Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Aanwezig bij eindinspectie woning

Binnenkort vindt de overdracht plaats van ons huis. Volgens de makelaar moeten wij als verkoper aanwezig zijn bij de eindinspectie van de woning. Ik dacht dat niet hoefde en dat de verkopend makelaar dat doet samen met de kopers. Wie heeft hier ervaring mee en weet of het wel of niet moet.

Caroline80 schreef op 20-06-2025 om 12:45:

[..]

Nee ik ben er liever niet bij, omdat ik dan weer extra vrije uren op moet nemen.

Maar het is toch direct voordat je naar de notaris gaat? Het is 10 minuten door het huis lopen en dan naar de notaris.

Tenminste zo was het bij mij.

Moeten. Nee .

haarklover schreef op 20-06-2025 om 11:24:

[..]

Hoe ingewikkeld is zo'n eindinspectie eigenlijk?
Ik heb nooit een huis gekocht, maar het zal er toch om gaan dat kamers leeg zijn en niet opeens een ruit gebroken is?
en misschien de meterstanden ?

Of komt het regelmatig voor dat verkopers nog echt iets moeten doen / er iets aan de prijs verandert?

Wij hebben 2 dagen voor oplevering een kleine lekkage gehad bij de ketel. Dat resulteerde in oppervlakkige schade aan het laminaat. Tijdens de eindinspectie hebben we afgesproken dat we dat kamertje na sleuteloverdracht nog zouden herstellen. Dan is het toch wel fijn dat je erbij bent

Caroline80 schreef op 20-06-2025 om 12:45:

[..]

Nee ik ben er liever niet bij, omdat ik dan weer extra vrije uren op moet nemen.

Overleg even met je verkoopmakelaar. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent (of er misschien via de telefoon ‘bij bent’?). Maar inderdaad: wel bij de eindinspectie zijn maar bij de notaris iemand gemachtigd hebben lijkt me voor de kopers raar en voor jou ook onnodig.

Caroline80

Caroline80

20-06-2025 om 13:21 Topicstarter

De reden dat ik er liever niet bij ben, is omdat het twee uur voor de overdracht bij de notaris is. De notaris ligt vlak bij mijn werk. Dus alleen er bij de notaris bijzijn scheelt me behoorlijk wat tijd.

Caroline80 schreef op 20-06-2025 om 13:21:

De reden dat ik er liever niet bij ben, is omdat het twee uur voor de overdracht bij de notaris is. De notaris ligt vlak bij mijn werk. Dus alleen er bij de notaris bijzijn scheelt me behoorlijk wat tijd.

Dan vraag je iemand anders in je kennissen/vriendenkring toch om even aanwezig te zijn? 

Schoondochter schreef op 20-06-2025 om 13:23:

[..]

Dan vraag je iemand anders in je kennissen/vriendenkring toch om even aanwezig te zijn?

maar waarom, daarvoor heb je toch een makelaar die de verkoop begeleid, je betaald er dik voor. Mogen ze ook wel wat doen voor dat geld.

Ysenda schreef op 20-06-2025 om 13:42:

[..]

maar waarom, daarvoor heb je toch een makelaar die de verkoop begeleid, je betaald er dik voor. Mogen ze ook wel wat doen voor dat geld.

Precies dit, de verkopende makelaar kan dat prima doen. Hoort bij de taken. Deze houdt het ook gewoon zakelijk, iets wat je met vrienden en kennissen maar af moet wachten.

Zoals ik het ken, is de makelaar er sowieso ook bij. Ik zou gewoon even bellen!

Amber82 schreef op 20-06-2025 om 12:13:

[..]

Ohja klopt.

Maar goed die volmacht is er niet voor niks, er is een reden dat ze niet kunnen, dan lijkt het mij logisch dat ze ook niet naar de eindinspectie kunnen en de makelaar dat gedeelte doet.

Maar wat is nu eigenlijk het probleem TO? Wil je zelf niet naar de eindinspectie van je woning die je nu verkoopt?

Die reden kan van voorbijgaande aard zijn geweest. Zoals in het buitenland verkeren en nu weer terug zijn. 

Caroline80

Caroline80

20-06-2025 om 14:04 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 20-06-2025 om 13:56:

[..]

Die reden kan van voorbijgaande aard zijn geweest. Zoals in het buitenland verkeren en nu weer terug zijn.

De eindinspectie is heel kort voor het tekenen bij de notaris. Meestal eindinspectie en dan meteen door naar de notaris. Dus dat je bij de 1 in het buitenland zit en de ander niet lijkt me vrij onwaarschijnijk.

[..]

Ik heb nooit een huis gekocht, maar het zal er toch om gaan dat kamers leeg zijn en niet opeens een ruit gebroken is?

Of komt het regelmatig voor dat verkopers nog echt iets moeten doen / er iets aan de prijs verandert?

Wij waren bij de inspectie aanwezig, ken het ook niet anders. En bij ons was er dus inderdaad iets mis. Tussen dat ons bod was geaccepteerd en de overdracht is het elektrische zonnescherm kapot gewaaid. Dit hing met tie wraps aan elkaar nu (wisten wij al, want ons oude huis was in dezelfde straat). Bij de eindinspectie kwam dit dus naar voren en heeft de oude eigenaar een extra bijlage moeten ondertekenen dat wij in 2 delen nog €1000,- betaald kregen van hem. Hij wilde een goedkoop zonnescherm ophangen, dat kostte €1000,-. Wij wilden een luxere, dus hebben het geld gekregen ipv dat hij alsnog een nieuw zonnescherm moest regelen. De makelaar stond hiervoor ook nog eens garant. Maar het kan dus inderdaad zo zijn dat er ineens toch nog wat veranderd aan de prijs of dat de oude eigenaar nog wat moet doen. 

[..]

Geen idee of dat vaak voorkomt, maar ik heb het zelf meegemaakt. Ik was de koper en  kwam met de verkopend make laat bij de woning, die niet leeg was opgeleverd. Koop is daardoor uitgesteld, want ik ging niet akkoord.

2x een huis gekocht en 1x verkocht. Bij alle keren was verkoper er niet bij.

Ysenda schreef op 20-06-2025 om 13:42:

[..]

Als in het contract staat dat de makelaar dit moet doen, dan natuurlijk. Maar als dat niet zo is betaal je hier dus niet voor. 

Caroline80

Caroline80

20-06-2025 om 14:33 Topicstarter

BlairW schreef op 20-06-2025 om 14:15:

[..]

Wij waren bij de inspectie aanwezig, ken het ook niet anders. En bij ons was er dus inderdaad iets mis. Tussen dat ons bod was geaccepteerd en de overdracht is het elektrische zonnescherm kapot gewaaid. Dit hing met tie wraps aan elkaar nu (wisten wij al, want ons oude huis was in dezelfde straat). Bij de eindinspectie kwam dit dus naar voren en heeft de oude eigenaar een extra bijlage moeten ondertekenen dat wij in 2 delen nog €1000,- betaald kregen van hem. Hij wilde een goedkoop zonnescherm ophangen, dat kostte €1000,-. Wij wilden een luxere, dus hebben het geld gekregen ipv dat hij alsnog een nieuw zonnescherm moest regelen. De makelaar stond hiervoor ook nog eens garant. Maar het kan dus inderdaad zo zijn dat er ineens toch nog wat veranderd aan de prijs of dat de oude eigenaar nog wat moet doen.

Ja het lijkt me logisch dat de koper er bij is. Maar het gaat mij erom dat de verkoper er wel of niet bij moet zijn. Ik weet zelf wel dat het huis in dezelfde staat is waarin het verkocht is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.