Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Ik krijg helemaal een knus herfstgevoel van alle brei-verhalen. Mijn oma heeft ook heel veel gebreid vroeger, ze kon het heel snel. Helaas kreeg ze iets aan haar polsen. Mijn tante breide ook wel eens iets voor ons. Ik vind dat die gewoonte terug moet komen. Lekker breien in de avonduren in plaats van al die slappe televisie. 

Ik had mokken en schaaltjes gratis aangeboden op MP maar er is niet op gereageerd. We wonen op een doodlopend stuk dus aan de weg zetten heeft geen zin hier. Dan toch maar naar de kringloop. 
Ik heb ook even gekeken in de kast waar blussen of oren af waren. Dan kan het wel al 20 jaar mijn lievelingsmok zijn maar eigenlijk ziet het er niet uit natuurlijk. Die zijn nu ook weg. 

Binnenkort een keer naar Ikea (okay dit klinkt niet minimalistisch) en dan wil ik wat nieuwe theedoeken allemaal dezelfde in een egale kleur. Ik heb nu een allegaartje al sinds mijn studententijd. En een aantal heb ik moeten opofferen toen er flinke lekkage was, die zijn niet meer schoon geworden. 

Doen jullie trouwens aan herfst-decoratie? 

Nee. Ik doe niet aan speciale decoratie, zelfs geen kerstspullen. Oké, niet helemaal waar, ik hang een paar kerstballen op en die haal ik in de zomer pas weer weg.

Ik ben ook niet gewend om herfstdecoratie neer te leggen of op te hangen. Dat schijnt tegenwoordig wel een soort 'ding' te zijn, wanneer je je huis in herfstsfeer maakt. Op zich hoeft het niks te kosten natuurlijk, paar dennenappels. Maar ik vind het stoffige dingen haha. 

Ik heb op MP een kerststal besteld jaar of 5 terug. En die is prachtig! Mooi houtsnijwerk. Daar ben ik heel blij mee en t is ook duurzamer dan elke keer een nieuwe echte boom. Maar t komt er niet elk jaar van om hem neer te zetten. Ben veel weg rondom kerst en oud en nieuw en t is vaak drukke periode. 

Snap niet hoe mensen elk jaar nieuwe kerstspullen nodig kunnen hebben. Die kerstmarkten enzo. Waar laat je dan je oude spullen? Gaat dat allemaal kapot in die paar dagen? 

kerstballen sneuvelen snel, dus op zich snap ik een paar nieuwe kerstballen wel per jaar. Maar idd hele nieuwe zooi qua kerst, ik vermoed dat de kringlopen rond die tijd ook overspoeld worden met gedateerd Kerstspul

hier op scholen doen ze wel aan jaargetijden qua decoratie en seizoenstafels. Daar staat het erg leuk, maar thuis wordt het al snel stoffig en rommelig.

Maar voor school is zoiets natuurlijk wel leuk. Dan krijgen die kinderen ook meer mee qua seizoenen, leuk thema voor allerlei knutseldingen (die je dan weer mee naar huis krijgt :eyeroll: ).
Ik denk dat de meeste mensen kerstspullen in overvloed hebben. Mijn moeder heeft genoeg dozen met ballen staan, die gewoon niet meer in de kerstboom passen. En die zit echt vol!!
Sommige mensen veranderen elke jaar of elke paar jaar de kleur van de decoratie. Niet mijn ding.

Het fijnste van uit huis gaan, was dat ik niet meer dat geneuzel had van kerstversiering omhangen en die boom passend maken. Ik vond het ook sneu om mijn moeder dat alleen te laten doen. Maar nooit meer een boom gehad. Of andere spullen...

LostJellyfish83

LostJellyfish83

12-10-2022 om 12:42

Ik kom hier maar weer eens meekletsen. 

Ik krijg een nieuwe keuken met minder kastjes, dus moet ik er aan geloven om een hoop spullen weg te doen. Dat vind ik toch wel lastig hoor, bij bijna alles denk ik "dat komt nog best ooit van pas" en "zonde om weg te doen".  Zucht 🙄

Ik lees gebabbel over kerstspullen: ik heb dozen vol en ga elk jaar naar kerstmarkten en koop nieuwe ballen en decoraties. Niet veel, maar een paar aparte/opvallende/grappige  items. Er bestaat niet zoiets als 'teveel kerstdecoratie'  in mijn wereld 😂

hier ook veel te veel kerst spullen, al heb ik wel wat verkocht op mp.

Kijk, daar is ‘minimalisme’ wel geslaagd bij mij: ik heb 0 (NUL) kerstdecoratie. Voor wie wel wil: in kringloopwinkels worden soms dagen georganiseerd waar alle kerstdeco wordt uitgestald en je per volume (mandje) of gewicht ofzo (heel weinig) betaalt. Ik vind een extra streng mini-lichtjes heel leuk voor de donkere dagen, en kaarsen. Mijn moeder vindt het jaarlijks nodig mij een kerstbloemstukje te geven en nou ja, vooruit dan zet ik dat neer natuurlijk. Maar geen ballen. Al vind ik die ballen met allemaal figuurtjes wel heel leuk, zoals Søstrene Grene vorig jaar had. Maar het is net als in een museum: ik bewonder het een tijdje en doorrrrrrrr.

Mug schreef op 12-10-2022 om 12:42:

Ik kom hier maar weer eens meekletsen.

Ik krijg een nieuwe keuken met minder kastjes, dus moet ik er aan geloven om een hoop spullen weg te doen. Dat vind ik toch wel lastig hoor, bij bijna alles denk ik "dat komt nog best ooit van pas" en "zonde om weg te doen". Zucht 🙄

Ik lees gebabbel over kerstspullen: ik heb dozen vol en ga elk jaar naar kerstmarkten en koop nieuwe ballen en decoraties. Niet veel, maar een paar aparte/opvallende/grappige items. Er bestaat niet zoiets als 'teveel kerstdecoratie' in mijn wereld 😂

Gezellig, Mug! Mijn voornaamste bezwaar is het ‘opbouwen’ en ‘afbreken’ van de kerstboom. Brrrr wat een rotwerk was dat. 

Ik geloof dat ik per ongeluk aan herfstdecoratie heb gedaan. Er staat een afgeprijsde Chinese lampionplant (met van die oranje bellen) in de tuin en ik heb wat bosjes dennenappels (onzichtbaar) opgehangen in de haag voor de insecten.

Kerst heb ik niets mee. Ik vermijd ook heel bewust het tuincentrum in deze tijd vanwege de verplichte looproute door De Kersthorror. 

hier ook herfstdecoratie, ik heb de pompoenen naar binnen gehaald. Die liggen nu groen, oranje, geel te wachten totdat ze letterlijk in de pan gehakt worden. Kan best nog wel een paar maanden duren. 

Chineese lampionplant is zo'n leuke plant!!
Ik heb wel dennenappels met vet voor de vogels hangen hoor. Gezellig die vogeltjes in de tuin.

Dorestad schreef op 13-10-2022 om 00:27:

hier ook herfstdecoratie, ik heb de pompoenen naar binnen gehaald. Die liggen nu groen, oranje, geel te wachten totdat ze letterlijk in de pan gehakt worden. Kan best nog wel een paar maanden duren.

Blijven die zo lang goed binnen? Nu had ik nooit zo'n enorme oogst dat ze het maanden hebben kunnen overleven, die pompoenen   maar goed. 

Ik heb 2 grote flexitonnen waar de handvaten van zijn afgebroken, dus niet meer handig in gebruik (pun intended). Ik ga ze denk ik eerdaags vullen met paardenmest en dan over een half jaar pompoen of courgette in telen. Zou dat lukken?

Hier is Halloween wel een dingetje en er zijn mensen die nogal los gaan. Hele tuinen worden volgespoten met nep spinnenwebben en zo. Ik vraag me toch af of de beestjes daar geen last van hebben.

SuperCow schreef op 13-10-2022 om 08:47:

[..]

Blijven die zo lang goed binnen? Nu had ik nooit zo'n enorme oogst dat ze het maanden hebben kunnen overleven, die pompoenen maar goed.

Ik heb 2 grote flexitonnen waar de handvaten van zijn afgebroken, dus niet meer handig in gebruik (pun intended). Ik ga ze denk ik eerdaags vullen met paardenmest en dan over een half jaar pompoen of courgette in telen. Zou dat lukken?

Hier is Halloween wel een dingetje en er zijn mensen die nogal los gaan. Hele tuinen worden volgespoten met nep spinnenwebben en zo. Ik vraag me toch af of de beestjes daar geen last van hebben.

Dat zal volgend jaar zomaar een prima oogst kunnen worden! Pompoenen: ik heb soorten die binnen een paar week de sigaar zijn en andere soorten die zomaar een half jaar goed blijven 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.