Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Ik zit met een dilemma: ik wil graag speelgoed minimaliseren en onze oudste (9 jaar) wil bepaalde dingen van hem via Marktplaats verkopen. Maar ik wil het wel eerlijk houden t.o.v. onze middelste (6 jaar). Die heeft ook speelgoed waar ze niet meer mee speelt, maar dat is doorgeschoven naar de jongste (bijna 3 jaar). Die speelt daar nu zo ontzettend leuk mee dat ik dat niet wil laten verkopen. Het gaat om dingen waar de jongste waarschijnlijk nog jaren mee zal spelen (bijv Playmobil), dus het is geen kwestie van even wachten voor het ene of andere kind tot het gelijk getrokken is. Als ik het speelgoed van de oudste verkoop levert dat hem denk ik zo’n 50-100 euro op. Als de middelste niks kan/mag verkopen gaat dat zeker voor heisa zorgen. Hoe zouden jullie dit oplossen? Hoe doen andere ouders van (wat oudere) kinderen dit?

Misschien 'kopen' van kind? En jongste dat dan op ander moment cadeau doen? Dus niet puur verkopen om meteen door te schuiven want dan kan ze er in theorie natuurlijk nog steeds mee spelen. 

Due-scimmie schreef op 20-08-2021 om 23:25:

Misschien 'kopen' van kind? En jongste dat dan op ander moment cadeau doen? Dus niet puur verkopen om meteen door te schuiven want dan kan ze er in theorie natuurlijk nog steeds mee spelen.

De jongste speelt er al een tijd dagelijks mee, dus dat gaat niet. Plus dat het voor mij heel raar aanvoelt om iets van mijn ene kind te kopen en daarna aan mijn andere kind te geven. Dan zou ik nog eerder de opbrengst van het verkochte speelgoed van de oudste in een algemene pot doen ofzo, dat de anderen daar ook van mee profiteren. Al voelt dat ook weer niet helemaal oké.

Jordgubbe schreef op 16-08-2021 om 20:18:

Goed bezig allemaal! Ik lees nog steeds mee, maar heb door ziekte vaak niet de puf te reageren.

Kennen jullie het nieuwe programma "100 dingen"? Ik zag het gisteravond op tv en vond het wel een leuk programma. Bekende Nederlanders worden uitgedaagd om te leven met 100 dingen per persoon. De rest van de spullen wordt daadwerkelijk het huis uitgehaald en ergens opgeslagen. Leuk om te zien wat dat met mensen doet. Tegelijk wordt er aandacht gevraagd voor mensen die het minder hebben en Cordaid.
Op de website wordt er ook een challenge aan gekoppeld die je zelf mee kunt doen.

https://kro-ncrv.nl/programmas/100-dingen

Leuk programma. Maar zijn er dan daadwerkelijk mensen in Nederland die een tekort hebben aan spullen??? Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

En nu ga ik iets heel politiek incorrects zeggen. Die mensen in dat kleine huisje in Afrika (of Mexico of waar maar ook). Het lijkt mij eigenlijk wel fijn, zo leeg en simpel. Wat mij dan niet fijn lijkt is het gebrek aan schoon drinkwater wat ze hadden. Of één jerrycan te weinig om dat te halen.

Te weinig spullen hebben is echt vervelend, maar het lijkt me heel prettig om precies genoeg spullen te hebben. Zoals in die tiny houses.

Ik ben mij schilderijen aan het uitzoeken. Maar pff ik vind het moeilijk. 
Tot nu toe heb ik dingen weg gedaan die kapot waren of over de datum. 
Maar nu is de beslissing lastiger en daar loop ik in vast merk ik. 

Om hoeveel schilderijen gaat het? In gebruik of ergens in een hoekje? Zelf gemaakt, gekregen, gekocht?

Waarom vind je het moeilijk? Wat is de twijfel?

Mlah! schreef op 21-08-2021 om 00:33:

Om hoeveel schilderijen gaat het? In gebruik of ergens in een hoekje? Zelf gemaakt, gekregen, gekocht?

Waarom vind je het moeilijk? Wat is de twijfel?

Het gaat om een stuk of 15 schilderijen. Ze staan in de kast te verstoffen. Weinig emotionele waarde (ook geen financiële haha). 

Hoe leg ik dit het beste uit... Ik voel er weinig bij. Geen spark of joy. Aan de andere kant ben ik bang voor spijt als ik ze weg doe,  omdat ik in het algemeen nogal afgemat ben dus sowieso weinig voel (dit klinkt super deprimerend maar door long covid ervaar ik beduidend minder heftige emoties omdat ik daar gewoon de energie niet voor heb).

Ik vermoed dat je ze gewoon naar de kringloop kunt brengen. 

Als het zowel geen emotionele als financiële waarde heeft, dan is het tijd voor iets wat wel joy sparks. 

Of wordt lid van de kunstuitleen, dan kan je zonder schuldgevoel met regelmaat wisselen.

Nicole123 schreef op 20-08-2021 om 23:44:

[..]

De jongste speelt er al een tijd dagelijks mee, dus dat gaat niet. Plus dat het voor mij heel raar aanvoelt om iets van mijn ene kind te kopen en daarna aan mijn andere kind te geven. Dan zou ik nog eerder de opbrengst van het verkochte speelgoed van de oudste in een algemene pot doen ofzo, dat de anderen daar ook van mee profiteren. Al voelt dat ook weer niet helemaal oké.

Het is een net iets andere situatie, want mijn 2 kinderen schelen dik anderhalf jaar en spelen samen met al het speelgoed, alles ligt 1 hoop ongeacht wie wat heeft gekregen. Als er iets verkocht wordt krijgen ze beiden de helft. Ze moeten het er ook samen over eens zijn dat het weg mag.  Maar goed, mijn oudste is bijna 7, wie weet denkt hij daar wel heel anders over als hij 9 is.

Myrdal schreef op 21-08-2021 om 07:12:

[..]

Het is een net iets andere situatie, want mijn 2 kinderen schelen dik anderhalf jaar en spelen samen met al het speelgoed, alles ligt 1 hoop ongeacht wie wat heeft gekregen. Als er iets verkocht wordt krijgen ze beiden de helft. Ze moeten het er ook samen over eens zijn dat het weg mag. Maar goed, mijn oudste is bijna 7, wie weet denkt hij daar wel heel anders over als hij 9 is.

Ja, dat was hier ooit ook zo. Van dingen als het keukentje, de duplo of de houten treinbaan voelt niemand zich hier eigenaar. Dat staat beneden, iedereen  speelt ermee en niemand weet precies nog wie wat kreeg. Maar naarmate ze ouder worden wordt het meer gescheiden bij ons. Meer verschillende interesses, meer speelgoed op de kamer. Maar ook weer niet compleet een scheiding van mijn en dijn. En de jongste die dus wel met het speelgoed van de middelste speelt, maar niet met het speelgoed van de oudste, dat maakt het vooral ingewikkeld.

Mlah! schreef op 21-08-2021 om 01:11:

Ik vermoed dat je ze gewoon naar de kringloop kunt brengen.

Als het zowel geen emotionele als financiële waarde heeft, dan is het tijd voor iets wat wel joy sparks.

Of wordt lid van de kunstuitleen, dan kan je zonder schuldgevoel met regelmaat wisselen.

Dank je voor je hulp. Als buitenstaander kun je soms beter beoordelen dan als de gene die overweldigd midden in een vloer bezaaid met schilderijen zit 

Ze gaan grotendeels weg 

Borrelhap schreef op 21-08-2021 om 12:24:

[..]

Dank je voor je hulp. Als buitenstaander kun je soms beter beoordelen dan als de gene die overweldigd midden in een vloer bezaaid met schilderijen zit

Ze gaan grotendeels weg

Heerlijk, ruimt lekker op. Ik kan het voor mezelf ook niet goed. Een paar goede vragen en een blik van een buitenstaander zijn dan vaak net het duwtje wat nodig was.

Het is hier mooi zonnig weer vandaag. Ik zal mijn kelder eens induiken of ik nog dingen tegen kom die naast de container kunnen staan wachten op een nieuwe liefhebber. 

Goed bezig borrelhap! Als ze al zolang in de kast staan dan denk ik ook niet dat je ze heel snel mist. En als dat wel zo is, dan heb je een goed excuus voor een rondje kringloop toch?

Nicole, schuift er geen speelgoed door van de oudste naar de middelste? Hebben ze zelf dingen aangeschaft van verjaardagsgeld? Dan zou ik ze daar de opbrengst volledig van laten houden. De rest gaat in één pot en daar wordt iets gezamenlijks mee gekocht, of daaruit krijgen ze allemaal een budget waarmee ze iets mogen uitzoeken? En dat is dan voor deze opruimronde de afspraak, een eventuele volgende keer kijk je hoe je het anders verdeeld.

SuperCow schreef op 21-08-2021 om 12:41:

Nicole, schuift er geen speelgoed door van de oudste naar de middelste? Hebben ze zelf dingen aangeschaft van verjaardagsgeld? Dan zou ik ze daar de opbrengst volledig van laten houden. De rest gaat in één pot en daar wordt iets gezamenlijks mee gekocht, of daaruit krijgen ze allemaal een budget waarmee ze iets mogen uitzoeken? En dat is dan voor deze opruimronde de afspraak, een eventuele volgende keer kijk je hoe je het anders verdeeld.

Nee, er schuift niks door van oudste naar middelste. Het zou prima mogen, maar middelste heeft geen interesse in het speelgoed van oudste. Fietsen, bed, autostoel, kleding, etc.zijn wel dingen die we doorschuiven van oudste naar middelste, maar zijn altijd aangeschaft door ons en nooit door hen of cadeau gedaan aan hen.

De dingen waar het om gaat hebben ze niet zelf aangeschaft van verjaardagsgeld (ze krijgen ook nooit geld voor hun verjaardag), maar cadeau gekregen op hun verjaardag of voor Sinterklaas.

Ik neig er nu inderdaad naar om hen beide uit te laten zoeken waar ze niet meer mee spelen, ik bepaal vervolgens wat daarvan verkocht wordt, naar de kringloop gaat of doorgeschoven wordt naar de jongste en het totaalbedrag komt in één pot met een bestemming die voor iedereen leuk is. Liefst niet weer een nieuwe lading speelgoed, maar kaartjes voor de dierentuin, bioscoop of pretpark bijv.

Goed bezig allemaal! Ik ben aan het werken aan mijn minimalistische mindset . Zo heb ik onlangs bij een drogist alleen gekocht wat ik echt nodig had en niet allerlei snuisterijen. Dat beviel best goed. Ik waardeer mijn eigen spulletjes ook steeds meer. Één kamer in ons huis is nog wel doorn in het oog omdat het volstaat met twijfel-spullen. Ook van mijn partner die niet zo makkelijk dingen weggeeft of wegdoet. Ik wil de kamer graag voor iets anders gebruiken dan opslag en dat motiveert wel er kritisch doorheen te gaan. Niet-kopen helpt daar wel in mee. Ook door niet te kopen in de kringloopwinkel ná het wegbrengen van eigen spullen. Dweilen met de kraan open is dat, haha.. 

Houden jullie nu ook meer geld “over” nu jullie kritischer zijn naar wat er weg kan en het huis ín komt? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.