Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat is een energiebeperkend hulpmiddel voor jou?

Ik denk dat ik een heel ander mens ben dan de overgrote meerderheid hier, maar veel "makkelijke" hulpmiddelen en oplossingen helpen mij niet. Al heel snel gaat mijn kracht dan nog verder achteruit door het gebrek aan training van de spieren. 

Hoewel ik meteen erken, dat uitdagen van overbelaste spieren ook niet in dank afgenomen wordt en kan leiden tot letsel/blessures. Bovendien ontstaat er een mentale weerstand tegen inspanning, waardoor je jezelf gaat tegenwerken. Je wordt bang, gaat je mentaal verzetten, maar doet het tenslotte tóch. Dan gaan de antagonisten meer aanspannen dan nodig, geeft extra inspanning want die agonisten moeten harder werken, en kost de totale beweging nog veel meer energie dan nodig was. 

Tja, ik heb veel planten en dan probeer je toch, omdat het je hobby is, die wezens de verzorging te geven die ze nodig hebben. Omdat het dus iets oplevert (levendigheid), kan je dat wegstrepen tegen de inspanning die het kost. Negatief tegen positief. 

Maar er zijn inspanningen die alleen maar negatief zijn. 

Ik ben verschrikkelijk, verschrikkelijk moe op het moment. Ik probeer zo aantrekkelijk mogelijke dingen te doen, met af en toe een saaier, onaantrekkelijker klusje tussendoor voor de goede moraal.

Wat een handig topic dit! Al 30 jaar minder energie/chronisch vermoeid door NAH maar om eerlijk te zijn denk ik nooit zo na over energiebesparende hulpmiddelen.. 

Ja ik heb een droger, vaatwasser en ik bestel wel eens boodschappen of recepten via Picnic of HF. 
Ben benieuwd of ik hier nog ideeën krijg..

lientje69

lientje69

23-05-2026 om 07:34 Topicstarter

MissHolmes schreef op 23-05-2026 om 07:05:

Wat een handig topic dit! Al 30 jaar minder energie/chronisch vermoeid door NAH maar om eerlijk te zijn denk ik nooit zo na over energiebesparende hulpmiddelen..

Ja ik heb een droger, vaatwasser en ik bestel wel eens boodschappen of recepten via Picnic of HF.
Ben benieuwd of ik hier nog ideeën krijg..

O dan heb ik hier een tip die ik al 35 jaar gebruik. Ik weet niet of je wel eens vlees snijdt? Bijvoorbeeld kip in stukjes voor de nasi of runderlappen voor goulash ofzo. Snijden kost veel energie. 35 jaar terug na mijn eerste cva ben ik er achter gekomen dat dat véél makkelijker kan. Ik knip het vlees met een gewone keukenschaar.  Die gaat daarna een rondje mee in de afwasmachine  en is dan weer fris.. 

Riony, ik snap je uitleg. Ik " dwing " mezelf ook vaak om dingen te doen uit angst dat mijn conditie of spierkracht  ( nog verder ) achteruit gaat. Maar ik heb van fysio en ergo op mijn kop gekregen dat dat in deze fase van mijn ( hopelijk  ) berstel niet verstandig  is.  Ben het echter wel eens met jouw zienswijze hoor. Maar op dit moment is dat dus  niet helpend voor mij.

lientje69 schreef op 22-05-2026 om 10:34:

[..]

Ik ben getrouwd en mijn man na 42 jaar de deur uitzetten om energie te besparen gaat hij niet leuk vinden denk ik.

[..]

Ik zie al veel dingen die ik al heb. Zoals pottenopener, toiletstoel en nog wat andere dingen. Tafeltje voor bij de bank wil ik graag maar man is het daar niet mee eens, nog meer bende in huis. Maar ja om man nu weg te doen daarom is ook weer zo wat . Inklapbaar tafeltje is denk ik wel een idee. En de steelstofzuiger, tsja. Ik denk dat ik het toch maar doe. De gewone stofzuiger pakken kost best wat meer energie.

Ik merk nu nu ik de lijst heb bekeken dat ik meer dingen heb dan ik al dacht.

Pak dan liever een kruimeldief, voor de incidentele kruimels, veel lichter. Veel compacter.

lientje69

lientje69

23-05-2026 om 10:40 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 23-05-2026 om 09:50:

[..]

Pak dan liever een kruimeldief, voor de incidentele kruimels, veel lichter. Veel compacter.

Ik heb een 2 in 1 gekocht. Daar zit een kruimeldief in. Maar als iets op de grond ligt , is een steelstofzuiger handiger. Met een kruimeldief moet je bukken , en óók dat kost weer energie.  Ondanks dat ik eerder een cva heb gehad, was ik vergeten  hoe ontzettend veel energie  de simpelste en kleinste dingen kosten. Zoals bijvoorbeeld  tanden poetsen, iets van de grond oprapen of je sokken aantrekken. Héél frustrerend. 

Fijn dat je nu beiden hebt Lientje, hopelijk gaat dat alweer wat schelen. 

Sketchers hebben schoenen waar je heel makkelijk in kan schieten, zonder veters te hoeven strikken. Slip-ins
En even wennen misschien maar veel sneakers kan je ook dragen zonder sokken.
Sandalen natuurlijk ook.

Heb je al een electrische tandenborstel? 

lientje69

lientje69

23-05-2026 om 12:01 Topicstarter

RavIvaR schreef op 23-05-2026 om 11:13:

Fijn dat je nu beiden hebt Lientje, hopelijk gaat dat alweer wat schelen.

Sketchers hebben schoenen waar je heel makkelijk in kan schieten, zonder veters te hoeven strikken.
En even wennen misschien maar veel sneakers kan je ook dragen zonder sokken.
Sandalen natuurlijk ook.

Heb je al een electrische tandenborstel?

Elektrische tandenborstel heb ik idd. Sketchers heb ik toevallig  een jaar terug geprobeerd, leek me handig. Maar ze gaven me niet genoeg steun bij het lopen en zaten ook niet lekker helaas 

lientje69 schreef op 23-05-2026 om 12:01:

[..]

Elektrische tandenborstel heb ik idd. Sketchers heb ik toevallig een jaar terug geprobeerd, leek me handig. Maar ze gaven me niet genoeg steun bij het lopen en zaten ook niet lekker helaas

Steeds meer schoenen gaan dit concept gebruiken, Tamaris bv ook. Wie weet zijn die wel fijn?

lientje69

lientje69

23-05-2026 om 13:34 Topicstarter

Knutselkei schreef op 23-05-2026 om 13:07:

[..]

Steeds meer schoenen gaan dit concept gebruiken, Tamaris bv ook. Wie weet zijn die wel fijn?

Zou ik moeten uitproberen dan. Ik ben gezegend met een hele kleine maar brede voet waar dan in de schoenen ook nog eens zooltjes moeten passen. Voor nu heb ik even niet de energie dit uit te zoeken.

lientje69 schreef op 23-05-2026 om 07:34:

[..]

Riony, ik snap je uitleg. Ik " dwing " mezelf ook vaak om dingen te doen uit angst dat mijn conditie of spierkracht ( nog verder ) achteruit gaat. Maar ik heb van fysio en ergo op mijn kop gekregen dat dat in deze fase van mijn ( hopelijk ) berstel niet verstandig is. Ben het echter wel eens met jouw zienswijze hoor. Maar op dit moment is dat dus niet helpend voor mij.

Dat is ook wat ik tijdens revalidatie heb geleerd. Doe de dingen slim en doe de slimme dingen. Je spieren in beweging houden is slim, maar je ‘ergopunten’ opmaken aan stomme dingen zoals handmatig dweilen is zonde.  

Dus doe ik kracht oefeningen met de wasmand, maar laat hem door manlief naar boven brengen. Doe ik squads als ik stofzuig, maar mag de roomie (robot stofzuiger) hier ook regelmatig door het huis. En dweil ik dus met een dweil machine, waardoor ik toch nog energie heb om te koken. 

Nog een tip bij koken; gebruik je oven. Gaart gelijkmatig en je hoeft er niet de hele tijd bij te staan!

Biebel schreef op 23-05-2026 om 17:04:

[..]

Dat is ook wat ik tijdens revalidatie heb geleerd. Doe de dingen slim en doe de slimme dingen. Je spieren in beweging houden is slim, maar je ‘ergopunten’ opmaken aan stomme dingen zoals handmatig dweilen is zonde.

Dus doe ik kracht oefeningen met de wasmand, maar laat hem door manlief naar boven brengen. Doe ik squads als ik stofzuig, maar mag de roomie (robot stofzuiger) hier ook regelmatig door het huis. En dweil ik dus met een dweil machine, waardoor ik toch nog energie heb om te koken.

Nog een tip bij koken; gebruik je oven. Gaart gelijkmatig en je hoeft er niet de hele tijd bij te staan!

Zowiezo de oven: rust vlak voor het eten is fijn . De oven doet het werk en ik kan wat bijtanken.

Ik heb makkelijk praten met een man die bijna elke dag kookt, maar ik kies als ik zelf moet koken graag voor de oven ( heb alle bakplaat - boeken 😉)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.