer wat wijzer geworden.
Hebe is een klein leuk struikje, net als de vlinderstruik in meerdere blad- en bloemkleuren te krijgen en hij blijft ook groen in de winter. Heidestruiken blijven klein, kardinaalsmuts met z'n bonte blad. Sierwilgjes of andere bolvormige boompjes kunnen wel wat meer hoogte geven zonder het zicht weg te nemen. Kleinblijvende fruitbomen ook.
Met hoogte spelen maakt je tuin wel een heel stuk spannender. Die ijzerhard is een goede tip, smal opgaande bloemen zoals delphiniums, margrieten of prachtkaarsen zijn ook leuk. Of planten als herfstanemoon die een lage bladkroon maken met hoge bloemen. Genoeg keuze!
Ik heb zelf de tuin voor zo'n 60% aangeplant nu en de rest ingezaaid met eenjarige bloeiers. In de latere zomer en herfst zie je weer andere leuke planten in buurttuinen en zo heb je daar nog de ruimte voor.
Er schoot net een mini-Harry door de tuin!!!!
FaithfulDuck87
26-05-2022 om 13:57
ik weet niet wat er in mijn tuin gebeurt is, maar ik heb 100-den zaailingen van de klaproos er in staan. Nu had ik zo nu en dan er wel een paar in staan maar dit zijn er heel veel. 
Saffron
26-05-2022 om 16:55
mooie foto's allemaal. En wat schattig, die Harry! Bij mij begint er ook steeds meer te komen. De pioen, zeeuws knoopje en klimhortensia staan er mooi bij.
Mijn beukhaag heeft last van lichtblauwe vliegende beestjes- het is een volwassen haag dus hij kan wat hebben, maar toch...
En nog goed nieuws: de hommeltjes hebben mijn hommelburcht ontdekt!
ze.jpeg" alt="xne
ze.jpeg" />

_Korenbloem_
26-05-2022 om 19:49
SuperCow schreef op 26-05-2022 om 08:38:
[..]
Die staat ook op m'n whislist, dat spul bloeit zó ontzettend lang en vrolijk!
Ik zag het ooit op vakantie en heb toen speciaal een paar plantjes meegenomen uit Engeland. Maar je ziet het ook gewoon in Nederlandse tuincentra gelukkig. Het doet het heel goed tussen de tegels, maar vind het ook leuk in potten omdat het zo leuk over de rand hangt.