Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Mijn eigen kledingkast opgeruimd. Vuilniszak helemaal gevuld. Nu de andere kledingkasten van de kinderen nog

Hey Pands!
Goed bezig! 
Hoe gaay t met je? 

Soms heb ik ineens opruim woede en gooi ik het liefste alles weg. Gaat met ups en downs haha. Probeer ook bewuster minder te kopen. Merk toch dat er ook veel binnen komt

Door soms die opruim buien te hebben blijft het vaak wel in balans.
Met bewuster kopen is ook veel winst te halen. 
Of naast de opruimrondes ook de afpspraak maken dat een nieuw item betekend dat er een oud item van dezelfde categorie weggaat. 

ja met de kast uitzoeken van mijzelf schrok ik ervan hoeveel tshirt en hempjes ik heb bijv. Denk stuk of 7 ofzo zijn ook genoeg en ik heb denk ik 20 shirtjes en 20 hempjes bijv.

ik ben met kleine stapjes begonnen eraan de kledingkasten van mijn kinderen. Hoeveel shirt, lange mouwen, truien, broeken enz hanteren jullie voor de kids? Zat te denken aan 10 ofzo? Heb bij de jongste dochter al bijna 20 shirts en dan veel op de te klein hoop en heb nog niet alles gehad.

Ik had bloemen voor mijzelf gekocht. 

In de winkel had ik een heel mooi plaatje in mijn hoofd van mijn salontafel met die bloemen er op. In werkelijkheid staan er nu zoveel (grote) planten en vazen in mijn woonkamer dat de bos bloemen een beetje wegvalt. 
Zal morgen eens kijken wat er allemaal weg kan uit de woonkamer zodat ik alsnog die lege tafel heb met die mooie vaas. 

Verder morgen vuilnis, papier, plastic etc wegbrengen dat scheelt weer in de keuken. 

Wat doen jullie met trouw-rouw- en geboortekaartjes? Ik heb ze van jaren bewaard maar begin er aan te twijfelen of ik dat nog zinvol vind.

Heb je nog contact met die mensen/nabestaanden?

Anders zou ik ze weg doen.

Poezenmeisje schreef op 31-08-2026 om 15:58:

Heb je nog contact met die mensen/nabestaanden?

Anders zou ik ze weg doen.

Sommigen wel, anderen niet. Ik heb nog geboortekaartjes van nichtjes die nu 50 zijn. Die zie ik nog wel.

Herfstappeltaart schreef op 31-08-2026 om 16:01:

[..]

Sommigen wel, anderen niet. 

Dat is precies mijn antwoord op trouwkaarten, bidprentjes en geboortekaartjes.

Trouwkaarten 2, geboortekaarten 2. 
Bidprentjes meer maar zeker niet van iedereen waarvan ik op de uitvaart geweest ben. (En zelfs daar ben ik selectief in.) 

Voor kaartjes heb ik niet echt een regel. Het neemt maar weinig ruimte in. Soms loop ik een doos kaartjes na en gooi dan de helft weg. Idd als ik de mensen niet meer spreek of als het niet zo mooie kaarten zijn. 
Ooit had ik een doos vol kerstkaarten van de middelbare school. Wel grappig dat we in die tijd zo fanatiek kaarten stuurden en dan vaak ook per vriendinnen-duo. De kaartjes van de mensen die ik na school nooit meer gesproken heb, heb ik later wel weggegooid. Kaartjes van destijds mijn beste vriendinnetje met hele verhalen heb ik wel bewaard, voor zover het nog leesbaar was. 

Doet me denken aan vriendinnen-schriften die we hadden. Eén vriendin had de hele stapel weggegooid. Er was één schrift dat ik eigenlijk wel had willen bewaren, waarin ik mijn vriendinnen had geschreven over iets naars dat ik had meegemaakt. 

Morgen wil ik met een vriendin even naar het winkelcentrum voor potgrond. Ik heb een grote pannekoekenplant en wil deze stekken en dan de stekjes weggeven. 

oeiii ben ik nu heel erg haha? Geboorte kaartjes gooi ik na 2 maanden weg. Kaartjes na een aantal weken enz... rouwkaart van mijn broer en omas heb ik nog. Mensen die verder weg staan niet meer. 

Ik heb bij rouwkaarten veel meer gevoel dan bij geboortekaartjes idd. 

Er was een tijd dat ik kaarten netjes in een doos bewaarde en die dus af en toe na liep. Nu zijn ze een beetje blijven slingeren en tussen verschillende stapels gekomen. Dat je weet, ik heb ze niet weggegooid maar waar zijn ze. 

De geboortekaartjes van mijn neefje en nichtjes bewaar ik iig, die zijn ook heel erg mooi. Verder bewaar ik soms kaartjes om te onthouden hoe die baby's allemaal heten. Ik schrijf dat verder nergens op. 

Ik kom er achter dat plantjes stekken nu alleen maar meer rommel geeft haha. Ik ga de stekjes maar snel weggeven.

Herfstappeltaart schreef op 31-08-2026 om 15:54:

Wat doen jullie met trouw-rouw- en geboortekaartjes? Ik heb ze van jaren bewaard maar begin er aan te twijfelen of ik dat nog zinvol vind.

Ik heb die niet bewaard, zelfs niet van mijn eigen kinderen. De doos met de geboortespullen van de kinderen ligt bij hun vader op zolder en dat is mijn ex. Andere kaarten bewaar ik niet. Van sommige familieleden staat in mijn digitale agenda op de dag van overlijden een jaarlijks herhalende herinnering. Dan kan ik bijvoorbeeld mijn moeder een berichtje sturen als het de sterfdag van mijn broer is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.