Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
GroenTuintje
23-07-2021 om 23:52
ik vind spullen van mijzelf opruimen en wegdoen/verkopen niet lastig. Wel van mijn partner en kinderen ( die hebben veel meuk en ik mag en kan niks wegdoen
als het aan hun ligt). Plus partner sleept ook van alles mee naar huis...
Bounty92
23-07-2021 om 23:57
In de netflix docu wordt ook gezegd dat als je bij één van de schrijvers binnen komt dat dan niet je eerste reactie is; wow, hier woont een minimalist! Want dat is dus niet de "hardcore" versie van 1 stoel p.p. bij één tafel en geen deco etc etc.
Of dat er mensen spreken met de schrijvers die zeggen; ik wil helemaal niet mijn (vele) boeken weg doen want ik word daar zo blij van.
En dat is waar minimalisme om gaat toch? Tenminste, dat is wat ik eruit heb gehaald/ geleerd. Bewust leven. Bewust zijn van wat de basis is voor jou qua spullen om je leven simpel en prettig te leven. En niet vullen vanwege een leegte vullen, omdat je aan een verwachting wilt voldoen, omdat het zo hoort, om welke reden dan ook. Gewoon bewust leven.
Voor de één is dat dus het lege interieur zoals net beschreven, voor de ander is het een huis met een grote boekenkast vol boeken omdat je daar wel degelijk blij van wordt. En dus bewust gekozen hebt.
De zijstraat naar duurzaamheid vind ik dus een hele leuke, want dat is bij mij dus wel degelijk aangewakkerd door het kijken van de docu. Plus vergelijkbare series / docu's die je vervolgens in beeld krijgt. Het heeft mij geleerd dat ik in mijn minimalisme óók oog wil hebben voor duurzame alternatieven, zonder alle huishoudelijke middelen/ spullen weg te doen. Nee, dat is gewoon zonde. Gewoon opmaken en dán richten op het duurzame.
GroenTuintje
24-07-2021 om 00:00
ja bij de term minimalist krijg je toch al gauw het gevoel dat je als een soort boeddhist moet gaan leven
Bounty92
24-07-2021 om 00:08
GroenTuintje schreef op 24-07-2021 om 00:00:
ja bij de term minimalist krijg je toch al gauw het gevoel dat je als een soort boeddhist moet gaan leven
![]()
Knap als je dat kan natuurlijk! Maar dat is niet mijn stijl.
Het is gewoon mega zonde om je huis én je leven te vullen met spullen waar je vervolgens niet naar om kijkt, niet gebruikt of gewoonweg vergeet dat je het hebt.
GroenTuintje
24-07-2021 om 00:11
Bounty92 schreef op 24-07-2021 om 00:08:
[..]
Knap als je dat kan natuurlijk! Maar dat is niet mijn stijl.
Het is gewoon mega zonde om je huis én je leven te vullen met spullen waar je vervolgens niet naar om kijkt, niet gebruikt of gewoonweg vergeet dat je het hebt.
De mijne ook niet
Ik ben mij veel bewuster met spullen in huis halen sinds ik minimaliseer. Dat is voor mij ook een vorm van minimalistisch zijn /consuminderen
Glamourlama
24-07-2021 om 00:57
Wat een heerlijk topic dit. Ik ben ook al een paar jaar bezig met minimaliseren, maar het is weer versloft. Wat dat betreft is het filmpje van Brigitte Kaandorp wel heel herkenbaar.
Ik zag ergens een tip van een kledingruil ketting. Wat interessant! Ik heb heel veel kleding die me niet meer past, en kan het niet over m’n hart verkrijgen die weg te doen. Misschien is dit wel wat.
TessyTess
24-07-2021 om 08:32
Nicole123 schreef op 23-07-2021 om 21:39:
[..]
Ik vind dat ook heel belangrijk en ik kan daardoor ook niet zoveel met de vorm van minimalisme waarbij zoveel mogelijk wordt weggegooid. Zeker niet als het cycli worden van veel weggooien en dan weer vanalles nieuw kopen, of het ‘1 ding erin = 1 ding eruit’ idee, wat in de praktijk dan vaak betekent: ik gooi iets nog prima bruikbaars weg en koop daar iets nieuws voor terug. Bij mij doet weggooien van iets wat nog goed is juist altijd een beetje pijn. Iets helemaal opgebruiken voelt veel duurzamer en daarmee fijner.
Ik zie zelf minimalisme daarom niet zozeer in veel weggooien, maar vooral in zo min mogelijk aanschaffen. Eerst 3x nadenken voor je iets koopt, bijv: ‘heb ik het echt nu nodig?’, ‘gaat dit me langdurig blij maken?’, ‘kan ik het niet ook lenen/huren/anders oplossen?’, etc.
Uiteraard zit er ook een overlap in, van niet meer spullen willen hebben dan je echt nodig hebt. En weggooien kan ook leiden tot meer bewustzijn van je koopgedrag en daar dingen in willen veranderen. Ook is het zo dat als je iets dan toch al niet meer gebruikt, het duurzamer is om er iemand anders blij mee te maken dan om het te laten verstoffen in je huis tot het vergaan of achterhaald is.
Dus enerzijds vind ik mezelf niet zo passen bij het ‘zoveel mogelijk je huis uit krijgen’ idee wat bij veel meeschrijvers hier leeft, anderzijds zie ik ook wel raakvlakken. Op Viva hadden we ooit een serie topics over consuminderen, dat is denk ik meer hoe jij en ik erin staan en zit op het raakvlak van minimalisme en duurzaamheid. Dus misschien is het een idee om dat topic hier of op Viva weer nieuw leven in te blazen?
Mee eens, ik ben ook bezig met duurzaamheid, alles wat ik nieuw aanschaf (wat weinig is) is zo duurzaam mogelijk. Probleem nu is om af te komen van de dingen die ik al heb, niet om het wegdoen, maar om het lege rustige gevoel te creëren. Alles wat ik weg doe gebruik ik niet, maar wil zo min mogelijk in de prullenbak gooien, het liefst vind ik overal een nieuwe bestemming voor.
Loes23
24-07-2021 om 08:32
FantasticFox schreef op 23-07-2021 om 18:49:
[..]
Maar ik ben een van de weinige hier die duurzaamheid belangrijk vind merk ik wel, dus ik zal verder er wel niet meer op in gaan. Voor mij is dit niet echt een topic over minimalisme, maar over hoeveel spullen je weg kunt doen.
Goh, ik denk dat dat wel meevalt hoor. Het is ook een beetje wat je post. Dit is geen topic over duurzaamheid, dus ik post hier vooral de dingen die echt te maken hebben met een minimalistischere leefstijl. Dus, meer eruit (want ik heb nu bizar veel wat soms al 20 jaar onaangeraakt is), minder erin en bewustere keuzes maken. Die laatste twee dingen dragen voor mij echt wel bij aan meer duurzaamheid. 1 erin - 1 eruit principe vind ik bijvoorbeeld vreselijk.
Mijn eigen doel is sowieso niet om zo veel mogelijk spullen weg te doen. Wel om alles eens goed te bekijken en dan te bedenken: is er een kans dat ik dit in de komende tien jaar ga gebruiken? Dan bewaar ik het, dus ook een kast vol knutselspullen die al een jaar onaangeraakt zijn gaan hier niet weg: ik heb twee kleine kinderen en als die ouder worden gaan ze vast knutselspullen willen. Die heb ik dan maar vast. En af en toe maak ik een leuk pakketje van het spul voor een jarige die dat leuk vindt.
Wat ik wel weg doe: kleding, armbanden en dingen die ik al 5-10 jaar niet gedragen heb en ook nooit mee ga dragen. Of boeken die ik nooit meer ga lezen. Ik probeer dingen weg te geven via een weggeefhoek waar mensen er gericht op kunnen reageren, dan weet ik zeker dat de nieuwe eigenaar er blij mee is en dat doe ik dan liever dan een kringloop, want dat moet je maar weer zien
. Ik heb dus een volle kast met dingen op zolder die ik niet meer hoef, maar waarvoor ik nog op zoek ben naar een nieuwe eigenaar die het kan waarderen.
Kleding die echt niet meer goed is (rompers met vlekken bijv) verknipt mijn man vaak tot poetsdoeken voor bij het klussen
.
Maar goed, los daarvan: ik ben dus wel fan van een topic over duurzaamheid! Daar ben ik echt nog aan het puzzelen hoe ik bepaalde dingen nog beter aan kan pakken, dus tips daarover zijn voor mij hartstikke welkom. Vind alleen dit het topic er niet voor.
Loes23
24-07-2021 om 08:35
GroenTuintje schreef op 23-07-2021 om 23:52:
ik vind spullen van mijzelf opruimen en wegdoen/verkopen niet lastig. Wel van mijn partner en kinderen ( die hebben veel meuk en ik mag en kan niks wegdoen
als het aan hun ligt). Plus partner sleept ook van alles mee naar huis...
Ohh jaa dit! Mijn partner is echt een hoarder. Die heeft bijna 5000 boeken waarvan hij echt wel weet dat hij er max 10 ooit nog gaat lezen
Ik ben daar mijn invloed op uit aan het oefenen, maar dat is echt een langetermijnproject ![]()
TessyTess
24-07-2021 om 08:39
Ik doe 40 ongelezen boeken weg
, het idee dat een ander ze dan wel leest heeft me geholpen.
Saga
24-07-2021 om 08:41
Ik ben ook voor duurzaamheid hoor, dus een topic daarover zou prima zijn.
Ik lees hier over het 1 erin 1 eruit principe en dat dat vreselijk is. Maar misschien moet ik verduidelijken hoe ik het voor mezelf doe.
Eigenlijk is het meer een 1 eruit (max) 1 erin principe. Dus iets wat kapot is, of overbodig is geleden geworden gaat weg en dan koop ik iets nieuws.
Bv nu een airfryer. Die gebruiken we regelmatig en de oude is kapot. Dus nu een nieuwe besteld.
Of bv met kleding. Ik heb niet veel kleding, dus als ik een jurk heb die niet meer past of afgedragen is, gaat die of naar de kringloop of weg en dan koop ik 1 nieuwe jurk terug (en niet 3 stuks), want anders heb ik er geen meer.
Overigens doe ik spullen ook wel eens weg, bv knuffels en speelgoed (vaak zelf al gekregen en die geef ik dan door) zonder dat er iets nieuws voor komt.
GroenTuintje
24-07-2021 om 08:57
Loes23 schreef op 24-07-2021 om 08:35:
[..]
Ohh jaa dit! Mijn partner is echt een hoarder. Die heeft bijna 5000 boeken waarvan hij echt wel weet dat hij er max 10 ooit nog gaat lezen
Ik ben daar mijn invloed op uit aan het oefenen, maar dat is echt een langetermijnproject
wow dat zijn heel veel boeken! Hier partner die zijn kleding ook moeilijk kan loslaten
Loes23
24-07-2021 om 09:13
Saga schreef op 24-07-2021 om 08:41:
Ik ben ook voor duurzaamheid hoor, dus een topic daarover zou prima zijn.
Ik lees hier over het 1 erin 1 eruit principe en dat dat vreselijk is. Maar misschien moet ik verduidelijken hoe ik het voor mezelf doe.
Eigenlijk is het meer een 1 eruit (max) 1 erin principe. Dus iets wat kapot is, of overbodig is geleden geworden gaat weg en dan koop ik iets nieuws.
Bv nu een airfryer. Die gebruiken we regelmatig en de oude is kapot. Dus nu een nieuwe besteld.
Of bv met kleding. Ik heb niet veel kleding, dus als ik een jurk heb die niet meer past of afgedragen is, gaat die of naar de kringloop of weg en dan koop ik 1 nieuwe jurk terug (en niet 3 stuks), want anders heb ik er geen meer.Overigens doe ik spullen ook wel eens weg, bv knuffels en speelgoed (vaak zelf al gekregen en die geef ik dan door) zonder dat er iets nieuws voor komt.
Sorry, misschien ter verduidelijking: ik bedoelde niet vreselijk als in dat het niet goed is of niet zou kunnen werken. Het past niet bij mij, want ik wil altijd bewuste keuzes maken in wat ik koop. Dat betekent dat er best af en toe wat bij kan komen zonder dat er iets weggaat of iets weg kan gaan zonder dat er wat bij komt. En sommige dingen moeten inderdaad gewoon vervangen worden. Het is gewoon een beetje hoe je het noemt denk ik 
Onze knoflookpers is een maand geleden stuk gegaan en ik dacht in eerste instantie: die hoef ik niet te vervangen, maar élke keer dat ik knoflook wil gebruiken mis ik 'm vreselijk, dus daar gaat toch maar een nieuwe in komen ![]()
Saga
24-07-2021 om 09:26
Loes23 schreef op 24-07-2021 om 09:13:
[..]
Sorry, misschien ter verduidelijking: ik bedoelde niet vreselijk als in dat het niet goed is of niet zou kunnen werken. Het past niet bij mij, want ik wil altijd bewuste keuzes maken in wat ik koop. Dat betekent dat er best af en toe wat bij kan komen zonder dat er iets weggaat of iets weg kan gaan zonder dat er wat bij komt. En sommige dingen moeten inderdaad gewoon vervangen worden. Het is gewoon een beetje hoe je het noemt denk ik
Onze knoflookpers is een maand geleden stuk gegaan en ik dacht in eerste instantie: die hoef ik niet te vervangen, maar élke keer dat ik knoflook wil gebruiken mis ik 'm vreselijk, dus daar gaat toch maar een nieuwe in komen
Ah zo. Nee precies, soms is iets gewoon heel gemakkelijk om nieuw te hebben. Ik gebruikte het meer tav bv kleding, keukenapparaten, tuingereedschap etc. Dat ik me ervan bewust blijf of ik iets echt nodig heb, of alleen maar wil kopen omdat het er mooi uitziet.
Volgens mij is 1 erin 1 eruit (of 1 eruit, 1 erin wat mij beter past) vooral handig als je al weinig spullen hebt en je dus letterlijk het ene met het andere vervangt, en niet als je nog heel veel overbodige meuk hebt.