Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!


Jaaa herkenbaar, ik neem ook altijd iets mee uit de kringloop dweilen met de kraan open 

GroenTuintje schreef op 23-08-2021 om 23:05:

Jaaa herkenbaar, ik neem ook altijd iets mee uit de kringloop dweilen met de kraan open

Oeff, hier ook schuldig. Al moet ik zeggen dat ik pasgeleden voor t eerst in bijna anderhalf jaar op een rommelmarkt(je) was en daar op 2 puzzels voor kind na, niets heb gekocht. En de laatste 3 keren in de kringloopwinkels ook niets gekocht. Ik had geen zin in al die meuk omdat ik net zelf zo ontzettend veel had weggedaan. Ben dus ook wel stuk kritische op wat er hier in komt. 

ik kan gewoon echt iets niet laten staan als iets prachtig en spotgoedkoop is

O de kringloop...dat is ook mijn zwakke plek. Dus daar ga ik even niet meer naar toe. Als ik nu spullen weg wil brengen ga ik naar de kringloop waarbij ze een apart inzamelpunt hebben waarbij je niet door de winkel hoeft

Even alles opgeteld wat ik tot nu toe heb weg gedaan: 51 spullen sinds ik hier schrijf

Borrelhap schreef op 24-08-2021 om 13:35:

O de kringloop...dat is ook mijn zwakke plek. Dus daar ga ik even niet meer naar toe. Als ik nu spullen weg wil brengen ga ik naar de kringloop waarbij ze een apart inzamelpunt hebben waarbij je niet door de winkel hoeft

Even alles opgeteld wat ik tot nu toe heb weg gedaan: 51 spullen sinds ik hier schrijf

Goed bezig! 

De kringlopen waar ik inlever parkeer je je auto bij een aanname balie en hoef je dus niet de winkel in. Ik rij ook echt pas als ik minstens 3 volle verhuisdozen heb. Spullen die weg kunnen parkeer ik in tussen op zolder in de dozen met een label ‘kringloop’ erop. Staat me niets in de weg gelukkig. 

Herecomesthesun schreef op 22-08-2021 om 23:27:

Houden jullie nu ook meer geld “over” nu jullie kritischer zijn naar wat er weg kan en het huis ín komt?

Nee, helaas niet. Ik denk bij alles wat ik wil kopen goed na, dus weinig impulsaankopen hier. Maar ik had ook erg de neiging om grotere investeringen uit te stellen, of een goedkoper alternatief te kopen waar ik dan minder blij mee was. En ik lette minder op duurzaamheid. Dat doe ik nu niet meer. Dus overall koop ik minder, maar wat ik koop is wel weer duurder. Dat vertaalt zich natuurlijk wel in een langere levensduur (is de verwachting) maar dat zie ik op m'n rekening vooralsnog niet terug.

Zo heb ik net een nieuw stel wandelschoenen gekocht. Ik wandel veel en graag, de laatste jaren op oude hardloopschoenen want m'n oude bergschoenen vind ik te zwaar. Gevolg: regelmatig natte voeten en glijpartijen. Dat was ik zat, dus eindelijk diep in de buidel getast om een nieuw paar te kopen. Ik had op een leuke aanbieding gehoopt, want het is een beetje einde seizoen, maar helaas is wandelen super populair geworden en zijn die eeuwig lelijke en dure wandelschoenen niet aan te slepen. Voor advies heb ik in meerdere outdoorzaken meer dan een uur (!) moeten wachten op een gewone doordeweekse dag. Om vervolgens de helft niet te kunnen passen, want niet voorradig in mijn maat. En dan kan ik een schoen reserveren (om te passen!), maar wel tegen een aardige aanbetaling en die zou dan tussen nu en 2 weken geleverd worden. Nu heb ik ze tegen m'n principe in online besteld (met iets korting).

(En nee, ik koop ze bewust niet op Marktplaats. Kwaliteit van de zool hangt samen met de leeftijd en verzolen is erg duur. Ik ben daar al eens de mist mee in gegaan.)

De volgende investering: een goede softshell wordt ook een redelijke uitdaging.

Jemig zeg Supercow das balen! In wat voor drukbevolkt randstedelijke regio woon je dan als je langer dan een uur(!) moet wachten? 
Ik wilde ook al heel lang wandelschoenen maar vond ze ook te duur en dus ook op oude hardloop of sportschoenen. Toen liep ik eens bij TK Maxx tegen een paar in mijn maat aan die heerlijk zaten en ik moet zeggen, het zijn hele goede en dat niet-kopen (of goedkope / inferieure versie) van iets dat je veel en graag gebruikt is idd het soort zuinigheid waar ik nu niet meer aan toegeef want goede spullen zijn echt hun geld waard. 
Voor softshell ben ik heel blij met mijn Kjelvik, heb die bij Welkoop gekocht maar het wordt ook wel online verkocht. Prima te betalen ook en fijne kwaliteit en pasvorm. 

Regio Utrecht op een maandagochtend. Ja dat gaat echt nergens over. En ik ben dan ook wel verbaasd als de klant voor me vraagt 'graag 2 paar wandelschoenen, een laag paar en een hoog paar. Jaaa, ik heb sinds kort het wandelen ontdekt en weet nog niet zo goed wat ik fijn vind dus ik wil ze allebei een tijdje uitproberen'. En hij liep inderdaad na een half uurtje met 2 dozen weg van € 200+ per paar. 

En dan heb je mij , uitgebreid passen, proberen en advies vragen in 2 of 3 winkels, eens online checken hoe de recensies zijn van het model dat ik denk te kopen, nóg een keertje passen in de winkel waar ik me het best geholpen voel, nóg een uitgebreid vragenrondje (o.a. of ze verzoold konden worden, dus ALS hij al de indruk had iets aan me te gaan verdienen dan werd die droom ter plekke vertrapt <- pun intended!'). En dan - doorgaans wel heel blij maar gisteren dus even niet - met één doosje naar buiten lopen om de eerste 15 jaar niet meer terug komen. Nou kreeg ik bij de vakidioot die me hielp wel het idee dat hij blij werd van al de kennis die hij mocht delen (en hij was zelf ook nogal van het duurzame, dat hielp ook denk ik), maar ik voel me vaak toch wel wat bezwaard. En nu dus helemaal omdat ik ze maar online heb besteld.

Gelukkig dus dat bovengenoemde klanten ook bestaan, want dat geeft zo'n winkel nog enig bestaansrecht. 

Kjelvik ken ik inderdaad, maar het wordt dit keer een 'echte' van een duurzaam A-merk. Zo eentje waarvan je even in een zakje moet ademen nadat je het prijskaartje hebt gezien. Die hopelijk wel 10 jaar meegaat. Of langer. Maar waar je dagelijks weer blij van wordt. Ooit eentje gehad van The North Face, lang geleden toen dat nog een goed merk was, en die was na 6 jaar bijna dagelijks gebruik nog als nieuw! En is toen gejat!   

Hobbelster schreef op 24-08-2021 om 14:03:

[..]

Goed bezig!

De kringlopen waar ik inlever parkeer je je auto bij een aanname balie en hoef je dus niet de winkel in. Ik rij ook echt pas als ik minstens 3 volle verhuisdozen heb. Spullen die weg kunnen parkeer ik in tussen op zolder in de dozen met een label ‘kringloop’ erop. Staat me niets in de weg gelukkig.

Plek over op de zolder die je leeg wilde ruimen?  Of was jij dat niet?

<-- heeee als je smiley kiest heeft ie roze pompons en na het plaatsen zijn ze blauw! 

SuperCow schreef op 24-08-2021 om 15:46:

Regio Utrecht op een maandagochtend. Ja dat gaat echt nergens over. En ik ben dan ook wel verbaasd als de klant voor me vraagt 'graag 2 paar wandelschoenen, een laag paar en een hoog paar. Jaaa, ik heb sinds kort het wandelen ontdekt en weet nog niet zo goed wat ik fijn vind dus ik wil ze allebei een tijdje uitproberen'. En hij liep inderdaad na een half uurtje met 2 dozen weg van € 200+ per paar.

En dan heb je mij , uitgebreid passen, proberen en advies vragen in 2 of 3 winkels, eens online checken hoe de recensies zijn van het model dat ik denk te kopen, nóg een keertje passen in de winkel waar ik me het best geholpen voel, nóg een uitgebreid vragenrondje (o.a. of ze verzoold konden worden, dus ALS hij al de indruk had iets aan me te gaan verdienen dan werd die droom ter plekke vertrapt <- pun intended!'). En dan - doorgaans wel heel blij maar gisteren dus even niet - met één doosje naar buiten lopen om de eerste 15 jaar niet meer terug komen. Nou kreeg ik bij de vakidioot die me hielp wel het idee dat hij blij werd van al de kennis die hij mocht delen (en hij was zelf ook nogal van het duurzame, dat hielp ook denk ik), maar ik voel me vaak toch wel wat bezwaard. En nu dus helemaal omdat ik ze maar online heb besteld.

Gelukkig dus dat bovengenoemde klanten ook bestaan, want dat geeft zo'n winkel nog enig bestaansrecht.

Kjelvik ken ik inderdaad, maar het wordt dit keer een 'echte' van een duurzaam A-merk. Zo eentje waarvan je even in een zakje moet ademen nadat je het prijskaartje hebt gezien. Die hopelijk wel 10 jaar meegaat. Of langer. Maar waar je dagelijks weer blij van wordt. Ooit eentje gehad van The North Face, lang geleden toen dat nog een goed merk was, en die was na 6 jaar bijna dagelijks gebruik nog als nieuw! En is toen gejat!

Wauw, de souplese van sommige klanten om met gemak twee paar schoenen in een keer te kopen. Bewonderingswaardig! Ik ben meer zoals jij. Lang wikken en wegen. En dan een keuze maken. Zo heb ik twee jaar geleden een winterjas gekocht van The North Face. Lang getwijfeld maar nu geen moment spijt van. Ik probeer dus wel meer duurzame keuzes te maken.. De kringloop maar eens ontwijken is trouwens best een idee..

LouLou39 , hoe is het met je? Was je nog op tijd klaar met je opruimactie? Hoe ging de verhuizing en het rijden met een bus?? Moest nog even aan je denken!

Verkeerde topic 

1 september - begin van de herfst. Aan de slag met kleding voor het volgende seizoen (methode Leoni Huisman - google haar boek    Een lekker minimalistisch klusje. Let op: gooi nu niets weg (tenzij je het echt vreselijk vindt).

1. Verzamel ál je kleding op je bed of een andere ruime plek.
(gelegenheidskleding blijft buiten het selectiesysteem; uiteraard ook ondergoed, nachtkleding en sportkleding)
2. Leg alles wat niet bij 'herfst' past uit zicht.
3. Stapel alle kleding van dit seizoen op kleur. Apart tops, bottoms en one-piece. Maak maximaal 7 kleurstapels.
4. Kies apart max. 7 'blijmakers' die je sowieso wilt dragen
5. Pak van elke kleurstapel 1 bottom (broek, rok)  en 2 tops (blouse, shirt, trui etc). 
6. One-pieces (jurken. onesies etc) zijn een apart geval  
7. Stop als je 28 kledingstukken hebt geselecteerd. Deze 28 stuks hang je op kleur van licht naar donker in je kast (*klein beetje smokkelen mag!)
8. Alle andere kleding verdwijnt naar een andere plek. Op zolder, opgevouwen in kledingboxen, of op een andere manier uit zicht. 

Met deze kleding kleed je jezelf totdat 1 december aanbreekt. Dan volg je dit proces opnieuw. Succes ermee! Je krijgt beter zicht op wat je hebt, wat je teveel hebt en wat er ontbreekt.

Interessante methode. Ik heb geen kleding voor bepaald seizoen want draag vaak shirt met vest in de winter en zelden echt een trui maar ga op deze manier eens kijken wat er uit mijn kast komt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.