Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Hobbelster
24-07-2021 om 23:28
Nicole, hier hebben we (gelukkig) wel ruimte voor diverse dozen. Ik heb op zolder een stuk of 10 dozen met diverse bestemmingen staan. Eens in de zoveel tijd vraag ik of man het in mijn auto zet en dan doe ik een rondje kringloop / milieustraat. Spullen die ik op marktplaats heb gezet, staan in de berging.
mij moet eerlijk zeggen dat ik ook geen tijd en zin heb om heel erg specifiek op meerdere plekken het af te gaan geven. Maar spullen die gewoon goed zijn in de kliko gooien voelt voor mij ook echt niet goed en gebeurt dus ook niet vaak.
weggeefhoeken doe ik niet aan. Ik zet wel soms iets voor in de tuin met een bordje of briefje erbij, gratis meenemen. Is meestal zo weg. Veel Doorloop hier en ook wel wat gezinnen met een smalle beurs in de buurt dus dan komt t ook wel goed terecht.
Hobbelster
24-07-2021 om 23:30
SusannaT schreef op 24-07-2021 om 23:24:
[..]
Hobbel, wandel je af en toe nog eens?
Hai Susanna! ik neem aan dat we elkaar van t wandeltopic op Viva kennen? Sorry er gaat niet direct een belletje rinkelen.
Helaas weinig tot niet sinds mijn Corona besmetting en long covid klachten. Wel veel fietsen op mijn ebike, dat is beter vol te houden en kom ik tenminste nog eens buiten. Mijn leven is ontzettend veranderd door de covid
Hobbelster
24-07-2021 om 23:33
_melon schreef op 24-07-2021 om 23:25:
[..]
Ja het werkt wel fijn, want het komt vaak voor dat ik in m'n pauze naar de supermarkt ga en dan twijfel ik of ik nog aardappeltjes of kipschnitzels in de vriezer heb en mijn app weet dat dan gewoon.
En dan tijdens het koken vink ik even af wat ik uit de vriezer gehaald heb. Heeft me ook veel geld bespaard, voor je het weet haal je elke week krieltjes terwijl er nog 3 zakjes in de vriezer liggen etc.
Ja dat is waar, ik moet zeggen dat ik dat altijd wel in m’n hoofd weet, we hebben ook maar 1 vriezer met 3 lades dus vrij beperkte ruimte daar. En een vaste indeling dus altijd snel gevonden wat ik moet hebben.
Bij mij zijn het echt de blikken groente en bakspullen in de voorraadkast die vergeten worden en dan over datum gaan.
_melon
24-07-2021 om 23:36
Ja precies, die heb ik ook in m'n app, maar dat houdt toch iets lastiger bij op 1 of andere manier. Komt misschien ook omdat het op een hoge plank staat in mijn geval en ik daar niet wekelijks echt 'op' kijk. Ben maar 1.60, dus voor die spullen heb ik een krukje nodig.
Morgen maar weer eens opruimen!
SusannaT
24-07-2021 om 23:47
Hobbelster schreef op 24-07-2021 om 23:28:
Ik zet wel soms iets voor in de tuin met een bordje of briefje erbij, gratis meenemen. Is meestal zo weg. Veel Doorloop hier en ook wel wat gezinnen met een smalle beurs in de buurt dus dan komt t ook wel goed terecht.
Oh, dat is hier ook wel een idee zeg. Hier een doodlopende straat mét bruggetje waardoor de wandelaars uit de hele wijk hier langs komen.
(Ik ken je van het topic dat met een ommetje groep is begonnen. Ik zag jou niet (meer) in die lijst staan, ik sta, nu de initiatiefnemer gestopt is, bovenaan)
SuperCow
25-07-2021 om 07:54
Nicole123 schreef op 24-07-2021 om 23:02:
[..]
Mooie site en handig, zo’n lijst! Alleen zakt de moed me er ook door in de schoenen. Ga je dan echt voor elk ding dat je weg doet weer uitzoeken waar het het beste naar toe kan en het erheen brengen? Dat is een van de redenen waardoor het bij mij vaak stagneert: ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om dingen die nog bruikbaar zijn in de kliko te gooien, ik weet dat de Kringloop veel niet verkoopt / weggooit en voor elk ding me weer afvragen waar het heen moet en dat regelen vind ik zoveel werk dat ik er bij voorbaat al niet aan begin. Voor langere tijd opsparen wat ik weg wil doen en dat dan in 1x dat doe ik wel, maar alles ligt daarbij door elkaar, dus dan heb ik weer totaal geen overzicht. Ik heb geen ruimte voor én een doos voor de kringloop én een voor de kledingcontainer én een voor het asiel etc etc. Dus hoe doe je dit praktisch, als je weinig ruimte en weinig tijd/puf/zin hebt? Hoe doen de mensen het hier die aan zo’n bingo doen? Selecteren wat weg zou moeten dat kan ik wel, maar hoe krijg je het dan ook echt je huis uit?
Per subcategorie ontspullen en wegbrengen? Of een tijdje niet ontspullen en als je het dan wel doet dan heb je ineens genoeg voor toch die doos voor het asiel.
Ik kan spullen ook moeilijk weggooien maar ik heb ze ooit eens aangeschaft, en nu voel ik me er soort van 'verantwoordelijk' voor en vind ik zelf dat ik wel enige moeite mag doen om er een goed plekje voor te vinden. Klinkt misschien wat dramatisch maar ook dat vind ik bij minimalisme / duurzaam leven horen. (En uiteindelijk helpt dat ook met veel bewuster koopgedrag.)
Vroeger hadden we een doos in de hal staan waar we miskopen in deden, en iedereen die langs kwam mocht meenemen uit die doos wat ie wilde. Soort weggeefkast maar dan binnenshuis, en eenrichtingverkeer. Dat idee van zo'n kast is heel leuk, maar daar zou ik wel bang voor zijn als je die neer zet: dat iedereen 'm als veredelde container gebruikt en je steeds bezig bent andermans meuk uit te zoeken / kwijt te raken.
Maar goed, ik heb waarschijnlijk makkelijk praten want ik heb genoeg ruimte en niet ontzettend veel spullen, én ben ook al een tijdje bezig met het afpellen van de ui (als in heb al meer ontspul-episodes doorlopen).
GroenTuintje
25-07-2021 om 08:55
hier in de omgeving staan overal weggeefbakken, hier kun je spullen achterlaten of meenemen
MindlessCamel53
25-07-2021 om 09:35
Vf_Watervrouw schreef op 24-07-2021 om 22:23:
[..]
Wat een handige lijst om te kijken wie je waar blij mee kunt maken! Ik zag dat er ook een "ontspulkalender" opstaat. Elke maand plaatst ze een lijst met categorieën die op dat moment het handigst op te ruimen zijn, bijv in juli de schoolspullen van de kinderen zodat je het nieuwe jaar opgeruimd start. Sommige dingen lijken erg logisch, maar zo'n overzichtje per maand lijkt me ideaal als je stap voor stap je huis wilt ontspullen.
MindlessCamel53
25-07-2021 om 09:40
GroenTuintje schreef op 25-07-2021 om 08:55:
hier in de omgeving staan overal weggeefbakken, hier kun je spullen achterlaten of meenemen
Wat ik me dan altijd afvraag bij dat soort dingen: blijft de beheerder niet met zooi zitten die niemand meer wil hebben?
Ik woon in een appartement en zet eens in de zoveel tijd een doos in de hal. "Neem gratis mee". Vaak is dan binnen een dag 75% al weg, de rest gaat dan alsnog naar de kringloop. Scheelt mij slepen met spullen en een ander is er weer blij mee.
Vrijevlinder
25-07-2021 om 10:05
SuperCow schreef op 24-07-2021 om 20:59:
[..]
Dank nog voor de tips voor kado-vriendin. Ben bang dat ik toch even heel duidelijk moet zijn, wel lastig! Bonnen geeft ze niet want dat vindt ze niet leuk om te geven en bloemen hou ik zelf niet van (heb zelfs een vast adoptie-adres voor als ik eens een bosje krijg, haha!).
Ook bijzonder: ik heb een paar weken geleden mijn 'nieuwe' buurvrouw beledigd geloof ik. Die kwam een keertje langs en verwonderde zich over het gebrek aan spullen in mijn huis. Vertelt dat ik dat prettig vind en dat ik van rust en overzicht hou. Blijkbaar moest dat even landen, maar een paar weken geleden stond ze dus ineens met een grote doos spullen voor m'n deur die ze me wilde geven. Ze had er eens over nagedacht en wilde ook wat minder spullen en rust, en of ze mij blij kon maken (was niet eens een vraag maar meer een overtuiging geloof ik) met haar oude
zooimooie spulletjes. Dus ik bedank vriendelijk en zeg dat ik niks nodig heb of mis momenteel. Probeert ze het nog te verkopen dat het anders best wel dure spullen waren (inclusief de prijzen), veel te goed voor de kringloop. Tsja, sorry buuf, dan kun je er vast iemand blij mee maken maar mij niet. Sindsdien is onze relatie ietwat bekoeld geloof ik...![]()
Wat erg, zo'n kadovriendin. Jammer dat ze ermee bezig is wat ze zélf leuk vind te krijgen, zonder zich te verdiepen in jou. Hier ook iemand en ik herken het, al lijkt het eindelijk doorgedrongen dat ik niet van de spullen ben. Zo zonde dat je huis vol raakt door deze mensen.
Rare buurvrouw, zeg. Ik geloof zeker dat haar bedoeling goed is, maar goed dat je het niet hebt aangenomen. Als het te goed is voor de kringloop kan ze het zelf verkopen.
GroenTuintje
25-07-2021 om 10:21
Jordgubbe schreef op 25-07-2021 om 09:40:
[..]
Wat ik me dan altijd afvraag bij dat soort dingen: blijft de beheerder niet met zooi zitten die niemand meer wil hebben?
Ik woon in een appartement en zet eens in de zoveel tijd een doos in de hal. "Neem gratis mee". Vaak is dan binnen een dag 75% al weg, de rest gaat dan alsnog naar de kringloop. Scheelt mij slepen met spullen en een ander is er weer blij mee.
Er staat wel vaak instructies op, bijv geen kleding of geen boeken of alleen goed spul etc
Broodtrommel
25-07-2021 om 11:43
SuperCow schreef op 24-07-2021 om 20:59:
[..]
Dank nog voor de tips voor kado-vriendin. Ben bang dat ik toch even heel duidelijk moet zijn, wel lastig! Bonnen geeft ze niet want dat vindt ze niet leuk om te geven en bloemen hou ik zelf niet van (heb zelfs een vast adoptie-adres voor als ik eens een bosje krijg, haha!).
Ook bijzonder: ik heb een paar weken geleden mijn 'nieuwe' buurvrouw beledigd geloof ik. Die kwam een keertje langs en verwonderde zich over het gebrek aan spullen in mijn huis. Vertelt dat ik dat prettig vind en dat ik van rust en overzicht hou. Blijkbaar moest dat even landen, maar een paar weken geleden stond ze dus ineens met een grote doos spullen voor m'n deur die ze me wilde geven. Ze had er eens over nagedacht en wilde ook wat minder spullen en rust, en of ze mij blij kon maken (was niet eens een vraag maar meer een overtuiging geloof ik) met haar oude
zooimooie spulletjes. Dus ik bedank vriendelijk en zeg dat ik niks nodig heb of mis momenteel. Probeert ze het nog te verkopen dat het anders best wel dure spullen waren (inclusief de prijzen), veel te goed voor de kringloop. Tsja, sorry buuf, dan kun je er vast iemand blij mee maken maar mij niet. Sindsdien is onze relatie ietwat bekoeld geloof ik...![]()
Gewoon duidelijk zijn idd. En aangeven dat je aan het ontspullen bent en cadeautjes waardeert maar je huis juist aan het legen bent en daarom liever een ervaring met haar doet. High tea, borrel, filmpje, weet ik het wat.
Bij degenen die perse een fysiek cadeau voor me willen kopen ben ik zeer specifiek. Ik geef dan gewoon een lijstje met ideeën. Zo heb ik een vergiet, een fietstas en een boek gekregen die ik al 2 jaar wilde lezen.
Sorry maar mensen die meuk geven waarmee je de gever eigenlijk totaal geen plezier doet, ofwel de mensen die niet luisteren, vinden het juist zelf leuk om maar iets te geven merk ik. Ze doen het dus vooral voor zichzelf.
Broodtrommel
25-07-2021 om 11:50
MissBobby schreef op 24-07-2021 om 22:26:
over kleding; ik heb ook veel kleding maar 90% draag ik ook echt. Die andere 10% bestaat uit; galakleding, outdoor uitrusting. Dat gebruik ik dus soms.
over voorraad eten/vriezer; ik hou eens in de 2 maanden een opruimweek. Dan eten we dus restjes of vreemde combinaties.
Vrouwen hebben gemiddeld 170 kledingstukken, waarvan we er zo'n 50 geeneens dragen. Exacte cijfers verschillen per onderzoek maar hebben allemaal gemeen dat er een enorm percentage van een vrouw haar kledingkast nooit wordt gedragen. Dan gooien we ook nog veel kleding weg en halen we nieuwe kleding in huis. Een enorme kledingberg dus.
The true cost, een documentaire, hebben de meesten wel gezien hier denk ik. Dat was echt een eye opener. Was er toen al mee bezig, maar dat en het topic op Viva een jaa rgeen kleding kopen hebben me toen wel over de streep getrokken.
Loulou39
25-07-2021 om 16:25
Glamourlama schreef op 24-07-2021 om 20:08:
Maar de mensen die zoveel kleding wegdoen: van hoeveel jaren is die kleding dan?
Ook wel 20/25 jaar, alles komt uiteindelijk terug in het modebeeld en ik heb veel basics