Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Loulou39
25-07-2021 om 18:31
GroenTuintje schreef op 25-07-2021 om 16:51:
ik vind het knap dat jullie zolang kleding bewaren
Iets met een enorme vliering…. 😁 ruimte zat!
Loulou39
25-07-2021 om 18:43
Loulou39 schreef op 25-07-2021 om 18:31:
[..]
Iets met een enorme vliering…. 😁 ruimte zat!
Maar nu ga ik verhuizen naar een heel klein mini huis en moet ik zo enorm opruimen en weggooien (ja, weggooien is ook naar kringloop, vrienden, marktplaats etc.)
Ik merk dat ik moeite heb met wegdoen van boeken en sommige meubel(-tjes) van vroeger, dus ik denk er over om een mini opslag te huren.
Aan de andere kant vind ik minimalisme en overzicht ook weer heel fijn, dus misschien moet ik het juist niet doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het liefst ruim ik zoveel mogelijk op, maar ik ben ook een beetje bang dat ik doorsla en te veel weg ga doen…
MindlessCamel53
25-07-2021 om 18:48
Loulou39 schreef op 25-07-2021 om 18:43:
[..]
Maar nu ga ik verhuizen naar een heel klein mini huis en moet ik zo enorm opruimen en weggooien (ja, weggooien is ook naar kringloop, vrienden, marktplaats etc.)
Ik merk dat ik moeite heb met wegdoen van boeken en sommige meubel(-tjes) van vroeger, dus ik denk er over om een mini opslag te huren.
Aan de andere kant vind ik minimalisme en overzicht ook weer heel fijn, dus misschien moet ik het juist niet doen.Heeft iemand hier ervaring mee?
Het liefst ruim ik zoveel mogelijk op, maar ik ben ook een beetje bang dat ik doorsla en te veel weg ga doen…
Is dat kleine mini huis een tijdelijke woning en heb je over een tijdje weer meer huisraad nodig? In dat geval zou ik een opslagruimte huren.
Is je nieuwe woning iets voor langere tijd? Dan zou ik het niet doen. Je weet niet of je het ooit nog gaat gebruiken en die boeken ga je echt niet lezen als ze in de opslag staan.
Ik ben ook dol op boeken en had er aardig wat. Totdat ik na een relatiebreuk kleiner ging wonen en ik de helft heb achtergelaten. Tot mijn grote verbazing heb ik het totaal niet gemist.
Inck
25-07-2021 om 19:04
Jordgubbe schreef op 25-07-2021 om 18:48:
[..]
Is dat kleine mini huis een tijdelijke woning en heb je over een tijdje weer meer huisraad nodig? In dat geval zou ik een opslagruimte huren.
Is je nieuwe woning iets voor langere tijd? Dan zou ik het niet doen. Je weet niet of je het ooit nog gaat gebruiken en die boeken ga je echt niet lezen als ze in de opslag staan.
Ik ben ook dol op boeken en had er aardig wat. Totdat ik na een relatiebreuk kleiner ging wonen en ik de helft heb achtergelaten. Tot mijn grote verbazing heb ik het totaal niet gemist.
Ik zou bij een vast nieuw huis ook zeker geen opslag huren.
Over boeken ben ik iets simpeler gaan denken een aantal jaar terug. Ik kijk eerst of ik een 'spark of joy' krijg bij een boek. Als dat niet zo is dan probeer ik het te verkopen of naar de kringloop te doen. Bij die laatste nemen ze alleen ook niet zoveel meer aan.
Ik ben uiteindelijk toch ook gaan denken: een boek is een verzameling aan elkaar geplakte papiertjes. Als ik het in de papierbak gooi, wordt het gerecycled en kan er weer iets anders van gemaakt worden. Een nieuw boek, bijvoorbeeld. Dus boeken die ik en niemand anders meer wil, gooi ik bij het oud papier.
Loulou39
25-07-2021 om 19:10
Jordgubbe schreef op 25-07-2021 om 18:48:
[..]
De intentie is voor langere tijd. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik bij het opruimen van elke boekenkast zoiets had van “oh, had ik dat boek ook nog? Of: ja wat een leuk boek, dat was in die bepaalde leuke tijd… dan wil ik het bewaren..” maar ik denk dat ik niet veel boeken weer ga lezen, ik lees boeken meestal maar één keer, want er is nog zoveel meer te lezen (heb al jaren een ereader trouwens, maar heb nog boeken van vroeger en heel af en toe koop ik papier).
Er zijn wel een paar boeken die ik herontdekt heb, en die staan alvast bij mijn ouders in de box/schuur.
Maar het gaat ook om nog wat losse spullen en een kastje etc. Ik heb al de helft van mijn spullen weggedaan, en er moet nog veel meer weg: niets past in dat huisje en dat is goed en overzichtelijk, maar wel veel nadenkwerk..(wel een heel lief en leuk huisje hoor 😁) maar met sommige dingen heb ik wat meer moeite, vandaar mijn vraag.
Vf_Watervrouw
25-07-2021 om 19:24
Geen ervaring mee, wel eens overwogen héél veel kasten van die Zweedse zaak te kopen en een kastenwand te maken om nulkommaniks te hoeven weg doen. Het zelf monteren weerhield me van dat plan
Opslag hier in de regio kan al vanaf 4 kuub geloof ik, maar dat vond ik ook zo overdreven zonder verhuis- of langebuitenlandenonderverhuur-plannen.
Heb je nog lang tot sleuteloverdracht/verhuizing? Heb je misschien gelegenheid om een ik-weet-nog-niet-wat-ik-ermee-wil hoekje te maken op je vliering en er dan over een maand of twee (als het verhuismoment zover weg is) er over te beslissen?
SuperCow
25-07-2021 om 19:26
Herkenbaar Loulou! Ik vind het zelf ook een proces dat je door moet en iets waar je in groeit. Door spullen los te laten ontstaat er ruimte, en wordt het loslaten van andere spullen ook weer makkelijker.
Als je een opslagruimte zou huren, wat zou dan je doel zijn? Hoe vaak ga je je spulletjes dan bezoeken? Wat ga je er later nog mee doen? En voor hoe lang zou dat op slaan zijn?
Overigens kun je ook een ruimte huren en een termijn met jezelf af spreken: als je je spullen binnen een - zeg - half jaar niet nodig hebt, of er niet aan gedacht hebt, dan verdienen ze een nieuwe eigenaar die er wel blij mee is.
Vrijevlinder
25-07-2021 om 20:18
Ik zou geen opslagruimte huren. Want ga jij daadwerkelijk ál die boeken lezen? Of ga je er, heel misschien een paar lezen? Maak een schifting en bewaar alleen wat je echt aan het hart gaat, bijv 30 boeken.
Broodtrommel
25-07-2021 om 20:31
Boeken zijn meestal vrij weinig waard tenzij je een paar bijzondere titels hebt. Ofwel, de romans, thrillers ed kan je gewoon weg doen. Heb je onverhoopt een keer spijt van dat ene boek? Koop het 2e hands terug. Koffietafelboeken ed moet je wat voorzichtiger mee zijn.
Ik gooi veel in de lokale minibiebs. Hele gesprekken ontstaan soms bij zo'n kast en je maakt mensen er blij mee. Beter dan de papierkliko van de kringloop mijns inziens. Die dingen hingen er al jaren maar het is me pas opgevallen 5ijdens corona. Ben nu verslaafd. Heb er al hele mooie boeken gevonden, Terry Pratchett, Geschiedenis van het concertgebouw, Gustav Klimt, maar ook boeken zoals de Donuteconomie en Feitenkennis etc..
Zo leuk.
Nicole123
25-07-2021 om 20:48
Opslagruimte huren zou ik alleen tijdelijk doen, als je bijv tussen twee huizen tijdelijk heel erg veel kleiner woont. Of als het heel specifieke dingen zijn die je bijv jaarlijks nodig hebt: een caravan, boot, surfplanken, skispullen, etc. Spullen die je zo weinig nodig hebt of waar je zo weinig behoefte aan hebt om ze te zien dat je ze blijvend in een opslag kunt bewaren die kun je net zo goed weg doen. Anders betaal je eerst 10 jaar opslagkosten en doe je ze daarna alsnog weg.
De ruimte in ons huis probeer ik trouwens ook op deze manier te bekijken (al lukt het niet altijd). Elke m2 van ons is een paar duizend euro waard, is het de spullen die er opgeslagen staan ook waard? Ik zou best graag een huis van 10m2 groter willen hebben, maar dan niet om extra spullen in te stouwen, want die extra spullen bezitten is me geen 20.000 euro waard.
GroenTuintje
25-07-2021 om 20:51
geen opslag huren voor nutteloze troep. Het kost je meer dan als je alles weer opnieuw aanschaft.
Loulou39
25-07-2021 om 22:11
GroenTuintje schreef op 25-07-2021 om 20:50:
@loulou, ga je in een Tiny house wonen? Het klinkt wel leuk
Het is geen Tiny house, maar dit is echt ook een mini woning met schuine daken boven, bijna hetzelfde aantal meters als een Tiny house.. en ja echt heel leuk!
Sowieso veel meer dan de helft kleiner dan ik nu heb.. opruimen dus..
@ Vf_Watervrouw: ik heb nog 4 weken (kwam ik gisteren tot mijn schrik achter), vandaar dat ik een (zoals jij dat zo heel mooi noemt “een ik-weet-nog-niet-wat-ik-ermee-wil hoekje, maar dan in een opslag had bedacht…)
@ Vrijevlinder: nee, ik ga zeker niet al die boeken weer lezen, en de selectie die jij noemt (wel iets meer dan 30 boeken bij jouw voorbeeld 😁) die staan in kratten bij mijn ouders in de box 😁
Goeie vragen Supercow! Dat is wel altijd een mooie test en een termijn is wel een goed voornemen (al ben ik wel bang dat het hetzelfde effect heeft als mijn vliering). Maar ik ga hier even over nadenken, termijn is wel beter dan voor altijd..
Het gaat me niet alleen om boeken trouwens.
Ik merk aan jullie reacties dat jullie over het algemeen geen opslag zouden huren en ik kan me ook wel vinden in jullie redenen om dat niet te doen eerlijk gezegd. Maar het is dan wel in één keer afscheid van heel veel spullen in één keer.. vind ik best moeilijk (maar alles in één keer klaar is ook wel weer lekker!,): pffff gedoe!
Ben wel heel nieuwsgierig hoeveel vierkante meter jullie huizen dan ongeveer zijn en of jullie veel kastruimte hebben..
Inck
25-07-2021 om 22:21
Loulou39 schreef op 25-07-2021 om 22:11:
Ben wel heel nieuwsgierig hoeveel vierkante meter jullie huizen dan ongeveer zijn en of jullie veel kastruimte hebben..
Mijn appartementje is 34 vierkante meter, ook niet heel groot dus 😊. Ik heb niet zoveel kasten en dus ook niet zoveel spullen. Hoeveel vierkante meter krijg jij?
In de woonkamer een dressoir en boekenkastje, in de slaapkamer een ladekast en kleine kledingkast. En verder de 'normale' kastruimte in de keuken en badkamer. Ik ben wel echt blij met het fietsenhok dat ik beneden heb, daar staan de kerstspullen en nog wat boeken en andere spullen die ik niet kwijt kon maar wel wilde houden. Ook heb ik nog wat ruimte in het CV-hok.
Maar het blijft wel behelpen hoor. Ik zou graag een extra kamer willen waar ik bijvoorbeeld de strijkplank kan laten staan of waar ik een bureautje neer zou kunnen zetten. Met de huizenmarkt van nu is er voor mij alleen geen kans om naar iets groters te verhuizen.
Nicole123
25-07-2021 om 22:32
Loulou39 schreef op 25-07-2021 om 22:11:
[..]
Het is geen Tiny house, maar dit is echt ook een mini woning met schuine daken boven, bijna hetzelfde aantal meters als een Tiny house.. en ja echt heel leuk!
Sowieso veel meer dan de helft kleiner dan ik nu heb.. opruimen dus..(…)
Dat is een flinke opruimklus, respect en succes!
Hier 120m2 met een gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen. Gemiddelde hoeveelheid kastruimte.