Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

hier ook geen bingo hoor iedereen doet het op zijn eigen manier toch

Inck

Inck

23-07-2021 om 22:41

Ik denk dat minimalisme en duurzaamheid wel gedeeltelijk hand in hand kunnen gaan. Ik 'minimaliseer' met de Marie Kondo methode (al is dat strict genomen geen minimalisme) en heb echt veel minder gekocht sinds ik haar manier van denken ben gaan gebruiken. 

Waar ik eerst nog wel eens iets kocht als ik het 'gewoon' leuk vond, denk ik nu bij het meeste wat ik koop of ik er wel gelukkig van word. En dat zorgt er dus echt voor dat ik minder troep koop. 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

23-07-2021 om 22:51

Ik lees nog steeds mee, ben alleen niet zo'n schrijver. Leuk om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier bezig is. 

Ik denk dat minimalisme zonder te "ontspullen" niet echt mogelijk is. Juist door goed op te ruimen, kun je erachter komen waar je veel te veel van je huis in hebt gesleept of waar je juist tekort aan hebt. En dat zorgt weer voor veel bewuster koopgedrag. 
 Bij mij werkt "1 ding erin, 1 ding eruit" juist als een rem. Stel dat ik een leuk boek zie en ik wil het kopen. Dan moet er dus een ander boek weg om het in de kast te laten passen. Maar in die kast staan allemaal boeken waar ik blij van word en ook nog wat ongelezen. Daar wil ik helemaal niks van weg doen. Dan laat ik het boek dus liggen of leen het bij de bieb.

Jordgubbe schreef op 23-07-2021 om 22:51:

Ik lees nog steeds mee, ben alleen niet zo'n schrijver. Leuk om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier bezig is.

Ik denk dat minimalisme zonder te "ontspullen" niet echt mogelijk is. Juist door goed op te ruimen, kun je erachter komen waar je veel te veel van je huis in hebt gesleept of waar je juist tekort aan hebt. En dat zorgt weer voor veel bewuster koopgedrag.
Bij mij werkt "1 ding erin, 1 ding eruit" juist als een rem. Stel dat ik een leuk boek zie en ik wil het kopen. Dan moet er dus een ander boek weg om het in de kast te laten passen. Maar in die kast staan juist allemaal boeken waar ik blij van word en ook nog wat ongelezen. Dan laat ik het boek dus liggen of leen het bij de bieb.

Die 1 erin, 1 eruit heb ik ook toegepast. Helaas is er een beetje de klad ingekomen. 

Door dit topic krijg ik hopelijk ook de boost om het weer zo te gaan doen én vol te houden. 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

23-07-2021 om 22:55

Wat Inck zegt dus 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

23-07-2021 om 23:01

Saga schreef op 23-07-2021 om 22:54:

[..]

Die 1 erin, 1 eruit heb ik ook toegepast. Helaas is er een beetje de klad ingekomen.

Door dit topic krijg ik hopelijk ook de boost om het weer zo te gaan doen én vol te houden.

.....

Quoten gaat niet helemaal lekker...

Dat gaat bij mij ook wat in fasen hoor. Nu door dit topic weer in een opruimfase. Ik heb Marie Kondo ook gelezen. Ik kan me lang niet in alles vinden, maar na één zo'n boek is er genoeg aangewakkerd om het op mijn eigen manier te doen.

Heb overigens vandaag wel een nieuwe portemonnee gekocht
Bij mijn oude was de rits kapot, de bovenste laag van het kunstleer grotendeels af, en nu was ook de voering versleten. Het 1 erin 1 eruit principe gold ook voor mijn munten nu, dat ging me wat ver

FantasticFox schreef op 23-07-2021 om 18:49:

[..]

Ik bedoel dat jij dingen wegdoet terwijl ze nog bijna niet gedragen zijn. Dat vind ik zonde. Als je opzoekt wat de voetafdruk van kleding is, schrik je je een hoedje. Ik vind het gewoon jammer dat mensen zo achteloos dingen weg doen en dan denken dat het nog goed terecht komt.

(En iets wat niet meer in de mode is, is natuurlijk niet onbruikbaar.)

Maar ik ben een van de weinige hier die duurzaamheid belangrijk vind merk ik wel, dus ik zal verder er wel niet meer op in gaan. Voor mij is dit niet echt een topic over minimalisme, maar over hoeveel spullen je weg kunt doen.

Door het weg te geven aan de kledingbak komt het hier terecht in winkels voor minima van de kringloop en het Leger des Heils. Iemand met een smalle beurs kan nu voor een prikje mijn dure mooie kleding kopen. Dus het gaat niet verloren. 

Alleen de spullen die niet geschikt zijn voor verkoop worden verkocht per kilo voor de grondstoffen. 

De goede doelen verdienen er nog een centje aan.

En ik ben verlost van de troep! 

WIN - WIN! 

Het valt me op dat er ook nog steeds winkels zijn die allerlei gratis dingen weggeven waar je niet om gevraagd hebt. Ik bestelde een tijdje geleden kantoorbenodigdheden bij 123Inkt, dan krijg je er een stapeltje post-its en een pen bij. En toen ik deze week aan het opruimen was, kwam ik 3 van die pennen en post-its tegen. Als ik nog een keer bestel bij ze zet ik erbij dat ik daar geen behoefte aan heb. Idealiter zou je dat moeten kunnen aanklikken ofzo als je bestelt. Net als extra reclamemateriaal e.d. waar niemand iets mee doet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-07-2021 om 23:23

1 eruit en 1 erin kan prima passen bij duurzaamheid. Voor mij betekent het bijvoorbeeld dat ik pas iets nieuws aanschaf als het oude versleten is terwijl ik het wél regelmatig gebruik. Een staafmixer of zo, of een wc bril .

Ik ben slecht in weggooien. Juist omdat ik bij vrijwel alles denk: misschien komt het ooit nog van pas. Als middenweg probeer ik daarom 1-2x per jaar een rondje door het huis te maken. Een jaar niet gebruikt = kan weg. Ook als ik het ooit misschien wellicht nog eens zou kunnen gebruiken. Want de kans dat een ander het eerder dan ik nodig heeft is groter, dus zonde om het werkeloos in mijn huis te laten staan.

En ik koop principieel niets bij de action of AliExpress. Dat is te goedkoop, leidt tot impulsaankopen en de kwaliteit is vaak belabberd. Dan liever iets langer sparen, en dus ook iets langer nadenken of ik het  echt wel nodig heb, of er werkelijk blij van wordt (een boek is niet noodzakelijk maar maakt mijn elven toch echt aangenamer).

Corona is in dit opzicht wel goed voor me geweest. De enige winkels die ik het afgelopen jaar heb bezocht zijn supermarkt, drogist en kringloopwinkel. Oh, en online een wasmachine - die viel toch wel in de categorie noodzaak met 4 huisgenoten.

Welke afwegingen maken jullie voordat je iets nieuws koopt? En hoe voorkóm je impulsaankopen?

Mijn huis is veel te vol. Ik koop zelf niet veel, het zijn voornamelijk krijgertjes, dingen waarvan een ander het zonde vind om weg te gooien en die ik nog niet had (splinternieuw koffiezetapparaat bijvoorbeeld ) en heel veel kleding (Mijn familie, de kinderen én volwassenen, groeien overal steeds uit). Leuk om uit te zoeken wat ik kan gebruiken, maar daar komt het vaak niet van. Dus staan er nu 8 volle tassen die nog uitgezocht moet worden terwijl de kasten van mijn kinderen nog vol zitten met dingen die eigenlijk al te klein zijn.

Opgeteld bij alle meuk die van school mee komt heb ik hier aardig wat op te ruimen, bleg. 

Het liefste wil ik een grote mooie maatwerkkast voor de tv, ben alleen bang dat meer opbergruimte ook meer troep oplevert in the end...

bij de Action koop ik alleen nuttige zooi, zoals breed plakband,printpapier, inkt, kwasten, graszaad etc

ik heb ook superveel krijgertjes, ik koop soms eerder te weinig (of te laat) dan te veel. Dan blijf ik kapotte spullen gebruiken, zo goed en zo kwaad als het gaat. De waterbak van mijn koffieapparaat is al maanden lek en de waterkoker moet ik door het schenkgat bijvullen omdat de deksel stuk is. Maarja, hij doet het verder nog wel. 

gratis pennen vind ik niet zo’n probleem, die gebruik ik wel. Zo hoef ik nooit zelf pennen te kopen. Maar die goodie bag bij de ladies night in de bios is echt een ramp qua gratis troep.

Ik heb vandaag weer flink opgeruimd. De bingokaart gaat nu heel hard. 

Juist door al dit weggooien en opruimen zie ik beter wat ik zoal heb. En dat ik van van alles te veel heb. Daardoor denk ik nu wel 10 keer na voor ik nog eens wat koop. 

Ik heb even weinig kooplust meer over! 

Dus dat is op den duur ook beter qua duurzaamheid. 

KittyFantastico schreef op 23-07-2021 om 23:48:

ik heb ook superveel krijgertjes, ik koop soms eerder te weinig (of te laat) dan te veel. Dan blijf ik kapotte spullen gebruiken, zo goed en zo kwaad als het gaat. 

Dat moet ik zien te voorkomen  mijn oudste had op gegeven moment nog maar een paar schoenen en dat was meer gat dan schoen... Dat is echt niet nodig, het is alleen een enorme drempel om just do it, die schoenen te bestellen (ik wist precies welke ze nodig had)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.