Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Vf_Watervrouw
24-07-2021 om 09:51
De bingokaart is een persoonlijke uitdaging, maar denk dat ik lief voor mezelf ga doen met een alternatief idee als 7 dingen per week eruit ofzo. 
Textielbak en weggeefkastje staan vandaag wel op de planning, maar ga niet de losse items tellen.
Ooit met een concert ging concertmaatje drinken halen, Bleek je te kunnen kiezen voor hardplastic bekers ipv weggeefbekers. Nog steeds leuke herinnering als ik die bekers gebruik 
Herecomesthesun
24-07-2021 om 09:57
Leuk topic! Hier is de woonkamer opgeruimd met alleen spullen die we echt willen hebben. Boven daarentegen tijd voor een opruimsessie. Gelukkig gaf mijn vriend dit van de week ook aan. Het gros is van hem en kan ik dus niet zomaar wegdoen.
Inck
24-07-2021 om 15:23
MevrouwJack schreef op 23-07-2021 om 23:15:
Het valt me op dat er ook nog steeds winkels zijn die allerlei gratis dingen weggeven waar je niet om gevraagd hebt. Ik bestelde een tijdje geleden kantoorbenodigdheden bij 123Inkt, dan krijg je er een stapeltje post-its en een pen bij. En toen ik deze week aan het opruimen was, kwam ik 3 van die pennen en post-its tegen. Als ik nog een keer bestel bij ze zet ik erbij dat ik daar geen behoefte aan heb. Idealiter zou je dat moeten kunnen aanklikken ofzo als je bestelt. Net als extra reclamemateriaal e.d. waar niemand iets mee doet.
Die viel mij de laatste keer ook ineens op! Ik heb op het punt gestaan een mail te sturen, maar uiteindelijk niet meer gedaan. Ze sturen al die troepjes (laatst ook een mini-lijmstift met slecht plakkende lijm) echt naar iedereen. Als ze daarmee op zouden houden, scheelt dat echt heel veel plastic.
Saga
24-07-2021 om 15:26
Van sommige winkels en organisaties krijg je ook allerlei magazines opgestuurd als je daar een keer iets besteld hebt. Die mail ik dan ook dat ik die boekjes niet hoef.
SuperCow
24-07-2021 om 15:27
MevrouwJack schreef op 23-07-2021 om 22:07:
Ik snap wel wat je bedoelt FantasticFox. Voor mij is minimalisme op zich ook niet per se het doel dus in die zin klopt dat inderdaad niet met de topictitel. Tenminste, niet in de meest extreme vorm. Wat ik graag wil bereiken (en wat het afgelopen jaar goed gelukt is) is vooral zo min mogelijk aanschaffen. Goed zicht hebben op wat ik in huis heb, hoort daarbij en maakt me meer bewust. Waar ik vooral spaarzamer in moet worden, is kleding kopen. Dat was het afgelopen jaar makkelijk met thuiswerken, nu wordt het meer een uitdaging omdat ik weer naar mijn werk ga en dan toch kritischer ben in wat ik aanheb. Duurzaamheid speelt bij mij wel een rol, maar nog niet zoveel als eigenlijk zou moeten. Het is vooral gewoon besparen (mijn inkomen is sterk achteruit gegaan door ziekte) en een leger huis willen hebben. Daardoor voel ik me prettiger in huis. 1 erin en 1 eruit is het in elk geval niet voor mij, integendeel.
Wat me de afgelopen dagen opviel, is dat er ook veel dingen in huis liggen die ik niet zelf gekocht heb maar dan lastig vind om weg te doen. Ik ben net jarig geweest en kreeg van een vriendin een enorme doos kadootjes (voor elk jaar 1). Superlief, maar ook wel weer een heleboel dingen die ik zelf niet gekocht zou hebben. Dat helpt me weer om beter na te denken als ik zelf een kadootje meeneem.
Ooh dat laatste! Zo'n vriendin heb ik dus ook. Ik zit daar altijd een beetje mee in m'n maag, want het is heel goed bedoeld. Aan de andere kant weet ze ook dat ik van weinig spullen hou, al jaren, maar ergens rond mijn verjaardag en kerst vergeet ze dat even of zo. Ik vind het moeilijk om er wat van te zeggen, en het zijn ook allemaal spullen waar ik net niet op zit te wachten. Dit laatste jaar dacht ik er onderuit te komen, want lockdown, winkels dicht maar ze had toch weer een enorme mand weten te fabriceren.
En ik weet dat zij het andersom wel heel erg waardeert, en zelf ook een enorme shopper is (ze heeft de lockdown in ongeveer 2 weken ingehaald en heeft 10x zoveel spullen in haar 5x zo kleine huisje als ik). Veel van mijn oude spullen krijgen bij haar een tweede ronde (al ik moet dus altijd oppassen dat ik haar oude kado's niet terug geef 🙈) en ze is grootleverancier van de kringloop.
Ik heb nu heel stellig gezegd dat ik over een jaar of wat wil verhuizen naar een veel kleinere woning en misschien wel tiny(-ish) wil wonen. En dat ga ik veelvuldig herhalen en hoop dat het dan blijft hangen ronde de kerst.
SuperCow
24-07-2021 om 15:46
Ook grappig om te lezen hoe persoonlijk het is. Ik lees over de gemiste knoflookpers, terwijl die van mij al jaren werkloos in de la ligt (en nu dus in de kringloopdoos). Ook een airfryer heb ik, maar ga ik echt niet vervangen als ie het begeeft.
Ik maak tijdens de zeldzame 'shopping spree' buien altijd foto's van dingen die ik mooi vind of die me handig lijken, of ik sla ze op als favoriet als ik online shop. Als ik er nog eens (of meer dan eens) aan terug denk, dan koop ik het alsnog. Maar 9 van de 10 keer vergeet ik het en ben ik maanden later de foto's aan het verwijderen. Het moet ook altijd minimaal een 8 krijgen als cijfer en ik moet heel concreet weten wat ik ermee wil doen.
Qua kleding heb ik ooit een styling advies ingewonnen en dat heeft me veel miskopen bespaard. Ik heb een paar vaste modellen en kleuren die me staan en die ik goed kan combineren. Enige uitdaging die ik heb is om een vaste maat te houden. ![]()
Veldbloemen
24-07-2021 om 16:04
SuperCow schreef op 24-07-2021 om 15:27:
[..]
Ik heb nu heel stellig gezegd dat ik over een jaar of wat wil verhuizen naar een veel kleinere woning en misschien wel tiny(-ish) wil wonen. En dat ga ik veelvuldig herhalen en hoop dat het dan blijft hangen ronde de kerst.
Ik denk dat je het nog duidelijker moet formuleren. Vertel dat je geen cadeautjes meer wilt omdat je minimalistisch wilt leven of er geen plaats voor hebt in je opgeruimde huis. Vraag ipv daarvan bv een bosje bloemen!
Veldbloemen
24-07-2021 om 16:09
Ik heb weer een opruimronde gedaan. Weer een vuilniszak vol!
Ik heb nu dus BINGO!
Ik heb 500+ kledingstukken weg gedaan! 13 vuilniszakken gaan naar de kledingbak.
Het is hier flink opgeruimd. Al denk ik dat ik later nog wel eens een paar rondjes ga maken. Er kan nog wel meer weg. Ook oude apparaten en spullen en boeken, huishoudelijke artikelen enz.
Veldbloemen
24-07-2021 om 18:01
GroenTuintje schreef op 24-07-2021 om 17:50:
idd
hoeveel kleding heb je nu nog dan?
Genoeg
Minimalisme begint bij ontspullen!
Loes23
24-07-2021 om 18:09
ik ben echt in shock. Ik heb laatst geteld: 47 items en dan nog ondergoed, sokken, schoenen, sportkleding en reiskleding… En dan vond ik dat al best veel 🤭
Loes23
24-07-2021 om 18:13
ik dacht vandaag voor de tweede dag op rij op 1 item te komen (marktplaatsverkoop), maar toen sloopte mijn dochter een krijgertje waar ik heel stiekem al wel vanaf wilde, dus: 2!
Glamourlama
24-07-2021 om 18:15
Ik heb ook heel veel kleding. Maar dat komt omdat ik in gewicht heb geschommeld en alles heb bewaard (tenminste alles wat ik nu nog steeds leuk vind en niet té gedateerd is). Maar zoveel in één keer wegdoen? Lijkt me heel moeilijk.
hoeveel kleding heb je nu nog dan?