Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Loulou39
13-08-2021 om 19:54
Nicole123 schreef op 12-08-2021 om 21:02:
Succes Loulou, het lukt je vast!
Ik heb bedacht dat ik mijn boeken wil minimaliseren tot maximaal één plank in de boekenkast en er alleen nog boeken op wil hebben staan met of emotionele waarde of die ik nog regelmatig wil herlezen of inkijken. Alle 'ga ik ooit nog lezen' boeken ga ik óf lezen en dan een volgende lezer er blij mee maken, of als ik het niks vind meteen een beter 'baasje' ervoor zoeken. Ik mag erover doen tot eind dit jaar, het hoeft niet snel. Als het me lukt dan mag ik daarna van mezelf een abonnement op de bieb. Daar kijk ik al naar uit: alle boeken die ik maar wil lezen, zonder dat ze blijvend ruimte innemen in mijn huis, wat wil je nog meer?
Dank je wel!
Wat een leuk idee👍🏻 zo ruim je op en je krijgt een perfect minimalistisch kadootje van jezelf 😁
Het motiveert mij eigenlijk nu ook om de laatste boeken nog weg te doen: ik heb twee kratten vol uitgezocht om te houden, maar de rest (ongeveer twee boekenkasten vol) liggen op de (enorme!!!😁) twijfelstapel…. en ik lees ze toch nooit meer..
Dank je 😁
Loulou39
13-08-2021 om 19:58
Hobbelster schreef op 13-08-2021 om 18:57:
succes, Loulou, wat is de tijd gevlogen zeg laatst had je nog iets van anderhalve maand en nu is het al bijna zo ver! Maar gaat je lukken!!! En het rijden met een busje is leuk, je zit lekker hoog en ziet veel. Komt vast goed!
![]()
Nicole dat van die boeken; goed idee inderdaad! Laatst 2 dozen weggedaan en ligt nog een stapel voor de verkoop.
maar Ls het te lang duurt voordat ik er zin in heb om dat online te zetten en zo, dan gaan ze ook naar de kringloop.
Nu je het zegt: je hebt gelijk, wat gaat de tijd dan ineens enorm snel.
Dank je wel voor je lieve motiverende berichtje 🌸 plus nu wordt het busje ook ineens iets leuks 👍🏻 dat doe je goed 😁
Pands
13-08-2021 om 23:44
Hier ben ik begonnen met servies en bestek enz. Uitzoeken. Bewaarde servies waar stukjes van afgebroken was. Maar nu toch weggegooid. En messen die ik nooit gebruikte. Grote snij messen die bot zijn enz. Merk dat bij mij elke keer kleine stukjes opruimen beter helpt dan alles in 1x.
Borrelhap
14-08-2021 om 00:54
hallo, mag ik ook meeschrijven?
Een paar jaar geleden na 5 weken op vakantie te zijn geweest, merkte ik bij thuiskomst dat ik al die spullen totaal niet had gemist. Heb toen het boek van Marie Kondo gekocht en heb toen 10 verhuisdozen vol te weg gedaan (woon op 40m2). Inmiddels slipt de boel weer dicht 😑 Ik koop veel via Vinted omdat ik me verveel en al lang thuis zit na corona besmetting. Plus ik gooi niets weg want niets 'sparks joy' dus vertrouw mezelf niet zo in het nemen van beslissingen nu. Zit duidelijk niet lekker in mijn vel en durf daarom niets weg te doen 😅
Wilgenkatje-
14-08-2021 om 08:43
Ah Borrelhap, naar dat je je al zo lang niet goed voelt... Wat duurt de tijd dan lang.
Mlah!
14-08-2021 om 09:19
Hoi Borrelhap, welkom hier. Voor mij werkt de spark joy methode in de meeste gevallen niet.
Voor gebruiksvoorwerpen ga ik in mijn hoofd een rijtje af: wanneer voor de laatste keer gebruikt, hoe vaak, zijn er alternatieven, kan ik het opnieuw kopen mocht het echt nodig zijn?
Ik heb de neiging om veel onzin te bewaren. Schroefjes, oude blikken verf. Ik heb echt mega veel schuurpapier en verf roerhoutjes.
Ik wil vandaag gaan opmeten wat de beste maat plastic bak is voor mijn stelling in de kelder. Aangezien zo 1x in de 3 jaar tijdens een zomerse wolkbreuk het water via het plafond naar binnen loopt, kan ik aan 1 stellingwand beter geen dozen gebruiken.
Vervolgens wil ik nog op zoek naar een label maker zodat ik ook snel kan zien wat er in zit 🤩. Ook handig voor kabeltjes.
Mlah!
14-08-2021 om 09:27
Oh Borrelhap, nog vergeten.
Zullen we gewoon afspreken dat je vandaag 5 items weg doet? (Ga voor laaghangend fruit, zoals die ene beker met dat hoekje eruit, of die sjaal die je niet draagt omdat hij kriebelt of net de verkeerde kleur heeft)
En even met de vuilniszak door je huis lopen en kleine prulletjes weggooien, zoals bonnen die je niet hoeft te declareren, een dopje, verdwaalde tissue etc.
Als je eenmaal begint, merk je al snel dat het eigenlijk veel voldoening geeft. Maar dat beginnen valt soms niet mee, vind ik zelf.
Herecomesthesun
14-08-2021 om 09:35
Leuk dat je meeschrijft Borrelhap en vervelend dat je je nog niet goed voelt! Goed idee trouwens van het rondje door het huis Mlah! Hier ook genoeg servies met ontbrekende hoekjes haha
SuperCow
14-08-2021 om 11:31
Welkom nieuwe meeschrijvers!
Borrelhap, er zijn allerlei manieren om spullen weg te doen, maar het belangrijkste is om niets meer naar binnen te halen. Kun je je Vinted 'verslaving' niet omzetten in het verkopen van een paar stukken die je al lang niet meer hebt gedragen? Of spreek een termijn met jezelf af waarin je jezelf beloofd even geen kleding meer te kopen?
En wat Mlah zegt ook: gewoon makkelijk beginnen door iets wat toch al stuk is weg te gooien. Zo ben ik ook begonnen: makkelijkste eerst. Nu zijn de spullen aan de beurt waar ik eerst over twijfelde, blijkbaar had ik even de tijd nodig om daar afstand van te doen. Loslaten is een proces.
Ik ben vanmorgen naar de kringloop gegaan om nog 2 dozen weg te brengen, en.... BEER! Beer is gone, hopelijk vinden ze nog een nieuwe blije eigenaar voor hem. Paar nieuwe dozen meegenomen die ik rustig aan ga vullen. Ik kreeg een paar hele oude verhuisdozen mee met nog een guldenprijs erop: die zijn echt beduidend sterker / duurzamer!
Loulou39
14-08-2021 om 15:57
SuperCow schreef op 14-08-2021 om 11:31:
Ik ben vanmorgen naar de kringloop gegaan om nog 2 dozen weg te brengen, en.... BEER! Beer is gone, hopelijk vinden ze nog een nieuwe blije eigenaar voor hem. Paar nieuwe dozen meegenomen die ik rustig aan ga vullen. Ik kreeg een paar hele oude verhuisdozen mee met nog een guldenprijs erop: die zijn echt beduidend sterker / duurzamer!
Beer!! Hahahaha die was bijna de mascotte van het topic geworden 😁
Goed van je 👍🏻
Broodtrommel
14-08-2021 om 18:09
Tja, maar opruimen om vervolgens nieuwe meuk te kopen is niet echt minimalisme.
Je moet van de mindset af waarbij je dingen koopt om je een klein momentje dat geluksgevoel geeft omdat je niet lekker in je vel zit. Combineer het declutteren eens met een no buy year ofzo.
Toen pas is het mij echt gelukt om volledig vrij te zijn van die koopdrang en heb het wel vaker gehoord. Je moet echt een mentale knop omzetten
SuperCow
14-08-2021 om 20:04
Broodtrommel schreef op 14-08-2021 om 18:09:
Tja, maar opruimen om vervolgens nieuwe meuk te kopen is niet echt minimalisme.
Je moet van de mindset af waarbij je dingen koopt om je een klein momentje dat geluksgevoel geeft omdat je niet lekker in je vel zit. Combineer het declutteren eens met een no buy year ofzo.
Toen pas is het mij echt gelukt om volledig vrij te zijn van die koopdrang en heb het wel vaker gehoord. Je moet echt een mentale knop omzetten
Helemaal mee eens hoor, al vind ik een jaar wel lang. Al geloof ik ook meteen dat dat de tijd is die je nodig hebt om hierin te groeien. Maar eens een maand niks kopen wat niet noodzakelijk is, zal voor veel mensen al een uitdaging zijn.
Uitschrijven voor alle marketingmails, een NEE sticker op m'n brievenbus en een ad blocker op m'n laptop en gewoon niet de stad in gaan geven me al best wat rust. Ik betrapte mezelf erop toen ik van de week wat langer in de auto zat en de commercials hoorde dat ik ergens bij dacht 'ooh dat is handig!', om vervolgens te realiseren dat dat nou precies zo'n marketingfuik is.
Ik heb ook wat moeite met weggooien en die term kom ik hier best vaak tegen. Bedoelen jullie met weggooien de grijze kliko of ook de kringloop? Ik heb moeite met zomaar weggooien van dingen die nog goed zijn en probeer spullen die nog goed zijn een tweede ronde te gunnen.
Loulou39 schreef op 14-08-2021 om 15:57:
[..]
Beer!! Hahahaha die was bijna de mascotte van het topic geworden 😁
Goed van je 👍🏻
Ik had 'm bijna voor je bewaard als housewarming gift! 
Loulou39
14-08-2021 om 20:18
SuperCow schreef op 14-08-2021 om 20:04:
Ik heb ook wat moeite met weggooien en die term kom ik hier best vaak tegen. Bedoelen jullie met weggooien de grijze kliko of ook de kringloop? Ik heb moeite met zomaar weggooien van dingen die nog goed zijn en probeer spullen die nog goed zijn een tweede ronde te gunnen.
[..]
Ik had 'm bijna voor je bewaard als housewarming gift!
Hahaha, beer 💕 (is meteen mijn kleine huisje helemaal vol met beer😂)
Ik bedoel met weggooien: naar familie, vrienden, kledingbak, marktplaats, kringloop en als er echt niets anders is: vuilstort.
SusannaT
14-08-2021 om 20:25
ja precies, kledimgbak, rommelmarkt van de kerk, familie en anders (gescheiden) naar de stort (papier, plastic, overig)
Borrelhap
14-08-2021 om 20:41
Bedankt voor de lieve berichten! Een warm onthaal
Ik had vandaag weinig energie dus heb dit topic helemaal gelezen 💪 en wat YouTube filmpjes gekeken die hier genoemd werden.
En.... Ik heb met gemak 5 items gevonden die weg konden!
Twee versleten kussenslopen (waarvan het dekbedovertrek al weg is) een uitgelubberde sport bh die ik nog droeg want er zitten geen gaten in
Bestek uit mijn studententijd waarvan het lemmet aan het loslaten was. En een verroest vleesmes.
Dank je Mlah!
SuperCow, ik verkoop ook op Vinted. Maar kocht meer dan ik verkocht... Dus een ultimatum is dan wel een goed idee. Ik ga nu voor een maand geen kleding kopen (mijn valkuil).
Ik wil ook gewoon minder kopen. Na die 5 weken vakantie was ik er echt van genezen, maar door de pandemie (veel binnen zitten. Mijn werk was compleet gesloten. Toen studie begonnen, maar universiteiten gingen dicht. Daarna zelf corona gekregen en sindsdien ben ik een lamlendige bejaarde op de bank) ben ik uit verveling heel veel gaan kopen.