Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Glamourlama schreef op 02-08-2021 om 23:46:

[..]

Nee hoor, kapotte kleding mag er ook gewoon in. Kunnen ze recyclen (bijv. als vulmiddel voor autostoelen).

Thanks! Ik heb namelijk nog een doos vol kleding staan. Die ga ik daar dan heen brengen! 😀

Glamourlama schreef op 02-08-2021 om 23:46:

[..]

Nee hoor, kapotte kleding mag er ook gewoon in. Kunnen ze recyclen (bijv. als vulmiddel voor autostoelen).

Valt nog best tegen hoor. De episode van Pointer over onze afvalberg en het zogenaamde recyclen daarvan zouden mensen eens moeten zien

Textiel gescheiden inleveren maakt de kans op recyclen iig groter dan dat het tussen het restafval zit.

Hier een rustig dagje, wel wat kleine dingen weg en een fiets op marktplaats gezet. 
Wat wel leuk is is dat man ook aangestoken raakt. Hij heeft een nieuwe bril en bedacht zich dat hij al zijn oude brillen nog heeft en dat die allemaal wel weg kunnen.  Hij heeft ook nog lenzen als backup.
Nu heb ik een goed doel gevonden die oude brillen inzamelt om ze een tweede leven te gunnen in een ontwikkelingsland. Daar gaan ze dus heen 🙂

Myrdal schreef op 04-08-2021 om 19:19:

Hier een rustig dagje, wel wat kleine dingen weg en een fiets op marktplaats gezet.
Wat wel leuk is is dat man ook aangestoken raakt. Hij heeft een nieuwe bril en bedacht zich dat hij al zijn oude brillen nog heeft en dat die allemaal wel weg kunnen. Hij heeft ook nog lenzen als backup.
Nu heb ik een goed doel gevonden die oude brillen inzamelt om ze een tweede leven te gunnen in een ontwikkelingsland. Daar gaan ze dus heen 🙂

O, dat is een goeie!
Daar zou ik spontaan goeie brillen voor wegdoen 👍🏻

Vf_Watervrouw schreef op 03-08-2021 om 14:08:

Textiel gescheiden inleveren maakt de kans op recyclen iig groter dan dat het tussen het restafval zit.

Gewoon niet van die polyester meuk kopen en meer natuurlijke stoffen. Alles niet weg gooien om vervolgens weer nieuwe spullen te kopen. Kortom zo veel mogelijk voorkomen en gewoon minder shoppen enz 

Even puur vanuit een milieu oogpunt geredeneerd. Het gevaar bij recyclen is dat de gedachte ontstaat dat alles toch wel gerecycled wordt dus hoppa je koopt weer wat en je gooit het in de bak als het niet meer past, mooi is etc. Maar dat recycelen valt in de praktijk enorm tegen. 

Ofwel, niet nu alles het huis uit gooien om het vervolgens weer langzaam naar binnen te slepen  Bij mij heeft dat proces toch echt even geduurd met vallen en opstaan. 

De Vuilnisman van Teun vd Keuken is ook een hele goede om eens te kijken. 

Jullie zijn goed bezig!!!

Ja dat van die textielbakken ben ik ook bang voor, dat veel toch als restafval verbrand wordt. Mijn oude handdoeken waren niet nodig bij de vogelopvang: blijkbaar zijn meer mensen aan de slag gegaan tijdens de lockdown dus ze hadden genoeg voorraad.

Wat dat betreft mis ik de grofvuildagen ook wel. Die zijn hier afgeschaft, je mag nu een paar keer per jaar een afspraak maken en dan wordt het tegen betaling opgehaald. Vroeger zag je nog allerlei mensen langs de straten schuieren om de betere spullen er tussenuit te plukken, de oudijzerboer deed een rondje, etc. Kortom: er werd op die manier nog best wat gerecycled. Nu breng je het naar de milieustraat en dump je het in verschillende containers.

Nu ik weer zicht heb op wat ik in huis heb, heb ik ook ineens 10+ USB sticks van verschillende plekken geplukt.  Grappig om te zien hoe dat werkt als iets geen vaste plek in huis heeft.

Marktplaats vind ik even heel erg tegenvallen, hoe is dat bij jullie? Alleen maar über-koopjesjagers en handelaren die ver onder m'n al lage vraagprijs bieden. opdringerig zijn en beledigd zijn als ik daar niet mee akkoord ga. Tegen alle minimalistische principes in denk ik dan toch: het eet geen brood. (Over een paar weken nog eens proberen te verkopen, of ander verkoopkanaal.)

Broodtrommel: dank voor de kijktips, die ga ik eens opzoeken.

Mee eens Broodtrommel, maar volgens mij geldt dat voor de meesten hier. Althans, ik heb tot nu toe weinig reacties gezien van mensen die blij zijn dat ze 2 vuilniszakken weg hebben gedaan zodat ze nieuwe kleding kunnen kopen.
Klopt ook dat het wel een dingetje is waarbij bij mij ook echt de knop om moest, als ik minder koop, dan kan ik beter meer uitgeven per duurzaam stuk. Ik hik vaak best tegen de prijs daarvan aan, terwijl je er natuurlijk veel langer plezier van hebt en zijn geld meer dan waard is. En wat ik belangrijk vind is dat de mensen die het hebben gemaakt eerlijk beloond worden voor hun werk in goede werkomstandigheden. Mijn workaround is als ik iets nodig heb, dat duurzame stuk tweedehands te kopen, dan is de prijs wat minder een drempel  😉

SuperCow schreef op 05-08-2021 om 09:14:

Wat dat betreft mis ik de grofvuildagen ook wel. Die zijn hier afgeschaft, je mag nu een paar keer per jaar een afspraak maken en dan wordt het tegen betaling opgehaald. Vroeger zag je nog allerlei mensen langs de straten schuieren om de betere spullen er tussenuit te plukken, de oudijzerboer deed een rondje, etc. Kortom: er werd op die manier nog best wat gerecycled. Nu breng je het naar de milieustraat en dump je het in verschillende containers.

Ik woon in een wijk met veel studenten, kunstenaars en ander alternatief volk. Ik zet heel vaak spullen die voor een ander interessant kunnen zijn naast de ondergrondse container. Vaak staat het er niet langer dan een half uur. 

Er rijden ook verschillende mensen met aanhangertje achter fiets of brommer op zoek naar oud ijzer, sommige met oproepjes in de nextdoor app.

Vind het zonde om zomaar dingen weg te gooien, daarom duurt het soms nogal lang voordat iets leeggeruimd wordt.

Ik heb weer opgeruimd op zolder. En heb 5 vuilniszakken gevuld met oude kleren, een kussen en wat laarzen. Het gaat om kleren van wel 20 jaar oud. Die had ik dus al lang weg moeten doen! Gewoon te veel bewaard en dus achterstallig onderhoud.

Veldbloemen schreef op 05-08-2021 om 19:29:

Ik heb weer opgeruimd op zolder. En heb 5 vuilniszakken gevuld met oude kleren, een kussen en wat laarzen. Het gaat om kleren van wel 20 jaar oud. Die had ik dus al lang weg moeten doen! Gewoon te veel bewaard en dus achterstallig onderhoud.

O wat goed!
ik heb de afgelopen dagen niet kunnen opruimen i.v.m. werk, maar heb wel alle contracten etc uitgezocht, opgezegd waar nodig en nieuwe voordeligere afgesloten… ook een soort declutter richting minimalisme 😁

Ja, minder kopen naar van betere kwaliteit. Ik heb me van de week helaas laten verleiden tot een paar goedkopen schoenen (vijf euro waren ze nog maar), heb ik meteen mogen bekopen met een gebarsten blaar 

Het lukt redelijk, ik ben gewoon vies van de kamer van dochter  maar, wéér een vuilniszak weg. En vanwege de hoeveelheid hen ik wat minder kritisch...

Nog babydekentjes retour gehad van mijn moeder, het was niet van mijn zussen dus vast van mij... Dat heb ik thuis direct in de textielzak gedaan, weg ermee.

SuperCow schreef op 05-08-2021 om 09:14:

Marktplaats vind ik even heel erg tegenvallen, hoe is dat bij jullie? Alleen maar über-koopjesjagers en handelaren die ver onder m'n al lage vraagprijs bieden. opdringerig zijn en beledigd zijn als ik daar niet mee akkoord ga. Tegen alle minimalistische principes in denk ik dan toch: het eet geen brood. (Over een paar weken nog eens proberen te verkopen, of ander verkoopkanaal.)

Vervelend, dan is het niet leuk nee! In wat voor categorie verkoop je? Mijn ervaring is dat je in sommige categorieën meestal heel leuke kopers hebt (kinderspullen, gezelschapsspellen) en het in andere categorieën drama is (elektrische apparaten, telefoons, auto’s).

Hier gaat het heel goed met de marktplaats verkopen. Ik had er afgelopen weekend 18 items op gezet en nu al 8 verkocht. Ik verkoop baby/dreumes spullen en dat loopt meestal wel goed. Verder ben ik een heel perfectionistische verkoper, dus het kost me wel wat investering maar dan verkoop ik ook veel doordat ik heel mooie foto’s van de spullen heb gemaakt, alles netjes gewassen en schoongemaakt heb (en dat erbij vermeld), uitgebreide beschrijvingen erop heb gezet, vooronderzoek gedaan heb naar wat anderen voor precies hetzelfde vragen en daar ga ik dan net onder zitten, etc.

Ik had wel gisteren een heel irritante koper aan de deur. Eerst al enorm vaag doen op de app, wel m’n adres willen hebben maar steeds niet duidelijk zijn in wanneer ze nou langs wilde komen, voor welke dingen en hoeveel ze wilde bieden. En vervolgens aan de deur met een zielig toontje nog 4x proberen af te dingen terwijl ik al wat van de prijs nog afgehaald had. Ik wil best onderhandelen, maar op zo’n manier aan de deur gaan sjaggeren daar houd ik helemaal niet van. Uiteindelijk koos ze gelukkig eieren voor haar geld toen ik zei dat de deal anders simpelweg niet doorging. Maar op die momenten denk ik ook: waarom heb ik het niet gewoon naar de kringloop gebracht?

Wat ik probeer momenteel is niet per se zoveel mogelijk weg te doen, maar vooral om heel bewust om te gaan met onze spullen en dat wat we niet gebruiken óf ergens heen te doen waar het wel gebruikt wordt, óf datgene te doen waardoor het wel gebruikt wordt. 
Ik ga dus bijv niet een lading boeken wegdoen, maar pak de komende tijd (en misschien duurt dat wel een jaar maar dat maakt me niet uit) steeds een boek uit de kast en dat ga ik gewoon lezen. Heb ik geen zin om het te lezen (en geen heel goede reden waarom ik er over een week wel zin in zou hebben) dan gaat het boek weg. Begin ik erin en voelt het lezen als corvee dan gaat het ook weg. Boeit het boek me dan heb ik er plezier van dan is dat super. En dan gaat het na het lezen weg, tenzij ik een heel goede reden heb om het te houden.

Verder hebben we op zolder nog een oude monitor staan, die eigenlijk heel goed van pas zou komen bij al het thuiswerken van tegenwoordig. Maar ik heb dus ooit wél die hele doos kabeltjes weggegooid.  Dus vandaag bij de Kringloop voor een euro een kabeltje gekocht, waardoor we de monitor weer aan kunnen sluiten en er plezier van hebben. 2 vliegen in 1 klap: onze monitor wordt weer gebruikt en iemand anders z’n kabeltje heeft een tweede leven. Dus voor de twijfelaars: ja, je kunt je kabeldoos weg doen, als je er later spijt van hebt koop je ze zo weer terug bij de Kringloop.

okeeeee, kom ik terug van vakantie, ontdek ik een enorme lekkage op zolder. Die ik op zou gaan ruimen…..
Dat maakt het keuzes maken zeker makkelijker, maar er moeten ook spullen weg die nog prima waren. Daar baal ik wel van….

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.