Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
SusannaT
26-07-2021 om 14:08
Ik heb een kunstkerstboom, 22 jaar geleden aangeschaft en hij ziet er nog prima uit. Milieutechnisch dus best een aardige aankoop geweest. Die verdwijnt elk jaar op zolder achter het schot.
Kerstballen koop ik zelden, mijn zus wisselt graag dus ik heb bergen reservespul (En een vast aantal bakken, past het niet meer dan gaat er iets weg).
Had ik al gezegd dat ik de kliko van de familie ben
kerstballen, kleding en fietsen voor de kinderen, kleding voor mezelf, glaswerk, eten, iets zegt me dat mijn familie beter in ontspullen is dan ik...
Hobbelster
26-07-2021 om 14:10
herkenbaar, Susanna, al word ik steeds beter in andermans afdankertjes buiten de deur houden
ik ben aan het bedenken waar ik al goed in ben qua minimalisme…… Laat me nog een tijdje verder denken 😜
KittyFantastico
26-07-2021 om 14:12
Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 12:38:
Wat zijn bij jullie de dingen waar het al heel goed lukt om minimalistisch in te zijn? Misschien kunnen we elkaar inspireren!
- Decoraties zonder functie (bijvoorbeeld beeldjes of fotolijstjes)
- Tuingereedschap. Ik heb 1 snoeischaartje en 1 paar handschoenen
- Boeken. Ik heb alleen de bijzondere gehouden of degene die ik nog moet (uit)lezen. De rest naar de minibiebs.
- Meubels (niet veel zitplekken nodig als ik altijd op dezelfdeplekken zit)
Nicole123
26-07-2021 om 14:13
GroenTuintje schreef op 26-07-2021 om 13:07:
ik hoor idd vaker dat de partner meer troep heeft dan diegene die wil gaan ontspullen
Hier zijn het vooral de kinderen waardoor het huis vol is. En een beetje de boeken van mijn man, want hij kan geen boeken weg doen. Ik ben thuis wel degene die de meeste dingen koopt, maar dat zijn in 9 van de 10 gevallen dingen voor de kinderen of voor het hele gezin.
Grappig trouwens dat hier zoveel mensen zitten met óf een heel klein huis van <50m2 óf een heel groot huis van >150m2 en juist weinig mensen met een gemiddeld huis. Levert heel andersoortige uitdagingen op, maar uiteindelijk ook wel weer dezelfde. En ik snap nu ook dat er sommige mensen tig vuilniszakken kleding wegdoen enzo. Ik heb voor mezelf 1 meter voor hangkleding (alles wat kan hangen dat hangt daar ook), een stapeltje met 5 broeken, een stapeltje oude kluskleding en een la met ondergoed en sokken en dat is het. Gewoon omdat er ook niet meer past in de kamer, metersbrede kledingkasten kunnen we simpelweg niet kwijt.
GroenTuintje
26-07-2021 om 14:28
Loulou39 schreef op 26-07-2021 om 13:37:
Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt of je huis 43m2 of 174m2 of 200m2 is: volgens mij zet iedereen z’n huis naar rato net zo vol 😁
Ja klopt
ik ken mensen in een overvol Tiny house en mensen in een overvolle vrijstaande villa.
GroenTuintje
26-07-2021 om 14:30
KittyFantastico schreef op 26-07-2021 om 14:12:
[..]
- Decoraties zonder functie (bijvoorbeeld beeldjes of fotolijstjes)
- Tuingereedschap. Ik heb 1 snoeischaartje en 1 paar handschoenen
- Boeken. Ik heb alleen de bijzondere gehouden of degene die ik nog moet (uit)lezen. De rest naar de minibiebs.
- Meubels (niet veel zitplekken nodig als ik altijd op dezelfdeplekken zit)
Ik ken heel veel vooral oudere mensen die het hele huis vol met stoelen hebben staan. Terwijl ze alleen wonen of met partner. Vinden ze blijkbaar gezellig ofzo. Hier staan 4 stoelen in de woonkamer 1 fauteuil en 1 bank. Bij meer visite halen we 2 stoelen van zolder en wat tuinmeubels uit de tuin 
Veldbloemen
27-07-2021 om 23:38
Vandaag heb ik weer 2 vuilniszakken vol kleren gevuld.
Ik heb ze één voor één achterop de fiets naar de kledingbak gereden. Nu ben ik meteen verlost van de rommel en heb ik weer een klein beetje meer ruimte in huis!
Ik tel geen kledingstukken meer voor een bingokaart. Dat vertraagt het weggooien maar. Ik tel nu wel per vuilniszak anders schiet het niet op! ![]()
Kizomba
27-07-2021 om 23:41
TessyTess schreef op 09-07-2021 om 21:47:
Degene met (jonge) kinderen, wat doen jullie met de enorme hoeveelheid zooi die ze meebrengen? Ali express traktaties e.d. En de 50 knutsels die per week geproduceerd worden
![]()
Ik zou foto's of een kort filmpje maken van het knutselwerk/tekening. En dan weggooien. Of het moet echt iets heel speciaals zijn.
Glamourlama
28-07-2021 om 00:01
Veldbloemen schreef op 27-07-2021 om 23:38:
Vandaag heb ik weer 2 vuilniszakken vol kleren gevuld.
Ik heb ze één voor één achterop de fiets naar de kledingbak gereden. Nu ben ik meteen verlost van de rommel en heb ik weer een klein beetje meer ruimte in huis!![]()
Ik tel geen kledingstukken meer voor een bingokaart. Dat vertraagt het weggooien maar. Ik tel nu wel per vuilniszak anders schiet het niet op!
Ik heb ooit geteld hoeveel kledingstukken er ongeveer in een vuilniszak zaten en dat gebruik ik nu als vast aantal.
Veldbloemen
28-07-2021 om 00:58
Glamourlama schreef op 28-07-2021 om 00:01:
[..]
Ik heb ooit geteld hoeveel kledingstukken er ongeveer in een vuilniszak zaten en dat gebruik ik nu als vast aantal.
Dat is ook een goed idee!
Herecomesthesun
28-07-2021 om 08:25
Ik heb nu al zin in mijn vakantie. Ben van plan per kamer te gaan uitzoeken/opruimen. Ik wil vooral letten op of ik iets nog gebruik en zo ja, of het nog heel/compleet is. Ik ben een redelijke hoarder dus het wordt een leuke uitdaging. Merken jullie ook nu jullie meer bezig zijn met minimalisme, je zuiniger/dankbaarder bent op en voor de spullen die je hebt? (Zonder hopelijk al te zweverig te klinken
)
Loes23
28-07-2021 om 09:17
Herecomesthesun schreef op 28-07-2021 om 08:25:
Ik heb nu al zin in mijn vakantie. Ben van plan per kamer te gaan uitzoeken/opruimen. Ik wil vooral letten op of ik iets nog gebruik en zo ja, of het nog heel/compleet is. Ik ben een redelijke hoarder dus het wordt een leuke uitdaging. Merken jullie ook nu jullie meer bezig zijn met minimalisme, je zuiniger/dankbaarder bent op en voor de spullen die je hebt? (Zonder hopelijk al te zweverig te klinken
)
Ja, dat merk ik wel. Van die dingen dat ik denk: die gaan niet weg, want zo fijn/leuk/handig. Die kriigen nu weer een beetje extra waardering.
GroenTuintje
28-07-2021 om 09:28
Herecomesthesun schreef op 28-07-2021 om 08:25:
)
Ben je niet eerder een verzamelaar? Een hoarder is namelijk iemand die echt alles bewaard en niks wegdoet
tot aan aanval aan toe.
Vf_Watervrouw
28-07-2021 om 12:08
Ik ben/was een verzamelaar. Kan diverse tijdschriften bedenken die ik leuk vind om te lezen, maar als ik ze dan koop of mezelf overtuig tot een abonnement dan gaat het zich opstapelen omdat er iets staat dat ik nog wil lezen. (een wat langer artikel of ingewikkelder onderwerp). Hier dus alleen nog een vakblad en voor de rest moet ik mijn
bieb-abonnement maar weer eens vernieuwen.
Ik kon mijn bingokaart idee nog niet helemaal loslaten. Vandaag de dertig afgestreept en misschien na de lunch nog een keer iets 
Ik geef mezelf tijd tot de vakantieplannen in september.
Herecomesthesun
28-07-2021 om 13:00
GroenTuintje schreef op 28-07-2021 om 09:28:
[..]
Ben je niet eerder een verzamelaar? Een hoarder is namelijk iemand die echt alles bewaard en niks wegdoet
tot aan aanval aan toe.
Je hebt gelijk, ik ben inderdaad een verzamelaar en geen hoarder ![]()