Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
KittyFantastico
23-07-2021 om 18:55
Ik liep net tijdens mn wandeling bij de weggeefkast een compleet Triviant-spel tegen het lijf en heb m toch maar mee naar huis genomen. Ik stond eigenlijk bij die kast om te checken of mijn gebrachte spullen al weg waren, wat deels zo was. Dat is altijd leuk om te zien!
maar aangezien ik vorige week had geconcludeerd dat mijn kast met bordspellen bij mij wél “joy sparkt” mocht dit wel van mezelf. Én, dat is wel duurzaam. 
SuperCow
23-07-2021 om 19:27
Grappig idee, die weggeefkasten! Die heb ik hier nog nooit gezien.
Spullen naar de kringloop brengen is hier wel een uitdaging merk ik. Die zijn in de buurt alleen op zaterdagochtend open en dan werk ik. Daarbij gaat de opbrengst dan naar een kerk, en als ik eerlijk ben kan ik betere goede doelen verzinnen.
In het naastgelegen dorp moet je het bij de milieustraat inleveren - van een andere gemeente waar ik geen pas van heb - en daar op het terrein wordt het door de kringloop meteen gesorteerd en alleen de goede spullen meegenomen. Dat laatste is wel slim, als je ziet wat voor zooi mensen soms nog naar een kringloopwinkel durven te brengen. (Ik kreeg laatst ook plaatsvervangende schaamte toen ik op een oprit een ooit eens witte slaapbank VOL ranzige vlekken zag staan met een briefje 'gratis'. Serieus? Ken je dan geen schaamte of zo? Grof vuil ophalen kost hier geld.)
Voor m'n kleding heb ik besloten om de te kleine maten in een bak te stoppen en die even uit het zicht te bewaren. Ik vind het zonde om goede kledingstukken weg te doen maar baal er ook van dat ze steeds zo confronterend in het zicht hangen. Ergens hoop ik toch van harte de motivatie te vinden om er weer in te gaan passen. Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik er op die manier afstand van kunnen nemen en krijgen ze van het voorjaar een enkeltje 2e hands boetiek (zijn vooral zomerjurkjes dus die willen ze nu toch niet meer).
Helaas heb ik wel wat kleding bij moeten kopen omdat ik weinig passends meer had. 
Ik las trouwens verwonderd in een ander topic dat mensen tot maar liefst 1 oktober geen kleding meer kopen en dat als uitdaging zien. Dat zijn 2 maanden. Ik zou het op mijn beurt de horror vinden om binnen 2 maanden weer te moeten shoppen, zeker voor kleding.
Vf_Watervrouw
23-07-2021 om 19:37
Heb het hier redelijk luxe qua textielbakken, weggeefkastjes, actieve weggeefhoek en een kringloop met ruime openingstijden. Als het allemaal minder dichtbij zou zitten zou het ontrommelen (nog) langzamer gaan.
Bingokaart vind ik een mooie stok achter de deur, maar als het een obsessie wordt dan gaat de bingokaart zelf de (digitale) deur uit 
KittyFantastico
23-07-2021 om 19:42
SuperCow schreef op 23-07-2021 om 19:27:
Voor m'n kleding heb ik besloten om de te kleine maten in een bak te stoppen en die even uit het zicht te bewaren. Ik vind het zonde om goede kledingstukken weg te doen maar baal er ook van dat ze steeds zo confronterend in het zicht hangen. Ergens hoop ik toch van harte de motivatie te vinden om er weer in te gaan passen. Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik er op die manier afstand van kunnen nemen en krijgen ze van het voorjaar een enkeltje 2e hands boetiek (zijn vooral zomerjurkjes dus die willen ze nu toch niet meer).
Helaas heb ik wel wat kleding bij moeten kopen omdat ik weinig passends meer had.
Ik las trouwens verwonderd in een ander topic dat mensen tot maar liefst 1 oktober geen kleding meer kopen en dat als uitdaging zien. Dat zijn 2 maanden. Ik zou het op mijn beurt de horror vinden om binnen 2 maanden weer te moeten shoppen, zeker voor kleding.![]()
Eens! 2 maanden geen kleding kopen doe ik meerdere keren per jaar, gelukkig.
ken je het concept kledingruilparty’s of kettingkledingruil? Als je van maat verandert is het een ideale manier om gratis nieuwe kleding te scoren en jouw nog goede kleding aan andere dames door te geven. Je kunt zelf zo’n middag organiseren met vriendinnen/kennissen.
De kettingkledingruil is tijdens corona ontstaan. Daarbij krijg je zakken kleding thuis gebracht waarin je kunt kijken (en passen) en je eigen dingen kunt bijstoppen. Daarna breng je t naar de volgende op de lijst. Wellicht in een dorp lastiger om dit in de buurt te vinden, maar het is een populair concept! Zie http://kettingkledingruil.nl/
Inck
23-07-2021 om 19:48
Veldbloemen schreef op 22-07-2021 om 20:45:
[..]
Ik zag vandaag deze over hoarding!
https://www.youtube.com/watch?v=PnBLmLm8OBk![]()
Deze serie heb ik door jouw bericht tijdens het opruimen vandaag gebinged 😄
Ik schrijf/lees ook mee, lijkt me leuk! Dit jaar heb ik doordat ik veel te druk was mijn huis laten versloffen. Ik heb nu vakantie en ben er al een tijd helemaal zat van, dus genoeg reden om alles op te ruimen en schoon te maken.
Ik woon in een niet zo'n groot appartement, dus gelukkig is het redelijk goed te doen. Ook heb ik al wel eerder (voor dit overvolle jaar) een grote minimaliseeractie gedaan, waardoor het er op het oog meestal nog wel okee uitzag. Ik ben er alleen achter gekomen dat ik in dit jaar weer heel veel spullen heb verzameld.
Ik ben aan het begin van de week gestart bij het opberghok dat bij mijn appartement hoort, daarna het CV-hok helemaal opgeruimd, toen begonnen aan de kasten in de woonkamer, de keuken en de badkamer. En net de kledingkast doorgewerkt. Ik ben blij dat er al zoveel gelukt is. Voor mij ook weer een teken dat ik op de goede weg zit.
Al met al denk ik al een heleboel spullen richting de kringloop of de milieustraat. Mijn huis voelt al een stuk lichter! Nog een dag of twee en dan is het helemaal af, denk ik.
Vf_Watervrouw
23-07-2021 om 19:51
Veldbloemen schreef op 22-07-2021 om 20:45:
[..]
Deze man doet 1000 dingen weg in een weekend!
https://www.youtube.com/watch?v=8clEIS-UFL0![]()
Toen bedacht ik dat ik de bingokaart had moeten maken vóórdat ik mijn hoeveelheid cd's en boeken opschoonde 
Broodtrommel
23-07-2021 om 19:52
FantasticFox schreef op 23-07-2021 om 18:49:
[..]
Ik bedoel dat jij dingen wegdoet terwijl ze nog bijna niet gedragen zijn. Dat vind ik zonde. Als je opzoekt wat de voetafdruk van kleding is, schrik je je een hoedje. Ik vind het gewoon jammer dat mensen zo achteloos dingen weg doen en dan denken dat het nog goed terecht komt.
(En iets wat niet meer in de mode is, is natuurlijk niet onbruikbaar.)
Maar ik ben een van de weinige hier die duurzaamheid belangrijk vind merk ik wel, dus ik zal verder er wel niet meer op in gaan. Voor mij is dit niet echt een topic over minimalisme, maar over hoeveel spullen je weg kunt doen.
Nee hoor en het moet toch ergens beginnen. Veel posters zijn hier nog een beetje in het begin stadium. Je deed meteen de aanname dat ik veel kocht wat dus helemaal niet zo is bijvoorbeeld.
En start anders een duurzaamheid topic?
Vf_Watervrouw
23-07-2021 om 19:58
Voor mij loopt duurzaamheid en minimalisme door elkaar. Ik ben al zolang ik me kan heugen liefhebber van de kringloop.
Ik heb wel zo'n bijenwasdoek (? heet dat zo?) voor de kaas, maar ga geen herbruikbare broodzakken kopen als ik nog gewone broodzakken kan hergebruiken.
Pre-covid vonden marktkooplui het ook helemaal prima als ik zo'n broodzak overhandigde voor mijn aankoop.
De saaie anderhalf jaar heeft wel wat online impulsaankopen opgeleverd, maar dat gaat zijn weg ook wel weer vinden naar de kringloop of een jarige ofzo..
Hobbelster
23-07-2021 om 20:49
Wauw Inck, goed bezig!!
Rest ook uiteraard
Heb vandaag sokken en ondergoed van man uitgezocht. En de 14 kunnen afstrepen.
Sanne2021
23-07-2021 om 21:08
Ik ga ook weer aan de slag met minimaliseren en kritisch kijken naar wat ik wil houden. En wel of niet nodig heb. Maar ook daadwerkelijk de kleine meubelen opknappen en die niet laten staan als eeuwige projecten.
Zou het leuk vinden om af en toe te schrijven hier.
Nicole123
23-07-2021 om 21:39
FantasticFox schreef op 23-07-2021 om 18:49:
[..]
Maar ik ben een van de weinige hier die duurzaamheid belangrijk vind merk ik wel, dus ik zal verder er wel niet meer op in gaan. Voor mij is dit niet echt een topic over minimalisme, maar over hoeveel spullen je weg kunt doen.
Ik vind dat ook heel belangrijk en ik kan daardoor ook niet zoveel met de vorm van minimalisme waarbij zoveel mogelijk wordt weggegooid. Zeker niet als het cycli worden van veel weggooien en dan weer vanalles nieuw kopen, of het ‘1 ding erin = 1 ding eruit’ idee, wat in de praktijk dan vaak betekent: ik gooi iets nog prima bruikbaars weg en koop daar iets nieuws voor terug. Bij mij doet weggooien van iets wat nog goed is juist altijd een beetje pijn. Iets helemaal opgebruiken voelt veel duurzamer en daarmee fijner.
Ik zie zelf minimalisme daarom niet zozeer in veel weggooien, maar vooral in zo min mogelijk aanschaffen. Eerst 3x nadenken voor je iets koopt, bijv: ‘heb ik het echt nu nodig?’, ‘gaat dit me langdurig blij maken?’, ‘kan ik het niet ook lenen/huren/anders oplossen?’, etc.
Uiteraard zit er ook een overlap in, van niet meer spullen willen hebben dan je echt nodig hebt. En weggooien kan ook leiden tot meer bewustzijn van je koopgedrag en daar dingen in willen veranderen. Ook is het zo dat als je iets dan toch al niet meer gebruikt, het duurzamer is om er iemand anders blij mee te maken dan om het te laten verstoffen in je huis tot het vergaan of achterhaald is.
Dus enerzijds vind ik mezelf niet zo passen bij het ‘zoveel mogelijk je huis uit krijgen’ idee wat bij veel meeschrijvers hier leeft, anderzijds zie ik ook wel raakvlakken. Op Viva hadden we ooit een serie topics over consuminderen, dat is denk ik meer hoe jij en ik erin staan en zit op het raakvlak van minimalisme en duurzaamheid. Dus misschien is het een idee om dat topic hier of op Viva weer nieuw leven in te blazen?
MevrouwJack
23-07-2021 om 22:07
Ik snap wel wat je bedoelt FantasticFox. Voor mij is minimalisme op zich ook niet per se het doel dus in die zin klopt dat inderdaad niet met de topictitel. Tenminste, niet in de meest extreme vorm. Wat ik graag wil bereiken (en wat het afgelopen jaar goed gelukt is) is vooral zo min mogelijk aanschaffen. Goed zicht hebben op wat ik in huis heb, hoort daarbij en maakt me meer bewust. Waar ik vooral spaarzamer in moet worden, is kleding kopen. Dat was het afgelopen jaar makkelijk met thuiswerken, nu wordt het meer een uitdaging omdat ik weer naar mijn werk ga en dan toch kritischer ben in wat ik aanheb. Duurzaamheid speelt bij mij wel een rol, maar nog niet zoveel als eigenlijk zou moeten. Het is vooral gewoon besparen (mijn inkomen is sterk achteruit gegaan door ziekte) en een leger huis willen hebben. Daardoor voel ik me prettiger in huis. 1 erin en 1 eruit is het in elk geval niet voor mij, integendeel.
Wat me de afgelopen dagen opviel, is dat er ook veel dingen in huis liggen die ik niet zelf gekocht heb maar dan lastig vind om weg te doen. Ik ben net jarig geweest en kreeg van een vriendin een enorme doos kadootjes (voor elk jaar 1). Superlief, maar ook wel weer een heleboel dingen die ik zelf niet gekocht zou hebben. Dat helpt me weer om beter na te denken als ik zelf een kadootje meeneem.
MevrouwJack
23-07-2021 om 22:09
Ik zou een topic over consuminderen leuk vinden trouwens. Niet dat ik er zelf al zo goed in ben, maar wel om me bewust te zijn van wat er mogelijk is.
GroenTuintje
23-07-2021 om 22:09
MevrouwJack schreef op 23-07-2021 om 22:09:
Ik zou een topic over consuminderen leuk vinden trouwens. Niet dat ik er zelf al zo goed in ben, maar wel om me bewust te zijn van wat er mogelijk is.
Ja die was er ook op Viva toch?
Mlah!
23-07-2021 om 22:14
Wat leuk dat er ook wat mensen aanhaken met een andere insteek. De bingo spreekt mij zelf minder aan, het wordt snel een wedstrijdje. Ik ben meer geïnteresseerd in de verhalen en inspiratie.