Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

RavIvaR schreef op 16-07-2026 om 14:27:

Ik ga dit weekend op verzoek vrienden helpen om 1 kamer grondig op te ruimen.

Heerlijk werk, vooral bij anderen

Ambra schreef op 16-07-2026 om 16:12:

[..]

Je bent welkom bij mij hoor Ambra!

lientje69 schreef op 16-07-2026 om 16:31:

[..]

Je bent welkom bij mij hoor Ambra!

Nou..zal er eens over nadenken 

Ambra schreef op 16-07-2026 om 16:12:

[..]

Ben blij dat ik wat voor ze kan doen, al voelt 't als een kleine moeite.

ik word wel blij van resultaat zien. Dus wat dat betreft wel.

ik kwam zelf een doos met kampeerservies e.d. tegen terwijl ik nooit meer kampeer.
Wil die zatedag naar de kringloop brengen. 

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid noteer ik sinds 1januari in- en uitgaande items in een schriftje. Soms als boeken of diversen, niet letterlijk per stuk. Momenteel heeft de uitkolom het hoogste getal 💪

3 meubels mijn huis in is qua volume natuurlijk niet vergelijkbaar met 10 boeken eruit maar het principe is wel motiverend.
De kringloop waar ik het vaakst kom kan ik elke dag inbrengen en bezorgen in mijn postcodegebied is alleen op een vaste ochtend dus uit gaat makkelijker dan iets groots in.

Wat doen jullie met foto's, negatieven en fotorolletjes? Heb er een aantal geërfd van familie en mappen vol van zelf gemaakt in twintig+ jaar (plakboeken lopen minder lang door dan de laatste analoge kiekjes).
Mijn eerste stap is ze overal en nergens vandaan bij elkaar in de mooie kringloopkist verzamelen....  Negatieven wel of niet scannen? Op een enkele keer na liet ik winkels ontwikkelen en afdrukken dus het (laten) scannen is arbeidsintensief of duur.

Ik heb de eerste fotoboeken van mijn ouders bewaard, de latere albums ben ik doorgelopen op memorabele foto's en die eruit gehaald. We hadden ook al eens voor hun 50 jarig huwelijk alle belangrijke foto 's ingescand voor een afgedrukt fotoboek, dus dat is ook al handig.
Ik heb mijn eigen negatieven nog wel, liggen bij elkaar. Geen idee wat ik daarmee moet. Zal ooit wel weggaan, de foto's ervan zitten in ouderwetse albums.
Fotorolletjes zou ik laten ontwikkelen, dan weet je tenminste wat erop staat.
Ik heb vorige week een deel van de dia's weggedaan van het overlijden van mijn zusje in 1965.. best lastig vond ik dat, de bloemen, het grafje. Heb er een aantal bewaard, die ga ik dan weer digitaliseren en op den duur misschien een dun album. ( Ze is maar 3 jaar geworden)

Digitaal ben ik nu eindelijk bij van de laatste jaren, en ik ben nu naar " achteren aan het werken." Heb nu vanaf 2019 jaarboeken maar hik aan tegen 2018 omdat dat een jaar was met zoveel verlies, vind dat lastig. Misschien 2018/2017 even overslaan en verder met 2015 en 2016 bedenk ik me nu.
Ben ook bezig met album van dochter vanaf 2010 tot nu, daarna is het klaar. Tot 2010 zit alles ingeplakt maar na de scheiding in 2010 bleek het ontzettend lastig om van twee huishoudens 1 album te maken.

Ik probeer zoveel mogelijk losse foto's en halflege albums weg te werken naar digitaal en hopelijk daar weer albums van. Neemt zoveel minder ruimte in.

Vf_Watervrouw schreef op 24-07-2026 om 09:06:

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid noteer ik sinds 1januari in- en uitgaande items in een schriftje. Soms als boeken of diversen, niet letterlijk per stuk. Momenteel heeft de uitkolom het hoogste getal 💪

Ik heb ook een tijd een lijst bijgehouden van alle spullen die de deur uit gingen.
Het leek iedere keer niet zo veel, maar alles bij elkaar was dat het wel.
Werkte ook wel motiverend om er op die manier mee bezig te blijven.

Met foto's ben ik niet zo goed. 
Ik heb al meer dan 10 jaar niks laten afdrukken omdat ik er gewoon niet aan toe kom om het uit te zoeken. Teveel dus begin ik maar niet. Wel héél minimalistisch.  
Nu heb ik ook geen behoefte van foto's van elk jaar. Maar er zijn wel een paar vakanties waar ik wel nog graag een fotoboek van zou willen maken.

Kledingkast bijgekocht. Man heeft er planken ingezet, er zijn tegenwoordig alleen maar hangkasten te koop, lijkt het.

Mijn overvolle kledingkast uitgemest, een vuilniszak vol in de kledingcontainer en weer ruimte in huis. 

Man mag ook twee plankjes kastruimte hebben. 😇

Goed bezig! Zowel spullen weggedaan als een goede opbergplek gerealiseerd.
En wat fijn dat je man er meteen planken in gemaakt heeft.

Ik heb zojuist een paar schoenen verkocht via marktplaats.. Zag net ook nog een paar slippers die weg kunnen. Die meteen weggedaan en een paar sneakers die nog 1 keer mee op vakantie mogen en dan ook weg gaan.
En dan is mijn schoenencollectie ook weer even op orde.

hier ook veel spullen weggedaan of verkocht. Geeft ruimte heerlijk

Wij zijn een dag bezig geweest met alle Playmobil sets compleet te maken. Nu staat alles op marktplaats en de paar kleine setjes die ik wil houden zitten keurig per set in plastic doosjes. Nu de rest van de zolder nog maar daarmee wacht ik tot het minder warm is. De garage is wel helemaal opgeruimd en ik ben ook al naar de stort geweest met alles wat weg kon.

Ik heb gisteren niet gepland een grote kast opgeruimd. 
Een XL tas met spullen gevuld die nu weg zijn. En toch lijkt de kast nog net zo vol.
Staan naast andere spullen ook toiletartikelen in. Die krijg ik maar niet netjes.

hier enorme zak spullen naar weggeefwinkel gebracht ( en weer een paar items meegenomen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.