Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

SuperCow schreef op 24-07-2021 om 20:59:

[..]

Op de site van Minimalist Dutchie staat een lijstje wat je aan welke goede doelen kwijt kunt en daar staan verrassende dingen op zoals oude handdoeken en mascara(borsteltjes) voor de vogelopvang. (Kan nog geen links plakken, newbee hier.)

FB heb ik niet, ben ook vrij minimalistisch met social media.

https://minimalistdutchie.com/

over kleding; ik heb ook veel kleding maar 90% draag ik ook echt. Die andere 10% bestaat uit; galakleding, outdoor uitrusting. Dat gebruik ik dus soms. 
over voorraad eten/vriezer; ik hou eens in de 2 maanden een opruimweek. Dan eten we dus restjes of vreemde combinaties. 

vanochtend rondgereden op zoek naar minibiebs. De paar die ik zag, zaten allemaal tjokvol. Ben dus maar doorgereden naar de kringloop en die namen de 2 dozen met boeken en 1 doos met oud speelgoed (echt nog van mezelf van vroeger) graag aan. 
Volgende week weer verder met uitzoeken en wegdoen, ik heb echt de smaak te pakken! 

MissBobby schreef op 24-07-2021 om 22:26:

over kleding; ik heb ook veel kleding maar 90% draag ik ook echt. Die andere 10% bestaat uit; galakleding, outdoor uitrusting. Dat gebruik ik dus soms.
over voorraad eten/vriezer; ik hou eens in de 2 maanden een opruimweek. Dan eten we dus restjes of vreemde combinaties.

Goed idee idd en ook iemand anders die schreef over eet-voorraad opmaken, dat ga ik ook maar eens doen!heel fijn een kelder en grote voorraadkast maar het gevaar is dat je soms vergeet op te eten wat er allemaal ligt. 

Qua kleding heb ik ook vrij veel, ik kom makkelijk aan zeker 200 stuks maar ook voor mij geldt dat ik bijna alles ook echt draag. Hetgeen ik niet draag gaat op Vinted en heb daar een rekje met kleding die daarop staat. Alles wat na een jaar niet verkocht is gaat naar de kringloop of in de kledingbak. 

overigens had ik ook erg veel kleding verzameld de afgelopen 10 jaar omdat ik alle maten van 34 tm 46 heb gedragen en ps de laatste 2 jaar enigszins stabiel ben qua gewicht en figuur. Helaas blijven steken op maat 42-44 met een after baby body, maar waar ik in het begin heel weinig en alleen super goedkope kleding kocht in die grotere maten, gun ik mezelf inmiddels gewoon weer mooie kleding. ik draag wel op wat nog past. Maar ben dus afgelopen 2 jaar bezig geweest om al die oude kleding vam al die jaren, te verkopen en weg te doen. Vond het lastig er afstand van te nemen! Maar blij dat dat wel is gelukt uiteindelijk. 

ja de restjes opeten doen wij ook vaak, je vergeet toch vaak wat er allemaal achterin die keukenkastjes, voorraadkast etc ligt

Oh die buurvrouw, Supercow, vast heel lief bedoeld maar klinkt niet super snugger zo…. 
ik word ook steeds beter in nee zeggen tegen dingen die anderen weg doen. Ik nam vaak dingen wel aan en daarom moet mijn omgeving er nog aan wennen dat ik het niet meer wil aannemen. Moet soms wel 4x nee zeggen tegen sommige mensen…. Maar kwartje begint te vallen inmiddels. Stug volhouden met nee

Over de vriezer en voorraadkast gesproken;
Ik heb Microsoft To Do op m'n telefoon voor agenda, boodschappenlijsten, andere lijstjes, huishoudlijstjes, maar er zit ook een vriezer en voorraadkast lijstje in.
Zodra ik het gebruik, vink ik het af.
Zodra ik iets nieuws koop, zet ik het er bij in de app.

SuperCow schreef op 24-07-2021 om 20:59:

[..]

Jazeker! Bij specifieke dingen waarvan ik denk dat een vriend of kennis er blij mee is, vraag ik altijd even of ze interesse hebben. Hele goede courante kleding gaat naar de 2e hands boetiek, gewoon goede kleding in een container, oude lakens naar het asiel, goede 2e hands spullen naar de kringloop, oude glazen naar een lokale vereniging met bar en ik heb nog een kennis die als hobby rommelmarkten heeft. Raakt die het niet kwijt dan heeft ie weer een adresje van iemand die alles opkoopt en er een plek voor vindt.

Op de site van Minimalist Dutchie staat een lijstje wat je aan welke goede doelen kwijt kunt en daar staan verrassende dingen op zoals oude handdoeken en mascara(borsteltjes) voor de vogelopvang.

Mooie site en handig, zo’n lijst! Alleen zakt de moed me er ook door in de schoenen. Ga je dan echt voor elk ding dat je weg doet weer uitzoeken waar het het beste naar toe kan en het erheen brengen? Dat is een van de redenen waardoor het bij mij vaak stagneert: ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om dingen die nog bruikbaar zijn in de kliko te gooien, ik weet dat de Kringloop veel niet verkoopt / weggooit en voor elk ding me weer afvragen waar het heen moet en dat regelen vind ik zoveel werk dat ik er bij voorbaat al niet aan begin. Voor langere tijd opsparen wat ik weg wil doen en dat dan in 1x dat doe ik wel, maar alles ligt daarbij door elkaar, dus dan heb ik weer totaal geen overzicht. Ik heb geen ruimte voor én een doos voor de kringloop én een voor de kledingcontainer én een voor het asiel etc etc. Dus hoe doe je dit praktisch, als je weinig ruimte en weinig tijd/puf/zin hebt? Hoe doen de mensen het hier die aan zo’n bingo doen? Selecteren wat weg zou moeten dat kan ik wel, maar hoe krijg je het dan ook echt je huis uit?

ik heb een hele grote doos in de garage staan. Daar gaat alles in wat weg moet (kapot apparaat, oude kleding, iets voor de kringloop). Is de doos vol dan doe ik een rondje en gaat de lege doos weer in de garage. 

Toch plekken uitzoeken waar je het dankbaar kwijt kan. In mijn geval toch de Dorcas container op de gemeentewerf en de container voor de rommelmarkt van onze kerk. Ik heb de weggeefhoek weleens geprobeerd (inclusief met of zonder een bedrag vragen, om  ander publiek te trekken) maar dat is nooit iets geworden. 

_melon schreef op 24-07-2021 om 22:53:

Over de vriezer en voorraadkast gesproken;
Ik heb Microsoft To Do op m'n telefoon voor agenda, boodschappenlijsten, andere lijstjes, huishoudlijstjes, maar er zit ook een vriezer en voorraadkast lijstje in.
Zodra ik het gebruik, vink ik het af.
Zodra ik iets nieuws koop, zet ik het er bij in de app.

Slim! Gebruik die app ook, maar (nog) niet daarvoor, wellicht wel een optie. Nog even over denken. 
Ik word soms gestoord van al mijn lijstjes, vooral als ik ook nog werk lijstjes heb (tijdelijk niet wegens ziek en dat scheelt wel echt veel) 

Ik breng kleding naar de kledingbak (of de Kledingbank als het echt nog mooi is), kinderkleding naar een tweedehands kinderkledingwinkel als het nog goed is, electronica naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt, de rest naar het gemeentelijke inzamelpunt en de kringloop die daar vlakbij ligt. Voor meer dan dit heb ik de energie niet.

Hobbelster schreef op 24-07-2021 om 23:22:

[..]

Slim! Gebruik die app ook, maar (nog) niet daarvoor, wellicht wel een optie. Nog even over denken.
Ik word soms gestoord van al mijn lijstjes, vooral als ik ook nog werk lijstjes heb (tijdelijk niet wegens ziek en dat scheelt wel echt veel)

Hobbel, wandel je af en toe nog eens?

Hobbelster schreef op 24-07-2021 om 23:22:

[..]

Ja het werkt wel fijn, want het komt vaak voor dat ik in m'n pauze naar de supermarkt ga en dan twijfel ik of ik nog aardappeltjes of kipschnitzels in de vriezer heb en mijn app weet dat dan gewoon. 

En dan tijdens het koken vink ik even af wat ik uit de vriezer gehaald heb. Heeft me ook veel geld bespaard, voor je het weet haal je elke week krieltjes terwijl er nog 3 zakjes in de vriezer liggen etc.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.