Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Ik zag zonet de reclame van Praxis, buitenleven ofzo. Vrouw met tegeltuin, man van de Praxis zegt, moet je wel even gezellig maken buurvrouw! Er komt een pergola en een loungeset in en een paar potplanten, maar het blijft… een tegeltuin 

Netherfield schreef op 24-05-2022 om 06:53:

Ik zag zonet de reclame van Praxis, buitenleven ofzo. Vrouw met tegeltuin, man van de Praxis zegt, moet je wel even gezellig maken buurvrouw! Er komt een pergola en een loungeset in en een paar potplanten, maar het blijft… een tegeltuin

Zo jammer dat. 

Ik heb met dit natte weer natuurlijk weer onmiddellijk een enorme slakkeninvasie. Een druppel regen en die beesten lijken zich direct explosief te vermeerderen. 

_Korenbloem_ schreef op 24-05-2022 om 08:23:

[..]

Zo jammer dat.

Ik heb met dit natte weer natuurlijk weer onmiddellijk een enorme slakkeninvasie. Een druppel regen en die beesten lijken zich direct explosief te vermeerderen.

Hier ook. En ze vreten alles op wat op hun pad komt. Lijken wel sprinkhanen. 

Misschien een tijgerslak adopteren (wie fokte ze ook alweer)? 

Of anders biervallen, die vond ik zelf erg ranzig maar effectief!

Heel hard afkloppen maar hier valt het vooralsnog mee met de slakken. Misschien vanwege het omgooien van de tuin, al kwam ik toen ook weinig tegen. Of houdt Harry de huismuis, die zijn nest onder de schutting heeft, ze er goed onder? 

Wel veel witte luis in de nieuwe beukenhaag, die er ook last van lijkt te hebben, maar tegelijkertijd ook een flink legertje larven van lieveheersbeestjes. Wat een moordlustige beestjes zijn dat eigenlijk, niks liefs aan! Om die reden wil ik ook liever niet spuiten. Ik heb de haag wat vertroeteld met compost en mest, dus hopelijk trekt ie bij nu het ook lekker regent.

Tot slot de voortuin omgespit met compost en ingezaaid met Phacelia (dank nog voor de tip!). De klinkers lagen direct op de grond (zonder opvulzand) maar bij het omspitten leek de grond dooier dan dood, dus dit lijkt me een prima tussenstap.

Ik ga een poging doen foto’s te plaatsen:

69316-AEB-9-BFD-459-B-AF6-E-668-C775-EF831.jpg

De akelei is net over z’n hoogtepunt heen, de margrieten beginnen juist net. 

FC9-F3072-6714-4-BC4-B892-5-B5732711461.jpg

De phacelia bloeit ook 

En als laatste een kleine vergissing. Had niet door dat een damastbloem zo groot wordt en bovendien ondersteuning nodig heeft. Hij is veel te groot voor mijn tuintje. Hij bloeit dan weer wel heel mooi. 

965-B30-FE-7-DEF-4591-84-FD-CD6-B24903-CA4.jpg

Ik ga me maar eens verdiepen in die biervallen Supercow!

Ik ben ook al 3 dagen fanatiek aan het slakjagen. Zelfs m’n jonge palmkolen moeten het ontgelden, meestal zijn ze daar toch niet zo gek op. Ik kwam op het trapje een tijgerslak tegen, wat een bakbeest. Minstens 10 cm lang. Maar buiten m’n moestuin en m’n lupinen laat ik ze hun gang gaan, dus ik heb m lekker laten zitten. 

Harry:

IMG20220525102955-1.jpg

Die dankbaar gebruik maakt van de bijna bloeiende kamperfoelie:

IMG20220525103552-1.jpg

Ik ben al een tijdje een stille meelezen en geniet van alle mooie foto's. 2 weken terug hebben we met een hoop hulp van familie onze hele voortuin leeggehaald. Er zijn nieuwe tegels in gekomen en we hebben een kliko ombouw en hoge bakken gemaakt. Ik ben nu nog bezig de bakken te vullen met aarde, maar gisteren heb ik in de kleinste een paar plantjes gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar wat doe. Volgens mijn vader was dat prima, want dan zet je er gewoon af en toe wat nieuws tussen.

[Nog even moeilijk aan het doen met mijn foto ]

Nou is het nog al een stuk wat ik nog moet vullen met planten. Volgens peuter had ik er gisteren al genoeg gekocht . Er is nog een hoge bak van 1 bij 1,80 en eentje van 1 bij 3 meter. En dan nog een stuk grond van 2 bij 3. Ik wil geen bomen meer. Misschien kleine struiken, maar ik wil nog uitzicht houden op het grasveld voor het huis. Misschien hebben jullie leuke tips. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat groeien en er over een jaar uit ziet.

Welkom Tara82! Klinkt als een leuk stukje om te beplanten. Je foto kan ik helaas niet zien. Je zult in dit topic veel goede ideeën op doen denk ik. Ik heb begin maart de tegels eruit getrokken en de boel aangeplant en word er helemaal blij van!

Wat voor grondsoort heb je en wat is de (zon)ligging van de tuin die je aan wilt planten? Dat is wel handig om te weten voor goed advies. Hoe beter de plant op de plek past, des te minder hoef je er naar om te kijken.

En wil je voor de uitkijk lage struiken of is er een beetje doorheen kunnen kijken prima? Vind je sierwaarde in de winter ook belangrijk?

AM-JKLWvRfHENQDwVWEVqQ8VJwo4hEmGlJwVjmU3qV8u1F4dFkw29No6qmmGzsE0oUsXllIBBEoG3jRjsmBVUaZDNmfj8PhuoG4qdhn-WHXjppl7EjBNqHQG6Khmyud8ajUNSYf0edkM3bJeEr6yA083GUXl=w633-h843-no?authuser=1

Toch gelukt met de foto. Je kunt raden waar ik geboren ben . Is een erfstuk (stond ooit bij mijn opa en oma in de tuin) en nu heeft hij eindelijk een mooie plek elders in Nederland.

De grond hier is vooral klei. In de ochtend is er schaduw in de tuin en aan het einde van de dag ook, maar die komt van de boom die op het grasveld staat. Ik wil echt nog zichthouden op het grasveld. Peuter kan dan lekker spelen en ik het van uit de tuin in de gaten houden. Daar moet nog wel een bankje voor komen. Op de plek waar nu de bak staat op de foto stond eerst een enorme struik. Prachtig groen, maar hij nam het hele uitzicht weg en ik ben niet goed in snoeien en dat soort planten bijhouden. Ik wil ook eigenlijk de heggenschaar op marktplaats zetten. Met een snoeischaar wat takken weg knippen gaat wel lukken. Heel netjes hoeft van mij trouwens niet. Ik vind het wel leuk als het een beetje door elkaar staat/groeit. Het is met de tegels al strak genoeg.

AM-JKLXocp5Xb4L7Wy5_PYHhLAw95Y9c4-FhxrcxKoK-ereOy-oHPBFgWU2XcGxafxS2dIzr-hF8Swk_X5Bayj_M_w4hAt289U9sj6HNrYhB2YYNKvfI9u7AAQPhuyQX2wjDNP94DzT0I6t9xkzMISHlVagq=w1124-h843-no?authuser=1

Vooral van dit grote stuk weet ik nog niet precies wat ik er mee wil. Man dacht aan een rijtje hortensias aan de kant van de buren. De buren zijn anti groen en vrezen vooral dat we een boom terug zetten. De wortels van ons boompje zouden namelijk hun stenen uit de grond drukken. Volgens een hovenier was de schuldige vooral de grote boom op het grasveld. Ik wilde wel een stuk tegels voor het praktische, maar toch ook veel groen. Daar is zo echt wel plek voor. Het zal de groenste tuin worden in de straat, want de rest is helaas heel veel tegels. In de bak voor dacht ik voor nu vooral aan bloemen of bloeiende bodem bedekkers. Op de kliko ombouw komt ook nog groen. Steeds een stukje en dan word het vast wel wat.

AM-JKLWSpo8Sv50qyxGUjWDZg3xBnNflShk5aZ8CDpVeE_FP4k8Q7CsWPSHU21tAYEhd8JvyoeYPh7LTs2P7MWIWi_3-sZ0dVNiZrMXlQUtVpercOY54xr57p4bDzpdqtvsllnW18rE-qMPOt09YAK5v05nf=w1124-h843-no?authuser=1

Dat is een leuk projectje zo te zien! Zo'n buur is best lastig!

Ik denk dat je in die bakken wat minder rekening hoeft te houden met de grondsoort, tenminste, ik denk dat je ze met tuinaarde en potgrond gaat afvullen? 

Op diverse websites staan kant en klare borderpakketten die je als inspiratie kunt gebruiken:

Borderpakketten kopen? Altijd goedkoop! | Directplant

Borderpakketten vochtige grond - kleigrond kopen online (yarinde.nl)

Borderpakketten kopen | Haagplanten.nl

De twee laatstgenoemde hebben ook de plantschema's er al bij staan. 

Online kun je bij de heesters ook makkelijk sorteren op (o.a.) de maximale hoogte, dat vind ik zelf ook erg handig.

Heggenschaar nog niet weg doen! Als je bodembedekkers zoals kleine maagdenpalm gaat gebruiken is ie handig om 2 of 3 keer per jaar de randjes bij te werken als het eenmaal is volgegroeid. 

Mama-Inge

Mama-Inge

25-05-2022 om 12:16 Topicstarter

Iets van lavendel in de bakken of een lagere soort siergras 
kruiptijm is ook leuk, gaat mooi over de rand hangen en kun je prima bijsnoeien als het nodig is.

Mijn tuin half maart:

aart.jpg

En nu:

IMG20220525112709.jpg

Nog lang niet dichtgegroeid maar het begint ergens op te lijken. 

Ik ben zelf trouwens veel gaan gluren in de buurttuinen wat ik daar leuk in vond. Oké daar moest ik ook een paar straten voor lopen want het is hier ook een grote grind en split tentoonstelling. Geeft een wat realistischer beeld van de planten dan al die mooie plaatjes en je weet meteen wat het op jouw grond goed gaat doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.