Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat is een energiebeperkend hulpmiddel voor jou?


lientje69 schreef op 24-05-2026 om 09:21:

Riony , wassen en aankleden doe ik sowieso zittend op het toilet. Maar mijn sokken blijven op een of andere manier een struggle. Vooral de strakkere idd.

Heb je "gewone" sokken? Wat kan helpen is een antislip matje op de vloer. Als de rand van de sok wel over je hiel zit dan kun je met een schuivende beweging op de mat de sok hogerop schuiven.

wat voor mij trouwens ook een geweldige aanwinst was, was mijn zadelkruk in de keuken. Nu kan ik zittend mijn ontbijt maken. En als mijn hartslag te hoog wordt dan kan ik achterover leunen tegen de rugleuningen zet ik mijn voeten even op het aanrecht 😁

lientje69

lientje69

24-05-2026 om 10:02 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-05-2026 om 09:42:

[..]

Heb je "gewone" sokken? Wat kan helpen is een antislip matje op de vloer. Als de rand van de sok wel over je hiel zit dan kun je met een schuivende beweging op de mat de sok hogerop schuiven.

Ik denk dat ik maar een grotere maat ga kopen. Juist het over mijn hiel krijgen is het probleem , de rand van de sok is nogal " strak " . Bij sommige sokken gaat het wel. Maar soepel? Nee. Geen idee waarom . Ben niet zo lenig denk. Was ook voor mijn cva al zo. Alleen toen had ik er nog energie voor.

lientje69 schreef op 24-05-2026 om 10:02:

[..]

Ik denk dat ik maar een grotere maat ga kopen. Juist het over mijn hiel krijgen is het probleem , de rand van de sok is nogal " strak " . Bij sommige sokken gaat het wel. Maar soepel? Nee. Geen idee waarom . Ben niet zo lenig denk. Was ook voor mijn cva al zo. Alleen toen had ik er nog energie voor.

Kijk eens bij Action. Ik heb altijd deze, die hebben niet zo een strakke rand.

https://www.action.com/nl-nl/p/3208150/sokken/

lientje69 schreef op 24-05-2026 om 10:02:

[..]

Ik denk dat ik maar een grotere maat ga kopen. Juist het over mijn hiel krijgen is het probleem , de rand van de sok is nogal " strak " . Bij sommige sokken gaat het wel. Maar soepel? Nee. Geen idee waarom . Ben niet zo lenig denk. Was ook voor mijn cva al zo. Alleen toen had ik er nog energie voor.

Elastische sokken, of diabetes sokken zijn soepeler aan te trekken. Evt met een sokkenhulp? Google maar eens er op.

ik heb voor mijn steunkousen een handyleg van de ergo. Deze heb ik ook wel eens voor gewone sokken gebruikt! 

Hoe doen jullie het met boodschappen? Ik heb 3 supermarkten om de hoek (maar kost energie en je moet ook wat verzinnen)

Ik woon alleen maar vriend eet 1 a 2 x per week mee en goede vriend ook regelmatig mee. (Tijd HelloFresh gedaan maar daar ben ik ff klaar mee)

Mijn man doet meestal de boodschappen. Qua ontbijt en lunch hou ik het simpel: boterhammen met beleg en drinken. Hij kookt meestal.
We schrijven succesnummers in de agenda, daar kun je dan op terugvallen.


Qua boodschappen heel divers. 

Soms samen, soms ik alleen, soms partner alleen en soms laten bezorgen.

Qua avondeten:

-Op dagen samen met weinig tijd makkelijke bekende recepten die snel klaar zijn. 
-Op dagen samen met meer tijd iets wat meer tijd kost qua klaarmaken, kan ook een nieuw recept zijn.
-Op dagen alleen iets uit de vriezer of iets opwarmen wat nog over is. 
Voor 2 dagen koken is sowieso heel handig als je vaker alleen eet.

lientje69

lientje69

25-05-2026 om 13:58 Topicstarter

Ik maak een soort van weekmenu  en doe op zaterdagochtend vroeg als  het nog rustig is in de winkel  samen met man de boodschappen.  Op lastige dagen trek ik wat uit de vriezer . Heb altijd wel wat over en dat vries ik dan in. Of soep met brood of pizza. Zo pas ik in nood ook mijn menu aan. Had gesneden spitskool liggen maar door warmte en weinig puf heb ik dat nu in de vriezer grgooid voor een betere dag.  Meestal volg ik aardig mijn weekmenu , soms switch ik van dag ivm trek in iets of juist niet.  Heel soms  moet ik nog iets kleins bijhalen. Maar met flinke voorraadkast en vriezer kom ik eigenlijk wel rond met 1 x per week boodschappen doen.

omdat ik heel veel voedsel intolerantie heb, kan ik geen kant en klaarmaaltijden eten, maar ik heb ook niet de energie om te koken. Daarom doe ik aan magnetron koken. Dan neem ik voorgesneden diepvriesgroenten, met diepvries vis, dat laat ik ontdooien en daarna stoom ik het klaar in de magnetron. Ideaal. Soms stoom ik er aardappeltjes bij of rijst van die kant en klare bakjes

Mijn grootste energiebesparende middel is mijn scootmobiel. Deze is allang niet meer weg te denken uit mijn leven.

Handig voor balans, hoge wandelschoenen. ( A/B ) Die geven je enkels steun. (Ik ben er erg blij mee, maar ze zijn ook stug en hierdoor niet zo makkelijk aan te doen.)

Sneller schoon te maken: kookplaat.
Sneller koken: gesneden vlees en groenten, voorgeschilde aardappelen. 
Een ouderwetse kan thee of koffie zodat je deze maar 1 keer hoeft te maken/halen. 

Ies

Ies

29-05-2026 om 12:23

Schoenen, ja, voor mij een redding. Ik heb eindelijk een paar paren waar ik goed mee uit de voeten kan. Heel veel energie in gestoken en ik heb er zoveel energie voor terug gekregen! Hoe zeer dat werkt, realiseerde ik me de afgelopen dagen weer goed, toen ik geen ‘winterschoenen’ verdroeg door het warme weer. Nu ‘zomerschoenen’ en hoewel ik ook die met heel veel moeite goed uitgezocht heb, zijn ze toch niet echt ideaal. Veel pijn weer in mijn hele lijf. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.