Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Vf_Watervrouw schreef op 28-07-2021 om 17:23:

Kapot schoeisel mag hier ook in de textielbak.

Bedankt voor deze tip! 

Ik heb het even opgezocht voor de regionale kledingbak hier. Schoenen/laarzen mogen ook, ook als ze niet meer draagbaar zijn vanwege de grondstoffen die ze willen hebben voor recycling!

En nog veel meer zoals tassen en riemen.

Bij nader inzien gaat de vuiniszak vol schoeisel nu dus ook naar de kledingbak!

Hier ook een beruchte kabelbak... 😀

Hahaha, ik heb een “kabel la”. Heb maandag alle kabels die ik er gek uit vond zien weggegooid, en de kabels waarvan ik dacht.. hmm dat zou nog wel eens van die oude camera kunnen zijn waar de foto’s van Cuba op staan of bijvoorbeeld de kabel van die schattige mobiele telefoon van 10 jaar geleden (zou die het nog doen? etc.)
Niet normaal hoe veel er uit een laatje komt, kasten (en nog steeds die beruchte zolder)
En ik heb nog maar 3 weekenden en dan moet het klaar zijn.. 😱 
Word er bloednerveus van!

Maarrrr (ik probeer even positief te doen😁), dan is de start van het minimalisme ook echt goed.
Ik besef nu heel goed hoeveel troep mensen verzamelen, tegenover wat een mens nodig heeft. Van de helft weet je niet eens dat je het nog hebt! 
De lust tot kopen is me bijna helemaal vergaan (bijna, want ja: af en toe een “stapel” leuke (e-)books in één keer, of bijvoorbeeld meerdere speeltjes voor de katten: dat doe ik nog wel)

O, en nog even een laatste toevoeging: ik vind het zo grappig om te zien dat je van sommige dingen, of kleding etc., echt blij kunt worden. En het besef dat je van minder spullen letterlijk meer rust in je hoofd krijgt 👍🏻
Dat maakt het net weer wat makkelijker om andere dingen weg te gooien (en ja: ook kringloop, vrienden, kledingbak etc)

Toi Toi toi Loulou, het gaat vast goed komen

GroenTuintje schreef op 28-07-2021 om 20:23:

Toi Toi toi Loulou, het gaat vast goed komen

Lief dat je dat zegt! Dank je wel 😁🌸

Inck

Inck

28-07-2021 om 20:46

De kabels van apparaten probeer ik zoveel mogelijk te bewaren bij het apparaat zelf, dat scheelt ook alweer. Alle dubbele kabels (bij ieder apparaat krijg je een micro-USB kabel, lijkt het wel) heb ik zoveel mogelijk weggedaan.

Loulou39 schreef op 28-07-2021 om 20:31:

[..]

Lief dat je dat zegt! Dank je wel 😁🌸

Inck schreef op 28-07-2021 om 20:46:

De kabels van apparaten probeer ik zoveel mogelijk te bewaren bij het apparaat zelf, dat scheelt ook alweer. Alle dubbele kabels (bij ieder apparaat krijg je een micro-USB kabel, lijkt het wel) heb ik zoveel mogelijk weggedaan.

Ik heb vorig jaar een keer alle kabels die ik had gelabeld, beschrijfbare plakband eromheen gedraaid, dus nu kan ik ook van de kabels voor dingen die we maar eens per jaar gebruiken ze makkelijk terugvinden (en als er een apparaat weggaat ook makkelijk de bijbehorende kabel weg doen. Heel fijn

Loes23 schreef op 28-07-2021 om 21:31:

[..]

Ik heb vorig jaar een keer alle kabels die ik had gelabeld, beschrijfbare plakband eromheen gedraaid, dus nu kan ik ook van de kabels voor dingen die we maar eens per jaar gebruiken ze makkelijk terugvinden (en als er een apparaat weggaat ook makkelijk de bijbehorende kabel weg doen. Heel fijn

Handige tip! Ik heb ze in plastic diepvrieszakjes gedaan met er op geschreven wat voor kabel het is. Ideaal ook! 

Ik heb ze in wc-rolletjes met een label er op. Ook overzichtelijk, maar ik bedenk me nu wel dat dezelfden nu al heel lang onderin liggen en niet gebruikt worden.  Daar is dus ruimte voor verbetering 😀

Ik heb weer wat opgeruimd op zolder.
En weer 2 vuilniszakken gevuld met oude tasjes/schoenen en kleding.

De zolder is zo groot en er lijkt maar geen eind aan te komen!
Ik zag ook nog veel andere dingen die weg kunnen. Ik beperk me eerst tot dingen voor de kledingbak om er een beetje een systeem in te houden. Maar er is nog veel werk te doen!

Als ik kijk naar die filmpjes over hoarders waarbij vanalles in een grote grofvuil container wordt gegooid dan vind ik dat heerlijk! Soms droom ik er ook wel eens van.
Maar dan moet je dus hele dagen achter elkaar door kunnen werken. Dat zit er hier helaas niet in dus dan maar elke dag een beetje.

Heb ook de aflevering van Hoarders gezien die hier gelinkt werd, de mevrouw met de dode rat in de kamer. Wat verschrikkelijk, ik hoop echt dat het haar lukt om niet opnieuw alles vol te gaan stouwen.
Motiveert ook weer gelijk, dus ik ben vandaag mijn knutselkast in gedoken en heb een tas vol 'oh leuk dit kan ik ooit gebruiken bij het knutselen'-afval weggedaan. Paperassen opgeruimd en oude administratie uit een map gehaald. Aantal oude lipsticks en mascara's weggegooid. En de 11 doorgestreept op de bingokaart, puur gebaseerd op de cosmetica die in de kliko ligt.

Op 1 van de filmpjes over 'decluttering' kwam ook als tip om te beginnen met een kast of lade ofzo die je vaak gebruikt, omdat je die elke keer weer tegenkomt en dan gemotiveert raakt om verder op te ruimen. Dit werkt bij mij echt! Ik ben begonnen met de ondergoed en sokken lades. Nou als je iets elke dag tegenkomt is dat het wel. Lekker dat daar ruimte en orde is!

Gisteravond ook even nergens motivatie voor, toch ff een vlogje gekeken en prompt wat dingetjes weggedaan (toevallig ook oude make-up net als hobbelster!). Motiveert wel weer, al zijn het maar 1 of 2 dingen die je weg doet, je komt dan in een soort van flow?

Ik hou niet van bloemen maar heb blijkbaar nog wel vazen, die heb ik apart gezet voor het bejaardentehuis die ze altijd wel kunnen gebruiken. (Krijg je bloemen met vaas, want 'het viel me op dat je nooit een vaas in huis hebt?'. Dat klopt, ik hou ook niet van bloemen.  )

Goed idee om ook De Kabeldoos eens door te lopen: ik doe mee!

En iemand hier nog tips wat te doen met...
... een grote oude (40+ jaar) teddybeer?
... een oude, wat trage maar verder nog prima tablet?
... een set winterbanden op velg?
... een hele oude postzegelverzameling?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.