Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ziekmelden tijdens menstruatie

Peiling

Heb jij je wel eens ziekgemeld vanwege menstruatie?

Maximaal 2 antwoorden.

100 stemmen
26%
74%

Rockstar schreef op 28-07-2026 om 18:04:

Ik ben nooit te ziek geweest om te werken, als in, ik kan als een dood vogeltje achter mijn laptop zitten en nog een mailtje sturen af en toe. 

Nou dit.  Sommige keren ben ik vooral aanwezig ipv productief, maar (bijna) elke maand een ziekmelding Zou waarschijnlijk ook niet enorm gewaardeerd worden, dus soms moet het maar gewoon zoals het kan.  

ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou hiermee toch naar de huisarts gaan, als de menstruatie nu ineens anders verloopt dan eerder. Ik kan me helemaal voorstellen dat jij je ziek moet melden gezien je werk.

Een vriendin had hetzelfde, kreeg zware menstruaties en allemaal bijkomende klachten, ze is doorverwezen naar een gynaecoloog.

Ja, nu nog denk ik één keer per jaar. Vroeger maandelijks. Ik kan deels mn eigen afspraken inplannen dus plan rustige dingen in maar heb me ook wel eens ziekgemeld omdat ik het niet verantwoord vond. 

Eens met de posters hierboven die je aanraden naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Een menstruatie die zó hevig is, is een signaal dat je serieus wilt opvolgen. Bij elke andere ziekte waarmee je niet kunt werken, ga je naar een arts (toch?) maar het lijkt net alsof vrouwen bij menstruatie ‘stoer’ gaan doen en het maar ‘gewoon’ ondergaan. 

op de middelbare school verschillende keren naar huis gestuurd omdat leerkrachten zagen dat het niet ging. Ook wel eens niet kunnen gaan. 
Later werd het minder erg (met hulp van de pil ook wel). Toen ik stopte met de pil was het weer erg. Wel naar de huisarts en gynaecoloog geweest maar was al snel zwanger. Dat bleek bij mij echt het medicijn want daarna nooit meer zoveel pijn gehad en ook niet meer hoeven overgeven. 

Nu heb ik soms erge migraine, dan durf ik echt mijn auto niet in dus dat wordt dan een ziekmelding. Met medicatie in bed is het enige wat ik dan kan. Maar ik moet zeggen dat dat op een of andere manier vaak op een vrije dag is. Soms wel weer flinke buikpijn. Op mijn buik liggen helpt dan maar dit is vooral na een inspannende dag dus na het werk. 

Mocht een van mijn kinderen zoveel last krijgen dan ga ik eerder met ze naar de huisarts denk ik. Ik heb echt jaren doorgemodderd. Ik zie er voor dochters ook erg tegenop dat ze ongesteld gaan worden. Hoop dat ze later beginnen als ik. 

toen ik een jaar of 40 was, kreeg ik ineens heftige bloedingen en kon ik eigenlijk niet werken. Naar huisarts geweest en doorgestuurd naar zkh. Bleek dat ik vleesboom had. Die is verwijderd, maar ging niet meteen helemaal goed dus daarna nog een keer geopereerd. Daarna was het weer een stuk beter. Hopelijk heb jij daar geen last van, maar ik zou iig naar de huisarts gaan

Volgens mij is het geen stoer willen doen, maar aangeleerd gedrag: het hoort erbij, dus niet zeuren/klagen, als alle vrouwen zich elek maand ziek zouden melden zou het een puinhoop worden. (En dat laatste lees je hier in de reacties ook al)

ik herken de klachten en heb endometriose. Ik zou mezelf laten doorverwijzen en laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat je gewoon moet doorzetten. Een menstruatie hoort geen pijn te doen en al helemaal niet zo erg dat je door je rug gaat. 

Wees lief voor jezelf deze week 

ik zou bij zo’n verandering ook naar de huisarts gaan. Maar ik heb mijn hele leven (vanaf mijn 10de) enorm hevige menstruaties gehad met erge buikpijn en rugpijn (toen ik beviel waren de weeeen minder erg dan menstruatiekrampen) en met stolsels zo groot als sinaasappels, in mijn tienerjaren met ernstigs migraine de eerste 4 dagen. Dus vaak ziek moeten melden op basisschool en scholen daarna. Ook met pil doorslikken brak het altijd hevig door elke maand en was de pijn maar iets minder.spiraal viel er met stolsel uit.  Na mijn laatste zwangerschap werd het nog erger. Zo erg dat ik op een gegevenmoment niet langer dan 20 minuten met de grootste tampon en kraamverband kon. En nog doorwerken he, want ‘je bent maar ongesteld’. Maar na school nooit meer ziekgemeld. Zware pijnstillers erin en gaan. Uiteindelijk toch maar via huisarts naar gynaecoloog en toen bleek het adenomyose icm endometriose en vleesbomen. En toen werd mijn baarmoeder verwijderd. De hemel. Ik had weer energie, geen pijn meer. 

Tijgeroog schreef op 29-07-2026 om 13:02:

Volgens mij is het geen stoer willen doen, maar aangeleerd gedrag: het hoort erbij, dus niet zeuren/klagen, als alle vrouwen zich elek maand ziek zouden melden zou het een puinhoop worden. (En dat laatste lees je hier in de reacties ook al)

Dat blijf ik maar vreemd vinden, dat vrouwen van zichzelf en andere vrouwen verwachten dat ze doorwerken. Soms kun je je werkuren schuiven. Soms niet. Hadden mannen waarschijnlijk allang bedacht: de drieweekse werkmaand ofzo. Stoerdoen of niet, bezoek een arts is mijn dringende boodschap. Die vindt vaak een oorzaak en dan is er meestal ook een oplossing. 

ToetieToover schreef op 29-07-2026 om 14:04:

[..]

Dat blijf ik maar vreemd vinden, dat vrouwen van zichzelf en andere vrouwen verwachten dat ze doorwerken. Soms kun je je werkuren schuiven. Soms niet. Hadden mannen waarschijnlijk allang bedacht: de drieweekse werkmaand ofzo. Stoerdoen of niet, bezoek een arts is mijn dringende boodschap. Die vindt vaak een oorzaak en dan is er meestal ook een oplossing.

Idd, de blanke man is nog steeds de standaard in de medische wereld. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat als hun ballen elke paar jaar geplet zouden moeten worden er al vrij snel een andere optie was ontwikkeld. 

En hetzelfde voor de vrouwelijke crash dummy in de auto: DIE IS ER NIET!!! De 'vrouwelijke variant' is gewoon een kleine man. Uit het onderste 5 percentiel. Niks andere lengte verhouding, (de reden waarom vrouwen altijd zo ver naar voren zitten: gemiddeld kortere benen en een langere romp, auto's worden nog steeds voor mannen ontworpen tenslotte)

Ik geloof niet dat ik mij ooit ziek heb hoeven melden, maar behalve dat ik standaard 7 dagen ongesteld ben, heb ik dan ook weinig klachten. Dochter wel, die was echt ziek de eerste dag van de menstruatie. Nu ze aan de pil is, gaat het goed. Ze is eigenlijk niet ongesteld meer. Wat ik wel de afgelopen jaren heb, door b12 tekort of misschien ook beginnende overgang, is dat ik mentaal minder lekker zit rond m’n menstruatie. Dat was vorige maand zo erg dat ik dagen echt depri was en om alles moest huilen. Het was dat het mijn thuiswerkdag was, maar ik weet niet hoe ik anders de dag doorgekomen was. Het trok ook maar heel langzaam bij. Dus de dag erop wel naar m’n werk maar al m’n (vooral mannelijke) collega’s uitgelegd dat ik niet prettig ongesteld was geworden deze maand en ze een beetje lief moesten zijn want ik huil om alles. Dan kijken ze wat geschrokken, maar ze letten extra op en de dag daarna kreeg ik berichtjes of het nu wel weer prettiger ging. Heel fijn.
Wat ik maar wil zeggen is dat het goed is dat we meer ruimte innemen als vrouwen voor onze gevoelens en klachten. Soms even slikken voor de mannelijke medemens, maar daar worden we allemaal beter van. Oh deze maand had ik het niet. Anders was ik naar de huisarts gegaan.
Sterkte en naar de huisarts idd.

Mick87

Mick87

29-07-2026 om 14:58 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-07-2026 om 14:40:

[..]

Idd, de blanke man is nog steeds de standaard in de medische wereld. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat als hun ballen elke paar jaar geplet zouden moeten worden er al vrij snel een andere optie was ontwikkeld.

En hetzelfde voor de vrouwelijke crash dummy in de auto: DIE IS ER NIET!!! De 'vrouwelijke variant' is gewoon een kleine man. Uit het onderste 5 percentiel. Niks andere lengte verhouding, (de reden waarom vrouwen altijd zo ver naar voren zitten: gemiddeld kortere benen en een langere romp, auto's worden nog steeds voor mannen ontworpen tenslotte)

Ik volg Bryan Johnson op insta. Voor degene die hem niet kennen. Dat is zo'n techmiljonair uit silicon vallen die extreem gezond leeft met 1 missie: soort van onsterfelijk worden. Zo gezond mogelijk oud worden. Hij doet de meest bizarre dingen om zo gezond mogelijk te leven. (Mede mogelijk gemaakt door zijn banksaldo) en hij deelt op social media veel tips. Nu heeft deze man een vriendin die ook zo extreem is qua leefstijl. Maar zij blijkt dus endiometrose te hebben. Zij zetten zich nu in voor meer bekendheid hierover en meer onderzoek ernaar. Heel goed dat ze dit doen. Want het is nog een erg onbegrepen aandoening. Terwijl echt een aanzienlijk deel van de vrouwen er aan lijdt. Vandaag deelde zij (Kate Tolo) ook dat je cholesterolwaarde ook afhankelijk is van waar in je cyclus je zit. Daar wordt ook nog onvoldoende aandacht aan besteed. Best bizar om te weten. Maar goed dat zij zich hier zo voor inzetten. 

Lang verhaal kort. De gezondheid van vrouwen, en vrouwenkwalen zijn echt nog onderbelicht in de medische wetenschap 

Mick87

Mick87

29-07-2026 om 15:01 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 29-07-2026 om 13:13:

ik herken de klachten en heb endometriose. Ik zou mezelf laten doorverwijzen en laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat je gewoon moet doorzetten. Een menstruatie hoort geen pijn te doen en al helemaal niet zo erg dat je door je rug gaat.

Wees lief voor jezelf deze week

De rugklachten en dan met name: makkelijker door je rug gaan kan een verschijnsel van endiometrose zijn? 

Mijn zus heeft endiometrose. Maar geen klachten gelukkig. Maar weet wel dat het erfelijk kan zijn.

Zelf dacht ik misschien mijn leeftijd. Word binnen een half jaar 40. Dus dacht perimenopauze die menstruaties doet veranderen. 

Roos57 schreef op 28-07-2026 om 12:41:

nee nooit
Ik ben van de niet klagen en doorgaan generatie 😅

Uh-huh. 

Heb wel meer mensen zoiets horen zeggen wanneer ze zich beter wilden voelen dan een ander. 

Maar toen zij wat hadden moest iedereen medelijden hebben. 

Waar sommige vrouwen er nauwelijks last van hebben, hebben sommigen het heel erg. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.