Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
GroenTuintje
25-07-2021 om 23:12
Nicole123 schreef op 25-07-2021 om 22:32:
[..]
Dat is een flinke opruimklus, respect en succes!
Hier 120m2 met een gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen. Gemiddelde hoeveelheid kastruimte.
Hier ook zoiets maar dan 2 kinderen
Loulou39
25-07-2021 om 23:16
Inck schreef op 25-07-2021 om 22:21:
[..]
Mijn appartementje is 34 vierkante meter, ook niet heel groot dus 😊. Ik heb niet zoveel kasten en dus ook niet zoveel spullen. Hoeveel vierkante meter krijg jij?
Dan heb jij echt een Tiny house! Ik heb net één “slaapkamer” meer, maar kan daar geen bed in kwijt (bureautje en kleine kledingkast). Maar ik heb dan denk ik ongeveer 5m2 meer door dat extra kamertje. Ik moet nog kijken hoe ik het op ga lossen qua kastruimte (keuken heeft ook heel weinig opbergruimte).
Ik kom dus sowieso dus wel op iets meer vierkante meter, maar ik weet niet precies hoeveel meer omdat ze pas gaan meten als de schuine daken op een bepaalde hoogte komen.
@Nicole123: dank je wel! 120m2 lijkt me mooi, maar met drie kinderen is elke extra vierkante meter welkom denk ik 😁
Loulou39
25-07-2021 om 23:19
GroenTuintje schreef op 25-07-2021 om 23:12:
[..]
Hier ook zoiets maar dan 2 kinderen
Dat laat ik dus nu ongeveer achter (al is de zolder/vliering) de helft, dus 60m2: heerlijk luxe situatie, maar ik vind zo’n klein huisje, overigens zonder kinderen maar wel huisdieren 😁, ook heel leuk en overzichtelijk. Hoop dat het gaat wennen 👍🏻!
GroenTuintje
25-07-2021 om 23:26
Loulou39 schreef op 25-07-2021 om 23:19:
[..]
Dat laat ik dus nu ongeveer achter (al is de zolder/vliering) de helft, dus 60m2: heerlijk luxe situatie, maar ik vind zo’n klein huisje, overigens zonder kinderen maar wel huisdieren 😁, ook heel leuk en overzichtelijk. Hoop dat het gaat wennen 👍🏻!
Komt vast goed
. Heb je wel een buiten? Ik ken een aantal mensen die met kind(eren) in een Tiny house wonen van 28m2. Ze zijn wel heel veel buiten, in de tuin. Want binnen is wel klein.
Saga
26-07-2021 om 08:02
Wij hebben 174m2. 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij hebben op dit moment vrij weinig kastruimte, maar daar wordt nog aan gewerkt. Niet perse meer ruimte, maar anders ingedeeld. In de tuin overigens wel meerdere hokjes en een grotete schuur van 32m2 (er zijn mensen die dus ongeveer zo groot wonen
). Maar die staat ook niet overvol ofzo, gewoon tuingereedschap en buitenspeelgoed voor de kinderen.
Een tiny house, dat wordt echt goed nadenken over wat blijft lijkt me.
Myrdal
26-07-2021 om 08:44
Saga schreef op 26-07-2021 om 08:02:
Wij hebben 174m2. 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij hebben op dit moment vrij weinig kastruimte, maar daar wordt nog aan gewerkt. Niet perse meer ruimte, maar anders ingedeeld. In de tuin overigens wel meerdere hokjes en een grotete schuur van 32m2 (er zijn mensen die dus ongeveer zo groot wonen
). Maar die staat ook niet overvol ofzo, gewoon tuingereedschap en buitenspeelgoed voor de kinderen.
Een tiny house, dat wordt echt goed nadenken over wat blijft lijkt me.
Hier ook een huis met vergelijkbaar oppervlakte. Maar kan nog wel heel veel uit, veel onnodige dingen.
Wij zijn nu op vakantie in een klein vakantiehuisje, dat gaat ook prima
Mijn handen jeuken wel om weer verder
te gaan met ontspullen als we weer thuis zijn, ik vind die blog van MinimalistDutchie heel fijn om te lezen
Myrdal
26-07-2021 om 08:49
Ja, ik wel. Ik woon in een (iets) minder duur deel van Nederland in een ruim vrijstaand huis samen met mijn partner en onze 2 kinderen en een kat 😀
GroenTuintje
26-07-2021 om 08:59
dat klinkt wel fijn
. Ik woon dan wel in het verre oosten (van NL) maar hier zijn de huizenprijzen ook niet te betalen
Myrdal
26-07-2021 om 09:13
GroenTuintje schreef op 26-07-2021 om 08:59:
dat klinkt wel fijn
. Ik woon dan wel in het verre oosten (van NL) maar hier zijn de huizenprijzen ook niet te betalen
Hier ook in het oosten, daarom ook de iets ervoor, vergeleken met Amsterdam etc is het minder duur 😉 Deels geluk met vorige woning in een dal kopen en bij een piek verkopen.
SuperCow
26-07-2021 om 09:15
Ik heb 120 m2 voor mezelf waarvan de zolder en 2 kamers zo goed als leeg staan.
Ik heb daarvoor op een kleine 30 m2 gewoond met ruime tuin en een schuurtje (heb jij die ook? Want dat scheelt!). Heerlijk overzichtelijk! Nadeel was dat het onhandig was ingericht, en dat het tijdelijk was.
Mijn voordeel (al voelde dat destijds niet zo) is dat ik uit een dikke vechtscheiding kwam en tegen mijn ex heb gezegd dat ie in alle spullen mocht stikken alles mocht houden. Ik begon dus met een blanke lei (en een koffer met kleding) en heb op die manier de vrijheid van minimalisme mogen ervaren. Al kende ik de term toen nog niet.
Vf_Watervrouw
26-07-2021 om 09:20
Rond de 50m2 denk ik. Schuur en gangkast worden door woningbouw ook meegeteld en inderdaad de zolderdelen vanaf een bepaalde hoogte (2m?). Schuine wanden zijn wel gevaarlijk voor ontrommelontwijkendgedrag 
Zolder en schuur zijn voor veel dingen eigenlijk niet handig door temperatuur- en vochtigheidsschommelingen, dus ik heb nog wel wat acties te ondernemen.
Hobbelster
26-07-2021 om 09:36
Myrdal, fijne vakantie nog! Wij mogen nog eventjes wachten tot het zover is. Blijven wel (weer, net als vorig jaar) in NL trouwens.
Ik dacht goed bezig te zijn door de strijkplankhoes te vervangen, maar helaas is de strijkplank zelf flink aan het roesten geslagen en moet dus geheel vervangen worden. Gelukkig kennen we iemand die blij is met oud ijzer.
Hier trouwens rond de 110m2 woonoppervlakte, zolder is een vliering, en met nog een flinke garage en berging en 2 tuinhuisjes, voor 2 volwassenen en 1 kind. Voelt veel ruimer bemeten, zeker omdat alle niet-woon-gedeelten ook ruim zijn (hal, overloop). Het staat hier zeker niet vol maar mag nog veel leger. Ik had voorafgaand aan onze verhuizing geen puf om alles goed uit te zoeken dus alles is meeverhuisd. Nu alsnog rustig aan bezig dus.
GroenTuintje
26-07-2021 om 09:36
Myrdal schreef op 26-07-2021 om 09:13:
[..]
Hier ook in het oosten, daarom ook de iets ervoor, vergeleken met Amsterdam etc is het minder duur 😉 Deels geluk met vorige woning in een dal kopen en bij een piek verkopen.
Dan wonen we misschien helemaal niet ver van elkaar
Hier was kopen nooit echt een optie, tenzij 3 hoog achter in een vreselijke buurt.
Myrdal
26-07-2021 om 09:50
Wij zijn ook in Nederland gebleven Hobbelster, nu wel zo makkelijk. Weer wordt niet top komende week, maar genoeg hier te doen in de buurt wat overdekt is.
GroenTuintje schreef op 26-07-2021 om 09:36:
[..]
Dan wonen we misschien helemaal niet ver van elkaar
![]()
Hier was kopen nooit echt een optie, tenzij 3 hoog achter in een vreselijke buurt.
Dat zou maar zo kunnen!