Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Borrelhap
16-08-2021 om 00:23
Oké lieve medeforummers. Ik ga vanaf nu alleen wat kopen als er iets echt op/stuk is. Ik hoop dat me dat door dit forum beter gaat lukken.
Loulou39
16-08-2021 om 02:46
Borrelhap schreef op 16-08-2021 om 00:23:
Oké lieve medeforummers. Ik ga vanaf nu alleen wat kopen als er iets echt op/stuk is. Ik hoop dat me dat door dit forum beter gaat lukken.
👍🏻
Broodtrommel
16-08-2021 om 07:09
Loes23 schreef op 15-08-2021 om 23:33:
Ik ben sowieso niet echt een shopper, maar sinds ik kinderen heb al helemaal niet meer. Als ik kind-vrije tijd heb heb ik wel iets leukers te doen dan shoppen (die tijd is nogal zeldzaam) en met een baby en een peuter is shoppen dusdanig ingewikkeld dat ik dat alleen zo kort mogelijk en met een heel gericht plan doe.
We moeten eigenlijk met dr kamer van onze dochter aan de slag, want hoewel er vanuit ons perspectief niets mis mee is, voelt zij zich er helemaal niet fijn. Maar ja, ik zie daar nog even niet zo 1-2-3 een oplossing die niet toch aardig wat nieuwe spullen oplevert
Oude spullen weg geven en nieuwe spullen van weg geef groepen halen. Gaat het cirkeltje weer rond. Nieuw kleurtje op de muur. Hoeft vaak maar een kleine aanpassing te zijn voor een hele andere feel
Loes23
16-08-2021 om 09:42
Broodtrommel schreef op 16-08-2021 om 07:09:
[..]
Oude spullen weg geven en nieuwe spullen van weg geef groepen halen. Gaat het cirkeltje weer rond. Nieuw kleurtje op de muur. Hoeft vaak maar een kleine aanpassing te zijn voor een hele andere feel
Mja, dat gaat dus nog niet zo makkelijk
Het doel is niet per se een andere feel; de kamer is gewoon te groot en leeg voor onze dochter (te goed geslaagd minimalisme zullen we maar zeggen). Toen er door een verbouwing zes kasten tot het plafond tijdelijk daar stonden en ze amper nog kon lopen vond ze het veel fijner
Er moeten dus echt meubels bij en niet per se iets weg. Ben al wel een poosje marktplaats en ruilgroepen af aan het struinen, maar op een kast na heb ik daar nog niet zo veel gevonden helaas
En bijv. een kleed in de goede kleur vind ik heeel lastig via marktplaats. Nouja, we worstelen nog even door 
SuperCow
16-08-2021 om 10:47
Kun je geen kamertje ruilen, Loes? Ik herken wat je zegt, dat een ruimte te groot aan kan voelen. Maar vol zetten zou voor mijzelf nog steeds niet goed aanvoelen dan.
Borrelhap, mooi voornemen! Ik heb er zelf veel baat bij om niet meer getriggerd te worden, dus mails, folders en dat soort zaken te verwijderen en niet even een rondje door de kringloop wandelen als ik daar toch ben om spullen te brengen. En een kasboek bijhouden, da's ook vrij confronterend.
Maar loop ik een winkel in dan vind ik het soms ook moeilijk om me aan m'n lijstje te houden. Zo ging ik voor plantenvoeding naar het tuincentrum en kwam met 5 extra planten terug (en dan tel ik de 3 stekjes die ik in één pot heb gezet voor één).
Ook een ultieme valkuil: 3 voor <insert korting>...
Waarbij ik overigens verbaasd langs de eerste optuigingen van de kerstshow liep, wtf? Ik ben nog op de zomer aan het wachten.
Loulou, dat klinkt echt wel als een extreme transformatie, van shopaholic naar minimalist. Wat is je geheim?
Blij_ei
16-08-2021 om 11:19
Toen we als expat verhuisden, hebben we ons huis in Nederland verkocht. Vrijwel alle meubels en mijn auto weggegeven aan familieleden. Dingen verkocht, en naar de kringloop gebracht. De rest is in een opslag gegaan. Afgelopen jaar zijn we terug gekomen, en hebben we nog meer uitgezocht. En heel veel verkocht, vooral via FB Marketplace liep het als een trein. Ik werd er erg vrolijk eigenlijk.. steeds minder spullen is wel erg bevrijdend. En zo leuk als ik mensen er blij mee zag weg gaan
Nu reizen we rond met de auto. Ik heb geprobeerd weinig mee te nemen, maar is alsnog te veel
Dus we maken nu notities wat te missen, en wat te veel is meegenomen.
Borrelhap
16-08-2021 om 12:50
SuperCow schreef op 16-08-2021 om 10:47:Borrelhap, mooi voornemen! Ik heb er zelf veel baat bij om niet meer getriggerd te worden, dus mails, folders en dat soort zaken te verwijderen en niet even een rondje door de kringloop wandelen als ik daar toch ben om spullen te brengen. En een kasboek bijhouden, da's ook vrij confronterend.
Maar loop ik een winkel in dan vind ik het soms ook moeilijk om me aan m'n lijstje te houden. Zo ging ik voor plantenvoeding naar het tuincentrum en kwam met 5 extra planten terug (en dan tel ik de 3 stekjes die ik in één pot heb gezet voor één).Ook een ultieme valkuil: 3 voor <insert korting>...
Haha heel herkenbaar. Ik ben dus nog aan het bedenken hoe ik mijn goede voornemen het beste kan laten slagen. (En of het überhaupt realistisch is)
Loulou39
16-08-2021 om 18:39
SuperCow schreef op 16-08-2021 om 10:47:
Loulou, dat klinkt echt wel als een extreme transformatie, van shopaholic naar minimalist. Wat is je geheim?
Eigenlijk scheelt het een hoop als ik niet in fysieke winkels kom, dan kom ik ook niet in de verleiding.
Maar het meest doorslaggevende was dat ik zag hoe belachelijk veel spullen ik had bewaard en gekocht, vooral kleding maar ook andere spullen. Ik had wel 100 broeken, maar draag steeds mijn 5 lievelings 😁
Dat laatste was echt een eyeopener, ik schaamde me gewoon naar mezelf 🤔
Vandaag had ik een afspraak en ik was een uur te vroeg (was niet de bedoeling), en toen ben ik even een paar bekende winkelketens ingelopen, maar had totaal geen zin om iets te kopen. Bij de meeste winkels vond ik het ook ineens allemaal goedkope troep…
MindlessCamel53
16-08-2021 om 20:18
Goed bezig allemaal! Ik lees nog steeds mee, maar heb door ziekte vaak niet de puf te reageren.
Kennen jullie het nieuwe programma "100 dingen"? Ik zag het gisteravond op tv en vond het wel een leuk programma. Bekende Nederlanders worden uitgedaagd om te leven met 100 dingen per persoon. De rest van de spullen wordt daadwerkelijk het huis uitgehaald en ergens opgeslagen. Leuk om te zien wat dat met mensen doet. Tegelijk wordt er aandacht gevraagd voor mensen die het minder hebben en Cordaid.
Op de website wordt er ook een challenge aan gekoppeld die je zelf mee kunt doen.
https://kro-ncrv.nl/programmas/100-dingen
GroenTuintje
16-08-2021 om 21:40
off topic, met mijn oma gaat het weer niet goed
. Laten we bidden voor haar.
Qua opruimen ligt het weer stil hier 
Borrelhap
16-08-2021 om 21:42
Ach Groentuintje, wat verdrietig. Ik ben in gedachten bij je oma en jou 🙏 Sterkte
GroenTuintje
16-08-2021 om 21:44
Borrelhap schreef op 16-08-2021 om 21:42:
Ach Groentuintje, wat verdrietig. Ik ben in gedachten bij je oma en jou 🙏 Sterkte
Bedankt
Loulou39
16-08-2021 om 21:52
Jordgubbe schreef op 16-08-2021 om 20:18:
Goed bezig allemaal! Ik lees nog steeds mee, maar heb door ziekte vaak niet de puf te reageren.
Kennen jullie het nieuwe programma "100 dingen"? Ik zag het gisteravond op tv en vond het wel een leuk programma. Bekende Nederlanders worden uitgedaagd om te leven met 100 dingen per persoon. De rest van de spullen wordt daadwerkelijk het huis uitgehaald en ergens opgeslagen. Leuk om te zien wat dat met mensen doet. Tegelijk wordt er aandacht gevraagd voor mensen die het minder hebben en Cordaid.
Op de website wordt er ook een challenge aan gekoppeld die je zelf mee kunt doen.
https://kro-ncrv.nl/programmas/100-dingen
Ken het niet maar als ik tijd heb om tussen de verhuizing door te kijken, ga ik dat doen.
Klinkt leuk (afhankelijk van de BN’ers trouwens)
ShowyHummingbird30
16-08-2021 om 21:52
GroenTuintje schreef op 16-08-2021 om 21:40:
off topic, met mijn oma gaat het weer niet goed
. Laten we bidden voor haar.
Qua opruimen ligt het weer stil hier
Wat een naar nieuws GroenTuintje. Jullie zijn in mijn gedachten en gebeden. Sterkte.
GroenTuintje
16-08-2021 om 21:53
Coreopsis schreef op 16-08-2021 om 21:52:
[..]
Wat een naar nieuws GroenTuintje. Jullie zijn in mijn gedachten en gebeden. Sterkte.
Dankje
mijn moeder is de hele nacht bij haar in ziekenhuis