Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!


KittyFantastico schreef op 24-09-2022 om 14:51:

[..]

Alle boeken waarvan ik niet denk ze opnieuw te gaan lezen en waar ik geen emotionele waarde aan hecht, doe ik weg. Weg is bij boeken naar de minibieb/weggeefkast op straat. Ik heb dit ook gedaan met bijv studieboeken van vroeger. Ze zijn achterhaald en ik ga ze niet meer lezen.

Wat over is, zijn twee planken met voor mij waardevolle boeken. En ik denk als ik er kritisch naar kijk dat ook daar nog wel een halve plank van weg kan.

Ik zou achterhaalde studieboeken zelf gewoon bij het oud papier gooien. 

Thanks voor alle tips! 

Ik was even bij de kringloop maar idd qua dekbedden niks en ik weet niet... vind heel veel dingen niet erg om tweedehands te hebben maar dekbed voelt toch niet zo fris ofzo. Hoewel je het in een hotel wel prima vindt. 

Ik zat even te kijken, hoef niet zo nodig een vier seizoenen-ding. In de winter vind ik een ouderwetse wollen deken fijn bij mijn voeten maar verder is één dekbed prima. Dus dat is dan wel de moeite waard om nieuw te kopen. 

Verder hard toe aan een nieuwe koelkast en ik zag bij de kringloop dat die qua prijs ook wel meevielen. Helaas bezorgen ze wel maar dan alleen tot begane grond en ik woon 2 hoog. Dat zijn altijd van die irritante dingetjes. 

Wat boeken betreft... ik denk dat ik wel van 4 dozen 2 kan maken. En dan een leuk plekje geven. Tijdens mijn studie heb ik veel boeken kunnen lenen en verder hadden we soms van die vage readers... Ik weet dat ik uit die tijd één doos echt bewaard heb maar dat kan misschien gereduceerd worden tot 2 of 3 mooie boeken. Want ja hoe vaak pak je nou je oude studieboeken er weer bij... 

Verder zag ik bij de andere kringloop nog een mooie kast maar zal even navragen hoe het bij hun werkt met bezorgen. Blijft een dingetje hier zonder lift. 

Regendrup. schreef op 20-09-2022 om 08:39:

[..]

Dat vind ik ook, en herken ik ergens ook wel.

Dan word ik getriggerd om een nieuwe jas te kopen bijvoorbeeld. En dan zie ik mijn kast, waar er 6 in hangen. Allemaal groen of grijs. Maar geen één die écht aan al mijn wensen voldoet. Dan denk ik: ergens gaat iets gruwelijk mis.

Waarom niet één of twee jassen kopen die echt helemaal naar wens zijn? Dan ga ik waarschijnlijk ook niet snel nog een extra exemplaar aanschaffen.

Dat is wel zo'n beetje waar mijn koopgedrag heen wil schuiven: hoe kan ik er voor zorgen dat ik spullen koop die ik écht geweldig vind, wat er voor zorgt dat ik niet 10 minder fijne exemplaren aanschaf. En dat wil ik de komende tijd met meerdere dingen gaan invoeren.

Tips zijn vanzelfsprekend zeer welkom

Helemaal waar, ik heb daar ook moeite mee.

Ik ben begonnen met écht geld uitgeven aan dat ene item dat wel naar wens is, in plaats van een hoop net niet. Waar ik bij kleding van baal is dat dure items dan soms toch snel slijten en hun geld niet waard zijn.

Goedkoop is helaas niet altijd duurkoop. Andersom wel eens gehad dat een spijkerbroek van een tientje onverslijtbaar leek. Die is zó veel jaar mee gegaan. 

Qua jassen... vroeger had je een zomer- en een winterjas. En de zomerjas heb ik op een gegeven moment afgeschaft omdat een fleecetrui ook wel voldeed. 

Maar nu... je moet een tussen-jas, een nazomerjas, een winterjas voor als het écht winter is. 

Ik ben er ook gevoelig voor, het zo'n regenjas-voor-de-mooi, maar eigenlijk als het echt regent heb je er niks aan. Of je draagt hem als het droog is en dan word je alsnog nat van het zweet. Dus zoek nu een regenjas voor als het daadwerkelijk regent. 

Ik heb het hele topic gelezen. Ik ben helemaal geïnspireerd door jullie. Dit weekend aan de slag met mijn kledingkast. Flink wat dingen kunnen weg (oud, niet meer passend), deel staat inmiddels op vinted. Mijn grootste valkuil zijn boeken, maar zelfs daar ben ik al mee aan de slag gegaan, ik heb een kleine 30 boeken klaar liggen voor een minibieb, gisteren al de helft meegenomen daar naar toe. Kastje op marktplaats gezet, daar komt donderdag iemand voor. Hierna is de keuken aan de beurt, daar is ook nog wel een slag te slaan. Man van het oud ijzer komt vandaag kapotte tuinstoelen ophalen. En daarna de garages (ik heb een heel raar, Belgisch huis, met veel extra aanbouwen), maar dat moet echt tijdens een vakantie, want anders schiet het niet op. 

Haha, Danoontje. Een mens kan inderdaad heel veel jassen verzamelen. 
Wel herkenbaar wat je schrijft. Al heb ik zelf al jaren geen jas meer gekocht en is hier ook het fenomeen zomerjas komen te vervallen. Een vest is minstens zo fijn. Maar dit jaar moet er wel een nieuwe winterjas komen. Al lijkt het een uitdaging om een waterdichte winterjas te vinden in een grotere maat die ook nog lekker warm is, windstoppers heeft én er een beetje leuk uit ziet. 
Vooralsnog zijn de leuke niet waterdicht, en de waterdichte niet leuk...

Wauw snoeske! Jij bent voortvarend bezig! Zo te lezen heb je een goede start gemaakt! Nu doorpakken en je gaat er zeker plezier van hebben. 
Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?

RavIvaR schreef op 26-09-2022 om 17:31:

Haha, Danoontje. Een mens kan inderdaad heel veel jassen verzamelen.
Wel herkenbaar wat je schrijft. Al heb ik zelf al jaren geen jas meer gekocht en is hier ook het fenomeen zomerjas komen te vervallen. Een vest is minstens zo fijn. Maar dit jaar moet er wel een nieuwe winterjas komen. Al lijkt het een uitdaging om een waterdichte winterjas te vinden in een grotere maat die ook nog lekker warm is, windstoppers heeft én er een beetje leuk uit ziet.
Vooralsnog zijn de leuke niet waterdicht, en de waterdichte niet leuk...

Heel herkenbaar. Ga je voor één hele goede outdoorjas die niet modieus is? 

Dat zou hier wel het beste zijn eigenlijk. Ik fiets nu naar het werk en zou eigenlijk gewoon een outdoorjas moeten hebben van Bever of ANWB. Heb overigens al jaren geen geld uitgegeven aan winterjassen, steeds kringloop of kledingruil dus in die zin mag het wel eens wat kosten. Heb vorig jaar zelfs een oude werkjas van broer gekregen. Tijdens de lockdown was de rits van mijn jas stuk en wilde geen jas bestellen als ik niet kon passen haha. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-09-2022 om 23:15

Damoontje schreef op 26-09-2022 om 21:07:

[..]

Heel herkenbaar. Ga je voor één hele goede outdoorjas die niet modieus is?

Dat zou hier wel het beste zijn eigenlijk. Ik fiets nu naar het werk en zou eigenlijk gewoon een outdoorjas moeten hebben van Bever of ANWB. Heb overigens al jaren geen geld uitgegeven aan winterjassen, steeds kringloop of kledingruil dus in die zin mag het wel eens wat kosten. Heb vorig jaar zelfs een oude werkjas van broer gekregen. Tijdens de lockdown was de rits van mijn jas stuk en wilde geen jas bestellen als ik niet kon passen haha.

Ik snap die term nooit zo, outdoorjas/outdoorschoenen van winkels/websites. Een jas /schoenen wordt toch meestal buiten gedragen😊. Iemand een idee waarom het zo heet?

Caramelzeezoutchocola schreef op 26-09-2022 om 23:15:

[..]

Ik snap die term nooit zo, outdoorjas/outdoorschoenen van winkels/websites. Een jas /schoenen wordt toch meestal buiten gedragen😊. Iemand een idee waarom het zo heet?

Spullen en kleding voor outdooractiviteiten als wandelen, fietsen, kamperen, trektochten en bergbeklimmen😊.

Ik heb mijn laatste winterjas nog voor corona bij Bever gekocht, en ga dat er zeker in houden. Lekker warm, goede kwaliteit, en ik vind hem leuk. Ik ben van plan om er vele jaren mee te doen. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 26-09-2022 om 23:15:

[..]

Ik snap die term nooit zo, outdoorjas/outdoorschoenen van winkels/websites. Een jas /schoenen wordt toch meestal buiten gedragen😊. Iemand een idee waarom het zo heet?

Outdoor betekent eigenlijk ‘buiten de bebouwde kom’. 

Ik vind outdoorkleding meer sportieve wandelkleding die niet per se mooi is maar wel functioneel. Waterdicht maar wel ademend, voldoende zakken, reflecterende dingetjes, lichtgewicht. Ik heb zelf wel wandelreizen gedaan en dan moet een jas wel aan bepaalde voorwaarden voldoen dat je er goed in beweegt, niet te warm/koud wordt en dat ie snel droogt en klein op te vouwen is. 

Maar idd wie die term outdoor bedacht heeft dat is eigenlijk wel een beetje apart. Alsof je ook indoor-jassen hebt. 

In ieder geval, ik had een paar jaar terug zo'n nette jas voor werk waarmee je ook naar een klant kunt, maar die was op de fiets helemaal niet lekker want de wind waaide er dwars doorheen en als ie nat werd, werd ie nooit meer droog. Hij was wel leuk om te zien. 

Damoontje schreef op 26-09-2022 om 21:07:

[..]

Heel herkenbaar. Ga je voor één hele goede outdoorjas die niet modieus is?

Dat zou hier wel het beste zijn eigenlijk. Ik fiets nu naar het werk en zou eigenlijk gewoon een outdoorjas moeten hebben van Bever of ANWB. Heb overigens al jaren geen geld uitgegeven aan winterjassen, steeds kringloop of kledingruil dus in die zin mag het wel eens wat kosten. Heb vorig jaar zelfs een oude werkjas van broer gekregen. Tijdens de lockdown was de rits van mijn jas stuk en wilde geen jas bestellen als ik niet kon passen haha.

Een waterdichte jas is (net als dekbed) nou net iets wat ik gewoon nieuw zou kopen. Uiteraard wel in de aanbieding, nu heb je nog het staartje van de uitverkoop dus misschien vind je nog iets?

Van dit soort jassen slijt het membraan waardoor ze uiteindelijk minder waterdicht worden. Daarom dus nieuw kopen, uiteraard in de aanbieding met 50 tot 70% korting.

En als je dan toch bezig bent, kijk dan even naar het waslabel. Er zijn namelijk diverse soorten membranen. Bij de een heb je echt waterdichte stof, bij de ander zit er een laagje overheen. Bij die laatste heb je een duur wasmiddel nodig om hem waterdicht te houden. 

Thanks! Ik heb net een enorme financiële meevaller. Dacht idd meteen aan een echt goede winterjas. Heb op de site van Bever gekeken en als ik tijd heb ga ik vanmiddag in de winkel even passen. Dank je voor je tips. 

De Decathlon heeft goede outdoor spullen. Niet de kwaliteit van Bever, maar de prijs is dan ook heel anders. Iets minder duurzaam, maar vind de prijs kwaliteitsverhouding wel goed bij Decathlon.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.